Caravantrekker.nl

Fietsendrager

Frans vraagt op 25 juni 2012:

Ik zou graag 2 electrische fietsen met de caravan meenemen.
Beide voor- of achterop de caravan is geen optie ivm met de kogeldruk.

Is het een goede optie om 1 fiets voor en 1 fiets achterop de caravan te vervoeren?

Frans

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Caravantrekker (Menno) antwoordt op 25 juni 2012:

Een voorop en 1 achterop is geen goede maar eventueel wel een nood oplossing, zie ook http://caravantrekker.nl/algemeen/fietsen.php.


harrie antwoordt op 25 juni 2012:

ik heb voor op de dissel twee elec fietsen met vaste batterij geen enkel probleem wel niet te veel gewicht in de disselbak laten gasfles en reservewiel achter in de caravan plaatsen


Diny antwoordt op 25 juni 2012:

De manier waarop je het van plan bent lijkt me acceptabel. Mogelijk is er nog iets te winnen qua gewicht door de accu's eraf te laten, als dat kan tenminste.
Een [of twee] fiets[en] achterop hangt ook af van de lengte van de caravan. Vooral bij kleinere caravans geen probleem.
Je kunt ook proberen er één binnen te vervoeren.
Wel een lastig karwei in de meeste gevallen. Wij hebben er een op het bed, afgedekt met een zeil, gelegd. De andere stond op de dissel. Achterop kan geen fietsenrek gemonteerd worden i.v.m. de lengte van de c'van volgens de dealer.
Al met al blijft het een zaak van gewicht goed verdelen, zodat de kogeldruk binnen de norm blijft.
In de KCK van juni stond, hoe je redelijk gemakkelijk een fietsdrager tussen banken kunt monteren.


RobD antwoordt op 25 juni 2012:

NOODOPLOSSING zoals Menno zei.
Al het gewicht voor en achter de c/van is vragen om een slinger eerder in te zetten, en vaak niet meer te corrigeren.
Ik hoor ze al denken: 'ja maar het gaat al jaren goed'😉

"Al met al blijft het een zaak van gewicht goed verdelen, zodat de kogeldruk binnen de norm blijft."
Daar helpt deze redenering ook niet bij. Al met al blijft het een zaak van gewicht goed verdelen, klopt, maar wel zo laag mogelijk en dicht mogelijk bij de as. Niet aan de uiteinden.


Bert.s antwoordt op 25 juni 2012:

Het hangt natuurlijk ook van de combinatie auto/caravan af.
Is de gewichtsverhouding zonder elektrische fietsen al op het randje dan is het natuurlijk af te raden.
Is het een korte caravan met een goede stabiele trekauto er voor dan zou ik het wel aandurven.
Pas je snelheid ook aan naar beneden.


groet Bert.s


Frans antwoordt op 26 juni 2012:

Het betreft een:
Opel Astra, 140 pk, die 1400 kg mag trekken.
Caravan is een Caravelair Antares 400 die max 1100 kg mag zijn.

Accu,s kunnen eraf. Fietsen wegen dan totaal max. 50 kg.
Verder was het mijn insteek dat de kogeldruk nagenoeg gelijk blijft.

Beide achterop zie ik ook niet zitten, al is het maar het totaal gewicht wat dan aan de caravan komt te hangen.
Voorop krijg ik zeker een probleem met de kogeldruk, omdat mijn meeste laadruimte voorin zit onder het bed.

Frans


John antwoordt op 26 juni 2012:

"Accu,s kunnen eraf. Fietsen wegen dan totaal max. 50 kg".

En de rekken? 😉
Voor het gemak ff vergeten?😉


Martin antwoordt op 27 juni 2012:

Ik heb goede ervaring met een fiets op de dissel en fiets op de achterkant van de caravan.Voorheen had ik beiden fietsen achter de caravan. Nu blijkt dat een fiets voor op de dissel en een fiets achter de caravan de wegligging beter is geworden.
Ik kan het je aanraden.


QS antwoordt op 20 augustus 2012:

Op zich zelf is m.i. er maar een goede oplossing een fiets in de caravan.

Nu ben ik zelf een fel tegenstander van fietsen op de achterkant en als het kan ook niet op de voorkant.
M.i is er maar een goede plaats om alerlei kracht en weersinvloeden te vermijden vervoeren fietsen in de caravan.

Vroeger had ik zelfs 4 fietsen tussen keukenblok en kast in de caravan staan
Maar helaas kom ik sinds kort er niet meer onderuit en heb ik toch een rek op de dissel geplaatst.
Ik heb daarom nu een electrisch fiets op de dissel(accu er uit) en de andere in de caravan. Fijne bijkomstigheid is dat mijn deur 5 cm breder is dan bij de meeste andere caravans.

Een fiets aangepast zodat dat trappers(wegklapbaar) en stuur(snel verlaagd,omgedraaid kan worden. Voorwiel er uit met snelspanner/koppeling)
Voorwiel plaats ik dan in de goot aan de caravan voorzijde. Kan mijn busgeschanierde disselklep gewoon volledig open.

Verder zet ik de fiets en rek aan de fietsbeugel extra met spanbanden via de caravanhandvatten vast.(ik heb er al gezien die de veer van hun stormbanden tussen de spanbanden plaatsen.
Tip: zet met een riempje de remmen vast zodat er geen heen en weer geschuif kan plaatsvinden.

Waarom deze oplossing?
Zie rubriek kogeldruk berekening.

Als je flink in de remmen moet en zoals ik lees hebben sommige 2 electriche fietsen op de dissel staan(tenminste 50 kg) komen enorme krachten vrij.
Het rek(beugel) kan dwars door zijn vertanding heen breken op de plaats waar de beugel kan schanieren.

De gevolgen laten zich raden.

Sommigen stellen de kogeldruk bijft dan gelijk bij een fiets voorop en een achterop.
Het slingereffect blijft groot met 2 zware fietsen op uiterste plaatsen.
Dus stabiliteit blijft een hekel punt/komt in het geding.
Succes.


RobD antwoordt op 20 augustus 2012:

"Sommigen stellen de kogeldruk bijft dan gelijk bij een fiets voorop en een achterop. Het slingereffect blijft groot met 2 zware fietsen op uiterste plaatsen."

Nee zeker niet, het slingereffect word alleen maar vergroot😉


Jasper antwoordt op 20 augustus 2012:

...het slingereffect word alleen maar vergroot....
R/D, kun je dat uitleggen?
(en als je nog es een t over hebt?)


fransvb antwoordt op 20 augustus 2012:

Ik zou mijn electrische fietsen ook wel willen zekeren aan de handvaten van de caravan. Maar ik meen ergens in dit forum gelzen te hebben dat je ze niet strak mag vastzetten omdat er ik mee torsiekrachten in het spel zouden zijn. Dus dat met de veren van stormbanden lijkt me wel een aannemelijke oplossing.


RobD antwoordt op 20 augustus 2012:

Nou Jasper, hoe meer gewicht aan de uiteinde, ook al blijft de kogeldruk gelijk, hoe meer kans op slingeren.
Je c/van word een doos die aan beide einde topzwaar is, ver van het centrale punt, de as, verwijderd.
Net als een klok, hoe langer de klepel, het zwaartepunt, hoe meer uitzwaai vanaf het centrale punt.
TesDDDD het eens😉


Jasper antwoordt op 20 augustus 2012:

Dat van die torsiekrachten lijkt nou wel leuk, maar dat heeft weinig met sterkte te maken. Het wringt altijd wel ergens. Hoe groot zijn die dan en waar treden ze op?
Beetje interessantdoenerij, lijkt me.

Als je met veren gaat werken zwak je de pieken in de belastingen wel af.
Maar dan moet je ook weten hoe strak je ze dan wel kunt zetten. Dan moet je er eerst een berekening op los laten en ze vervolgens met een momentsleutel strak zetten. Of het dat nou is?

Ik zou in jouw geval een paar spanbanden nemen en die gewoon strak zetten. Vast is vast. De schokken blijven dan zo kort en zo beperkt mogelijk en hopelijk zijn de handvatten er tegen bestand.


JH Vis antwoordt op 20 augustus 2012:

Ik bevestig altijd 2 spanbanden zo hoog mogelijk aan de voorste fiets en leid ze dan kruislings, in een vrije baan, tussen de evt. 2e, 3e fiets en de fietsendrager door naar achteren en bevestig ze onder ad dissel. De fietsen en de drager staan dan als een huis en wiebelen ook niet id dwarsrichting. Zonder spanbanden vertrouw ik de fietsendrager niet, idd zeker niet tijdens een evt noodstop.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 20 augustus 2012:

Een caravan tordeert niet (i.t.t. een camper) omdat die op drie plaatsen ondersteunt wordt. Wel zit er beweging tussen de opbouw en de dissel en de opbouw, maar als je de spanbanden zo horizontaal mogelijk laat lopen kan dat geen kwaad.


John antwoordt op 20 augustus 2012:

"Ik zou in jouw geval een paar spanbanden nemen en die gewoon strak zetten. Vast is vast. De schokken blijven dan zo kort en zo beperkt mogelijk en hopelijk zijn de handvatten er tegen bestand."

Totdat je er na een paar keer achterkomt dat handvaten los zitten en het vocht er langzaam insijpelt😉


Q.S antwoordt op 21 augustus 2012:

Voor alle duidelijkheid heb mijn spanbanden gewoon vast gezet dus niet te strak.

Ga nu deze week eens experimenteren door een korte spin tussen de spanbanden te zetten.
Het zwakke punt zal dan de haken worden maar dat probeer ik dan op een andere manier op te lossen. Suggesties?

Overigens heb ik in het voorjaar ook een spanband onder de dissel getrokken ongeveer zoals in dit draadje door iemand al werd vermeld.
Verder wil nooit verder gaan dan 25/30 kg ( elec. fiets weegt zonder accu 23,5 kg) op de voordrager.
Daarom de andere fiets in de caravan.

P.S
Caravanhandvatten horen ook bij onderhoudscontrole zoals ook elk jaar regelmatige vochtmeting.

Wat dacht je voor krachten(afhankelijk van grootte en gewicht caravan) die deze te voorduren krijgen bij mensen die nog handmatig (zonder auto of mover) de caravan op de plaats zetten.
Bied dan regelmatig aan als ik mensen zie klungelen/modderen dit voor hen met hun auto te doen.

Gebruik zelf trouwens zoveel mogelijk de mover om risico's te vermijden; zit er niet voor niets op.


John antwoordt op 21 augustus 2012:

"Wat dacht je voor krachten(afhankelijk van grootte en gewicht caravan) die deze te voorduren krijgen bij mensen die nog handmatig (zonder auto of mover) de caravan op de plaats zetten."

Dit is kortstondig en verdeeld over de handvatten, terwijl de banden meerdere honderden KM's aan de handvatten rukken. Een wereld van verschil in krachten.


RobD antwoordt op 21 augustus 2012:

"Het zwakke punt zal dan de haken worden maar dat probeer ik dan op een andere manier op te lossen. Suggesties?"

De haken tussen 2 spanbanden aan iedere kant, dus band-spin-band.


gea antwoordt op 21 augustus 2012:

ik ben maar een vrouw maar ik neem ook 2 electrice fietsen mee en wel 1 op de dissel en 1 achterop.
ik haal er wel de baterijen af maar ik zet alle twee de fietsen na het vastzetten op de drager ook nog eens met ieder 2 tierips om de handrem hendels vast.
zo staan ze als een blok op de dragers.
en omdat ik een leek ben heb ik nog een vraag, vorige week is in de buurt van barneveld een vracht auto door het kapot springen van zijn luchtbal van de luchtvering een nieuwe traktor verloren,
dan lees ik dat de chauffeur de lading goed heeft vast gezet.
hoe kan het dan dat de traktor van de aanhanger valt en de aanhanger recht op zijn wielen blijft staan.
volgens mij niet goed vastgezet!
nou laten al die heel erg goede chauffeur maar eens aan deze dame vertellen of ik een leek ben hier?
gea


Jasper antwoordt op 21 augustus 2012:

R'D, je uitleg was nou niet bepaald overtuigend. Het ging erom of het slingereffect nu ja of nee vergroot werd door één fiets naar achteren te verplaatsen.
Ik denk juist van niet.

Als ik je eigen woorden mag gebruiken '...hoe meer gewicht aan de uiteinde...' ben ik met je eens. Maar bedenk nu eens het volgende.

Je hebt twee fietsen op de dissel. Zeg eens 2 x 20 kg, incl. drager. De ene fiets heeft met zijn zwaartepunt een afstand van 2,60 tot de (denkbeeldige) as; de andere 2,70 tot de as. Koppels dus van 20 x 2,60 resp. 20 x 2,70. Samen 106 kgm.
Als je nu de voorste fiets naar de achterkant van de caravan verplaatst zie je dat de kont van de caravan korter is dan de voorkant. Je krijgt dan een koppel van 20 x 2,30 = 46 kgm. Samen met die andere fiets 46 + 52 = 98 kgm.
Dus gewoon beter dan beide fietsen op de dissel.
Het is gewoon het effect van meer gewicht concentreren op de as.

Net zo simpel als stam + t , toch?


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 21 augustus 2012:

zie je dat de kont van de caravan korter is dan de voorkant.

Dat lijkt me niet toch??? Bijna altijd staat de as in het midden van de opbouw.
Bovendien moet je om gelijke kogeldruk te houden bij 2 fietsen achterop extra gewicht voor toevoegen.


RobD antwoordt op 22 augustus 2012:

"Het is gewoon het effect van meer gewicht concentreren op de as."

Maar er wel meters vandaan. Slingeren toegestaaan😉😉
Toch weer even theoretisch opnieuw gaan meten, zowel in maten c/van als gewichten op en ver weg van de as.


Theo Gerrits antwoordt op 22 augustus 2012:

Een caravan / middenasser noemt men ook wel eens een wipkar.
Als de kogeldruk 0 kg is, ligt het zwaartepunt precies boven de as. Is er sprake van (positieve) kogeldruk dan ligt het zwaartepunt voor de as. Ik vergelijk het wel eens met een wip in de speeltuin.
Je gaat met je kind, kleinkind op de wip. Om evenwicht te behouden zul je door de verschillende massa's beide niet op dezelfde plek op de wip gaan zitten. (links en rechts van het wippunt) De grotere massa zal dichterbij het wippunt plaats nemen om evenwicht te behouden.
Deze basis gedachte mag je ook toepassen bij caravans.

Met vriendelijke groet

Theo Gerrits


Jasper antwoordt op 22 augustus 2012:

Menno en Theo,
Ja, het is natuurlijk een kwestie van balans.
Niet alleen van het gewicht maar ook van vormgeving. Het leuke en verrassende was dat ik benieuwd was naar het verschil in plaats t.o.v. de as.
Ik nam dus een tamelijke standaard, de Beyerland 430TM van de voorkant folder 1992. Het is bekend dat een Beyerland een positieve kogeldruk heeft van zichzelf. Dat ligt uiteraard niet alleen aan de vormgeving van de opbouw, maar evengoed aan alles wat zich daarbinnen bevindt.

Omdat het hier ging om de vraag op het effect van fietsen voor én achterop contra alléén voorop heb ik die posities ingetekend en met een schaalstok gemeten. Precies hoeft dat niet, want het gaat om de verhoudingen. In elk geval, vanaf de loodlijn door de as naar achter is 2.08 'eenheden' en idem naar voren 2.20.
In tegenstelling tot R'D die zonder enige onderbouwing meent dat het slingereffect alleen maar wordt vergroot kun je hier zien dat dat gewoon niet waar is.
De massa's maal arm nemen juist in omvang af en het gewicht ligt dus dichter bij de as. In plaats van extra gewicht toe te voegen om het gewicht achterop te compenseren (van niet 2 maar 1 fiets) kun je ook zeggen dat je eerder minder hoefde te compenseren en dus winst hebt in laadvermogen; maar dat is een detail.
Alles bij elkaar niet ongunstiger, maar juist gunstiger.


Willem antwoordt op 23 augustus 2012:

In het algemeen lees/hoor je dat fietsen achterop slechter is dan fietsen voorop, maar waarom eigenlijk? Zoals Jasper al stelt is het de afstand tot aan de as die de momenten bepaalt. Als de as dan (ongeveer) in het midden van de opbouw zit, waarom maakt het dan uit of beide fietsen voorop of achterop staan? Zou de hoogte er nog iets mee te maken kunnen hebben (voorop staan ze vaak lager dan achterop)?

Eén voorop en één achterop lijkt me in alle gevallen het beste (minst slechte), omdat er dan ook geen gewicht in de caravan verplaatst hoeft te worden om te compenseren voor de fietsen (ze compenseren elkaar). Nadeel is natuurlijk wel het extra gewicht van 2 fietsendragers...


Bob antwoordt op 23 augustus 2012:

Tot nu toe heb ik nergens gelezen om de fietsen in de auto te zetten. Dat is een veel betere plaats. Het gewicht zit dan in de trekker, de fietsen blijven droog, geen extra windvang.
Ja maar wordt er geantwoord, dat gaat niet in onze auto. Jammer net zoals twee fietsen in of op de caravan. Als je zo graag electrische fietsen mee wilt nemen, moet je eerst eens na gaan denken HOE die fietsen mee genomen kunnen worden.
Ik heb (nog) geen electrische fietsen, maar de gewone fietsen gaan in de auto mee. Zouden het electrische fietsen worden dan gaan ze ook in de auto. Gewoon een Berlingo/Partner, bank eruit fietsen erin.


TheoS antwoordt op 23 augustus 2012:

Als je zo graag electrische fietsen mee wilt nemen, moet je eerst eens na gaan denken HOE die fietsen mee genomen kunnen worden.

Doet de TS dit niet door de vraag hier te stellen?


Bob antwoordt op 23 augustus 2012:

Ja dat doet hij, maar te laat. Hij had eerst moeten nadenken en dan een passende auto resp. caravan moeten kopen of geen electrische fietsen moeten kopen. Eerst nadenken.


jh Vis antwoordt op 23 augustus 2012:

@ Willem:
"In het algemeen lees/hoor je dat fietsen achterop slechter is dan fietsen voorop, maar waarom eigenlijk? Zoals Jasper al stelt is het de afstand tot aan de as die de momenten bepaalt. Als de as dan (ongeveer) in het midden van de opbouw zit, waarom maakt het dan uit of beide fietsen voorop of achterop staan? Zou de hoogte er nog iets mee te maken kunnen hebben (voorop staan ze vaak lager dan achterop)? "

Aan de voorzijde kan de caravan minder kan bewegen aangezien daar een verbinding met de auto is. De krachten (zowel horizontaal als verticaal) worden hier gedeeltelijk door de auto geabsorbeerd. Dat voordeel heb je met fietsen achterop niet.


Theo Gerrits antwoordt op 23 augustus 2012:

Met de (aanstaande) caravanbeurs in Utrecht sta ik weer met de loopband en schaalmodellen in de ANWB/KCK stand. Voor het geven van demo's over de het beladen en caravanstabiliteit.
Ik nodig een ieder van harte uit om te komen kijken. Temeer omdat ik zeer goed kan laten zien wat het verschil is tussen fietsen voorop of achterop. Een aanrader als je overtuigd wil worden over caravan(in)stabiliteit.

Met vriendelijke groet

Theo Gerrits


Jan antwoordt op 23 augustus 2012:

Nou Jasper, hoe meer gewicht aan de uiteinde, ook al blijft de kogeldruk gelijk, hoe meer kans op slingeren.

Dat is niet geheel juist Rob.
Meer gewicht op de uiteinden zorgt er niet voor dat de kans slingeren wordt vergroot. Het zorgt er wel voor dat wanneer de boel gaat slingeren de slingering moeilijker onder controle is te krijgen.
Eveneens zorgt dit soort belading ervoor dat de kritische snelheid naar beneden gaat. Kritische snelheid, je weet wel, is die snelheid waarbij de weerstand tot slingeren is afgenomen tot 0.
Er blijft echter een impuls nodig om tot slingeren te komen.


RobD antwoordt op 23 augustus 2012:

Mee eens Jan, maar er zijn er verr.kte weinig die
A de kritische snelheid weten, en
B de snelheid aanpassen indien men fietsen voor en achter plaatst
😉


Jan antwoordt op 23 augustus 2012:

Maar daarvoor zijn wij er toch?

En Bert en Menno natuurlijk! 😉😉


Willem antwoordt op 24 augustus 2012:

@jhvis:
"Aan de voorzijde kan de caravan minder kan bewegen aangezien daar een verbinding met de auto is. De krachten (zowel horizontaal als verticaal) worden hier gedeeltelijk door de auto geabsorbeerd. Dat voordeel heb je met fietsen achterop niet."

Dat moet dan wel zijn omdat er "speling" in het draaipunt (de as) zit, vanwege de bewegingsruimte die de banden/vering geven. Was het draaipunt echt vast (zoals bij een wip) dan zouden de bewegingen voor en achter gespiegeld moeten zijn, toch? Ik denk overigens wel dat je gelijk hebt, want de as (met banden en vering) is natuurlijk geen perfect vast draaipunt.

Is dat ook de reden dat bandenspanning een grote rol speelt bij slingeren, omdat het draaipunt daar "losser" van wordt?


Jan antwoordt op 24 augustus 2012:

De bandenspanning speelt nagenoeg geen enkele rol bij het slingeren.
Het “losser” worden zoals jij dat noemt wordt min of meer als onprettig ervaren wanneer een aanwezige ‘onrust’ in de combinatie daardoor “los” aanvoelt. Dit heeft geen enkele relatie tot het gaan slingeren als gevolg van een onjuiste belading en hoge snelheid.


TheoS antwoordt op 24 augustus 2012:

@Bob
Ja dat doet hij, maar te laat. Hij had eerst moeten nadenken en dan een passende auto resp. caravan moeten kopen of geen electrische fietsen moeten kopen. Eerst nadenken.

Zou je eens kunnen uitleggen op grond waarvan je tot deze conclusie komt? Is dit misschien een te snelle (en ondoordachte) conclusie?


Bob antwoordt op 24 augustus 2012:

Dit wil ik gerust uitleggen.
Wat voor caravan? Kopkeuken? Twee zitjes? Kan het bed blijven liggen of moet het elke ochtend afgebroken worden? Natte cel? Eiken, beuken perenhout betimmering? Gewicht?
De auto. Merk en kleur laat ik maar buiten beschouwing. Wat wil je er mee doen? Elke zondag naar schoonmoeder? Regelmatig uitstapjes maken en dan een stukje fietsen? Hoe neem ik dan de fietsen mee? Met de caravan op stap en de fietsen mee? Kijk nu komt de netelige vraag hoe doe ik dit? Als dan ook nog allerlei zaken mee moeten die niets met kamperen te maken hebben dan moet je natuurlijk wel even op je kop krabben, wat voor auto en caravan moet dit worden. Heb al een auto, dan worden de mogelijkheden natuurlijk beperkter, want dat is een auto waarmee je voor de dag kan komen. (Maar niets in kan meenemen).
Het komt hierop neer, er moet van alles mee, gewicht is onbelangrijk, het moet er gelikt uitzien.
Ik heb mijn auto 11 jaar geleden welbewust gekozen. Hij kan de caravan trekken, heeft meer dan genoeg ruimte om behalve de twee fietsen, ook bagage mee te nemen en wordt door ons liefkozend muilezel genoemd, omdat hij ons overal brengt waar we willen met wat we denken nodig te hebben.
Het is niet een grote bestelwagen, maar gewoon een Peugeot Partner.
Denk eens functioneel en niet alleen hoe "mooi" ziet het eruit. Zou mijn huidige auto er mee stoppen, dan wordt het weer een Partner of Berlingo, hoe lelijk of ze er nu uitzien. Tevreden TheoS?


gea antwoordt op 24 augustus 2012:

nou bob dat is voor jou een mooi antwoord!
maar dat is niet het antwoord waar de rest hier op zit te wachten, denk ik.
vertel maar eens wat mag je auto trekken en wat voor totaal gewicht mag hij hebben.
dan moet je ook eerlijk vertellen wat hang je er achter?
ik denk zelf dat je er een eribakje achter hebt.

gr, Gea


TheoS antwoordt op 24 augustus 2012:

Inderdaad een antwoord wat niets met de vraagstelling van doen heeft, zoals ook de opmerkingen over het nadenken, de passende auto etc. niets met de vraagstelling van doen hebben.

Situaties kunnen in de loop van tijd veranderen. Zo kan de situatie ontstaan dat je electrische fietsen mee wilt nemen.
Het enige wat we weten is dat de ts. een advies vraagt over het meenemen van electrische fietsen. Hoe weet je dat hij vooraf onvoldoende zou hebben nagedacht?
Hem vervolgens hierover terecht wijzen slaat nergens op.

Hebben de generalisaties in het laatste antwoord van doen met vooroordelen van de schrijver van dit anwoord, want hoe weet hij hoe wij denken, hoe wij tot keuzes van een caravan komen?


Bob antwoordt op 25 augustus 2012:

De vraagsteller vraagt iets wat eigenlijk niet kan in zijn situatie. Anders had hij het allang gedaan en het niet gevraagd. Ik wil alleen maar aantonen dat men steeds meer wil. Een beetje het walletje bij het schuurtje laten kan geen kwaad.
Maar om ook een positieve bijdrage te leveren, natuurlijk is een of twee fietsen achterop niet bevorderlijk voor de stabilisatie. De caravan wordt langer en zal eerder gaan slingeren daar het draaipunt nog altijd de dissel is. Hoe langer het slinger achter de ophanging is hoe eerder de slinger in werking treedt.
Even voor Gea, het is geen Eribakje maar de kleine Constructam Condor waarmee we op vakantie gaan. En wat de auto mag trekken weet ik niet en het toegelaten gewicht weet ik ook niet. We nemen heel weinig mee, geen aardappels, water en dubbele gastanks, en de 700 kg van de caravan trekt hij gemakkelijk.
mvg
Bob


Jan antwoordt op 25 augustus 2012:

De caravan wordt langer en zal eerder gaan slingeren daar het draaipunt nog altijd de dissel is. Hoe langer het slinger achter de ophanging is hoe eerder de slinger in werking treedt.

Het is niet de lengte van de caravan, wel de massa op de uiteinden die de weerstand tot slingeren doet afnemen.
Het is ook niet de dissel waarom de slinger zich beweegt maar het zwaartepunt van de caravan dus bijna op de caravan as.
Een slingering wordt altijd veroorzaakt door een externe impuls en start nooit zomaar uit zichzelf of omdat de caravan te ‘lang’ is.


TheoS antwoordt op 26 augustus 2012:

De vraagsteller vraagt iets wat eigenlijk niet kan in zijn situatie. Anders had hij het allang gedaan en het niet gevraagd.

De vragensteller vraagt of hetgeen hij zou willen kan. Hij vraagt advies.
Uit niets blijkt dat het niet kan, wel dat het een noodoplossing is, die bij het beladen van de caravan extra aandacht vraagt.


RobD antwoordt op 26 augustus 2012:

' het is geen Eribakje maar de kleine Constructam Condor waarmee we op vakantie gaan. En wat de auto mag trekken weet ik niet en het toegelaten gewicht weet ik ook niet."

Compleet idioot dat je zo vol vooroordelen zit tegen anderen terwijl je zelf niet weet wat je combinatie kan, mag, zal wegen!!


Jan antwoordt op 26 augustus 2012:


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker