Willem vraagt op 25 mei 2012:
Zoals ik het nu zie, wordt het lastig om in januari 2013 een nieuwe lease auto met maximaal B level en >29000 (eis werkgever) en met maximale bijtelling van 14% (eis gezins budget) te kiezen die toch onze caravan van 1200kg mag en kan trekken naar Italie . Ik zie er geen ?
willem antwoordt op 25 mei 2012:
ik bedoel natuurlijk onder de €29.000,-
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 25 mei 2012:
Voldoet een Golf etc daar niet aan?
willem antwoordt op 25 mei 2012:
vanaf juli 2012 moet de co2 norm onder de 110gr zijn en daar zit de golf nu boven (kortom voor juli 2012 no problemo maar na juli groot problemo
zie site berekenhet.nl
110 g/km voor benzine-auto's (per 1-7-2012: 103 g/km);
- 95 g/km voor diesel-auto's (per 1-7-2012: 91 g/km).
zie voor co2 de site groenopweg.nl
donald antwoordt op 25 mei 2012:
Ik denk dat Ford (focus) en Renault (megane) er alles aan gaan doen om aan de CO2 eisen van 2013 te gaan voldoen. Het is ze nog steeds gelukt. Even afwachten dus.
Jeroen antwoordt op 25 mei 2012:
Je kan ook een goedkopere uitvoering of model nemen om die 6% extra bijtelling te compenseren.
Jan& antwoordt op 26 mei 2012:
Nog een paar jaar en we gaan gewoon allemaal op eigen kosten met de elektrieke fiets naar ons werk.
Die lage uitstoot auto's worden er overigens niet beter op😉
RobD antwoordt op 26 mei 2012:
De essentie van alle bijtellingen tot op heden: Stimuleren van de auto verkopen. Het maakt de overheid niets uit in wat voor een auto we rijden, als we maar kopen en rijden. Liever wat minder btw, bpm en accijns inkomsten als geheel geen😉
Mochten we ooit uit deze recessie komen zullen alle (goedkope en stimulering) regelingen weer als sneeuw voor de zon verdwijnen.
Bob antwoordt op 26 mei 2012:
Hi Willem,
Je hebt/krijgt een leaseauto. Goedkoper kan je waarschijnlijk nooit rijden. Dit heeft uiteraard ook zijn nadelen. Zo kan je niet je caravan naar Italie slepen. Waarom heb je deze caravan gekocht? Had je toen een zwaardere auto? Je had rekening moeten houden dat de baas je een kleinere auto ter beschikking stelt. Wat zou je er van denken om een eigen auto aan te schaffen, helemaal naar je eigen wensen? De leaseauto gebruik je dan alleen waarvoor hij verstrekt is, om naar en van je werk te rijden. Geen gelazer met bijtelling. Of is een eigen auto toch veel duurder dan die 14%. Zo ja, niet mekkeren en een kleinere caravan nemen.
Makkelijk kletsen van mij? Nee, ik heb tot mijn ontslag alleen maar leaseauto's gehad. En dat waren heel gewone auto,s. Een klein caravannetje er achter tijdens de vakantie. Nu ik 10 jaar een eigen auto heb weet ik wat voor enorme voordelen ik toen heb gehad. Ok, de regelgeving is wat veranderd, maar je rijdt nooit goedkoper dan met een leasewagen. Pas je aan aan de auto die je ter beschikking wordt gesteld. Dus niet mekkeren.
mvg
Bob
Andreas-NL antwoordt op 26 mei 2012:
Sorry Bob, maar ik vind niet dat Willem mekkert. Willem heeft een leaseauto en die is echt niet alleen om van en naar het werk te rijden maar vooral óók voor normaal privé gebruik. Tenslotte heeft hij daarvoor óók een aandeel salaris ingeleverd. Ik vind het dan ook logisch dat hij rondkijkt naar een nieuwe auto die z'n 1200 kg wegende caravan kan en mag trekken, alles binnen de voorgeschreven regels/max. prijs etc. Zou hij gedwongen zijn de caravan te verkopen om daarna een lichtere aan te schaffen, kost het immers óók weer geld.
Ik pleit dus hiermee voor iets meer consideratie voor Willem.😉
Ad antwoordt op 26 mei 2012:
Beetje flauwe reactie Bob. Willem zit gewoon in de situatie dat als hij in december in zou stappen, hij aardig wat euro's per maand kan besparen. 14 % over auto zonder Bpm, of 20 % ( of zelfs 25 %) over een auto met Bpm. Dat scheelt maandelijks een aanzienlijk bedrag.
Willem, zou er niet over te praten zijn om 1 of 2 maanden eerder in te stappen?
WillemA antwoordt op 26 mei 2012:
Ik weet het, het is een beetje flauw, maar in 5.700 vragen en 57.000 antwoorden op dit forum heb ik nergens kunnen vinden dat caravannen goedkoop is.
Dus in reactie op de oorspronkelijke vraag: willem, je zou maar zo eens gelijk kunnen hebben, dus je moet het rijtje alternatieven af: andere caravan, tent, eigen auto kopen, twee weken appartementje Torremolinos, enz.
Voor de goede orde: niet onaardig bedoeld, maar ik vrees dat de zaken er op dit moment nu eenmaal niet anders voorstaan. We hebben het nog altijd beter dan de Grieken...
RobD antwoordt op 26 mei 2012:
"maar je rijdt nooit goedkoper dan met een leasewagen"
Een uitspraak die kant noch wal raakt. Vooral de niet rekenkundige onder ons gebruiken deze nogal vaak 😉
JH Vis antwoordt op 27 mei 2012:
Bob, de regelgeving heeft je ingehaald. Woonwerk verkeer wordt binnenkort als prive rit gezien...Dus wel bijtelling..
RobD antwoordt op 27 mei 2012:
Dat zal pas na 12 sept uitwijzen😉
Bert.s antwoordt op 27 mei 2012:
willem ik weet niet of jouw baas ook de brandstof in het buitenland betaald (ze zijn er wel die het doen).
Maar je kunt natuurlijk ook zelf naast je lease auto een prive auto kopen.
Je kunt dan toe met een kleine lease auto!
Ik heb naast mijn auto van de zaak ook nog een prive auto....auto van de zaak gebruik ik niet prive.
Ik kan prive elke auto kopen welke geschikt is voor mijn caravan.
Op deze manier heb je nooit problemen welke auto je van de baas krijgt.
Nadeel van een prive auto is dat je voor de aanschaf wel een flinke zak geld ineens mee moet nemen.
Groet Bert.s
@Eric antwoordt op 27 mei 2012:
Ik heb naast mijn auto van de zaak ook nog een prive auto....auto van de zaak gebruik ik niet prive
Zet je die auto dan in de toekomst bij je werkgever en ga je dan op eigen gelegenheid (priveauto, lopen, fiets) die auto van de zaak 's ochtends ophalen?
Zo niet dan hik je toch weer tegen het feit aan dat woon/werk km's prive km's worden?
Bert.s antwoordt op 27 mei 2012:
Nee ik ga niet naar een vast werk adres,....ik ga direkt naar de klant.
Dit word volgens mij niet als woon werk verkeer gezien.
remco antwoordt op 27 mei 2012:
Ik hoop het ook dat ze direct van huis naar klanten als zakelijk blijven zien.
Maar om terug te komen op de vraag, de Megane ECO2 blijft 14% (90g/km) en mag genoeg trekken (1500kg). Daar moet het toch mee gaan lijkt me en hij kost minder dan 29000 Euro.
De Focus Econetic mag geen aanhanger trekken als ik het zo zie?!?
@Eric antwoordt op 27 mei 2012:
't Is mij niet helemaal duidelijk of het nou een benzine of diesel moet worden of is dat geen eis?
remco antwoordt op 27 mei 2012:
@eric: daar heb je een goed punt. Maar als het benzine moet zijn kan je het denk ik helemaal schudden als je in de 14% categorie wil zitten.
dabbertje antwoordt op 28 mei 2012:
Die Renault Megane 1.5 Dci Bose, kost nu 25.990 euro en is zeer compleet. Heb je geen opties meer nodig. Na 1 janurari gaat deze 26.800 euro kosten.
Mag 1500 kg trekken en je hebt 14% bijtelling.
Toevallig afgelopen zaterdag gaan kijken en ik vind het wel wat, maar dan zou ik liever de 1.6 Dci nemen met 130 pk, die heeft overigens 20% bijtelling en kost iets minder dan 30.000 euro.
Gr. Daphne
Ad antwoordt op 28 mei 2012:
Daphne, het gaat juist om januari 2013. Dan worden de grenzen weer aangescherpt, en valt de Megane (vooralsnog?) niet meer in de 14%.
dabbertje antwoordt op 28 mei 2012:
Volgens de dealer zal Renault er alles aan doen om te voldoen aan de 14%, een aanpassing schijnt in de planning te zitten.
RobD antwoordt op 28 mei 2012:
"Daphne, het gaat juist om januari 2013".
Noppes, het word al eerder bijgesteld zoals al eerder opgemerkt.
De normen voor de 14% en 20% bijtellingscategorie worden per 1 juli 2012, en niet, zoals thans in de wet staat, per 2013, bijgesteld. Vervolgens vindt jaarlijkse neerwaartse bijstelling plaats.
De nieuwe bovengrenzen van deze categorieën worden per 1 juli 2012:
14% bijtelling tot maximaal 102 gram/km CO2-uitstoot (benzine) resp. maximaal 91 gram (diesel)
20% bijtelling tot maximaal 132 gram/km CO2-uitstoot (benzine) resp. maximaal 114 gram (diesel).
Voor de 14%-categorie gaat voor benzine de grens van 102 gram/km in 2013 omlaag naar 95, in 2014 naar 88 en in 2015 naar 82. Voor diesel gaat de grens naar 88 in 2013, 85 in 2014 en 82 in 2015.
Voor de 20%-categorie gaat voor benzine de grens van 132 gram/km in 2013 omlaag naar 124, in 2014 naar 117 en in 2015 naar 110. Voor diesel gaat de grens naar 112 in 2013, 111 in 2014 en 110 in 2015.
Ad antwoordt op 28 mei 2012:
Nee, RobD, het gaat juist om januari. De aanpassing per juli a.s. is geen probleem voor de megane. Daar blijft ie aanvoldoen voor de 14% regeling. Pas met de eisen van januari, waar de vraagsteller het over heeft, wordt het een probleem.
dabbertje antwoordt op 28 mei 2012:
Ik mag ook vanaf januari 2013 een nieuwe lease-auto en mijn belangstelling gaat ook uit naar de Renault Megane. Het is even afwachten of Renault de aanpassing kan doen om toch nog in de 14% bijtelling te vallen.
Volgens de dealer zit dat wel in de planning! Maar tis natuurlijk geen garantie. Afwachten dus.
Gr. Daphne
P v Est antwoordt op 29 mei 2012:
Mijn vraag is. Geld dit ook voor Bedrijfs bussen
remco antwoordt op 29 mei 2012:
Zijn er wel bussen die in de 20% categorie vallen? Volgens mij niet.
RobD antwoordt op 30 mei 2012:
Voor bedrijfsbussen gelden in principe dezelfde regels: 25% (Geen 20% of 14%) bijtelling. Of: € 300,-- p.j. bijtelling indien meerdere personen er privé km's mee mogen rijden. Of: een verklaring v.d. werkgever dat er absoluut geen privé km's mee gereden (mogen) worden, aanvraag via belastingdienst.
De belastingdienst controleert tegenwoordig veel en regelmatig bij alle publieke gelegenheden op kenteken.
Bob antwoordt op 30 mei 2012:
Even nog een antwoord op de stelling van mij en het antwoord van RobD dat je nooit goekoper kan rijden dan met een leasebak.
RobD zegt dat dit onzin is. Het is maar hoe is/was de regeling met het bedrijf. Ik had het enorme voordeel dat er geen km begrenzing was voor prive, de brandstof in Nederland voor rekening van de onderneming was. Alle reparaties, belastingen, verzekeringen waren voor de baas. Daar tegenover stond de bijtelling van 20%. En als je naar het buitenland ging dat de ANWB je eventueel terug kwam halen.
Dan kom ik goedkoper uit dan met een indentieke prive auto.Je moet dan natuurlijk niet mekkeren als de trekauto te klein is voor je Tabbert of dubbelassige Wilk. Je caravan aanpassen aan de bijna gratis auto. Ja kan en mag niet verwachten dat de baas je een auto ter beschikking stelt aangepast aan JOUW caravan. Dit zijn mijn ervaringen met een leasewagen.
mvg
Bob
RobD antwoordt op 30 mei 2012:
@ Bob, lees mijn antwoord van 26-06 nogmaals, en heel goed.😉
Op de manier waarop jij je antwoord weergeeft, weet ik al voldoende.
Koen antwoordt op 30 mei 2012:
Van: RobD
Datum: 26 May 2012 om 09:44
De essentie van alle bijtellingen tot op heden: Stimuleren van de auto verkopen. Het maakt de overheid niets uit in wat voor een auto we rijden, als we maar kopen en rijden. Liever wat minder btw, bpm en accijns inkomsten als geheel geen
Mochten we ooit uit deze recessie komen zullen alle (goedkope en stimulering) regelingen weer als sneeuw voor de zon verdwijnen.
Van: RobD
Datum: 26 May 2012 om 18:03
"maar je rijdt nooit goedkoper dan met een leasewagen"
Een uitspraak die kant noch wal raakt. Vooral de niet rekenkundige onder ons gebruiken deze nogal vaak
Van: RobD
Datum: 30 May 2012 om 13:46
@ Bob, lees mijn antwoord van 26-06 nogmaals, en heel goed.
Op de manier waarop jij je antwoord weergeeft, weet ik al voldoende
Koen antwoordt op 30 mei 2012:
Bovenstaande reacties heb ik gevonden van 26/05.
Arrogantie verpakt en/of afgesloten met een smiley, blijft arrogantie.
Nu weet ik weer waarom ik op deze site nog amper reageer.
Dankzij een aantal mensen die er zeer goed in zijn om anderen neer te sabelen / weg te jagen door hun taal- en woordgebruik.
Spijtig en intriest.
Bert.s antwoordt op 30 mei 2012:
Ja Koen je kan zeggen wat je wilt ,gelijk krijg je toch niet.
Het zijn hier de Haantjes die altijd denken gelijk hebben.
En spreek je ze tegen, dan gaan ze nog harder kraaien!
Inderdaad erg jammer.
RobD antwoordt op 30 mei 2012:
Tja Koen, als dat je enige constructieve bijdrage is.
Maar lezen is een schone kunst, als je die beheerd zul je zien dat ik niemand neersabel o.i.d. maar enkel een gedane uitspraak weerleg. De uitspraak van Bob is een uitspraak die kant nog wal raakt, héél misschien op zichzlf van toepassing is. Veel leaserijders tellen nu eenmaal graag in hen voordeel met exact die argumenten die Bob weergeeft. Subjectieve argumenten. Totdat ze eens goed gaan rekenen.
Ad antwoordt op 30 mei 2012:
@RobD:
Niet alleen lezen is een schone kunst. Ook schrijven op een forum is een kunst. En dan heb ik het niet over de taalfouten die men maakt. Je reageert vaak op een toon die (op mij?) overkomt als arrogant.
Begrijp me goed: Zo komt het over. Het zou kunnen zijn dat dit niet zo bedoeld is, maar alles valt of staat met de wijze waarop je mening weergeeft.
Je kan zeggen: "Je mening raakt kant nog wal."
Je zou ook kunnen zeggen: "Ik zie dat anders, namelijk..."
Dit soort kleinigheden geven gelijk een heel andere sfeer weer.
Ik hoop dat je een beetje volgt wat ik bedoel.
Gr,
Ad
RobD antwoordt op 30 mei 2012:
Ok, nog één off topic dan:
Ja Ad, gelijk heb je in zekere zin. Nu ben ik altijd al "recht voor z'n raap" geweest. To the point en niet er om heen zeuren. En wat blijkt in de praktijk: het werkt.
En ik heb het al eerder ergens vermeld hier: het is zwart-wit communiceren zonder body language, het zou de "pijn" voor sommige wat verzachten.
Maar ik stoor mij niet aan hen die zich er aan storen, als ze de duidelijkheid niet kunnen of willen erkennen houd het voor mij ook op.
Jeroen antwoordt op 30 mei 2012:
Kan rob@ niet een tijdje wat andere forums verknallen? Dan blijft deze tenminste wat aantrekkelijker voor de andere gebruikers!
Jeroen antwoordt op 30 mei 2012:
Uiteraard bedoel ik RobD. Dat krijg je ervan als je je erg stoort.
Bob antwoordt op 30 mei 2012:
@RobD: Maar lezen is een schone kunst, als je die beheerd zul je zien dat ik niemand neersabel o.i.d. maar enkel een gedane uitspraak weerleg. De uitspraak van Bob is een uitspraak die kant nog wal raakt, héél misschien op zichzlf van toepassing is. Veel leaserijders tellen nu eenmaal graag in hen voordeel met exact die argumenten die Bob weergeeft. Subjectieve argumenten. Totdat ze eens goed gaan rekenen.
Ach ja schrijven en lezen, het is een vak. Ik BEHEER het lezen niet, lezen mag iedereen. Ik BEHEERS het redelijk. Zo zie ik daar hen staan i.p.v. hun. Dat de e vergeten is in zichzelf is een klein foutje .
Als nu veel leaserijders zo rekenen dan moet er toch een kern van waarheid inzitten. Het is niet héél misschien op mij van toepassing geweest, ik heb enorm veel voordeel gehad van de leasewagen. Dat het merk/model niet helemaal mijn voorkeur was, jammer.
De heer RobD moet eens even wat minder reageren. Hij predikt dat hij de waarheid in pacht heeft. Een paar weken vakantie zou hem goed doen.
Iedereen een fijne vakantie toegewenst, al of niet met leaseauto, grote of kleine caravan, met dure of goedkope spiegels. In ieder geval mooi weer en een veilige reis.
mvg
Bob
RobD antwoordt op 30 mei 2012:
"Het is niet héél misschien op mij van toepassing geweest, ik heb enorm veel voordeel gehad van de leasewagen. Dat het merk/model niet helemaal mijn voorkeur was, jammer."
Bob, dit klinkt al een heel stuk reëler. Het al dan niet 'voordelig' rijden met een leasewagen hangt vaneen paar factoren af: inkomen, belasting, bijtelling bedrag en het aantal privé km's. een goede boekhouder/accountant kan je het precies voorrekenen.
Ad antwoordt op 30 mei 2012:
@RobD:
Nogmaals, Rob, het gaat er niet om wat je mening is! Het gaat om de vervelende manier waarop je deze verkondigt!
Blijkbaar hou je van "recht voor z'n raap" dus dat zal dan ook doen
n: RobD, het forum is leuker als jij niet meer reageert!
@Eric antwoordt op 30 mei 2012:
Tijd voor wat Typ-Ex van B&M.... 😉
Ad antwoordt op 30 mei 2012:
Eens!
Jeroen antwoordt op 30 mei 2012:
Ook helemaal eens! Zal een stuk leuker worden.
RobD antwoordt op 30 mei 2012:
Ach Eric, laat maar staan.
Ze willen alles in lieve woordjes horen, misschien is er nog plaats voor ze op een Libelle, Margriet of Viva forum. Lekker simpel, zullen ze zich snel thuis voelen.😉
Jan& antwoordt op 30 mei 2012:
Misschien nog een paar lieve woordjes voor je zelf of voor je onbetaalbare roze leasebak Rob?
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.