Caravantrekker.nl

Zit er verschil in wat je tankt

AdM vraagt op 1 juli 2012:

Hallo,
Ik lees hier in een topic over de 6e versnelling gebruiken ,, ik tank ............ in plaats van euro 95" nu is mijn vraag dan ook zit er verschil in wat je tankt met andere woorden met andere benzine tanken heb je dan betere prestaties.zijn deze dan ook merkbaar beter.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

willem antwoordt op 1 juli 2012:

Ja, ik mag in mijn lease auto 98 tanken , maar van de firma moet ik omdat hier het hele jaar door geen echt werk door de auto hoeft te worden geleverd euro 95 te tanken , maar zodra ik de caravan erachter heb en er na onder vinding van eerdere rijervaringen euro 98 ingooi of in duitsland bijv racing power ingooi ga ik nu veel makkelijker de brenner op of andere beklimmingen. en rij veel meer km op een tank dus als het mag van de auto fabrikant. echt doen.


Bert.s antwoordt op 1 juli 2012:

Hangt natuurlijk wel van je auto af.
Ook in mijn altea 1.8 tsi met dsg7 mag ik 98 tanken.
Omdat ik nog nooit het idee heb gehad aan trekkracht te kort te komen tank ik altijd gewoon 95.
Ik heb wel eens 98 getankt als ik de caravan er achter had, maar ik merkte niet erg veel verschil.
Ook qua verbruik scheelde het bijna niets.
Maar dat kan natuurlijk per auto verschillen.
Even ter info ik gebruik gewoon de 7e versnelling.


Groet Bert


AdM antwoordt op 1 juli 2012:

Bij de vorige auto moest ik iets omzetten onder de moterkap als ik in duitsland iets anders tankte,
Nu hebben we een Opel meriva 2011 turbo 140 pk 6 versn
waar vind ik wat ik mag tanken of weet iemand dit zo.


Jan antwoordt op 1 juli 2012:

@AdM: Instructie boekje misschien??😉

Brandstof met octaangetal 95 of 98.
De moderne motoren gebruiken motormanagement systemen en sensoren om een zo optimale verbrandingsdruk op de zuigers te zetten.
Een RON95 brandstof zal eerder detoneren (zelf ontsteken) dan een RON98.
In dat geval zal het motormanagement het ontstekingstijdstip ongunstig bijstellen totdat de motor niet meer detoneert.

Het gaat dus niet zozeer om de brandstof zelf als wel wat je ermee doet.
Met een RON98 brandstof kun je de motor dus met een beter rendement bedrijven. (meer kracht/zuiniger. Dit echter alleen wanneer die motor die capaciteit bezit.
Een conventionele laagtoerige, rechttoe rechtaan (laagvermogen) motor heeft geen nut voor een RON98 brandstof dus zul je daar geen voordeel bij vinden.


Jan@ antwoordt op 2 juli 2012:

Een verschil in vermogen tussen 95 en 98 heb ik nooit kunnen opmerken alleen wanneer er in bijv. Duitsland of Frankrijk alleen E10 95 beschikbaar is , kies ik voor de zekerheid voor 98.


Reinier antwoordt op 2 juli 2012:

Vorig jaar op de heenweg naar de Dordogne op euro95 gereden. De terugweg voornamelijk op euro98 gereden. Motor voelbaar krachtiger als ie prestaties moest leveren en tevens zuiniger.


Reinier antwoordt op 2 juli 2012:

Sorry, met 'motor' bedoel ik de motor van de auto. Roomster 1.6 met 105pk met Hobby 400SF aangekoppeld. Max 1.000kg.


Michiel antwoordt op 2 juli 2012:

Ik tank het hele jaar V-power in onze Auris 1.6 valvematic. Ik meen echt dat hij er rustiger en soepeler op draait, of hij meer power heeft is solo moeilijk te merken. Hij lijkt iets gretiger.

Ik tank in buitenland met de caravan erachter meestal premium superplus 98 omdat ik geloof dat een behoorlijk opgefokte motor als de mijne (132pk uit 1.6 zonder turbo) hier zeker profijt van kan hebben. E10-95 tank ik niet omdat hier minder "energie" in zit. Dat kan nooit bevordelijk zijn voor de trekprestaties.


HAns antwoordt op 2 juli 2012:

Beste adm,
Er zit wel degelijk verschil in wat voor brandstof je tankt, bijvoorbeeld met gewone 95 benzine kom ik met mijn motor op exact 194 pk uit terwijl na 2xtankem met super 98 kom ik op exact 207 pk vermogen uit. Dit is gemeten op een rollerbank bij een zeer professioneel tuning bedrijf.
Wat mij verder opvalt is dat nadat ik een keer in frankrijk bij een supermarkt getankt had (95) ik voor mijn gevoel meer dan 20 procent van mij vermogen verloren had ? Dus voor mij zit er wel degelijkverschil in!
Mijn advies is dat als je iedere pk nodig hebt om te kunnen trekken , je altijd voor 98 moet gaan


HaNs antwoordt op 2 juli 2012:

Ps. Nog vergeten te vermelden bij het voorgaande het voertuig is een opel insignia 1.6 turbo (getunt)


GSAndre antwoordt op 2 juli 2012:

Mijn dealer geeft dit antwoordt op de vraag e10 of 98Ron te gebruiken;
BMW heeft beide brandstoffen vrijgegeven voor uw auto en deze kunnen dus zonder problemen worden getankt. Maar omdat door het rijden met een caravan de gemiddelde motortemperatuur hoger ligt adviseren wij u 98 RON. Deze brandstof heeft bij hogere belasting een betere klopvastheid wat uw motor beschermd.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker