Caravantrekker.nl

Trekauto vh Jaar?

Bert vraagt op 8 oktober 2012:

Toyota Tundra gaat de space shuttle Endeavour naar z'n laatste rustplaats trekken, dat is althans het plan. 133.000 kg moet hij kunnen voortslepen.

http://www.toyota.com/tundraendeavour

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Tijs antwoordt op 9 oktober 2012:

Leuk 😉. Iemand al berkend hoe deze combinatie het qua Caravantrekker-score doet?


K.L.Eimers antwoordt op 9 oktober 2012:

Beze combinatie komt niet voor in de lijst van Bert en Menno, minpuntje.


fransvb antwoordt op 9 oktober 2012:

Dit voertuig heeft 4 tandemassen, is dit toelaatbaar voor de camping? Hoe moet dat op de hellingen bij Luik?


Louis antwoordt op 9 oktober 2012:

Een Japannertje voor een Amerikaan,... het moet toch niet gekker worden!
(zouden we de bulldozer die straks buiten beeld de zaak gaat opduwen ook in beeld krijgen ?)


AJ antwoordt op 9 oktober 2012:

Menno dit heb je natuurlijk aan jezelf te danken. Dit op het forum zetten....ja dan komen er allerlei reacties.

Hoe dat moet op een camping? waarom zou je met 4 tandemassen een camping op moeten? Dit ding is een camping op zich. Veel ruitjes aan de zijkant. Een toilletgebouw. een eetzaal. Overdekt voetbalveld. Een multimediaruimte waar je cravantrekker.nl kunt volgen. Zelfs in de ruimte wauw!

Oké, alle gekheid op een stokje.
Het is uit technisch oogpunt (en dat bedoelt Menno natuurlijk) wel een mooi item om eens te bekijken.
Hoeveel motorvermogen heeft die trekker? Wat zijn de verhoudingen in bak en aandrijving? Wat zou hij verbruiken? Hoe hard kan hij? Welke remmen heeft zo'n ding? Ik hoop dat er iemand is die daar iets over kan schrjven op dit forum!


Bert antwoordt op 9 oktober 2012:

@K.E.Eimers. De Tundra had ik vooraf toegevoegd. Misschien moet je even op F5 drukken.

Voorbereidingen van een test zijn te zien op het eerste filmpje, maar het bleef bij starten van de motor...

In ons 'moederprogramma' kan ik wat meer variëren en ik hou m'n hart vast eerlijk gezegd. Een paar uitkomsten met ingeschakelde lage gearing. Acceleratie 0-10 km/u in 29 s. Wegrijden op zeeniveau vanuit stilstand: -1,1% ondanks koppelomvormereigenschappen. (Maar misschien dat ik iets aan de rolweerstand moet veranderen, want dit lijkt een contradictie). Rijdt de combinatie 15 km/u (3600 rpm) dan is een constante helling van 2,2% mogelijk. Ik heb begrepen dat hij een brug over moet?

In ieder geval is onze conclusie vast wél goed:
Onze conclusie voor deze combinatie is dat de Endeavour veel te zwaar is en er absoluut sprake is van een onveilige combinatie. Bovendien zorgen de motorische eigenschappen voor zeer slechte prestaties. Sterker nog - deze combinatie is totaal ongeschikt voor de openbare weg!!

😉


Fran$ antwoordt op 9 oktober 2012:

En goeie kans dat die Tundra met alle vier de wielen gaat staan slippen. Hoe was het ook al weer? Gas laten opkomen als er beweging in het span komt 😉


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 9 oktober 2012:

Bert is de schuldige...ik niet 😉

Maar ik heb net 5000 km door de VS getrokken en (ook) op caravan gebied kunnen we nog heel wat van ze leren (ik zal daar binnenkort wel over schrijven). De Toyota Tundra is eigenlijk maar een hele kleine trekker. De Amerikanen zelf maken en gebruiken heel wat sterkere trekkers, zoals bijvoorbeeld de Ford F-250/F450 met een V8 6,7L diesel. Twee keer zoveel koppel als de Tundra!

Overigens was de last die een VW Tuareg met de V10 getrokken heeft nog zwaarder; een Boeing 747 (155.000 ton). Zie: http://www.autoblog.nl/archive/2006/11/23/marketing-alert-touareg-trekt-boeing-747
Die werd idd Towcar of the Year 😉

Wat technisch het meest interessant is (vind ik), is dat de automaat met koppelomvormer heel blijft bij dergelijke acties.


RobD antwoordt op 9 oktober 2012:

Die boeing is inderdaad meer dan 2x het gewicht van een space shuttle (68T) in orginele staat. Waarbij de shuttle ontdaan zal worden van al wat "geheim" is en al wat niet ter zake doet.
Arme Tundra, ben benieuwd hoeveel extra gewicht deze nodig heeft om nog enigszins grip te krijgen. Of de Tundra dan nog van de plaats komt??


Bert antwoordt op 9 oktober 2012:


RobD antwoordt op 10 oktober 2012:

Dit lijstje heb ik ook gezien, waarbij ik vragen c.q. twijfels heb.
Helaas is niet duidelijk wat er met 'overland transporter' word bedoeld, aangezien er ook nog Balken, Dollie's e.d. worden vernoemd. In het filmpje word ook nog met betonblokken gegoocheld tot aan 307000 lbs aan toe. Zien we de Tundra met deze last rijden?? Zien we extra load in de Tundra?
Maar ja, iedere marketing afdeling maakt het fraaier als het daadwerkelijk is.

Het gewicht van de Endeavour klopt. Zoals vermeld, deze word nog aardig gestript. De Discovery woog op zijn laatste vlucht op de rug van de Shuttle Aircraft Carrier nog maar een kleine 50ton 😉


fransvb antwoordt op 10 oktober 2012:

Menno, in antwoord op jouw opmerking ik ben door Amerika geweest en kan daar heel wat over schrijven.
Misschien een idee om een item reis ervaringen toe te voegen.


Dick Havenaar antwoordt op 10 oktober 2012:

Ik rij zelf met een Tundra 5.7 V8 Crewmax en heb bijgaand een link naar een topic over dit avontuur op een Amerikaans Tundra-forum geplaatst...

Wellicht staat hier nog informatie die anders niet naar boven zou zijn gekomen, veel leesplezier..!!

http://www.tundratalk.net/forums/off-topic-discussion/113605-tundra-tow-space-shuttle.html#post889700


PietR antwoordt op 14 oktober 2012:

Zie:

http://www.youtube.com/watch?v=lpCJ-H0iUzI

het woord is nu aan de cynici ..


PieteR antwoordt op 15 oktober 2012:

Och met dat aangedreven onderstel had ik dat spul nog wel lopend kunnen trekken 😉
Toch wel handig, een paar movers meer...


PietR antwoordt op 15 oktober 2012:

Als ik de film beelden weer bekijk wordt ik zelf ook een beetje cynisch.
Ik denk dat ik hydraulische slangen zie lopen van de trek auto naar de “dollies”, een soort “supermover”.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 15 oktober 2012:

De verplaatsing was net in het acht uur journaal. De shuttle reed daar zonder Tundra ervoor door de stad. Motoren zitten dus gewoon in het onderstel. Onze berekeningen kloppen dus toch 😉


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker