Aartsen vraagt op 4 augustus 2012:
De elektisch wegklabbare trekhaak van mijn tiguan mist het oog voor de remkabel van de caravan. HJoe los ik e.e.a. op?
John antwoordt op 4 augustus 2012:
http://www.caravantrekker.nl/vragen/read.php?id=27103
John antwoordt op 4 augustus 2012:
en
http://www.caravantrekker.nl/algemeen/breekkabel.php
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 4 augustus 2012:
Is een oplossing zoals hieronder niet mogelijk?
Zie verder http://www.caravantrekker.nl/algemeen/breekkabel.php
PieteR antwoordt op 5 augustus 2012:
Slecht voorbeeld, Menno!
(verkeerde stab) 😉
Hans Stoute antwoordt op 5 augustus 2012:
De vraag moet zijn: hoe gaat de dealer het voor jou oplossen. Die heeft jou namelijk een auto geleverd waar je je nu niet mee aan de nederlandse wet kunt houden. Dus fluks naar de man terug.
ed antwoordt op 5 augustus 2012:
Je hebt toch een "sleepoog" daar mag de kabel ook aan
RobD antwoordt op 5 augustus 2012:
Gewoon de dealer even een oogje er aan laten lassen !
Jan antwoordt op 5 augustus 2012:
Aan de kogel moet je niet lassen.
Bovendien is hij dan niet meer inklapbaar, ook niet met een schroefbeugel.
MvO antwoordt op 6 augustus 2012:
Zoek op de haak een bevestigingsplek die wel mogelijk is met inklappen en zet daar met een stevige slangenklem een stalen ring of karabijnhaak vast.
Hans Stoute antwoordt op 6 augustus 2012:
Je gaat toch zeker niet bij een auto met een dergelijk prijskaartje lopen knutselen? Laat de dealer het maar in orde brengen.
Bob antwoordt op 6 augustus 2012:
Luxe probleem
John antwoordt op 6 augustus 2012:
Totaal geen probleem 😉
rob perfors antwoordt op 6 augustus 2012:
Hoi,
de dealer verkoopt ook een hulpkoppeling, maar deze zit niet standaard bij de wegklapbare koppeling van de Tiguan.
http://www.safety-guard.nu/
Rob
@Eric antwoordt op 7 augustus 2012:
Wat kan 't leven toch soms simpel zijn, gewoon bij de dealer.... 😉
Vino antwoordt op 7 augustus 2012:
Mijn Tiguan van 2010 heeft direct naast de trekhaak het sleepoog zitten.Goed bereikbaar.Ik heb hier een stevige karabijnhaak aangezet en doe hier de breekkabel gelust aan vast.Gaat prima.
Met vriendelijke groet.
John antwoordt op 7 augustus 2012:
Vino heeft ook een elec. haak?
ed antwoordt op 7 augustus 2012:
Maakt niet uit wat Vino heeft toch? De vraag gaat over het aanhaken van de breekkabel, volgens de wet moet dit aan:
1 -een daartoe bestemd punt aan de trekhaak of;
2 -aan een vast deel van de auto
Is punt 1 niet aanwezig dan wordt het 2, andere mogelijkheden zijn er niet.
Een trekhaak is een type goedgekeurd onderdeel ieder geknutsel daaraan met niet gekeurde delen (bijv als voorgesteld door Menno) maken de typegoedkeuring ongeldig.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 7 augustus 2012:
@ed,
De oplossing die ik aandroeg (met de foto) betreft een origineel Westfalia onderdeel (zie: http://www.trekhaken.info/producten/hulpkoppelingen) en doet niets af aan de type goedkeuring!
Hans Stoute antwoordt op 7 augustus 2012:
@rob perfors. De informatie die Alcochem geeft heeft een hoog WC-eend-gehalte en is op punten onduidelijk of zelfs onjuist. (On)geremde aanhangers onder de 750 kg hoeven in het geheel geen hulpkoppeling of breekkabel meer te hebben. >750 kg maar <1500 kg mogen als voorheen kiezen tussen hulpkoppeling of breekkabel. Ook wat men zegt over de dubbele plaatbeugel is larie.
John antwoordt op 7 augustus 2012:
Van: ed Datum: 07 August 2012 om 09:44
Maakt niet uit wat Vino heeft toch?
Toch wel, een elec haak heeft wat minder ruimte voor 'oplossingen' als een vast of afneembare haak😉
De oplossing van Menno mag wettelijk, even als een oogje er aan laten lassen.
ed antwoordt op 7 augustus 2012:
@Menno
Ik heb in het verleden namens de metaalsector en EZ aan diverse werkgroepen m.b.t. Europeesche Richtlijnen deelgenomen en weet dus het e.e.a. van typegoedkeuring af.
Dat een fabrikant zelf met een hulpstuk aankomt heeft geen invloed op een reeds verleende typegoedkeuring, het hulpstuk mag alleen dan worden toegepast als het op het COC (Certificate of Conformity) wordt genoemd.
Het is zeker niet gebruikelijk om losse delen als aanvulling op de goedkeuring toe te laten.
Helaas is er op dit punt veel onduidelijk zeker ook bij de politie.
Een mooie site als Caravantrekker wil hier een kartrekker zijn als het gaat om de wet te verduidelijken, ik zou zeggen neem eens contact op met een deskundige van EZ en/of RDW.
John antwoordt op 7 augustus 2012:
Het plaatsen van 'accessoires' staat los van een typegoedkeuring, auto of-en trekhaak. Deze accessoires moeten alleen de verkeersveiligheid niet in gevaar brengen.
Gaan we van Ed zijn redenering uit dan is een extra sierstrip op een auto al voldoende om deze af te keuren.
Anderzijds, een trekhaak zonder oog krijgt wel een type goedkeuring. Er is veel veranderd sinds het 'verleden'.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 7 augustus 2012:
Er is een groot verschil voor de typegoedkeuring of een fabrikant iets veranderd of een consument naderhand iets aanpast. Bij een caravan bijvoorbeeld mag een fabrikant alleen die onderdelen monteren die in de typegoedkeuring worden genoemd. Maar de consument mag best de breekkabel vervangen door een exemplaar van een ander (goedgekeurd) merk. Zou de consument dan de caravan aanbieden voor de oorspronkelijke typegoedkeuring dan klopt die niet meer t.o.v. de oorspronkelijke typegoedkeuring, maar de caravan voldoet nog steeds aan de wettelijke eisen.
Dit is ingewikkelde materie en (helaas) moet ik zeggen uit eigen ervaring dat zelfs de medewerkers van de RDW niet altijd een eensluidend oordeel geven....
Vino antwoordt op 7 augustus 2012:
John,
Vino heeft een vaste trekhaak.Er zal altijd ruimte bij een afneembare trekhaak moeten zijn,om indien nodig, het sleepoog te kunnen gebruiken.
Met vriendelijke groet.
John antwoordt op 7 augustus 2012:
Vino,
de TS heeft een elec wegklapbare haak, wat qua ruimte (wegklappen) even wat anders is dan een vast of afneembare. het vergelijk van je loopt dus haaks op elkaar.
ed antwoordt op 7 augustus 2012:
Je leest slecht beste John. Een auto is voor de wet een zg. "samenstel" dus een type goedgekeurd voertuig samengesteld uit "vaste"onderdelen die indien essentiëel voor de veiligheid ieder ook een typegoedkeuring dragen.
Voorbeelden airbags, gordels, banden, glas etc,
Deze onderdelen mogen alleen vervangen worden door een onderdeel met gelijke typegoedkeuring.
In de tot vervelends toe herhaalde serie wegmisbruikers zie je regelmatig dat bestuurders op bijvoorbeeld raamfolie of anders gekleurde achterlichten worden aangesproken, men wijkt daar dus van de gegeven goedkeur af.
Een assessoire zoals trekhaak is geen vast onderdeel maar sommigen dienen wel te worden goedgekeurd indien essentieel voor de veiligheid, de EU gaat daarin steeds verder.
Een trekhaak wordt gekeurd op ontwerp, montagevoorschrift en een gewaarmerkt testrapport (niet getest dat moet de fabrikant zelf doen)
Of een aanhaakpunt nu verplicht is weet ik niet maar er zijn niet om niets andere mogelijkheden door de wetgever toegestaan zoals een vastpunt aan de auto.
Lassen aan een trekhaak is echter absoluut verboden en maakt de goedkeuring ongeldig.
John antwoordt op 7 augustus 2012:
Ed, met mijn leesvaardigheid is niets mis, je gaat nu al wat minder ver in je betoog:
"Een assessoire zoals trekhaak is geen vast onderdeel maar SOMMIGEN dienen wel te worden goedgekeurd indien essentieel voor de veiligheid"
In principe is het een farce, slechts één exemplaar word/werd gekeurd, past men modificaties toe op een zelfde typenummer, volgt er geen keuring!!
En als je goed op de hoogte bent zie je heel wat trekhaken waar driftig aan gelast is,(b.v. Na een aanrijding) zonder ook maar kans op verlies van type goedkeuring. Blijft dan staan, ondanks alle EU afspraken en keuringen: trekhaken zonder oog, wat weer in strijd is met de regels betreffende de losbreek inrichting.
Rob Perfors antwoordt op 7 augustus 2012:
@Hans Stoute
Ik verwijs alleen maar naar de website van de firma die de hulpkoppeling levert bij Volkswagen.
Overigens de Tiguan heeft geen elektrische trekhaak maar een wegklapbare trekhaak te bedienen door een touwtje. De hulpkoppeling moet dus passen zodat deze kan blijven zitten bij het wegklappen.
Vino antwoordt op 7 augustus 2012:
Dus als ik het goed begrijp, zit het sleepoog dus danig ver naar links of naar rechts, dat de fabrikant reken heeft gehouden dat er een klein percentage gebruikers een trekhaak laat monteren?Denk het niet.Klapt de haak naar links weg, zal er rechts een sleepoog zijn, en anders om het zelfde.Er zal altijd een sleepoog op korte afstand zitten.
Met vriendelijke groet.
Hans Stoute antwoordt op 7 augustus 2012:
In de prijslijst van VW staat de beugel al genoemd als verplicht extra. Dus daar is bij de koop overheen gekeken. Toch jammer dat die 1000 euri's het niet mogelijk maken het ding er standaard bij te doen.
Jan antwoordt op 7 augustus 2012:
“Lassen aan een trekhaak is echter absoluut verboden en maakt de goedkeuring ongeldig.”
Mijn trekhaak is geheel zelf gelast van en heeft geen goedkeur of enig keuring ondergaan en is deugdelijk gemonteerd.
Is nu mijn gehele APK gekeurde auto illegaal omdat deze niet meer aan de typegoedkeur voldoet? Dacht het niet.
Een typegoedkeur is alleen nodig om op de openbare weg gebruikt te kunnen worden. Zodra de wagen een kenteken heeft en er constructieve wijzigingen worden aangebracht heeft dat niets meer met de typegoedkeur te maken.
“Klapt de haak naar links weg, zal er rechts een sleepoog zijn, en anders om het zelfde.Er zal altijd een sleepoog op korte afstand zitten.”
Dat is geheel niet gezegd. Het kan heel goed dat het sleepoog aan de rechter of linkerzijde aan de achterkant van de auto zit. Of de trekhaak nu wegklapt of niet.
Bob antwoordt op 8 augustus 2012:
Ik vraag me af af die electrische wegklapbare trekhaak ook verwarmd wordt en mee kleurt met de achterbumber? Of kleurt de haak mee met de caravan?
Jan antwoordt op 7 juni 2015:
Mijn Passat heeft een electrisch uitklapbare trekhaak. Druk op de knop in de kofferbak. Trek de haak omhoog totdat je een klik hoort. Vervolgens kun je als je even goed zoekt een gat van een halve centimeter diameter vinden net achter waar de haak scharniert,waar je de remkabel aan kunt bevestigen. Als je de slag te pakken hebt lukt dit prima op het gevoel.
Pieter antwoordt op 7 juni 2015:
@ Jan,
Maar door zo'n klein gat kun je de kabel nooit "doorlussen"
PieteR antwoordt op 7 juni 2015:
Maar je kan er wel een haakje in krijgen of er een groter oog aan bouten. Misschien valt er wel een karabiner door te rijgen?
We zijn toch zeker niet voor één krap gaatje te vangen? 😉
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.