Janka vraagt op 14 oktober 2012:
Advies op deze site: gebruik geen cruisecontrol bij caravanrijden.
In de verklaring hiervoor staat dat er met ingeschakelde cruisecontrol te laat ingegrepen met remmen.
Echter wordt er aan voorbij gegaan dat het intrappen van het rempedaal tijdens het begin van het slingeren de cruisecontrol uitgeschakeld. En dat er dan een directe snelheidsvermindering plaats vindt. Precies datgene wat de bedoeling is toch? Is dat alleen van toepassing op handgeschakelde bakken? Wij rijden namelijk automaat.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 14 oktober 2012:
Waar het om gaat is dat je bij gebruik van cuisecontrol bewust een actie moet ondernemen om de snelheid weg te halen. Geef je zelf gas dan is (hoop ik) zodra je iets voelt wat niet normaal is, je eerste reactie gas loslaten. Je bent dan namelijk veel actiever met je snelheid bezig. Anders wordt er pas ingegrepen als je bewust gaat remmen.
Mijn ervaring is, dat je bij gebruik van cruisecontrol later reageert met snelheid minderen in onverwachte situaties en snel ingrijpen is bij slingeren cruciaal. Soms is gaslos al voldoende.
Automaat of handgeschakeld maakt hierin niets uit.
Janka antwoordt op 14 oktober 2012:
Menno dat is juist niet onze ervaring. Bij onverwachte situaties is het gelijk de rem aantikken (en de voet erop houden) waardoor de snelheid direct afneemt. Hoezo dan later reageren? Cruisecontrol uitschakelen door te remmen haalt direct het gas eraf. Dus in mijn ogen is dit advies overbodig. De twee andere redenen daar kan ik me wel in vinden, maar deze in het geheel niet.
Jan@ antwoordt op 14 oktober 2012:
Ik denk ook dat je zonder CC anticiperender rijdt (gasminderen/loslaten). Op cc ""dendert"" de trein onverdroten voort. In die zin is het advies juist. Alleen gasloslaten doe ik op het stuur als ik op cc rijd, ik schakel de cc zelden uit met de voetrem. Maar het is wel iets om rekening mee te houden.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 14 oktober 2012:
Het gaat om de tijd die het kost om tot actie over te gaan en de tijd die het kost je voet te verplaatsen naar de rem. Bij elkaar is dit meer dan gas loslaten vanuit een actieve houding.
Laatst reed ik heerlijk ontspannen op de cuisecontrol. Lag er ineens iets op de weg..... Eerste reactie natuurlijk sturen maar het duurde zeker een seconde voordat ik begon met remmen. Als het om slingeren gaat zou dat een verloren seconde zijn.
Janka antwoordt op 14 oktober 2012:
Als je zoals wij geen gas met het stuur los kunt laten dan is er geen andere optie dan te remmen met de voet. Wat wordt er altijd geschreven als slingeren optreedt? Remmen! En dat is precies wat er gebeurt na het aantikken van het rempedaal en dan met de voet doortrappen. De snelheid van "de trein" is gelijk weg wat versterkt wordt door het pedaal verder in te trappen. Er is geen sprake van het niet actief bezig zijn met de snelheid. Het is juist andersom.
Jan@ antwoordt op 14 oktober 2012:
Als je anticiperend rijdt komt het zelden voor dat je vol op de rem moet is mijn ervaring. Als ik zie dat het voor me langzamer gaat schakel ik de cc handmatig al uit. Ja, als er plots iets op de weg ligt......... Als je inhaalt kan er ook net een spookkrijder aankomen.
Jan@ antwoordt op 14 oktober 2012:
Janka, je kunt de cc toch met het hendeltje/knopje uitzetten en daarna weer repeat/reset??
Janka antwoordt op 14 oktober 2012:
Jazeker, maar ik vraag me af waar Menno zijn voeten heeft liggen als hij op de cruisecontrol rijdt. Toch niet op het dashboard mag ik hopen? Nogmaals, wij houden altijd onze rechtervoet stand by naast het rempedaal. Gas geven is immers niet nodig.
johan antwoordt op 14 oktober 2012:
Wij rijden meestal met de CC aan, zowel solo als met caravan. Tenzij het druk is, veel verschillende verkeersstromen zijn, kortom verkeersdeelname meer allertheid en handelingssnelheid vraagt.
Zonder gelijk de voeten op het dashboard te leggen, ben ik er van overtuigd dat je allertheid met de voet rechtstreeks op gas en/of rempedaal je allertheid en handelingsbekwaamheid of snelheid groter is.
Naast het technische deel waarom geen CC is er voor mijn gevoel ook dus een "menselijk" deel waarom (soms) geen CC.
Mijn onderbouwing: ik heb in een vorige baan verschillende arbeidsonderzoeken gezien van mensen waarbij het ging om oog-hand-voet coordinatie. Omdat ik nogal eigenwijs ben heb ik zelf uiteraard de testen ook gedaan, gewoon om te voelen wat het is of doet.
Een aantal testen kwamen overeen met de handelingen zoals het rijden met of zonder CC. En dan vooral in combinatie met allerlei afleidende factoren uiteraard.
Zonder CC: directe handeling en gevolgen.
Met CC: een proces voorafgaand aan rijden zonder CC.
Je moet je realiseren dat er iets gebeurd, wat er gebeurd en wat je moet doen. Met rijden op de CC zit je in een ontspannen aktieve houding. Zonder CC is deze ontspannen aktieve houding anders/minder.
Ik weet dat sommige mensen zullen zeggen dat het voor hun gevoel bij hen niet zo zal zijn.
Ik heb in die tijd begrepen dat er verschillende oorzaak en gevolg processen zich in je hoofd en handelen moeten gaan afspelen. Het is niet zo dat je een actieve voet verplaatst, nee je moet een voet die in ontspannen en niet actieve houding is, aan het werk zetten!
Dat is meer dan alleen maar je voet verplaatsen.
Het confronterende van een paar keer deze testen zelf doen, ik moest ze kunnen "lezen" en gebruiken in mijn werk, was dat er tijdverschil zat op plaatsen waar ik ze niet had verwacht of zelf dacht dat er geen reactietijd verschil zou zijn.
Met deze ervaring rijd ik nog wel met de CC, maar kijk wel naar het totale verkeersbeeld en drukte op de weg.
Ik neem aan dat de reactiesnelheid in en op verkeersdrukte en omstandigheden in d ezelfde lijn ligt dan de reactie bij het gaan slingeren.
Mischien nog een leuke laatste vraag om zelf eens uit te proberen: voel tijdens het rijden op de CC eens of je voeten ook betrokken zijn bij het rijden. Of gaat het voornaamlijk om je zintuigen, hoofd/hersenen, handen?
johan
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 14 oktober 2012:
Wat is als je schrikt een natuurlijke reactie in een auto?
Gas los laten......
Precies dat moet je doen als je plotseling bemerkt dat de caravan gaat slingeren. Pas dan ga je denken wat er eigenlijk aan de hand is en kan je besluiten te gaan remmen. En bedenk dat slingeren altijd gebeurd op een onverwacht moment waar je nog geen of erg weinig ervaring mee hebt.
Hans Stoute antwoordt op 14 oktober 2012:
Ik rij zelf altijd met CC; ook met de caravan. Uittikken doe ik altijd door het koppelingspedaal aan te tikken. Dit om onnodig laten branden van de remlichten te vorkomen. Als de caravan gaat slingeren kan een volremming ook tot ongelukken leiden. Daarvoor heb ik ATC onder laten bouwen. In deze situatie nooit problemen gehad. Ver voor de motorkap kijken kan al een hoop problemen voorkomen.
Bert antwoordt op 15 oktober 2012:
Laatst reed ik heerlijk ontspannen op de cuisecontrol. Lag er ineens iets op de weg..... Eerste reactie natuurlijk sturen maar het duurde zeker een seconde voordat ik begon met remmen. Als het om slingeren gaat zou dat een verloren seconde zijn.
Soortgelijke ervaring, ik werd gesneden. Gas loslaten heeft onmiddellijk effect, het beroeren van rem, koppelingspedaal of de knop op/aan het stuur duurt áls je al meteen reageert (!!) minimaal 0,2 à 0,3 s extra. En dat is op een simulator als je er op voorbereid bent. Ik week dus naar de vluchtstrook uit als enige optie op dat moment. De combinatie begon niet te slingeren gelukkig, anders had ik inderdaad kostbare seconden verloren.
RobD antwoordt op 15 oktober 2012:
Inderdaad, het rijden op CC kost je tijd bij een plotselinge, noodzakelijke ingreep. Ook ik rijd op lange en rustige stukken op de CC met c/van, wel met mijn voeten daar waar ze horen: naast de pedalen.
Uitspraken als anticiperen en het hele verkeersbeeld overzien, met of zonder CC, is iets wat dagelijks hoort te gebeuren als men op het asfalt zit.
Jan antwoordt op 15 oktober 2012:
“ Laatst reed ik heerlijk ontspannen op de cuisecontrol. Lag er ineens iets op de weg..... Eerste reactie natuurlijk sturen maar het duurde zeker een seconde voordat ik begon met remmen. Als het om slingeren gaat zou dat een verloren seconde zijn.”
Zo natuurlijk is dat niet. De reflexwerking van het schrikken zal er toe leiden dat de voet toch wel naar de rem zal schieten. En wie weet wel sneller. Immers je hoeft niet de ene actie (gasgeven) te staken om de andere (remmen) te starten.
In dat licht bezien zou je ook de redenatie kunnen volgen dat het rijden op de CC zelfs een snellere snelheidsreductie bij calamiteiten tot gevolg heeft.
“ Gas loslaten heeft onmiddellijk effect, het beroeren van rem, koppelingspedaal of de knop op/aan het stuur duurt áls je al meteen reageert (!!) minimaal 0,2 à 0,3 s extra.”
Ik ben daar niet van overtuigd.
De remwerking van het gas loslaten is nou niet zo schrikbarend dat het een significant verschil zal maken.
janka antwoordt op 15 oktober 2012:
Kijk, en daar is iemand die begrijpt wat ik bedoel en wat tegengas geeft. Mooie woordspeling trouwens in dit topic 😉
RobD antwoordt op 15 oktober 2012:
"De remwerking van het gas loslaten is nou niet zo schrikbarend dat het een significant verschil zal maken."
Zal geheel van auto en versnelling waarin gereden word afhangen. Abrupt gas loslaten kan dan net genoeg zijn.
"Immers je hoeft niet de ene actie (gasgeven) te staken om de andere (remmen) te starten."
Tis maar net waar je je voet te rusten hebt.
Wat in ons systeem zit en dagelijks doen: gas los en rem indrukken. Dit is zo'n automatisme dat we die beweging duizend maal achtereen en met gesloten ogen kunnen doen. Deze reflex is sneller als je je rempedaal nog moet "zoeken" indien je op CC rijd.
RobD antwoordt op 15 oktober 2012:
Als je gas loslaat en moet remmen, maak je een beweging: voet op de rem.
Op cc rijdend maak je dezelfde beweging !! Met een crusiaal verschil: je laat het gas niet los.
Hans Stoute antwoordt op 15 oktober 2012:
Cruisecontrol kan op 3 (of 2 bij een automaat) uitgeschakeld worden: bediening op of aan het stuur, rempedaal of koppelingspedaal. Geen normaal mens rijdt in 2e of 3e versnelling op cruisecontrol. Dat zijn nu juist de versnellingen dat gas loslaten een belangrijke vertraging oplevert. In 4,5 of 6 merk je weinig tot niets en loopt de auto met gas los gewoon door. Zeker in die schrikseconde. Dan is reactietijd ook nog zeer verschillend van mens tot mens. Kom dan maar met een algemeen advies.
Jan antwoordt op 15 oktober 2012:
“ Abrupt gas loslaten kan dan net genoeg zijn.”
Je bedoelt dat de combinatie dan mogelijkerwijs net een millimeter later stilstaat? 😉
Janka antwoordt op 15 oktober 2012:
Ongeacht welke stand onze automaat heeft, de cruisecontrol wordt altijd uitgeschakeld bij het aantikken van de rem.
Wat me opvalt is dat een reflex genoemd wordt terwijl er sprake is van een reactie bij een snelle ingreep.
Reinier de Man antwoordt op 15 oktober 2012:
Zolang je anticiperend rijdt en voeling houdt met wat de motor doet (ondertoeren), is rijden op cruisecontrol geen enkel probleem. Het is zelfs aan te raden, opdat je langer fit blijft. Maar nogmaals, je moet altijd bij de pinken blijven, het is geen automatische piloot.
RobD antwoordt op 15 oktober 2012:
"Wat me opvalt is dat een reflex genoemd wordt terwijl er sprake is van een reactie bij een snelle ingreep."
Het één sluit het ander niet uit😉 Door onze conditionering (het ontwijken van gevaar) in de auto is het eerste wat men doet naar het ho-ijzer gaan. Deze al dan niet bewuste reflex word gevolgd door de reactie: het ontwijken van het gevaar, wat dat ook moge zijn.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.
Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!