Vansteenlandt Eric vraagt op 10 april 2007:
Wij willen met een zware caravan naar Tours.
We kunnen geen helling van meer dan 6 % op.
Kunnen wij (vanuit Diksmuide, België )naar Tours, op de Loire
geraken ?
Bert antwoordt op 10 april 2007:
Op de autoroute blijven...
Eric antwoordt op 10 april 2007:
Verstandig zijn en lekker naar het vlakke Nederland komen...
Eric V. antwoordt op 10 april 2007:
Als ik Bert begrijp, zijn er op de autosnelweg tot Tours geen
hellingen van meer dan 6 % ? Dank !
Nog een vraag : hoe traag mag je op een autosnelweg rijden ?
Verleden jaar reden we in tweede versnelling aan zo'n 50 km per uur de helling bij Boulogne-sur-mer op (helling van 7 %).
Mag dat eigenlijk op een autosnelweg ?
Bert antwoordt op 10 april 2007:
Ook in Nederland is het niet meer verboden langzaam te rijden op de snelweg, maar lekker is het niet als auto's je met 100 km snelheidsverschil voorbij komen. In de rest van Europa zal een minimumsnelheid vermoed ik ook niet gelden, zware vrachtwagens kunnen vaak ook niet al te hard bergop.
Overigens zijn er in Europa slechts heel weinig (snelweg)hellingen steiler dan 5%. Een enkele ouder stukje autobahn daargelaten. Was het niet o.a. bij Montabauer?
Eric antwoordt op 10 april 2007:
Nu wordt ik toch nieuwsgierig Eric V...
Ehhh, waaruit bestaat de combinatie?
Eric V; antwoordt op 11 april 2007:
Combinatie :
auto Volvo 240
Type B 200 k(2.0l) benzine
vermogen (din) 74 kw
of 101 PK bij 5400 omwentelingen per minuut
max. aanhanggewicht 1500 kg
caravan tabbert dubbelas
max. toegelaten massa 1600 kg
leeggewicht 1350 kg
Bert antwoordt op 11 april 2007:
Ik heb indertijd heel veel rondgereden met Volvootjes 360 met allerlei variaties van de welbekende B200K motor. Maximaal hing daar wel eens dik 1300 kg achter. Dat ging - voor die tijd - best. Een 240 is echter zo maar 300 kg zwaarder en die Tabbert dus ook. (En bovendien breder, ik neem aan 2,50 m? - Ik kon toen op het vlakke aardig mee komen, maar de goed gestroomlijnde Kip was slechts 2,10 m breed).
Enige problemen kun je dus krijgen wanneer je forse tegenwind hebt. D.w.z. je haalt met windkracht 5 op kop amper de 80 en dan uiteraard in de 3e versnelling. Was vroeger normaal die 3e ... En op hellingen zakt je snelheid inderdaad vlug en dien je naar de 2e terug te schakelen. Op 5% haal je dan zonder plankgas zo rond de 60 km/u. Ook als het een stuk steiler wordt kun je 'goed' met 3/4 gas de 12% nog wel meesteren. Maar stilvallen op een hellinkje zal forse problemen opleveren. Hoewel lomp sterk die B200 is de treinmassa gewoon te hoog. Laat in ieder geval de caravan zo leeg mogelijk en de auto relatief dus zwaar. Dat verbetert de prestaties niet, maar wel de stabiliteit. De Volvo mag denk ik 1500 kg trekken?
Goed, mijn combinatie is het niet en naar hedendaagse maatstaven is het helemaal niks... Maar je zal er wel komen.
Jan@ antwoordt op 11 april 2007:
""Nog een vraag : hoe traag mag je op een autosnelweg rijden ?""
Eric, bij de steilere hellingen op de Auto Route heb je in Frankrijk vaak een extra baan voor langzaam rijdend(vracht) verkeer.
Succes
Brian antwoordt op 17 april 2007:
Ha, de Volvo 240... enne in 2e versnelling met 50 km/uur met een tabbert tandemasser van 1600 kg een 7% helling op?
Na jarenlange ervaring met volvo 245DL, 240GL, 740GL kan ik je vertellen dat je je geen enkele zorgen hoeft te maken over het trekvermogen van deze auto's. Alleen al het feit dat je met een tandemasser van 1600 kg (geen lievertje!!) die helling in zn 2 bent opgekomen moet voor jou het bewijs zijn dat je een behoorlijke auto bezit.
Daarnaast heb je altijd nog de eerste versnelling over en dat is ook geen lievertje! En geloof me, als denkt dat jij te langzaam klimt, zul je je verbazen hoeveel enkelas combinaties jij voorbij gaat rijden op diezelfde klim! Stel nou dat je niet zo langzaam mag rijden op de autobaan (er is trouwens geen minimum!) wat doen die andere combinaties er dan? Wij reden altijd met een adria 640 TLQ tandemasser, 6 personen + spullen van 6 personen. 1x zal ik nooit vergeten, een klim naar een verkeerde camping (alleen geschikt voor tenten, wisten wij veel...) in zn 1 met een gang van 40 volgas, volgens mij was dit wel 15% of 20%. Voor ongelovigen: Zuid Frankrijk, achter Nice.
Groet!
Eric antwoordt op 18 april 2007:
>Brian schreef:
>Voor ongelovigen: Zuid Frankrijk, achter Nice.
>Groet!
Route Napoleon misschien?
Brian antwoordt op 3 mei 2007:
Nee ik bedoel geen route napoleon, het was de oprit naar een camping voor tenten ergens achter Nice de bergen in. Een lange hoofdweg meen ik me nog te herinneren en ergens aan de rechter kant is een camping voor tenten.
thijs antwoordt op 3 mei 2007:
Volvo 240 loopt bijna 70 in zijn tweede. Ik ook jarenlang deze auto gereden. op gas wel iets minder trekkracht. Maar met een Burstner tandemasser geen enkele klacht.(10% omhoog richting obertauern) elk jaar naar oostenrijk of zwitserland zonder stress, en echt wel sneller omhoog dan 50.km/u Later een 740 turbo. Daar was het probleem juist te langzaam de berg op. Bijvoorbeeld eens in de file. In de eerste versnelling te weinig toeren om goed te trekken. Dan eerst een gat laten vallen en dan stuk omhoog trekken.
Gewoon gaan en vroeg schakelen dan trekt ie alles overal succes.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!