Caravantrekker.nl

Emuk spiegels

Fransvb vraagt op 16 mei 2012:

Ben in het bezit van Emuk spiegels in combinatie met Opel Insignia.
Tijdens mijn vakantiereis is mijn emuk spiegel van de auto gevallen.
In eerste instantie dacht ik dat het kwam door de zware Bora in Kroatie waarin wij terecht kwamen. Mogelijk had ik de spiegel niet goed vastgezet. Het gietstuk heb ik gelukkig wel wat bescadigd weer van de weg kunnen rapen.
Een reserve spiegelhuis had ik gelukkig ook bij me.
Wat schetst mijn verbazing bij het weer plaatsen van de spiegel, kun je hem zo van de autospiel afdraaien terwij hij vastgedraaid zit.
Het uiteinde van de armen van de Emuks zijn precies het hart van de ronding die de spiegels van de Emuks maken.
Een mede kampeerder met een opel Astra heeft dit probleem met zijn emuks niet.
Wie kent dit probleem? Zou het een construktie fout kunnen zijn? Hoe nu verder te handelen? zijn 2 jaar dus garantie verlopen.
Inmiddels heb ik al om verder te kunnen reizen een noodoplossing bedacht om de Emuks vast te zetten op de auto spiegels.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

RobD antwoordt op 16 mei 2012:

"Wat schetst mijn verbazing bij het weer plaatsen van de spiegel, kun je hem zo van de autospiel afdraaien terwij hij vastgedraaid zit'

lijkt me logisch; vast en losdraaien 😉 Ben eens wat duidelijker, waar en wat is zo weer lost te halen.


Frank antwoordt op 16 mei 2012:

Hallo Frans,

Ik heb zelf voor meerdere auto's EMUK spiegels gehad. Mijn vorige auto (Opel Vectra C) heb ik 5 jaar gereden. Hiermee meerdere keren in het zuiden van Kroatie geweest. Nu heb ik een VW Touran. Van het probleem heb ik gelukkig bij beide auto's nooit last gehad.




RobD antwoordt op 16 mei 2012:

tja............een erg probleem oplossend antwoord.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 16 mei 2012:

Ik zou een mailtje sturen naar de fabrikant zie:http://www.emuk.com/kontakt.html


Willem antwoordt op 16 mei 2012:

@fransbv: Zit het foam aan de binnenzijde van de houder er nog wel EN goed op.

Is het foam op een bepaalde plek helemaal plat gedrukt!? zoja zit hier wellicht het probleem.

Ook wij rijden al ruim 15 jaar met alle types van EMUK rond en hebben nooit problemen gehad.



Jan Z antwoordt op 16 mei 2012:

@RobD, Je kan het simpel of moeilijk lezen.

Ik snap het dus wel,ik heb hetzelfde probleem met mijn Mercedes E W211.
Als je de Emuk spiegels op je spiegels van de auto hebt gezet en je trekt eraan met een licht draaiende beweging trek je hem er zo vanaf, dat had ik dus ook bij mijn Mercedes en niet bij mijn Volvo V40 of mijn Vectra C1 en C2.
Ik heb er zelf een haaks beugeltje bijgezet dat tussen de spiegel en het spiegelhuis in zit(met bescherm viltjes)
Als je dan de spiegel vastdraait klem je hem zo vast als een huis.


L.p. antwoordt op 17 mei 2012:

Emuk heeft koortjes te koop opdat de spiegels er niet afkunnen vallen. Ik gebruik een tirerib met een riempje om de spiegel te zekeren tegen los gaan. Ik ben zeer te vreden over mijn emukspiegels,trillingsvrij en 1 keer afgesteld altijd goed. Dit is mijn 2e zet,nu voor vw Touran III.


fransvb antwoordt op 22 mei 2012:

