Ad vraagt op 16 mei 2012:
In het verleden zijn er al eens wat topics geweest, maar ik ben wel benieuwd naar de ontwikkelingen. Zijn er al mensen die een digitale kogeldrukmeter/disselweger in gebruik hebben?
Wat zijn de ervaringen hiermee? Zelf heb ik ook jaren "het rode gevaarte" gebruikt. Aangezien deze niet echt zuiver was, werk ik nu steeds met stokken en een gewone personenweegschaal, maar ik vind dat toch niet ideaal.
Wie heeft suggesties?
Sjaak Brasser antwoordt op 16 mei 2012:
Wij hebben voor het eerst een digitale kogeldruk meter gebruikt en hebben dit als ideaal ervaren, heb nog een test gedaan met de beroemde rode stok en de afwijking met de digi was zo groot dat ik dat ding meteen in de kliko heb gegooid. Perfect apparaat.
Jasper antwoordt op 16 mei 2012:
Nou, volgens mij geen echte ontwikkelingen.
En digitaal is ook weer zo'n modewoord.
Gewoon een extra tussenstap in de weergave. Met extra kans op fouten. Zoals ik vanmorgen weer eens zag op onze digitale binnen/buiten thermometer. Buiten zou het 26,5 graad zijn. Maar op de kwikthermometer buiten was het 13 graden. Brrrr.
Een serie sensors die met stapjes moeten kiezen welke waarde het dichtst bij de werkelijkheid ligt.
Maar voor het meten van een variabele als kogeldruk totaal niet relevant.
Zie inderdaad de oude discussies: Niets nieuws onder de zon.
Misschien het beste om gewoon 'op de hand' te blijven wegen?
Andreas-NL antwoordt op 16 mei 2012:
Helemaal mee eens Jasper. Digitaal wegen is geen garantie voor zuiver wegen, net zo min als die ingebouwde AlKo weger. Als het neuswiel ietwat scheef staat of wringt, krijg je al forse afwijkingen. Probeer het nog eens via de latje-en-weegschaal methode. Heb je eenmaal het gewenste gewicht, probeer dan het disseluiteinde te tillen. Draai wel eerst de pootjes omhoog. Hou je rug zo recht mogelijk en til vanuit je knieën. Doe dat een paar keer en dan weet je een volgende keer vrij nauwkeurig het juiste gewicht. Die methode bevalt mij prima in de praktijk.
Ad antwoordt op 16 mei 2012:
Jullie zijn bang dat de digitale weger niet zuiver is en wegen dus op gevoel? Ik ben bang dat een digitaal apparaat toch minder afwijking heeft dan mijn gevoel?!
Zelf rijd ik steeds in andere auto's, met daarom ook steeds een andere trekhaak-hoogte. Het voordeel van de digitale weger lijkt me dat dit altijd op de juiste hoogte gewogen wordt (want geplaatst op de trekhaakkogel??).
John antwoordt op 16 mei 2012:
"Zelf rijd ik steeds in andere auto's, met daarom ook steeds een andere trekhaak-hoogte. Het voordeel van de digitale weger lijkt me dat dit altijd op de juiste hoogte gewogen wordt"
Veranderd het gewicht van de dissel dan op 45 cm hoogte tegenover 50cm hoogte?
Kom met een goed argument om zo,n ding aan te schaffen😉
Ad antwoordt op 16 mei 2012:
@John:
Ik heb geen goed argument, ik vraag juist argumenten om het wel of niet te doen! Dat is toch de insteek van een vraag op een forum, zodat je ahv voor- en tegenstanders je eigen mening kunt bepalen?
Trekhaakhoogte is inderdaad wel van belang voor bepaling van de kogeldruk. Of 5 cm verwaarloosbaar is durf ik ook niet te zeggen..
Jan antwoordt op 16 mei 2012:
Waarom zo moeilijk doen over digitaal of ‘met de hand’ wegen.
De juiste kogeldruk zul je toch proefondervindelijk moeten vaststellen en kan met iedere combinatie weer anders blijken.
Een richtlijn is prima en soms ook goed met ‘de hand’ in te schatten maar ‘fijntunen’ doe je pas tijdens het rijden en dan door verplaatsen van enkel wat bagage kun je goede resultaten bereiken. Moet dat dan op een digitale weegschaal gebeuren?
Denk het niet. 😉
TheoS antwoordt op 16 mei 2012:
Trekhaakhoogte doet het gewicht wel veranderen. Ik heb het eens nagewogen. De verschillen zijn zeer minimaal, eigenlijk verwaarloosbaar.
Al jaren gebruik ik een weger van de ANWB. Deze is van metaal, heeft een kogel en is op hoogte in te stellen. Ik ben hierover meer tevreden dan de rode die ik eerder had.
AJ antwoordt op 16 mei 2012:
Is zo'n rode kogeldrukmeter echt zo onnauwkeurig?
Als je zo rond bijv. de 75 Kg moet hebben dan zal 72 of 78 toch geen wereld van verschil uitmaken wat wel of niet slingeren betreft?
De tip om het heel precies te wegen met een weegschaal en dan een "streepje" op dat rode ding te zetten kan toch prima?
Overigens hanteer ik graag wat al gezegd is: je kunt het toch wel aardig aanvoelen door de dissel even op te tillen?
Gerard antwoordt op 16 mei 2012:
Ik heb al twee jaar een digitale van reich ik vertrouw hem voor geen meter geeft steeds andere waarden aan bij metingen op het zelfde moment en ik heb het al op verschilende manieren geprobeerd 115 euro weggegooid geld is mijn mening
@Eric antwoordt op 16 mei 2012:
Ik houd het bij mijn analoge personenweegschaal (was een diepte investering namelijkvoor 1 euro gekocht bij de kringloopwinkel) en een passend op hoogte gemaakt latje.
Heb een Reich weger gehad maar deze na opgedane ervaringen rapido weer op MP verkocht, wat een rampending was dat.
RobD antwoordt op 16 mei 2012:
Voelen !! Door jaren ervaring kan ik inmiddels wel 'aanvoelen' wat 80kg ongeveer is. Werkt nog steeds perfect. Laat ik er eens 5 kg naast zitten, so what. Dan is er nog de combinatie de onder het rijden genoeg info doorgeeft, maar dit moet je ook kunnen voelen.
Ik krijg het gevoel (jawel) dat iedereen steeds meer theoreticus word, alles moet volgens het boekje. Gaat er iets fout dan valt er nog met een vinger te wijzen naar de fabrikant van de auto/trekhaak of caravan.
Jan antwoordt op 16 mei 2012:
Gerard,
Wil jij die Digitale Reich naar mij opsturen als je hem toch weggooit?
Mag eventueel onder rembours. 😉
antwoordt op 16 mei 2012:
En wat is ongeveer de afwijking van het ''oude rode 'exemplaar?
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 16 mei 2012:
Ik ben het wel eens met de mensen die aangeven dat een exacte meting (waarde) niet zo van belang is. Of de kogeldruk nu 70 of 80 kg is maakt echt niet veel uit. Kom je bijvoorbeeld maar op 50 kg uit (bij een caravan van >1200 kg dan is het verstandig te zorgen voor een wat hogere kogeldruk. M.i. is de simpele rode weger goed genoeg voor een indicatie als je je eigen 'til capaciteiten' onvoldoende vertrouwd.
Bert.s antwoordt op 16 mei 2012:
Ik gebruik de reich al jaren.
Voor zowel voor het meten van de kogeldruk als het verschil tussen links en rechts.....
Prima indicatie
groet
Bert.s
AJ antwoordt op 16 mei 2012:
Bert.s,
Ik denk dat u de gele weegplaat bedoelt. Verschil tussen links en rechts....dat doet me denken aan het wegen van de hele caravan.
De vraagtsteller had het over zo'n ding dat je op de tekhaak zet en dan daarbovenop de dissel van de caravan.
Bert.s antwoordt op 17 mei 2012:
Die van mij is blauw. (reich)
Ik meet inderdaad het verschil tussen links en rechts.
En zet ook het neuswiel op de reich om de kogeldruk te meten.
@Eric antwoordt op 17 mei 2012:
Effe voor de zekerheid, ik neem aan dat Ad deze bedoeld?
Jan& antwoordt op 17 mei 2012:
Eigenlijk zou de kogeldruk gemeten moeten worden tijdens het rijden, want door acceleratie, rijwind en dergelijke kan dit een flinke verandering zowel in plus als min van de kogeldruk bij stilstand opleveren.
Ook een flinke kuil is al voldoende om de kogeldruk te laten pieken.
Heeft het meten van kogeldruk bij stilstand eigenlijk wel zin?
Ad antwoordt op 17 mei 2012:
@Eric
Die bedoelde ik inderdaad. Vanmiddag heb ik een Milenco aangeschaft: ge-ijkt, en in hoogte verstelbaar. Leek me toch de beste optie voor mij. Iedereen bedankt voor de reacties!
@Eric antwoordt op 17 mei 2012:
Hmm, als hij geijkt is is hij niet te betalen, je zal gekalibreerd bedoelen?
RobD antwoordt op 17 mei 2012:
Volgens de ivra site: De Reich TLC is niet geijkt.
Over gekalibreerd word ook niet gesproken. Dit zal aan de kogel zelf moeten gebeuren, met een vast gewicht. Succes
RobD antwoordt op 17 mei 2012:
PSje: Milenco heeft bovenstaand type niet in het assortiment, wel een gekalibreerde "stok"weger
http://www.milenco.com/products/noseweight-gauge/
Ad antwoordt op 17 mei 2012:
Topic heb ik geopend met een vraag over de digitale reich. De stokweger van Milenco die ik vandaag gekocht heb is inderdaad "calibrated" ipv ge-ijkt. Dacht dat het hetzelfde was.
@Eric antwoordt op 17 mei 2012:
Ik hoor graag je ervaring ermee.
Ad antwoordt op 17 mei 2012:
Gaat wel ff duren: caravan staat net weer in de stalling. Als ik er erg in heb zal ik in augustus (zucht......) mijn ervaring noteren.
@Eric antwoordt op 17 mei 2012:
Om je wat vrolijker te maken, die van Reich was echt prut
Jasper antwoordt op 18 mei 2012:
De dikke van Dale zegt over calibreren dat dat fout is en met een k moet. Aldaar gevonden: schaalverdelingen op thermometerbuizenen e.d. ijken.
Verder maar niet gezocht op ijken...
John antwoordt op 18 mei 2012:
"De dikke van Dale zegt over calibreren dat dat fout is en met een k moet"
Zoals ze allemaal geschreven hebben. Jasper voegt echt wat essentieels toe.
Ad antwoordt op 18 mei 2012:
@John
Zucht..... Waar val je over!
Nu weten we tenminste dat kalibreren dus toch ijken is?!
Is voor mij toch een zinvolle opmerking.
Bedankt, Jasper.
@Eric antwoordt op 18 mei 2012:
Nu weten we tenminste dat kalibreren dus toch ijken is?!
Nope....
IJken
Ijken is een term uit de vervallen IJkwet.
Tegenwoordig spreken we van inspectie.
Het vaststellen of het meetmiddel, meetsysteem c.q. referentiemateriaal geheel voldoet aan de wettelijke voorschriften. Een en ander uiteraard behorend bij de aard
van het onderzoek en het tijdstip van de vaststelling vastgelegd door middel van een metrologisch kenmerk.
Kalibreren
Handelingen die worden verricht om de relatie vast te stellen tussen de door een meetmiddel angegeven waarde en de overeenkomstig bekende waarde van een grootheid. Een en ander geschiedt onder gespecificeerde omstandigheden.
Bron: Kalibra
Ad antwoordt op 18 mei 2012:
Zo zie je maar.. Kan je niet eens de dikke vandale vertrouwen.
Hoe dan ook, ge-ijkt of gecalibreerd, ik ga er vanuit dat-ie beetje betrouwbaar is. Hij zal in ieder geval zuiverder zijn dan mijn schatting....
John antwoordt op 18 mei 2012:
"Nu weten we tenminste dat kalibreren dus toch ijken is?!"
Zucht !!!Wat een lees vermogen.
Ad antwoordt op 18 mei 2012:
Ja, John. Als er in de van dale bij kalibreren staat dat dat het ijken van schaalverdelingen is, ga ik er vanuit dat ijken kalibreren is. Stom, he? Wat mij betreft kan topic sluiten. Iedereen bedankt voor de input!
TheoS antwoordt op 19 mei 2012:
Als er in de van dale bij kalibreren staat dat dat het ijken van schaalverdelingen is, ga ik er vanuit dat ijken kalibreren is.
IJken en kalibreren zijn geen identieke begrippen. IJken is het toetsen aan de gestelde eisen. Kalibreren is een vorm van ijken. IJken kan, maar hoeft geen kalibreren te zijn.
Ijken is een term uit de vervallen IJkwet.
IJken is een veel breder begrip.
Tegenwoordig spreken we van inspectie.
Inspectie en ijken zijn verschillende begrippen. Inspectie is een breder begrip dan ijking. Inspectie is een vorm van keuring, controle. Een onderzoek door een arts kun je inspectie noemen, echter geen ijking, tenzij de arts bepaalde waarden (b.v. bloedwaarden) toetst aan vooraf vastgestelde eisen.
Ad antwoordt op 19 mei 2012:
Bedankt, Theo, ik begrijp het nu!
remco antwoordt op 27 mei 2012:
Tegenwoordig hebben we het over de metrologiewet in plaats van de ijkwet.
Maar of iets gekalibreerd is zegt nog niets over de nauwkeurigheid... Kalibreren is het vaststellen van de afwijking ten opzichte van een herleidbare standaard.
TheoS antwoordt op 28 mei 2012:
@remco,
Ja, en???
Fran$ antwoordt op 3 juni 2012:
Als je een Eriba Triton hebt kun je de kogeldruk ook nog meten met een veerunster… tenminste als je regel 3 van het fabrieksadvies volgt.
Misschien voor velen vertrouwd, maar ik zag dit plaatje vorige week op een camping voor het eerst bij mijn buurman. Dat de fabrikant het serieus meent is op te maken uit de ervaring van de eigenaar. Hij had alle lading voorin, twee lege bankkasten achter en een lege fietsendrager achterop en klaagde desondanks over te weinig kogeldruk. Wilde de fietsen maar naar de voorkant verhuizen. Hoe dit door het brein achter de sticker precies bedoeld is blijft raadselachtig.
Bert antwoordt op 3 juni 2012:
Dit soort adviezen (>25 kg niet nodig) zie ik regelmatig in diverse disselbakken. ;-( Dichtlaten die disselbak en je eigen plan trekken. Generaal advies: 5% van het beladen gewicht van de caravan + 10 à 20 kg.
Joost Kolen antwoordt op 7 juni 2012:
Vele van jullie geven als antwoord dat je hier proefondervindelijk achter moet komen.
Waar merk je tijdens het rijden dan aan dat je een te hoge kogeldruk hebt?
Jan antwoordt op 8 juni 2012:
Het rijgedrag van de auto gaat wordt dan minder.
Het drempels nemen zal lastiger worden omdat de auto op einde veerweg komt.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!