Caravantrekker.nl

Minimaal toerental

vraagt op 13 juni 2012:

Steeds lees ik dat je niet onder je toeren moet rijden, en dat e.e.a. schadelijk zou zijn voor je motor.
Wat zou het minimale toerental moeten zijn bij mijn BMW touring 320i uit 2007 ? Want dan weet ik ook in welke versnelling 4/5 of 6 kan blijven rijden, met laten we zeggen 95 km/u .

Naar laatste bijdrage

Reacties:

pieter antwoordt op 13 juni 2012:

Een heel duidelijk antwoord is daar niet op te geven. De motor moet lekker blijven lopen en kunnen reageren op gas geven. Bij een hoge belasting is het minimaal noodzakelijke toerental hoger. Aan je verbruiksmeter kan je vaak zien dat een lager toerental geef verbruikswinst meer oplevert. Terugschakelen is dan het devies. Een nogmaals toeren maken is met belasting het behoud van je motor. Dus laat die 6e en misschien ook de 5 e maar met rust als er moet worden getrokken of veel tegenwind is of....


Bert antwoordt op 13 juni 2012:

Met lage toeren rijden is in het geheel niet slecht voor een motor. Maar als er gewerkt moet worden (relatief veel gasgeven op hellingen e/o veel tegenwind) is het verstandig een lagere versnelling te kiezen waarbij het toerental hoger is. Hoe hoog? Dat hangt van de omstandigheden af en je gewenste snelheid. Rij niet op de CC, dan weet je wat je rechtervoet moet doen...
Hier mee leren omgaan is onderdeel van het merendeel van onze caravancursussen.


Rob.N antwoordt op 14 juni 2012:

ik zou het houden tussen de 2500 en 3000 toeren of iets hoger (4000 rpm)als je moet klimmen of wind tegen hebt


Jan antwoordt op 14 juni 2012:

Toerental en vullingsgraad bepalen het vermogen dat wordt geleverd door de motor.
Wat Bert bedoeld met wisselende belasting en daardoor wisselend vermogensbehoefte is het best te pareren door de motor op een wat hoger toerental te houden. Dit houdt de motor op z’n ‘qui vive’ en alerter bij vermogensbehoefte zonder de noodzaak daarvoor telkens te moeten terugschakelen.

Wat pieter bedoeld met ‘kunnen reageren’ op het gasgeven is dat hogere toerental draaien. Immers gas geven op dat toerental geeft versnelling dus meer vermogensafgifte dan wordt gevraagd of nodig is om te blijven rijden. Dit kan worden gebruikt voor het versnellen of een hellingsweerstand te overwinnen. Is dat onvoldoende en redt je het niet met alleen gasgeven dan maak je de vertraging groter door terug te schakelen waardoor er meer vermogen aan de wielen beschikbaar komt. Maar ook meer vermogen door de motor wordt geleverd als gevolg van het toerental waardoor de cilindervulling wat minder kan zijn. Minder diep gasgeven dus.

Voor het meest economische brandstofverbruik moet je het zoeken in een zo laag mogelijk toerental met de kleinst mogelijke vetraging en de minste cilindervulling. Weinig gasgeven in de hoogste versnelling bij lage snelheid dus.

Wanneer er kracht geleverd moet worden heeft de motor een specifiek toeren gebied waar de meeste kracht vrijkomt bij het meest economische brandstofverbruik. Dit is het maximum koppeltoerental en geldt bij maximale cilindervulling. Vol gas dus bij toerental ongeveer midden tussen stationair en max. toeren.

Wil je het meeste vermogen gebruiken? Om bijvoorbeeld als eerste boven te zijn op de puist van Luik dan gebruik je het hoogste toerental bij volgas wat resulteert in de snelste stijgtijd en het hoogste brandstofverbruik.

Hier allemaal goed mee omgaan leer je op een caravancursus. 😉


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker