Caravantrekker.nl

Banden wissel

Janek vraagt op 30 juli 2012:

wat is juiste (veiligste) manier om een band te wisselen van jouw caravan.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Hans Stoute antwoordt op 30 juli 2012:

In elk geval aangekoppeld aan je auto, handrem aangetrokken, op een potkrikje met opzetstuk dat onder je chassis past (zo dicht mogelijk bij de as). Als extra veiligheid de steunpootjes uitdraaien als de caravan omhoog staat. De moeren na montage zo mogelijk aantrekken met een momentsleutel.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 30 juli 2012:

zie ook:http://www.caravantrekker.nl/vakantiekriebels/banden.php


Jan antwoordt op 30 juli 2012:

Als extra veiligheid de steunpootjes uitdraaien als de caravan omhoog staat.

Dat zou ik niet doen.
Mocht door wat voor oorzaak dan ook de krik wegschieten dan heb je gelijk chassis schade. De caravan is niet gemaakt om op zijn steunen te dragen. Alleen te ondersteunen. Mocht het volle caravangewicht op de steunen komen dan gaat hij daar waarschijnlijk gewoon doorheen en je hebt gelijk een forse schade.
Beter is het om het reservewiel als ‘opvang’ te gebruiken en die onder het chassis te leggen. Tijdens de wissel verwissel je die dan met de lekke band.


Kip antwoordt op 30 juli 2012:

Aan een snelweg zou ik het nooit alleen doen veel te gevaarlijk zonder{beschermende} auto van wegenwacht rijkswaterstaat of andere hulpdienst achter je.
Onderschat dit niet, zeer gevaarlijk aan snelwegen jaarlijks meerdere slachtoffers.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 30 juli 2012:

Ik zou zeker wel de pootjes uitdraaien, zeker langs de snelweg. Zodra de pootjes op de grond staan kan immers de caravan niet meer vallen, hoogstens kan het gewicht er op komen te staan. Dat is natuurlijk niet goed voor de caravan maar nog altijd veel beter dan een wegschietende krik.
Het reservewiel als opvang gebruiken is ook best link met name bij het eronder leggen.


Jan@ antwoordt op 30 juli 2012:

Eens met Kip als je geen veilige plek kunt bereiken. In landen als Frankrijk is het vlgs mij niet eens toegestaan om op de vluchtstrook te gaan sleutelen.
Dan rest je niets anders dan achter de vangrail te wachten op de sleepwagen.


Fran$ antwoordt op 30 juli 2012:

Laat het niet bij een papieren exercitie, maar oefen in de praktijk een keertje. Is alle gereedschap inclusief een kruissleutel of een momentsleutel onder handbereik, ook met vakantiebelading. Past je krik wel onder of aan de chassisbalk, ook als de band leeg is. Krijg je de Alko reservewieldrager wel uitgeschoven of zit ie vastgeroest. Kun je het reservewiel nog naar buiten schuiven als de rechterkant van de caravan lager staat etc.
Verstandig dus om de vraag nu te stellen want vaak is het in belang van je veiligheid om vlot weer weg te kunnen zijn en dan heb je geen tijd voor eindeloos zoeken en geëxperimenteer.


fransvb antwoordt op 30 juli 2012:

fran$, dat is een heel goed advies, zo gauw de caravan weer bij de deur is, zullen we e.e.a gaan uitproberen.


Hans Stoute antwoordt op 30 juli 2012:

@Fran$ Je geeft een aantal goede tips. Momentsleutel mag echter nooit gebruikt worden om wielen los te maken. Veel beter dan een kruissleutel is een uitschuifbare wielsleutel:
http://electronicabestelkado.wordpress.com/category/auto-gadgets/
Potkrik is ook heel laag verkrijgbaar geweldige combinatie met opzetstuk: http://www.aanhangerstore.nl/detail/214662/adapter_voor_potkrik_.htm

Van de reservewielbeugel de buis die in de andere schuift en de vleugelmoer die het wiel vastzet insmeren met kopervet.


MvO antwoordt op 30 juli 2012:

Bij de technische groothandel 2 stevige schaarkrikken gekocht. Elk 1500kg. Deze op de zwengel-aansluiting voorzien (gelast) van een zeskant 19mm. Aldus met dezelfde slinger als de uitdraaisteunen te bedienen. Aan de chassisbalken achter de as li en re via bestaande gaten steunen gemonteerd en permanent hieraan de krikken. Normaal gebruik ik deze om de caravan waterpas te zetten en als extra steunpunten. Maar ook prima voor het wisselen van een wiel. Altijd gebruiksklaar en kunnen niet wegglijden. Tijdens rijden geborgd tegen ongewenst uitdraaien.


Edwin antwoordt op 30 juli 2012:

Bij de laatste bandenwissel stond mijn dethleffs op alle 4 de steunpootjes met alle 2 de wielen eronder weg !! geen probleem. ff naar de bandenboer en daarna gemonteerd en de pootjes weer in draaien.. Maar ach mij sleurhut is ook niet zo zwaar als die van jullie


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker