Danielle vraagt op 8 juli 2012:
Ik heb gisteren het besluit genomen om een hyundai Santa Fe 2.0i te kopen en dus het koopcontract getekend en werd vandaag op deze site gewezen. Ik maak gebruik van een 2-paardstrailer waar ik meestal 1 paard in vervoer, soms 2. Paard weegt ong 500 kg (heeft een tijdje terug op een weegschaal gestaan dus geen gok) andere paard is lichter, maar zeg ook 500. Eigen gewicht trailer is 800 kg. Totaal dus 1800 kg en de Santa Fe mag op papier 2000 kg trekken. Maar op deze site zie ik een advies gewicht van 1400 staan :-\ Nu rij ik eigenlijk alleen in Nederland, de enige heuvels waar ik overheen wil dat zijn de viaducten. Is het dan toch onverstandig om 2 paarden in de trailer te zetten? En kan ik met 1 paard nou het beste het paard links of rechts in de trailer zetten, of maakt dat verder niet uit?
Louis antwoordt op 8 juli 2012:
Hallo Danielle,
Je zult mits met verstand bereden weinig problemen hoeven te verwachten.
De auto kan het goed aan,en een relatief korte tandemasser paardentrailer is een totaal ander iets dan een lange enkelas caravan van 1800 kg.
Goede banden op de juiste spanning,gecombineerd met rustig en vooruitziend rijgedrag en er is geen vuiltje aan de lucht .
Bij een paard zou ik hem overigens links zetten.
De berm ,(en dus een eventueel zachte)zit rechts dus daar wil je zo weinig mogelijk gewicht hebben mocht je er om wat voor reden ook in terecht komen.
Ook lopen veel wegen naar rechts af,dus nog een reden om voor links te gaan .
( zog wel voor een goede aanhanger vloer,want het is triest te moeten lezen dat het nog steeds voor komt dat paarden door de rotte vloer zakken )
Veel plezier met je Santa Fe.
Bert antwoordt op 9 juli 2012:
Kies geen caravan maar een 2-paardstrailer. Rommel wat met de gewichten (totaal 1800 kg). En wat zie je?
Twee zaken:\
1) Stabiliteit
2) prestaties
Trek je conclusie... Niet duidelijk? Vraag een trekkrachtrapport aan (Zie Advies in het menuutje links boven) of meld je weer hier in het forum hier.
Danielle antwoordt op 9 juli 2012:
Thanks voor de reacties!
De berekening had ik gedaan, ook het uitgebreide rapport bekeken, maar het verschil tussen 2000 en 1400 vond ik heel erg groot. En omdat er in het uitgebreide rapport ook gesproken werd over een paardentrailer die recht van dealer kwam met voortent, gasfles en nog iets was het me niet duidelijk of er echt verschil tussen trailer en caravan gemaakt werd in de berekening.
Ja, die bodems. Eng is dat hoor, blijft ook mijn grootste angst, dat er ooit zoiets gebeurt. Maar het is fijn om te horen dat ik er waarschijnlijk gewoon veilig mee op pad ga kunnen! Begon al te balen van mijn nieuwe aankoop... Tot op heden zette ik het paard altijd rechts, maar dat was gevoel. De uitleg geeft duidelijk aan dat links beter is, dank je wel, heel helder 😉
Karin antwoordt op 10 juli 2012:
Paard altijd links, bij 2 paarden de zwaarste dus links.
Ik heb de 2-paards inmiddels ingeruild voor 2 1,5-paards aangezien mijn oudste dochter zelf met de trailer rijdt.Ik heb 2 jaar geleden de SF 2.7 gekocht, die trekt alles moeiteloos, mijn dochter heeft sinds een jaar de 2.0 en ook dat gaat prima, heeft zat over. Haar paard weegt ruim 700 kg, dus ze trekt standaard zo'n 1400 kg. Het is wel veiliger om een auto te hebben die zwaarder is dan de beladen aanhanger, maar dan moet je voor die enkele keer een wel heel zware wagen hebben. De SF's zijn fijne en betrouwbare auto's met een goede wegligging.
En inderdaad, altijd met verstand rijden en nog wat rustiger dan je met bijv. een gewone aanhager zou doen. Je hebt immers levende have bij je, dus een noodstop of -manoeuvre wil je dsn al helemaal niet hoeven maken. En op bochten kunnen ze niet anticiperen, maar je zal de chauffeurs de kost moeten geven die denken dat ze met een paard op de trailer net zo vlot de bocht door kunnen als zonder. En dan niet begrijpen dat paard en daardoor aanhanger uit balans raken. Maar dat alles geldt ook als je er een superzware en sterke auto voor hebt.
Veel plezier en veilige km met je SF.
Danielle antwoordt op 10 juli 2012:
Ik rij al een tijd zelf met trailer, maar dat was een 1/2paards met een opel omega. Weet dus wel hoe belangrijk het is om bewust te rijden, ben ook altijd dood moe 's avonds, is toch heel anders met paard als zonder paard rijden. Gelukkig een super braaf paard die de trailer als stal ziet 😉 iig thanks voor de tips, kan niet wachten tot ik mijn nieuwe auto halen mag en kan proberen!
Hans antwoordt op 10 juli 2012:
Waarom zou je een half paard willen vervoeren ?
Hans
Danielle antwoordt op 11 juli 2012:
Omdat een 1-paards trailer zo smal is dat 'ie onstabiel wordt 😉 1,5 is dus wat breder. Er zullen ook heus mensen zijn die er dan 2 pony's of merrie met veulen inzetten, maar de meeste 1,5 paards staat maar 1 paard in 😉
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!