Bert vraagt op 24 september 2012:
de kogel van de trekhaak was wat roestig. heb deze met fijn schuurpapier geschuurd en schoongeveegd. echter tijdens het rijden kraakte het geheel nog veel meer.
Dirk antwoordt op 24 september 2012:
Bert dan heb je te grof schuurpapier gebruikt je moet superfijn waterproefschuurpapier nemen.
Dacht dat het korrel 200 is dan is het gegarandeerd over.
RobD antwoordt op 24 september 2012:
Met of zonder antislinger koppeling??
Indien met, wel een teken dat het werkt 😉
Jan antwoordt op 24 september 2012:
Je bedoelt waarschijnlijk korrel 1200. 😉
Dirk antwoordt op 24 september 2012:
Dat zou kunnen heb het altijd bij me zal morgen kijken.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 25 september 2012:
Veeg ook de koppeling zelf met de frictie blokjes even schoon.
Jan antwoordt op 25 september 2012:
En ook daar dan ff een schuurpapiertje(K1200) langs halen. 😉
Robertb antwoordt op 25 september 2012:
Ken ook het probleem. Erg irriterend en erg veel lawaai.
Na schuren, van zowel kogel als frictieblokjes, bleef het kraken aanhouden. Heb fijn schuurpapier gebruikt. 😉
Uiteindelijk de blokjes vervangen, kogel opnieuw reinigen en daarna.....stilte.
Mvg, Robert
Karel1 antwoordt op 25 september 2012:
1.
Kogel met fijn schuurpapier (korrel 200 of beter) bewerken daarna met spiritus of i.d. ontvetten
2 .
Koppeling inwendig vanaf de onderzijde met de tuinslang uitspuiten.
3.
Koppeling met een schone doek inwendig schoonwrijven
Jan antwoordt op 25 september 2012:
1.
Eerst kogel ontvetten met wasbenzine, dan schuren, dan nogmaals ontvetten met wasbenzine.
2.
Koppeling NOOIT uitspoelen met de tuinslang, Dit geeft roest waar je het niet wilt hebben.
3.
Het schoonwrijven geeft het risico dat van de gesmeerde delen vet of olie op de remcupjes terecht komt.
Frans van D antwoordt op 25 september 2012:
Bang voor roest Jan? Jij rijdt alleen met mooi weer?
Bert.s antwoordt op 25 september 2012:
Ook niet geheel onbelangrijk...heb je een afneembare trekhaak, demonteer deze direkt na gebruik en leg hem lekker droog in de kofferbak.
Zo blijft de kogel als nieuw, en is de kans op kraken nihil.
Jan antwoordt op 25 september 2012:
“ Bang voor roest Jan? Jij rijdt alleen met mooi weer?”
Valt wel mee Frans maar je moet de ellende natuurlijk niet opzoeken door de tuinslang op je koppeling te zetten. Dergelijk advies spreek ik dan tegen.
(Iets met….van de regen in de drup….😉)
Nitram antwoordt op 29 september 2012:
Een tip gehoord op de camping:
doe om de kogel een stukje oude nylonkous en al het gekraak is weg.
Of de frictieplaatjes dan nog hun werk kunnen doen?
RobD antwoordt op 29 september 2012:
Voor Martin😉: http://www.caravantrekker.nl/vragen/read.php?id=11364
Karel1 antwoordt op 29 september 2012:
Nylon en plastic verglaast door de wrijving waardoor de frictiecups hun werk minder doen.
Het kraken is gewoon een kwestie van vuil of slijpsel bijv. als je aankoppelt terwijl er een minimale hoeveelheid roest op de kogel zit.
De enige oplossing is schoonmaken, ik adviseer gewoon met water de ANWB adviseert een sopje. Aan u de keuze 😉)
PDF uit de KCK
http://www.kck.eu/?page=downloads&sub=print&id=262
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!