RobD, ik kan vanwege slechte verbinding op camping nu pas reageren.
Je schuift de spiegel met de armen op het spielgelhuis van de auto. Daarna draai je met de wartelmoer het geheel vast.
Echter, het uiteinde van de armen is het middelpunt van de kromming van het spiegelhuis van de auto. Daardoor draait de spiegel over het spiegelhuis van de auto.
Heb de spiegel van een Astra bezitter bekeken, die heeft een recht spiegelhuis waardoor die draaing niet mogelijk is.
Menno ik was al van plan een mailtje te doen naar de fabrikant met een begeleidend filmpje waarin e.e.a aanschouwelijk wordt gemaakt.
Willem het foam zit er nog goed op.
Jan Z dat met die haakse beugel lijkt me een goede oplossing, daarmee blijft de spiegel inklapbaar.
L.p Met tireribs heb ik een noodoplossing gemaakt daarmee kan hij er ook niet afvallen.
De spiegelhuizen van Oppi had ik mee als reserve, die passen weer op de Emuks
Allemaal bedankt voor de inbreng


Walter antwoordt op 23 mei 2012:

Beste,

Ik ben beginner in crvan-land. Komt het verlies, breken,... van een crvanspiegel vaker/gemakkelijk voor? Is het aan te raden steeds 1 stel spiegels in reserve mee te nemen bij reizen met crvan ?

Walter


TheoS antwoordt op 23 mei 2012:

Komt het vaker voor? In 24 jaar is het me 2 maal overkomen. Beide keren door contact met iets anders (de spiegel van een andere auto en de tweede keer een boom).
Ik heb wat kwetsbare onderdelen als reserve bij me.(Èèn spiegelblad en enkele bevestigingspunten.)


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 23 mei 2012:

Alleen op Sicilië heeft een malloot mijn spiegel er een keer af gereden, maar gezien de hectiek daar is dat niet zo gek. Geen reserve bij me.... maar door rechts en links om te draaien kon ik toch nog wel thuis komen.
Verder hebben mijn spiegels meer te lijden van 'opgeborgen zijn' in de auto. Daar sneuvelt nog wel een een glas bij.


TheoS antwoordt op 24 mei 2012:

Bij mij gebeurde het door een malloot die nog snel ergens door wilde kruipen. Dat was op minder dan 1 km. van mijn huis.


Bob antwoordt op 24 mei 2012:

Neem toch gewoon een spiegel die met twee rubber bandjes om de autospiegel wordt vast gezet. Vele malen goedkoper. Je kan dan nog eens een reservespiegel meenemen, voor als iemand je spiegel er af rijdt. Of als je het zelf doet natuurlijk.
Ik rijd al meer dan tien jaar met dergelijke spiegels en nooit problemen.
mvg
Bob


Willem antwoordt op 24 mei 2012:

Bob:

Bij vele aerodynamsiche spiegels is dit niet mogelijk door de bolling/vormgeving van de spiegelkappen.

De rubber banden glijden er dan als het ware vanaf.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 24 mei 2012:

Veel van de spiegels met rubberen bandjes steken niet ver genoeg uit voor een goed zicht, bij caravans van 2,30 en meer.


Bob antwoordt op 25 mei 2012:

Heb ik dus altijd de goede auto en caravan gehad. In 20 jaar 2 auto's en 1 caravan.
mvg
Bob


Rob Perfors antwoordt op 25 mei 2012:

Hoi,

Elke drie jaar moet ik dankzij een nieuwe auto nieuwe emuk spiegels bestellen. Bij mijn vorige auto heb ik een soortgelijk probleem gehad dat de spiegels los raakte hoewel de schroef toch vast was aan gedraaid. Bij het vastzetten van schroef zit er tegen het huis aan een zwart blokje, aan de ene zijde schuin en aan de andere zijde recht afgezaagd. Het probleem was dat het blokje verkeerd omzat. Probeer het maar en je zult zien dat hij netjes blijft zitten of dat je hem eraf kan trekken. Je kunt ook de gebruiksaanwijzing lezen.
Succes.


fransvb antwoordt op 25 mei 2012:

Rob Perfors het blokje is aan de ene kant schuin en aan de andere kant recht. Waar dat blokje in moet vallen heeft een soortgelijke vorm. dat kun je niet omdraaien.
Vanmorgen heb ik een filmpje gemaakt waarbij je goed kunt zien hoe e.e.a fout gaat.
Misschien is het interessant het filmpje te laten zien, maar dan had ik graag als Menno even reageerde.


Rob Perfors antwoordt op 26 mei 2012:

Fransvb, het is mijn ervaring waar het bij mij fout ging. Natuurlijk hoeft dit niet voor jouw situatie waar te zijn. Jouw opmerking vind ik dan ook niet gepast.


fransvb antwoordt op 27 mei 2012:

Rob Perfors, het is niet de bedoeling geweest een ongepaste opmerking te maken. Jouw oplossing is jouw geval de juiste geweest. Echter de oplossing die jij mij aanbood had ik zelf ook al geprobeerd maar werkt niet.
Voor alle zekerheid zal ik detail foto's maken van de spiegel.
Menno had ik graag willen vragen hoe het filmpje het best geplaatst kon worden.En natuurlijk de foto's


RobD antwoordt op 27 mei 2012:

Frans, foto plaatsen: http://www.caravantrekker.nl/vragen/forumregels.php


R. de Lang antwoordt op 6 juni 2012:

Op mijn vakantie naar Spanje kwam een Emuk spiegel op de Opel Insignia meerdere malen los te zitten. Diverse malen opnieuw vastgezet. Op het einde van de rit is de spiegel er af gevallen op de oprit naar de snelweg. De spiegel bleek nog heel. Daarna bleek ook bij mij dat de spiegels na goed vastdraaien gewoon afneembaar zijn door een lichte druk op de spiegelkap uit te oefenen. De Emuk spiegels zijn dus totaal niet bruikbaar i.c.m. een Opel Insignia. Heb nu in Spanje andere spiegels aangeschaft voor de terugrit naar huis!


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 6 juni 2012:

Zie de foto's en met name ook het de video (is foto 6):
https://picasaweb.google.com/107960427077600528791/Emukspiegels02?authkey=Gv1sRgCOH7sLSw_oWEfg&feat=email#


fransvb antwoordt op 6 juni 2012:

Menno bedankt voor het plaatsen van de koppeling.

R. de Lang, als je het filmpje ziet had je dan hetzelfde probleem?
Zou je zo vriendelijk willen zijn Emuk van jouw problemen op de hoogte te brengen.

Er hadden ook ongelukken mee kunnen passeren. Het alu gietstuk had bijvoorbeeld door de voorruit van een andere auto kunnen vliegen. Geschatte snelheid bij het verliezen was 70/80 km en dat ging met een behoorlijke klap gepaard.
Geen schade aan auto of caravan.
Ik heb e.e.a per mail gestuurd naar Emuk geen reactie.
Vandaag heb ik maar eens gebeld, "Die Constructeure" snappen niet dat het mogelijk is en komen er naar mij toe op terug.


R. de Lang antwoordt op 9 juni 2012:

Ik kan het filmpje niet afspelen op mijn smartphone. Ik ben komend weekend terug in Nederland en ga dan verder aktie ondernemen en hou je op de hoogte. In ieder geval is de spiegel los te maken door een lichte druk op de Emuk spiegelkap uit te oefenen waarbij het alu chassis van de Emuk spiegel van de Insignia spiegel loskomt en opzij schuift. Dit gaat zeer gemakkelijk.


fransvb antwoordt op 26 juni 2012:

Inmiddels per mail en telefonisch contact gehad met EMUK.
Ze kunnen het probleem jammer genoeg nog niet onderkennen. Ze hebben me wel een compleet nieuwe set links en rechts gestuurd om uit te proberen en te testen.
Ook bij de nieuwe set zijn de problemen nog steeds aanwezig.
Jammer dat ik de construkteur niet te spreken kan krijgen.
Ook heb ik een montage handleiding gekregen.

Inmiddels heb ik geprobeerd erachter te komen wat er mis kan zijn:
- het uiteinde van de arm is het middelpunt van de bolling van het insignia spiegelhuis. zie ook de film
- In eerste instantie dacht ik dat het stroeve materiaal aan de binnen zijde verouderd zou zijn (in 2 jaar?)- Ook bij de nieuwe spiegels is dit materiaal hetzelfde
- Omdat ik dacht dat dit misschien te dun was, heb ik tussen spiegelhuis Insignia en het stroeve materiaal op de EMUK een stroeve rubberband van 1 mm dik aangebracht. Ook dit helpt niet.
- aan de onderzijde van de Insignia spiegel zit een rand waarover de arm van de EMUK valt. In de arm van de Emuks zit hiervoor geen inkeping. Ter plaatse drukt dus de tape iets in. (Zie reeds verstuurde foto's.)Door het vele testen is hier terplaatse het stroeve materiaal inmiddels weggesleten.
- de omarming van de Insignia spiegel is niet 100% maatvast; m.a.w er zitten kieren tussen spiegelhuis en Emuks.
Ook heb ik aan oplossingen gewerkt zodat de spiegels inklapbaar blijven.
- Zoals in rood aangeven op mijn foto's met een trekbandje.
- Op de ruggengraat een rubber band bevestigd die om het spiegelhuis haakt.
- Op de ruggengraat wil ik nu nog een Oppi bevestiging maken, zodat de spiegel eigenlijk op dezelfde manier vast zit als een Oppi.
Het zijn oplossingen die extra handelingen vereisen en dat is naar mijn mening niet de bedoeling van de EMUKS
Als de Insignia spiegel nu een vlakke kant had gehad in plaats van de bolling, was de bevestiging optimaal.
Overigens vind ik de Emuks nog steeds goede spiegels, alleen niet voor mijn Insignia.
https://picasaweb.google.com/107960427077600528791/Emukspiegels02?authuser=0&authkey=Gv1sRgCOH7sLSw_oWEfg&feat=directlink


Lex M antwoordt op 26 juni 2012:

Voor de statistiek. Volvo V70, model 2004.
Ik ben ook een Emuk (rechts) kwijtgeraakt na een tik van een verkeersbord. Hij zat maximaal vast. In 2009 de linkerspiegel verloren door zuiging van tegemoetkomende vrachtwagen. Die heb ik kunnen oprapen, hij was nog heel.
Daarom voor mij ook geen Emuks meer.


Ouwe Willem antwoordt op 27 juni 2012:

@LexM

Logisch dat je de rechter spiegel eraf valt als je een verkeersbord raakt, dat is maar goed ook stel je voor dat het een voetganger was.

En dan je linker verliezen door zuiging van een VA???

Wat heb ik dan 20 jaar lang geluk gehad met alle verschillende EMUK's en nog nooit iets verloren.

Fransvb heeft idd een terecht punt voor wat betreft Insignia spiegels icm EMUK's.

Echter de werkwijze van EMUK kennende verbaasd het me dat dit probleem niet bij hun bekend is.

Ook verbaas ik me dat EMUK zoiets niet kenbaar maakt of een passende oplossing heeft.

@Fransvb, het is maar een vraag (ik bedoel er niets persoonlijks mee) heb je de auto nieuw gekocht? Zo niet, en het was een occasion , kan het zijn dat de spiegels en of spiegelkappen om de een of andere reden ooit zijn vervangen door niet originele (dus imitatie ipv origineel en vandaar dat eea niet juist past?)

Het is maar gissen, maar ik probeer mee te denken hoe het probleem op te lossen.

PS: De bevestigingsmoeren zijn niet origineel EMUK, is dat bewust gedaan, of zijn de originele kapot gegaan bij het verliezen.




fransvb antwoordt op 27 juni 2012:

LexM, Spiegels Insignia zijn origineel, nieuw auto gekocht,Bevestigingsmoer Emuks zijn origineel, ik weet wel dat er andere uitvoeringen zijn. Fijn dat je meedenkt.
het middelpunt van de bolling van de insignia spiegels is tevens het uiteinde van de armen van de Emuks. Daardoor draaien de Emuks over de spiegel weg.
Ben bezig met email (in Duits) naar Emuk met rapport van mijn bevindingen.


Lex M antwoordt op 28 juni 2012:

Ouwe Willem schreef:
"Logisch dat je de rechter spiegel eraf valt als je een verkeersbord raakt, dat is maar goed ook stel je voor dat het een voetganger was."

Vreemde logica. Als de Emuk echt houdt, zou eerst de autospiegel naar binnen geslagen moeten zijn, of de Emuk zou de autospiegel hebben moeten kraken. Geen van beide is gebeurd.

"En dan je linker verliezen door zuiging van een VA??? "
Ja.


Janka antwoordt op 28 juni 2012:

Dat betekent dus dat de armen of de grijpers van de Emuks (de T) die aan de boven en onderkant van de autospiegel zitten niet ver genoeg over die autospiegel heen geschoven kunnen worden. Dan zou het " grijpgedeelte" van de Emuks wat precies over de autospiegel moet passen niet de goede maat hebben. En daardoor te weinig grip hebben. Eigenlijk zou een vertegenwoordiger van Emuk het zelf moeten kunnen zien om zich van het probleem te overtuigen.


fransvb antwoordt op 28 juni 2012:

In eerst instantie dacht ikzelf ook het ligt aan jezelf:
Je hebt de spiegels niet goed vastgezet.
Misschien heb je iemand geraakt.
Het ligt aan de Bora die er op dat moment waaide.
Toen ik echter de afgevallen spiegel er op zette en controleerde of hij goed vastzat viel hij er meteen met een lichte druk weer af. Daarna heb ik de andere spiegel gecontroeerd die hetzelfde probleem heeft.
En nu met de nieuwe set zijn de problemen nog niet opgelost


Janka antwoordt op 28 juni 2012:

Nog even een aavulling. De vertegenwoordiger komt met grote regelmaat bij zijn afnemers. U zou met deze afnemer een afspraak kunnen maken. Onze vertegenwoordiger bijvoorbeeld komt uit het oosten van het land, waar ook de importeur zit, op vaste dagen hier langs. Misschien een idee voor een ontmoeting?


fransvb antwoordt op 28 juni 2012:

Lijkt me een goede zaak, misschien afspraak buiten Forum om?


Janka antwoordt op 28 juni 2012:

Via ons emailadres, bekend bij de bazen van deze site en dit forum.


renaat antwoordt op 29 juni 2012:

Wij rijden met een VW Passat, dus geen Insignia, maar wel met EMUK spiegels. Ook bij ons is de linkerspiegel, die dus op een normale autospiegel staat, reeds twee maal losgekomen.
De emuk spiegel hing te wiebelen met de onder- en bovenpat nog vast, maar de bevestigingsschroef was van de spiegel losgekomen ;-( ; gelukkig zonder erg.
Zo rap mogelijk gestopt op de snelweg en e.e.a. teruggeplaatst / gefixeerd.
De fout ligt dus bij Emuk die de bevestigingsklem van de spiegel te kort maakt. De opzetspiegel komt niet ver genoeg op de buitenspiegel van de auto.
Voor de rest, goede spiegels, rap gemonteerd, altijd goed zicht, weinig trillen, redelijk duur...en we hebben nog altijd Special Mirrors in reserve voor het geval dat de Emuk eraf valt...


Janka antwoordt op 29 juni 2012:

Alleen nu is het aan de consument om Emuk te overtuigen.


fransvb antwoordt op 29 juni 2012:

janka, ik heb je gemaild buiten het forum om


fransvb antwoordt op 29 juni 2012:

janka, ik heb je gemaild buiten het forum om


fransvb antwoordt op 11 juli 2012:

Na contact buiten forum om met Janka toch nog even telefonisch contact gehad met EMUK.
Emuk heeft de spiegelhuizen van de insignia in huis, daar passen ze goed op. en daarmee basta!
Ik heb ze nog gevraagd of ze hier een vertegenwoordiging hadden, daar gingen ze ook niet op in.
Willen ook niets van alternatieve oplossingen weten.
Eigenlijk zijn ze er wel klaar mee. Ik ook maar niet van harte.


Desley Rijsdijk antwoordt op 12 juli 2012:

Wij gebruiken al meer dan 5 jaar caravanspiegels van het merk Repusel, met lange arm (44cm) en een antitrilstang, om het erge trillen te voorkomen (en het terugklappen van de autospiegel.

Heel gemakkenlijk te installeren op de auto en het zit muurvast, ook met veel tegenwind en inhaalmanouvres geen probleem. Echt aan aanrader.


Wel erg duur in aanschaf, maar het geld is het meer dan waard.
Tevens over de service ben ik ook zeer te spreken, door omstandigheden waren 2 jaar geleden mijn klemstukken kapot (verdraaid), even contact opgenomen en weer 2 nieuwe gehad (A € 95,00).


Oude Willem antwoordt op 18 juli 2012:

Afgelopen week ben ik bij persoonlijk bij EMUK in Emmendingen in Duitsland geweest.

Heb speciaal gevraagd over de Insignia spiegels en de info die ze mij gaven was dat ze bezig zijn aan een oplossing te werken.

Ook voor de rest weer een prima service zeer coulant en super vriendelijk geholpen en te woord gestaan.


fransvb antwoordt op 18 juli 2012:

Als ik dat geweten had!!!


Frank antwoordt op 18 juli 2012:

Bij onze Passat (2005+) zitten Emuks muurvast.
Als ik zou willen dan breek ik zelfs de autospiegel af als ik de Emuk zou doorbuigen.
De Emuk heeft wel een heel vervelend geintje waar niet voor wordt gewaarschuwd in een bijlage of op de verpakking. Als je het wigje naar binnen laat wijzen bij de montage trekt de spiegel zichzelf niet vast. Hij lijkt dan in eerste instantie vast te zitten, maar als je eraan trekt, valt hij eraf. De wig moet dus in de juiste richting in de spiebaan geplaatst worden. Dit maakt bij onze Passat het verschil tussen muurvast en een Emuk kunnen verliezen. Eigenlijk is dit al te belachelijk voor woorden bij zo'n dure spiegel.
Of het bij een Insignia een produktiefout is weet ik niet, maar draai de spie eens 180 graden om (hij moet naar buiten wijzen met de schuine kant)


Fransvb antwoordt op 19 juli 2012:

Spie wijst naar buiten.
Binnenkant spiegelhuis loopt schuin naar binnen.
daardoor kan hij de grip niet vasthouden.
Als de binnkant van het spiegelhuis de andere kant op schuin zou zijn of zelfs recht, dan zou inderdaad de insignia spiegel kunnen afbreken.
Zie ook mijn fotos voor koppeling zie dit draadje meer naar boven


Jan& antwoordt op 19 juli 2012:

Alleen de naam Emuk al, dat ding deugt gewoon niet, koop toch iets anders dat gewoon blijft zitten....


Jasper antwoordt op 19 juli 2012:

Frans, je had het over de spiegelhuizen van de Oppi.

Vraag 1: zijn dat nog steeds die Hagus Universal met een kommetje waarin de kogel vastgezet wordt door een schroef in de 'steel'? Die heb ik verbannen omdat ze spontaan los gaan als je ze stevig aandraait. Niet leuk in combinatie met je Emuk. 😉
Vraag 2: Wil je de Oppisteunen ook gebruiken, al is het maar als reserve? Ook die verlies je vroeg of laat.😉
(zie mijn eerdere commentaar bij Oppi's)

Misschien kun je iets verzinnen om het middenstuk van je beugel zodanig te verlengen dat je met een extra armpje achter de vierde kant van het spiegelhuis haakt?
Bijv. aan alu strip met vilt of zo van binnen?


fransvb antwoordt op 19 juli 2012:

Jasper,
Die Oppi spiegelhuizen had ik mee als reserve bij de Emuk.
En ja ze hebben die kom. Ik heb ze zelfs een keer aangedraaid geen problemen.
Op de Oppi armen moet je dus de beter Emuk spiegelhuizen hebben. Dan heb je de beste oplossing. Maar niet voor een Opel Insignia.
De midden arm verlengen dmv een aluminium strip met een haak en bekleed met een zacht materiaal zou een goede oplossing kunnen zijn. Zelf had ik een oplossing dmv een rubberstrip met haak (van een andere caravanspiegelsoort)
Overigens heb ik van EMUK een nieuwe set spiegels gekregen en ik ben het met Oude Willem eens dat men zicht heel coulant en service gericht opsteld. Maar samen het probleem van de loslatende spiegels oplossen dat lukt niet.


renaat antwoordt op 20 juli 2012:

@ Frank
hallo Passatrijder

Je praat over een 'wigje' in de juiste richting in de 'spiebaan'...draai de spie eens 180 graden...

Wat bedoel je precies? De Emukspiegel heeft slechts 1 verplaatsbare klem, op de autospiegel gefixeerd met een vleugelmoer. Dat is alles.
Die kan je niet draaien over 180 graden omdat je dan de rand van de autospiegel niet meer kan vatten.

Bedoel je misschien de klem van de linker spiegel verwisselen met de rechterklem? Ik hoor het graag

Renaat, Passat TDI van het jaar 2000.


Oude Willem antwoordt op 23 juli 2012:

Renaat,

Passat BJ 2000 spiegels zijn anders dan Passat BJ 2005.


renaat antwoordt op 26 juli 2012:

aan oude Willem

probleem met de leeftijd en het lezen misschien?
de spiegels van een Passat bj 2000 en bl 2005 verschillen, dat is geweten. linker en de rechter spiegel zijn OOK verschillend in bj 2000, dat weten wij ook.

het eigenlijke probleem betreft de Emuk spiegelbevestiging op Opel Insignia EN OOK op VW Passat en daarover gaat mijn posting...

tja...


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 29 augustus 2012:

Gisteren op de beurs in Dusseldorf heb ik met Emuk gesproken en de bedrijfsleider gaf aan dat de montage op de verkeerde manier gedaan zou zijn. Je moet de spiegel van 'onderaf' monteren dan zou hij bij de Insignia er niet meer af moeten kunnen. In de oude handleiding was dit niet vermeld maar nu in de nieuwe wel. Ik kan niet controleren of het allemaal klopt.....


Lex M antwoordt op 29 augustus 2012:

Bij de uitbuiter een nieuw stelletje spiegels gekocht voor 8 euro. Baaibaai Emuk 😉


renaat antwoordt op 2 september 2012:

Menno zei na consult Emuk / Dusseldorf:

"Je moet de spiegel van 'onderaf' monteren dan zou hij bij de Insignia er niet meer af moeten kunnen. In de oude handleiding was dit niet vermeld maar nu in de nieuwe wel."

Mijn gedacht: je monteert de spiegel van rechts naar links, je schuift hem over de vaste spiegel tot hij juist staat en je zet de klem vast; dat is alles
Maar dan kan hij er nog afdonderen... dat is mijn ervaring
De uitleg van Emuk in Dusseldorf is naar onze mening NONSENS.


fransvb antwoordt op 2 september 2012:

Menno, bedankt dat je e.e.a ter sprake hebt willen brengen.
Vreemd dat EMUK niets meer van zich heeft laten horen gezien ook mijn uitgebreide verslaglegging van het probleem. Uiteraard ga ik deze oplossing proberen met andere Frans.Ik laat in ieder geval weten of dat lukt.


l.p. antwoordt op 19 januari 2013:

Emuk is aanwezig met een stand op de caravana in Leeuwarden.
problemen met spiegels kun je met hen bespreken.Kaartje met e-mailadres van de verkoper gekregen. De verkopers spreken alleen duits. Emuk wil het dealernet in nederland uitbreiden.


fransvb antwoordt op 21 januari 2013:

In September ben ik naar andere Frans gereden omdat hij een hulpstukje voor mijn Emuks had gemaakt. Mijn dank daarvoor.
Echter, met het schaamrood op mijn kaken kwam ik bij hem aan omdat de Emuks zonder hulpstukken op mijn Insignia bleven vastzitten. Overigens zitten er 3 mnd tussen het gebruik in Kroatie en Nederland
Kan het zijn dat er tijdelijke materiaal vervormingen plaats vinden als gevolg van warmte, klemming. En dat e.e.a een paar maanden later weer in de oorspronklijke vorm is.
Ik schrijf dit stuk dus met enig schaamrood op mijn wangen.
Helaas kan ik niet naar de CARAVANA. Dus als Emuk nog iets van mij wil weten kan ik ze thuis wel e.e.a demonstreren.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker