Caravantrekker.nl

Caravan

Bemt vraagt op 20 september 2012:

hoeveel gewicht mag op het fietsenrek aan de achterwand
van een caravan fendt 450 qb mijn 2 fietsen zijn samen 45 kilo

Naar laatste bijdrage

Reacties:

RobD antwoordt op 20 september 2012:

Nul kg.
Een achterwand is niet geconstrueerd om fietsen aan te hangen!!
Ja, er zijn rekken voor, Ja ze worden verkocht en Ja ze worden gebruikt. Maar toch !!


gea antwoordt op 20 september 2012:

nou ik ben bij de fend fabriek geweest en daar word er toch wel echt aandacht aan besteed.
dus rob, ja er word aandacht aan besteed!


Hans Stoute antwoordt op 20 september 2012:

Ik ga er ook vanuit dat de achterwand daarvoor niet gemaakt is. In elk geval komt er extra 45 kg op de slechts denkbare plaats op/aan/in de caravan. Fietsen horen op de auto.


Bert antwoordt op 20 september 2012:

@bemt. Het lijkt me dat alleen Fendt dit antwoord kan geven, dacht je niet? Ik zou de reactie van de dealer schriftelijk laten bevestigen!

Natuurlijk zal een fabrikant die toestaat dat een fietsenrek gemonteerd wordt op de achterwand 'rekening houden met' de constructie. Daar mag je van uit gaan tenminste... Dat houdt in dat er enkele versterkingen worden geplaatst in de sandwichwand, niet meer dan dat. Uitspraken over stabiliteit worden niet gedaan (die verslechtert!). Het is verder aan de caravanner hoe de constructie zich verder houdt. Te hard een drempeltje nemen heeft op den duur gevolgen voor de bevestigingspunten, veelal maar 4. Een fabrikant kan natuurlijk niet daar voor een garantie afgeven. Kortom, best wel tricky...

Genoeg over vermindering van stabiliteit, dus graag geen verder commentaar daar op. Bemt, heb je dit gelezen? http://www.caravantrekker.nl/algemeen/fietsen.php


antwoordt op 20 september 2012:

@Bemt: Afgelopen jaar waren we op zoek naar een nieuwe caravan en Fendt was 1 van de kanshebbers. Met diverse dealers gesproken over vervoer van fietsen en zonder uitzondering kreeg ik te horen (en het staat ook in de brochure) dat de achterwand van de Fendt caravans niet (meer) geschikt is om een fietsenrek op te monteren.
1 dealer vertelde er direct bij dat hij hem ook niet wilde monteren zelfs niet als ik erop aan zou dringen. Fendt geeft een duidelijke richtlijn en daar wijk ik niet van af, was zijn standpunt.

Of het bij jou om een nieuwe caravan gaat schrijf je er niet bij, dus mogelijk zitten er bij jou toch wel enigszins verstevigingen. Maar ik sluit me aan bij de anderen: fietsen achterop is geen goed idee.

vrgr
JT®


Bert antwoordt op 20 september 2012:

Prima en eerlijke voorlichting van die Fendt dealer(s). Een reden te meer om andere merkendealers die wél een fietsenrek willen verkopen te wantrouwen...


Andreas-NL antwoordt op 21 september 2012:

@Bert en JTr: mijn ervaring met een Fendt dealer was precies omgekeerd. Eind 2008 wilde ik een nieuwe Fendt Topas 2009 bestellen. Duidelijk stond vermeld op de Fendt site dat de achterzijde niet sterk genoeg was v.e. fietsenrek wat ik jammer vond. Ik sprak m'n spijt ook uit tegenover de Fendt dealer. Die was heel resoluut en zei dat hij precies wist hoe en waar de nodige versterkingen ingebracht moesten worden en hij stond in v.d. kwaliteit en de stevigheid v/h geheel. Met enige twijfel heb ik hem het groene licht gegeven en heb er geen spijt van gehad. Het rek zit inderdaad heel stevig. Verder wegen onze fietsen 2x16 kg en heb ik ze er hoofdzakelijk op met onze overwintertrip naar Z.-Spanje. Natuurlijk weet ik dat de stabiliteit van de combinatie afneemt maar ik laad zowel auto als caravan heel zorgvuldig en uitgebalanceerd en rijd niet harder dan ca. 90 km op de teller.


Jan Barendrecht antwoordt op 21 september 2012:

Desondanks bent u onverantwoord bezig. Mocht het rek incl. fietsen er afvallen met een ongeluk tengevolge hoe kunt u dit dan verdedigen?
Ook in mijn Fendt instructieboekje staat dat de achterwand niet geschikt is voor montage van een fietsendrager ergo mocht deze er af vallen zal de verzekeraar de schade op de bestuurder verhalen en kan er tevens een strafproces volgen.

Dat wordt dokken voor de rest van uw leven maar bovenal veel leed bij de slachtoffers.

Rijnmond 7-8-2009


Het dodelijk ongeluk op de A15 bij Barendrecht is vrijdag vermoedelijk veroorzaakt door een afgevallen kinderfiets. Getuigen zeggen dat het fietsje op de rijbaan terecht kwam, waarna een auto en een vrachtauto moesten uitwijken.

De vrachtwagen heeft daarbij een andere auto geraakt. Daarin zaten twee Duitsers. Ze waren op slag dood. Twee andere personen raakten gewond.

Een vrachtwagenchauffeur heeft zijn wagen dwars op de weg gezet om meer slachtoffers te voorkomen.

Het KLPD kan nog niets zeggen over de toedracht van de aanrijding. In totaal zijn bij het ongeluk twee personenauto's, een ambulance en een vrachtwagencombinatie betrokken geraakt.

De A15 richting Ridderkerk was urenlang volledig afgesloten. Rond 14.30 uur werd de weg weer vrijgegeven.


Zomaar een voorbeeld welke ik van zeer nabij heb meegemaakt, een derde duitser overleed later in het ziekenhuis.

De veroorzaker - met caravan - is doorgereden, heeft waarschijnlijk het afvallen nooit bemerkt.

Veel plezier met uw fietsendrager :-(((


RobD antwoordt op 21 september 2012:

"Mocht het rek incl. fietsen er afvallen met een ongeluk tengevolge hoe kunt u dit dan verdedigen?"

Dit zijn veronderstellingen die in heel EU één keer per jaar voorkomen😉
Niettemin was en is het onvoorstelbaar dat deze dealer een, volgens fabrikant, ontoereikende achterwand toch vol hangt.


RobD antwoordt op 21 september 2012:

PS @ Jan
waar word vermeld dat dit fietsje van een caravan is gevallen?
Zo kan ik er ook nog wel een paar bijhalen.


Karin antwoordt op 21 september 2012:

Als het maar een keer per jaar is in de hele EU, dan zijn wij zeker een van de "gelukkigen" geweest. Een paar jaar geleden reden wij in Frankrijk terug naar huis vlak voor Metz. Toen viel er bij een caravan enkele auto's voor ons het gehele fietsenrek incl. 2 fietsen eraf!! Gelukkig was het rustig op de weg en reden wij (en anderen) er ver achter. Ik moet er niet aan denken wat er was gebeurd als het druk was geweest! En dus de auto's dichter op elkaar hadden gereden.


Jan Barendrecht antwoordt op 21 september 2012:

Rob
Eén van de chauffeurs vertelde dit op de bak, hij zag het gebeuren.
Maar ik gaf alleen maar de ernst van de mogelijke gevolgen aan, in feite is het natuurlijk voor de slachtoffers totaal onbelangrijk waar die fiets vandaan kwam.

Als je van de fabrikant het advies krijgt om geen lading aan de achterwand te hangen en je doet dit toch dan is dit "een bewust genomen risico"
Moet je bij de rechter vertellen "ik wist het wel maar gebruikte hem alleen op de overwinteringstrip"
Nou dat overtuigd denk ik.


Jan antwoordt op 21 september 2012:

Desondanks bent u onverantwoord bezig. Mocht het rek incl. fietsen er afvallen met een ongeluk tengevolge hoe kunt u dit dan verdedigen?
Ook in mijn Fendt instructieboekje staat dat de achterwand niet geschikt is voor montage van een fietsendrager ergo mocht deze er af vallen zal de verzekeraar de schade op de bestuurder verhalen en kan er tevens een strafproces volgen.
Dat wordt dokken voor de rest van uw leven maar bovenal veel leed bij de slachtoffers.


Wat een ongefundeerde kolder en een bangmakerij zeg!
Gewoonweg regelrechte quatsch.

Als je van de fabrikant het advies krijgt om geen lading aan de achterwand te hangen en je doet dit toch dan is dit "een bewust genomen risico".

Niet als je de constructie zodanig hebt aangepast met verstevigingen dat je kan spreken van een deugdelijke bevestiging.
Waarmee niet weggenomen is dat deze belading niet bevorderlijk is.


Andreas-NL antwoordt op 21 september 2012:

@Jan Barendrecht: een tragisch verhaal maar desondanks voel ik me niet onverantwoord bezig. M.b.t. het rek vertrouw ik op het vakmanschap v/d dealer. Zo vertelde hij me dat hij door-en-door bouten/moeren gebruikt heeft en géén houtschroeven zoals veel schijnt te gebeuren. Bovendien controleer ik het rek regelmatig op mogelijke speling. De fietsen kunnen er al zeker niet afvallen want die worden onafhankelijk van elkaar gezekerd met meerdere goede spanbanden om de stangen v/h rek heen en bovendien gaat er om en door het geheel nog een kabelslot (ook tegen diefstal uiteraard). De kans op ongelukken is daardoor m.i. héél klein en aanvaardbaar.
Fendt Duitsland laat alléén maar weten dat de wand bij aflevering niet geschikt is om een fietsenrek aan te hangen maar de Fendt-dealer heeft de nodige aanpassingen gedaan waardoor dit weer wèl kan. Ik vind dat ik daar op kan en mag vertrouwen en na 3 1/2 jaar is dat vertrouwen niet beschaamd.


@Eric antwoordt op 21 september 2012:

Mee eens Jan, als de fabrikant cq constructeur het specifiek afraden in de handleiding moet je d'r niet aan beginnen.

Je staat echt niet sterk als die dealer dan na een verloren rek met fietsen tegen de verzekering zegt : Hmm, ik dacht toch echt (in m'n dromen) dat ik 't wel beter wist dan dan de fabriek"..... 😉
En waarschijnlijk zal hij dan verklaren: "Maar ik heb tegen de klant gezegd dat montage op eigen risico is hoor"


@Eric antwoordt op 21 september 2012:

@Andreas-NL
Zo vertelde hij me dat hij door-en-door bouten/moeren gebruikt heeft en géén houtschroeven zoals veel schijnt te gebeuren.

Dat geloof je toch zelf niet dat er houtschoeven gebruikt worden om 50 kilo aan fietsen + rek op een achterwand van een hobbelende caravan te hangen.....
Dat het rek er bij jou nog aan hangt kan ook een kwestie van "don't push your luck" zijn 😉


Jan antwoordt op 21 september 2012:

Mee eens Jan, als de fabrikant cq constructeur het specifiek afraden in de handleiding moet je d'r niet aan beginnen.

Dat afraden heeft betrekking op de constructie van de wand zoals door de fabrikant geconstrueerd.
Je huis is ook niet geconstrueerd om er zo maar een
Balkon aan te hangen. Wanneer de aannemer daar een constructie voor creëert zeg je toch ook niet dat het niet kan en dat het gevaarlijk is en dat je huis opeens niet meer verzekerd is en dat je onverantwoordelijk bezig bent.

Dat geloof je toch zelf niet dat er houtschoeven gebruikt worden om 50 kilo aan fietsen + rek op een achterwand van een hobbelende caravan te hangen......

Yep, wis en waarachtig!
Je zult versteld staan wat sommigen knoeiers verstaan onder deugdelijk bevestigen.
Dit wordt dan gedaan op locatie’s waarvan de fabrikant dat heeft aangegeven!
Het ligt dus niet altijd aan de constructeurs of iets wel of niet kan.


Andreas-NL antwoordt op 21 september 2012:

@Jan: ben het helemaal eens met je opmerkingen; had het niet beter kunnen verwoorden. De dealer vertelde nog wel meer 'anekdotes' over wat men soms aan knoeiwerk aantreft en lang niet altijd van particulieren! En wie de constructie wil komen bekijken is welkom, de c/van staat nl. v/d deur tot vertrek volgende week. Tenslotte: het gaat hier om 32 kg totaal v. 2 fietsen en 5,5 kg v/h rek = nog geen 38 kg (i.p.v. 50). Het geheel ziet er heel compact uit en ligt dicht tegen de caravan aan. Zo heb ik de (te) lange 2e arm omgeruild voor een korte, m.a.w. een platter "pakket" is niet mogelijk.


@Eric antwoordt op 21 september 2012:

“ Dat geloof je toch zelf niet dat er houtschoeven gebruikt worden om 50 kilo aan fietsen + rek op een achterwand van een hobbelende caravan te hangen......”

Yep, wis en waarachtig!
Je zult versteld staan wat sommigen knoeiers verstaan onder deugdelijk bevestigen.
Dit wordt dan gedaan op locatie’s waarvan de fabrikant dat heeft aangegeven!
Het ligt dus niet altijd aan de constructeurs of iets wel of niet kan.


Ahh Jan, je bent caravanmonteur en ziet dit dagelijks?
Bij welk caravanbedrijf kunnen we je vinden Jan, kunnen we daar de fietsenrekken laten checken op de evt aanwezigheid van houtschroeven.
Soort terugroepactie dus eigenlijk.... 😉


RobD antwoordt op 21 september 2012:

Wel leuk al die "voor ons viel er een rek vanaf" voorbeelden.
Zelf heb ik er geen maar ik meen mij te herinneren dat het rek van de bevestigingsplaten afgehaald kan worden!?
Onvolledige zekering hiervan kan al veel verklaren!
Of zijn het dan toch de (te korte) houtschroeven?


PieteR antwoordt op 22 september 2012:

Och, dat gezeur over zo'n fietsenrekkie.. Ik zag ooit een Opel Omega van het topdek van een autotransporter van Hessenatie? vallen. In ieder geval een Belgisch transportbedrijf.
En daar reed ik vlak achter. Wonder boven wonder kwam het ding op de vluchtstrook tot stilstand.
Zeker ook te korte schroeven?


Ed antwoordt op 22 september 2012:

Helemaal gelijk Pieter, al dat gezeur :-(( bij mij is weleens een schilderij van de muur gevallen. Nou en??

Als Fendt in de folders en gebruikershandleiding schrijft doen ze dit om zich tegen de gevolgen van Productaansprakelijkheid in te dekken, de gebruikershandleiding is immers deel van de productcertificatie.

Indien de dealer dan als nog monteert op welke wijze dan ook doet hij de productcertificatie teniet ongeacht of de klant daarvoor toestemming heeft verleend.
Mocht men dmv de aankoopbon de montage kunnen aantonen (meestal geen probleem) dan is de dealer volledig aansprakelijk voor de financiële gevolgen.
Verhaal van de financiële schade is echter een zaak tussen de bestuurder en de dealer in casu beide verzekeraars.

Toch zal op grond van de WVW de bestuurder in eerste instantie worden aangesproken en aan het ongeval schuldig worden bevonden zoals dit voor alle ongevallen met afgevallen lading geldt.
Mocht tijdens de zitting voorkennis van een ongeoorloofde montage blijken dan zal dit zwaar worden meegewogen.

Jan "de dealer" probeert hier de anderen te overbluffen met termen als kolder en quatsch en komt met een vergelijk dmv een balconconstructie. Dit slaat als de bekende ... in de roomsoes, immers is voor een gebouw vergunning verleend op basis van het ontwerp, voor een balconconstrucie achteraf is opnieuw vergunningsplichtig, geen verstandige aannemer zal zonder bouwvergunning starten.

Hier ligt een mooie taak voor de Bovag zo'n bordje aan de muur van de werkplaats moet natuurlijk wel de lading dekken.


Jan antwoordt op 22 september 2012:

immers is voor een gebouw vergunning verleend op basis van het ontwerp, voor een balconconstrucie achteraf is opnieuw vergunningsplichtig,

Een vergunning van de schoonheidscommissie, jaja.😉

Goed, neem het voorbeeld van een trekhaak. Een ieder mag een dergelijke constructie onder zijn voertuig fabriceren. Er is maar één restrictie en dat is dat je niet meer dan 750kg mag trekken mits de auto dat wel natuurlijk ook mag.

Ik snap best de hang naar regeltjes als die er niet zijn. Wij zijn dat in Nederland zo gewend. Daarom snap ik ook dat mensen wanneer er ergens een oplossing voor wordt bedacht dat er mensen ongefundeerd dingen roepen die helemaal niet waar zijn simpel om het feit dat volgens hen alles ‘geregeld’ moet zijn.
Veel is er niet geregeld en dat moet vooral zo blijven.
We moeten tenslotte wel zelf blijven nadenken, dat hoeft de overheid of een verzekeringsmij niet voor ons te doen.


Jan antwoordt op 22 september 2012:

Hier ligt een mooie taak voor de Bovag zo'n bordje aan de muur van de werkplaats moet natuurlijk wel de lading dekken,

De Bovag is een belangenorganisatie voor de ondernemersbranche en geen consumenten organisatie.


Karel1 antwoordt op 22 september 2012:

@Jan
Dit zegt BOVAG zelf op hun site:
Of het nu gaat om nieuwe voertuigen, occasions of andere mobiliteitsdiensten, het BOVAG-keurmerk staat voor betrouwbaarheid, kwaliteit en garantie. En uitstekende service natuurlijk. Dus kies je voor zekerheid, dan ga je naar een BOVAG-bedrijf.

Eerst begin je over balconnetjes nu weer een trekhaak en het Bovag-bordtje.

Is het zo moeilijk om bij het onderwerp FIETSENREK te blijven?


Hans antwoordt op 22 september 2012:

Ik zou graag een balkonnetje aan mijn caravan willen.
Kan dat ? Zou dat stevig genoeg zijn ?
Wat zegt Fendt hierover in de folder ?

Hans


Jan antwoordt op 22 september 2012:

Dit zegt BOVAG zelf op hun site:
Of het nu gaat om nieuwe voertuigen, occasions of andere mobiliteitsdiensten, het BOVAG-keurmerk staat voor betrouwbaarheid, kwaliteit en garantie. En uitstekende service natuurlijk. Dus kies je voor zekerheid, dan ga je naar een BOVAG-bedrijf,


Belangen behartigen ten top, niet?

Eerst begin je over balconnetjes nu weer een trekhaak en het Bovag-bordtje,

Yep, en als je inhoudelijk commentaar heb dan zie ik dat vanzelf verschijnen. Schiet er maar op.
(Maar Hans mag niet met de grote jongens meedoen. Die begrijpt het (nog) niet.


gea antwoordt op 22 september 2012:

jan waar om zou een houtschroef geen 50 kg kunnen dragen?
als je zorgt dat het matriaal goed is heb ik liever een goede houtschroef als dat er iemand maar zo raakt boort en daar een paar draadeinde er doorboort waar alleen triplex-opvulling-buitenplaat zit!
sorrij jan maar jou redenering raakt zo kant nog wal.
en dan is mijn vraag ook nog deze als iedere caravandealer een claim kan verwachten omdat een fietsen drager er maar zo kan afvallen dan denk ik tot je geen fietsendrager bij bijvoorbeeld de beste caravan dealer van nederland op je caravan kunt laten plaatsen.
want als er 1 dealer aansprakelijk zou worden gesteld na een ongeluk met wat hier wordt voorgesteld kan hij zijn tent sluiten en komt nooit meer onder de schade uit die hier op volgt


@Eric antwoordt op 22 september 2012:

@Jan: allemaal prachtige reacties van je maar nu weten we nog steeds niet bij welke caravanzaak je al die ervaringen opgedaan hebt en waar we langs kunnen komen voor controle?


Jan antwoordt op 22 september 2012:

waar om zou een houtschroef geen 50 kg kunnen dragen?
als je zorgt dat het matriaal goed is heb ik liever een goede houtschroef als dat er iemand maar zo raakt boort en daar een paar draadeinde er doorboort waar alleen triplex-opvulling-buitenplaat zit!
sorrij jan maar jou redenering raakt zo kant nog wal.


Nou, dank je wel. Maar denk je nou echt dat een monteur een rek erop schroeft aan alléén een plaat Alu van enkele tienden mm?
Als je goed gelezen had dan heeft Andreas-NL al gerefereeert aan het feit dat zijn dealer de nodige aanpassingen aan de achterwand heeft gedaan.
Net zo min als de aannemer een balkon niet alleen aan een paar schroeven met pluggen hangt en een trekhaak niet met een paar parkers wordt gemonteerd.
Een houtschroef geeft een puntbelasting en een caravan sandwich plaat constructie kan heel slecht tegen puntbelasting. En daarbij, een houtschroef die in ¾ van het materiaal zit geschroefd of maar ¼ blijft een houtschroef en maakt wel het verschil tussen zitten blijven of eraf vallen. 😉

en dan is mijn vraag ook nog deze als iedere caravandealer een claim kan verwachten omdat een fietsen drager er maar zo kan afvallen dan denk ik tot je geen fietsendrager bij bijvoorbeeld de beste caravan dealer van Nederland op je caravan kunt laten plaatsen.
want als er 1 dealer aansprakelijk zou worden gesteld na een ongeluk met wat hier wordt voorgesteld kan hij zijn tent sluiten en komt nooit meer onder de schade uit die hier op volgt


Vandaar mijn eerdere uitlating ‘kolder en quatsch’
Een ondernemer heeft dit risico verzekerd mocht het al zo ver komen. Laat die Amerikaanse toestanden maar lekker daar.


Jan& antwoordt op 22 september 2012:

Op een camper zijn de fietsenrekken vaak qua constructie echte balkonnetjes....
Er zijn ook campers met uitschuifbalkons aan de zijkanten...
Ik snap niet dat er dan voor een caravan zo veel "haken en ogen" zijn om dit te realiseren😉


Andreas-NL antwoordt op 22 september 2012:

@Gea: natuurlijk kan in principe een schroef net zo veel dragen als een bout maar als er aan gejutterd wordt (hobbelige wegen, wisselende krachten) is een schroef zeer onbetrouwbaar. Elke klusser weet dat een schroef zich dan los gaat werken; het gat wordt alsmaar groter en de schroef kan er zo uitvallen. Een bout heeft altijd nog de zekerheid van een ring en een (opsluit)moer. Conclusie: je klust zelden of nooit 😉


Fran$ antwoordt op 22 september 2012:

Ik wil toch @gea een beetje bijvallen; de schroef/houtdraadbout dient voor het opsluiten van de bevestigingsplaat van de fietsendrager tegen de caravanwand(-strip). Dwarskracht op de schroef/bout moet door de wrijving van de plaat/strip opgevangen worden en op de schroef zit voornamelijk trek, als ie tenminste vast zit. Een sandwichwand is daarvoor geschikt, immers alle bovenkastjes hangen op dezelfde manier vast en ook een tentrail zit zo vast. Er zijn merken waar ze nooit loskomen! Voorwaarde is alleen dat je de schroeven in het hout zet en dat de wand goed is verlijmd. Spreid je de belasting over voldoende schroeven, dan zou ik niet weten waarom het ding er af zou vallen.

En is een draadeind veiliger? Met te weinig bouten met moer heb je nog een ander probleem, namelijk dat alleen in het geval van een klempassende borst- of slotbout enige dwarskracht wordt opgevangen zonder dat de bout begint te jutteren wanneer de sandwichplaat wordt samengeknepen. Een draadeind heeft in principe speling in het gat, doet alleen wat als het zit opgesloten, dus zeg maar hoe vast je het moet draaien in zacht hout. Een houtschroef heeft veel meer opsluitoppervlak in het materiaal dan een boutkop.

Of en in hoeverre de bevestiging wordt overbelast hangt af van de constructie en layout van de fietsendrager en het aantal en de maat van de schroeven.
De caravanfabrikant heeft hierop alleen invloed als hij de fietsendrager zelf construeert. De fietsendragerfabrikant hoeft geen garantie te geven op de waterdichtheid van de caravan, dus bedankt Fendt voor de eer.

De vraag van @bemt is derhalve alleen te beantwoorden als je het fietsenrek kent, dus door een goede fietsenrekfabrikant met verstand van caravans 😉

En bij mij geen fietsen op de caravan, maar dat terzijde.


RobD antwoordt op 22 september 2012:

" Een houtschroef heeft veel meer opsluitoppervlak in het materiaal dan een boutkop."

Nieuw en vers gezet wel, maar na enkele km's slecht wegdek is dit voordeel alweer vergeven. Bout en moer hang je ook niet in een veel te groot gat, maar op maat geboord. Het jutteren gebeurd niet alleen horizontaal, maar naar alle denkbare kanten.
Het verschil met de kastjes zit in het feit dat deze zowel aan achterwand als aan bovenkant(staande kastjes: onderkant) vast zitten. Vaak nog opgesloten aan de zijkanten tussen wand en/of andere kastjes. Hierdoor zijn de krachten sterk beperkt.


Jan antwoordt op 22 september 2012:

Het monteren van een fietsdrager op de achterwand van een caravan kan het beste gebeuren door een doorboring van de wand en een montage met grote schetsplaten waardoor een klemwerking op de wand wordt verkregen. Hierdoor werken de krachten op een groot oppervlak plaats van een belasting op een punt.
Het is niet zozeer de “opsluitoppervlakte” van de bout of schroef, zoals door Fran$ genoemd, die bepaald of het rek voldoende vastzit.
Een fietsenrek hangt maar aan twee beugels. Je kan dus bijna niet spreken van te weinig bouten en moeren, meer mogelijkheden heb je gewoon niet.
Soms wordt het rek zelfs aan de standaardrail waar normaal een zonnebescherming aan een veter in wordt geregen gemonteerd! Hoef je helemaal niets te schroeven. Die rail is weliswaar over de hele breedte met meerdere parkers vastgeschroefd en verlijmd maar ik zou daar geen 50kg aan hangen. Dat zo’n rail loskomt is geen utopie maar realiteit en goed voorstelbaar. En hier is niets door een dealer aan gekunsteld maar alles is af-fabriek en het rek is standaard en niet versleuteld.
Blijkbaar een fietsenrek fabrikant met verstand van caravans!!


PieteR antwoordt op 22 september 2012:

Schroeven en houtdraadboutjes jutteren in deze situatie altijd los. Punt.
En als een fietsenrek met behulp van kolomschroeven of tapboutjes worden vastgezet, kun je het beste een grote carrosseriering achter de moer leggen.
Het zal niet de eerste keer zijn, dat een boutje met moer en al door een vuren lat wordt getrokken door een heftig bewegende last.


Jan antwoordt op 23 september 2012:

Vandaar de schetsplaten. 😉

Kijk ook hier eens:
http://www.caravans.net/toebehoren/fietsdragers-monteren.php


Putter antwoordt op 23 september 2012:

Veel geklets en ieder heeft zich ingegraven maar toch heb ik nog geen antwoord gezien op de vraag van bemt:
hoeveel gewicht mag op het fietsenrek aan de fendt 450
En op de stelling van Fendt zelf:
in de achterwand van de Fendt zijn geen versterkingen tbv een fietsenrek aangebracht

Bemt vraag dus geen handleiding monteren.
Voor mij is het aanbrengen van schetsplaten bij montage aan de caravan een logische oplossing maar natuurlijk geen vervanging voor het ontbreken van een versteviging IN een caravanwand opgebouwd uit een "velletje" alluminium, 3 a 4 cm styreen en 4 mm bordkarton meer is zo'n wand niet. Bovendien wordt volgens mij die gehele achterwand in positie gehouden dmv 2 x 5 houtschroeven en wat kit vanuit de zijwanden. Let wel houtschroeven.


Kan monteur Jan voor mij eens uitrekenen wat de dynamische krachten tijdens het rijden zijn vanuit een beladen fietsenrek op de achterwand ? Volgens mij kunnen die tot vele honderden kilo's oplopen (maar ik ben niet technisch onderlegd) en hoe pas je de achterwand daar op aan?


PieteR antwoordt op 23 september 2012:

Schetsplaten? Ben je een zeesleper aan het bouwen of zoiets?


PieteR antwoordt op 23 september 2012:

Schetsplaten zijn over het algemeen bedoeld als een hulpmiddel tegen wringing, niet als vervanger van een volgringetje of zelfs een carosseriering.
Het verkeerd gebruik van dergelijk jargon geeft meestal een heel goed beeld van het vakmanschap van de schrijver 😉


RobD antwoordt op 23 september 2012:

" Veel geklets en ieder heeft zich ingegraven maar toch heb ik nog geen antwoord gezien op de vraag van bemt:
hoeveel gewicht mag op het fietsenrek aan de fendt 450"

Antwoord 1,3 en 4 gaven dit allang weer😉
v.w.b de stelling van Fendt zelf, deze geeft woordelijk weer wat wel en, in dit geval, niet kan.


Putter antwoordt op 23 september 2012:

Schetsplaten = term van Jan hierboven 01.18 uur.
Ik denk zal ook eens technisch uit de hoek komen.

Met mijn beperkt technische kennis kan ik in ieder geval wel begrijpen dat het gebruik van een ring of "schets"plaatje onder de moer het gebrek aan interne versteviging van de achterwand niet opheft. Alleen het draagoppervlak van de moer wordt vergroot, de ondergrond van hardboard en piepschuim -90% lucht- blijft even zwak.
Het lijkt mij dat je daar, zonder extra inwendige versteviging die er volgens Fendt dus niet is, met een kracht van pakweg 200 kg zo doorheen gaat.

De vraag blijft dus hoe vervangt Jan wat Fendt inwendig heeft weggelaten.

De antwoorden 1-3-4 waren helder maar worden weer door een "ervaren dealer" als onzin afgedaan. Voor de rest van u wellicht te begrijpen maar een leek als ik lees alleen een welles-nietes verhaal.

Eén ding is voor mij zeker, als ik achter een mede-caravanner rijd en ik zie soms de fietsen hevig wiebelen (voor de chauffeur zelf niet te zien natuurlijk) dan probeer ik daar altijd ver vandaan te blijven.


Hans Stoute antwoordt op 23 september 2012:

De dealer wil graag fietsenrek verkopen, en slaat daarvoor desnoods een advies van de fabriek in de wind. Is al zo vaak voorgekomen. Niet doen dus.


Jan antwoordt op 23 september 2012:

Alleen het draagoppervlak van de moer wordt vergroot, de ondergrond van hardboard en piepschuim -90% lucht- blijft even zwak.

Zoals eerder beschreven gaat het hier om de klemkracht van de oplegplaten (onderleg ringen of schetsplaten, wat je wil) en op de wand door de boutverbinding.
Het oppervlak waarop de krachten nu werken is daarmee ten opzichte van de enkele houtschroef of draadeind door en door vele malen groter. Geen puntbelasting meer. De last wordt daardoor gedragen door de wand zelf en niet door de schroef ín de wand.
Voor een leek lastig misschien maar vergelijk het met een cake oppakken met een vork of met een taartschep. Het betoog gaat niet om het welles nietes maar om een wezenlijk verschil van krachtoverbrenging. Wanneer je daar moeite mee hebt kan ik mij voorstellen dat het nergens over gaat.

Een fabrikant wil zich vrijwaren van elke schermutseling omtrent het fietsenrek monteren en heeft daarvoor dus een negatief advies afgegeven.
Wanneer men dus zelf toch een fietsenrak monteert en dat advies in de wind slaat hoeft bij problemen niet bij Fendt aan te kloppen.
Een dealer die wél met dat advies omgaat en de constructie aanpast waardoor gesproken kan worden van een degelijke montage is niets mis mee.
Heb je geen vertrouwen in je dealer dan moet je dat vooral niet laten doen doen.
Maar datzelfde geldt voor de garage waar je je auto brengt voor onderhoud en reparatie. Controleer je die ook op de voorschriften van de fabrikant?


@Eric antwoordt op 23 september 2012:

Een fabrikant wil zich vrijwaren van elke schermutseling omtrent het fietsenrek monteren en heeft daarvoor dus een negatief advies afgegeven.
Wanneer men dus zelf toch een fietsenrak monteert en dat advies in de wind slaat hoeft bij problemen niet bij Fendt aan te kloppen.


Yep, ook bij bijvoorbeeld plotselinge vochtinwerking in de achterwand of zelfs zijwanden zal de dealer (en later waarschijnlijk Fendt) niet thuis geven omdat er toch duidelijk in de handleiding staat dat de achterwand niet geschikt is om een fietsenrek te monteren.

Artikel uit het BW:
Op grond van artikel 6:101 BW kan de vergoedingsplicht ook worden verminderd of zelfs helemaal vervallen als de benadeelde ook eigen schuld heeft aan de gebeurtenis waarvoor aansprakelijkheid bestaat. In principe dragen partijen dan bij naar evenredigheid met de mate waarin de omstandigheden waarvoor zij ieder aansprakelijk zijn, hebben bijgedragen tot de schade. Daar kan van worden afgeweken als de ernst van de fouten dat eist.


Fran$ antwoordt op 23 september 2012:

Het meeste is over dit onderwerp door alle deskundigen wel weer gezegd. Conclusie voor mij is dat als je dan toch per se een fietsenrek achterop wilt hebben, je in ieder geval het vakmanschap van een goede caravanwerkplaats moet gebruiken om een voor jouw caravan verantwoorde bevestiging te krijgen.

Als deel van het antwoord waar @Putter naar vroeg: als het fietsenrek gedurende bijvoorbeeld een halve seconde naar beneden valt en de vering van de caravan vangt dit in een kwart seconde weer op, dan mag je ca. het dubbele bij de massa optellen en kom je op een kleine 150kg uit. Stuitert de caravan tijdens het dalen meteen op de volgende drempel, zodat je maar een achtste seconde hebt om de verticale beweging op te vangen dan mag je een viervoud optellen. Het advies op deze site om uiterst behoedzaam te rijden op drempels is niet voor niets!
Uit het document op caravans.net waar door @Jan naar werd verwezen, blijkt het amateurisme waarmee de materie wordt benaderd wanneer wordt beweerd dat de hoogte van de onderbevestiging onbelangrijk is. Die is wel bepalend voor de kracht die in langsrichting (horizontaal) op de bevestigingsschroeven komt!
De kracht die verticaal op de bevestiging komt is de genoemde 150kg. Het opvangen van die kracht lukt ook niet met steunplaatjes aan de binnenzijde terwijl de rest uit piepschuim en halve mm alu bestaat... Dat moet echt gebeuren aan het buitenoppervlak van de achterwand, in dit geval door fixatie op de strip die gekit en geschroefd is. Als daar het rek volledig is opgesloten en de kracht wordt over voldoende oppervlak gespreid kun je een duurzame bevestiging krijgen. Het door caravan.net getoonde frame voldoet daar nmm niet aan.

Rest het opnamevermogen van de gehele achterkant… een reden om er niet aan te beginnen als je ook nog vlot wilt rijden en er ook alternatieven zijn. Het standpunt van Fendt is begrijpelijk.


Putter antwoordt op 23 september 2012:

Geen puntbelasting meer. De last wordt daardoor gedragen door de wand zelf en niet door de schroef ín de wand

Nou dat deel begrijp ik zelf ook, dit is de methode voor caravans met een versterkte achterwand, maar zoals Fendt aangeeft is hun achterwand na modeljaar 2002 niet meer versterkt. Ergo je trekt aan hardboard en piepschuim.

Daarom mijn eerdere vraag aan u met welke krachten op de achterwand werkt u. Stel dat de caravan bij 100 km/u en 45 kg aan de achterwand in een hevige slinger raakt? Niet geheel uitgesloten met dit gewicht hoog achterop.

Mijn inschatting, maar ik geef toe dit kan dit niet berekenen, dat die 45 kg ineens zijdelings 10 maal zo groot wordt dus 450 kg.
Daar kan geen taartschep tegenop 😉)


Putter antwoordt op 23 september 2012:

@Fran$
Onze posting was vrijwel tegelijker tijd maar uw beredenering lijkt mij meer realistisch.
Ach zelfs taartenbakken is een vak 😉)


PieteR antwoordt op 23 september 2012:

Lekker hoor, sprak de koekenbakker! 😉


gea antwoordt op 23 september 2012:

als ik nu alles eens zo over lees denk ik van mijn zelf ben ik nu gek of is de rest hier gek.
ik denk dat ook veel mensen hier niet weten hoe zo achter wand in elkaar zit?
als je een achter wand van een caravan van boven tot onder doorzaagt kom je ook overal dwars latten tegen!
het is niet zo dat het alleen een buitenplaat dan piepschuim en dan de binnen plaat.
ja ik ben dan mischien wel een vrouw maar ik hobbij graag!
nee aan de achter kan zit bijvoorbeeld aan de bovenkant en aan de onderkant van een raam een dwars plank, en die plank word er bij ce produktie van die achter of voor of van een zijwand op div. hoogtes in gelijmd.
dus het is niet zo dat er overal piepschuim zit.


PieteR antwoordt op 24 september 2012:

Dat klopt, Gea.
Helaas zitten ze soms niet op de goeie plek, of alleen maar in de breedte.
Voor het ophangen van een fietsenrek zijn vooral staanders nodig.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 24 september 2012:

Er is bij caravanbouwers juist een tendens om de hoeveelheid hout in de wanden te beperken. Kan dus zelfs best zo zijn dat in een Fendt achterwand nauwelijks meer hout zit om een rek aan te bevestigen.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker