Caravantrekker.nl

vraagt op :

Naar laatste bijdrage

Reacties:

TheoS antwoordt op 16 oktober 2012:

De tarieven die aan exposanten worden berekend, hebben niets van doen met de vraag of ik al of niet naar de beurs ga.


RobD antwoordt op 16 oktober 2012:

€ 65,-- m2? Een koopje !!
En ieder exposant die het te duur vind: niet gaan.


Hans Stoute antwoordt op 16 oktober 2012:

Natuurlijk een prikkie. Een beetje stand beslaat al 500 m2 en dat is dus al € 32500. En dat voor 5 dagen. Daar komen inrichtingskosten nog bij. Linksom of rechtsom komt dat dus weer terug in de prijs van een enkele caravan.
Ik begrijp ook wel dat presentatiekosten deel uitmaken van de bedrijfsvoering, maar deze beurs gaat de RAI achterna. Voor een paar uurtjes rondlopen vind ik het een pak geld.


Andreas-NL antwoordt op 16 oktober 2012:

Bovendien zijn de best verkopende merken Hobby en Fendt niet aanwezig omdat ze in sept. hun eigen show hebben bij de importeur in Dordrecht. Met overigens gratis toegang en koffie/drankje er bij.


PieteR antwoordt op 16 oktober 2012:

Hee Hans, hebben ze je vut gehalveerd, datje zo'n krenterige praat doet?
Twintig euro voor informatie die je anders alleen maar kan krijgen door dertig dealers langs te gaan, vind ik nogal meevallen. En wat een bedrijf moet betalen voor zijn stand zal me een hele worst wezen.
Maar ik ga ook niet hoor, onze caravan zal bij mij best z'n pensioen nog wel meemaken, geen haar die er over denkt om dat ding weg te doen. We beginnen er net een beetje aan te wennen... 😉


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 16 oktober 2012:

Dit jaar moeten we naast Hobby en Fendt nog een aantal merken missen:
Adria, Kip, Solifer, Polar, Kabe, Cabby en Biod die allemaal wel te koop zijn.
Het gaat dus niet zo goed met de Jaarbeurs en de concurrentie rukt op. Voor het nieuws is Dusseldorf veel belangrijker. Op de Caravana in Leeuwarden kwamen afgelopen jaar al meer bezoekers dan in de Jaarbeurs en het aantal bezoekers op de regionale beurzen van Kampeerbelevenis is groeiende. Op die laatste beurzen zijn wij van caravantrekker ook aanwezig, zie: http://www.kampeerbelevenis.nl met demonstraties en de toegang is gratis.
Overigens zal ik a.s. vrijdag de Jaarbeurs wel bezoeken.


RobD antwoordt op 16 oktober 2012:

"Daar komen inrichtingskosten nog bij."

En stand,verlichting, eventueel krachtstroom, servicekosten, catering en onvoorziene zaken. Zoals bij een beetje beurs het geval is. En ja, dit komt allemaal terug in de consumentenprijs, gek he??😉

Voor diegene die op zoek zijn naar een nieuwe c/van: van dealer naar dealer sjouwen kost je meer dan dit entree kaartje.


Hans Stoute antwoordt op 16 oktober 2012:

Voor diegene die op zoek zijn naar een nieuwe c/van: van dealer naar dealer sjouwen kost je meer dan dit entree kaartje.

Dit bestrijd ik dus. Je maakt op zo'n beurs een voorselectie, waarna je later een aantal dealers afloopt voor de beste keus/aanbieding. Dus die kosten zijn er toch wel wanneer je in de markt bent.
Het succes van andere, door Menno genoemde beurzen, bewijst dat de beurs in Utrecht niet op het juiste spoor zit. Dit heet uitzuigen. Maar zoals altijd: de Kruik gaat te water totdat hij barst.


TheoS antwoordt op 16 oktober 2012:

Ook als het alleen een voorselectie is, bespaar je door op een later moment minder dealers te hoeven bezoeken meer dan de entree kost.
Uitzuigen? Dat snap ik niet.


John antwoordt op 16 oktober 2012:

Wat de standhouder moeten betalen is toch totaal irrelevant.
Maakt het een persoon wat uit om dan niet te gaan, als men al wil gaan. Denkt men echt doordat een standhouder eventueel niet gaan de caravans ook maar één cent goedkoper worden??
En € 20,-- entree is in vergelijk met andere "pretparken" of beurzen in verhouding een faire prijs.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 16 oktober 2012:

Ik heb wel eens uitgerekend dat voor elke verkochte Polar 1000 euro beurskosten zitten, ook al is die daadwerkelijk via de dealer verkocht. De klant moet dat toch betalen.


Hans Stoute antwoordt op 16 oktober 2012:

Menno noemde al dat vele merken niet eens meer naar de beurs gaan. En dat geldt niet alleen voor de Kampeer- en Caravanjaarbeurs, maar bijvoorbeeld ook voor de Hiswa en de Auto-Rai. Vergelijkbare beurzen in Duitsland lopen wel. Duidelijk is dat merken wegblijven als het kosten-batenplaatje niet klopt. Toen er nog geen crisis was, bleef Hobby ook al weg. Er wordt dus slecht verkocht op- of via de beurs. Deels komt dat doordat publiek wegblijft. De reden laat zich raden: te hoge prijzen, door te weinig exposanten te weinig nieuws. Spiraal naar beneden. Kampeerdagen en anderen blijken het beter te doen.


Louis antwoordt op 16 oktober 2012:

Wij beschouwen het altijd meer als een uitje,net als de caravana.
Altijd wel iets leuks te zien en goed voor de sfeer .
En de prijs ?,tsja,ook bij de jaarbeurs moeten ze middels belastingen bijdragen aan de Nederlandse verspil hobby's.
Jammer is natuurlijk wel dat het assortiment krimpt.
Hoe zit het in dat verband eigenlijk met Constructam ?
Daar heb ik eens (weet niet meer of dit in Utrecht of Leeuwarden was) een prachtige proto van gezien .
Maar er verder eigenlijk niets meer van vernomen.





Caravantrekker (Menno) antwoordt op 16 oktober 2012:

Constructam is failliet. Ysin, die mooie vouwwagen wordt ook niet meer gemaakt.


John antwoordt op 16 oktober 2012:

Menno, ook al zitten die 'beurs'kosten erin verwerk, niet meer naar een beurs gaan maakt ze echt niet goedkoper. Men zal dan elders hun 'marketing' kosten moet maken.

"Vergelijkbare beurzen in Duitsland lopen wel."
Ja en in Frankrijk weer niet. Het vergelijk gaat totaal mank. s'lands wijs, s'lands eer. Wij Nederlanders zijn al jaren beurs-moe. Die trend, op alle gebied, heeft zich in de jaren 80 al ingezet, voor wie op de hoogte is.


Jan& antwoordt op 16 oktober 2012:

Het geeft allemaal wel aan dat het caravannen op zijn retour is. De concurrentie is (te) groot😉


Hans Stoute antwoordt op 16 oktober 2012:

Onzin dat Nederland beursmoe is. Wel eens voor € 20 geparkeerd bij de Rai in een modderpoel bij de Boelenlaan? En dan in een bus gestopt die voor welk ander vervoer onbruikbaar is? Zowel de Jaarbeurs en de Rai zijn veel te duur. Voor de exposanten voor het publiek en voor de pachters van de Horeca. Eens stopt het gewoon.


John antwoordt op 16 oktober 2012:

"Onzin dat Nederland beursmoe is."

Je eigenwijsheid speelt weer op, je staat echt ver van de bewoonde wereld. Hans, vraag het eens aan mensen uit de handel, om het even wat. En open je ogen. Medio 80 is de trend ingezet en nog steeds gaande. Dat er drukke dagen zijn is geheel waar. Maar als men b.v. op 100,000 man rekent en er komen er maar 75.000 missen we toch heel wat.

Zo hou je je eigen draadje lekker aan het lopen he.


John antwoordt op 16 oktober 2012:

Psje:
"Zowel de Jaarbeurs en de Rai zijn veel te duur. Voor de exposanten voor het publiek en voor de pachters van de Horeca."

Het verlies aan bezoekers moet gecompenseerd worden, dat heb je tenminste goed gezien.😉


Hans Stoute antwoordt op 16 oktober 2012:

Als jij met je onzin komt (waar haal je het toch vandaan?) worden de draadjes altijd langer. En ja het is onzin. Zoals Menno al opmerkte: Caravana en regionale beursen lopen steeds beter. De Kampeerdagen van de ANWB worden elk jaar drukker. (ijs en weder dienende) Zijn allemaal beurzen die goedkoper zijn of gratis. Misschien is jouw heilige handel vergeten dat vele kleintjes een grote maken.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 16 oktober 2012:

heren....een wellis nietes discussie heeft helemaal geen zin! Kom met cijfers (inclusief bron) als je je mening geeft!

En vergeet niet dat in persberichten een beurs (of wat dan ook) altijd een succes was...ook al waren er minder bezoekers dan vorige jaren.


John antwoordt op 16 oktober 2012:

Ok, nog eentje dan: de bond kampeerdagen (volgens eigen site) dit jaar 18.000 bezoekers. Teruggang in de laatste 5 jaar, van 25.000 bezoekers. Je geeft het zelf aan, alles word te duur en het eind komt in zicht: niet door stijgende bezoekers aantallen dus😉

Dat de Caravana een uitzondering is: zoals op iedere regel.


Hans Stoute antwoordt op 17 oktober 2012:

De teruggang in bezoekersaantallen van de Kampeerdagen laat zich heel makkelijk verklaren: als (voornamelijk) buitengebeuren zijn ze van het weer afhankelijk. (zoals ik al schreef, maar dat wil je niet lezen. Op de dagen dat de Kampeerdagen gehouden werden, was het uitgesproken slecht weer. Koud, winderig en regen.


Hans Stoute antwoordt op 17 oktober 2012:

Even wat feiten: Vroeger was de RAI HET tentoonstellingsgebouw. Beurzen duurde 11 dagen en werden massaal bezocht. Kijk wat er van over is: Firato; helemaal weg. Hiswa gehalveerd in tijd en oppervlakte en feitelijk worden daar alleen sloepen getoond. Kampeerbeurs was ook op de RAI al in tijd en oppervlakte gehalveerd en stacaravans waren allemaal al weg. Grote caravanmerken blijven weg, maar ook een bedrijf als Obelink zie je niet meer. VanderHorn draaide helemaal op de beurs; hele bedrijf weg. Tenten worden nog steeds verkocht en de kwaliteit stond buiten kijf. enz. enz.


RobD antwoordt op 17 oktober 2012:

In je laatste bijdrage geef je nu dus aan dat wat John al die tijd beweert: We zijn beurs moe. Het duurde even door je eigenwijsheid, maar eindelijk zie je nu ook het licht.😉

Het staat volkomen los van entree heffen of wat dan ook. Het speelt op alle fronten. Maar je zult het wel weer onzin vinden, alleen jouw mening is heilig, ook al spreek je jezelf tegen.


Hans Stoute antwoordt op 17 oktober 2012:

Ik geef helemaal niet aan dat we beursmoe zijn. Waar lees jij dat? Ik geef alleen maar aan dat beurzen kleiner en korter worden en dat de prijzen voor toegang, parkeren en andere diensten de pan uit rijzen. Dat men de hoge prijzen moe zijn zal duidelijk zijn. Dat geldt voor bezoekers en voor exposanten. Inderdaad speelt het op alle fronten. Overvragen en jezelf de markt uitprijzen. Door dit gedrag groeien onder andere de webwinkels.


RobD antwoordt op 17 oktober 2012:

"Ik geef helemaal niet aan dat we beursmoe zijn. Waar lees jij dat? Ik geef alleen maar aan dat beurzen kleiner en korter wordenen dat de prijzen voor toegang, parkeren en andere diensten de pan uit rijzen"
Jouw topic
Jouw eigenwijsheid
Jouw eigen tegenspraken.
Jouw eigen ervaring die niet representatief voor heel Nl is !! Jij vind het, dus de rest ook maar.

Minder bezoekers resulteert in hogere prijzen om kostendekkend te kunnen werken: de vicieuze cirkel. Ook bij jouw zijn de rekening drastisch verhoogd de laatste 20 jaar voor energie en water, zo ook voor dit soort hallen. Daarbij: bezoekers lopen terug, prijzen omhoog en niet andersom.
Hans, open je ogen, de beursbezoeken liepen al terug voordat webwinkels er waren. Dat de webwinkels groeien geeft temeer aan dat we massa evenementen niet meer willen. Lokaal en web hebben onze interesse. Het web toont ons alles vanuit onze luie stoel, dus waarom in de massa op een nationale beurs rondlopen?
Alweer een van je eigen in strijd zijnde standpunten😉
Kom er maar weer in met een ontkennende tegenstrijdigheid😉


Hans Stoute antwoordt op 17 oktober 2012:

Je hebt gelijk Rob.


RobD antwoordt op 17 oktober 2012:

Niet mijn gelijk Hans, maar die van de feiten.
Jouw mening, met alle respect, strookt niet met de realiteit zoals die zich afspeelt in werkelijkheid.
We zijn een stuk individualistisch geworden de laatste 30 jaar. We oriënteren ons op een totaal andere manier dan 30 jaar geleden.
Exposanten die niet naar een beurs gaan, begrijpen dit tenminste. Zij hanteren ander marketing tools om de doelgroep te bereiken: via het web en lokale ondersteuning.
Er zijn er nog wel die een beurs bezoeken met een andere intentie: gezellig even een dagje uit, rondkijken en wat oppikken. Niet meer om bewust naar iets nieuws of om iets vervangend te gaan kijken. Het succes van het web is hier debet aan. Die gezelligheid zoekers zal je op meerdere beurzen aantreffen. Geen reden om een beurs succesvol te noemen naar rato bezoekers.


johan antwoordt op 17 oktober 2012:

Even terug naar TS, op het andere caravanforum stond een link met gratis uit te draaien toegangskaarten!
Dat maakt het niet goedkoper voor de exposanten, maar wel voor de bezoekers.
Slim "winkelen" is dus ook in caravanland van groot belang.


Hans Stoute antwoordt op 17 oktober 2012:

Je wilt dus beweren dat Hobby,Fendt, Adria, Kabe, etc, etc wegblijven om strategische redenen? En met de redenen die je opnoemt grote merken als Hymer, LMC, Tec, Knaus, etc, tot marketingtechnische knoeiers bestempeld. Ik denk dat je de ware reden voor het wegblijven van Hobby toch echt moet zoeken in de beursresultaten voor het merk op zich. Dus te hoge kosten tegen een te laag rendement. En waar te weinig klanten zich aandienen zal je niet snel voldoende verkopen. Dan krijg je dus de situatie die Menno schetste: op elke Polar zit €1000 beurskosten. Dat het web deel gaat uitmaken van het keuzeproces is waar. Maar het voelen, en zien kan dat niet vervangen. En op de beurs staan niet alleen caravans. Juist voor die andere zaken kan een bezoek interessant zijn.


PieteR antwoordt op 17 oktober 2012:

Dan toch maar die twintig euri uit je zak trekken?


Hans Stoute antwoordt op 17 oktober 2012:

Geen twintig euri. €44,25. 2 personen en auto parkeren. Heb je nog drankje, broodje etc. En ja ik weet dat het een beetje (niet veel) goedkoper kan.


Theo Gerrits antwoordt op 17 oktober 2012:

De vraag was wie er naar de Kampeer- en caravanbeurs gaat!
In het draadje lees ik in hoofdzaak alleen maar mensen die niet gaan.
Als je een dagje caravans en toebehoren wil bezichtigen dan is de beurs de uitgelezen plaats.
Je kunt natuurlijk ook een vijftal of meer dealers gaan bezoeken. Als je alles tegen het licht houd ben je wat je ook doet een aantal euro's kwijt, ofschoon bij de dealers is de koffie gratis. Als je geen caravans wilt zien is dat de goedkoopste weg, lekker thuis blijven (kniezen)
Nou ik ga wel. Wil je me zien,kom dan toch gezellig naar de ANWB/KCK stand. Kunnen we het eens hebben over Caravan(in)stabiliteit. De loopband en mijn modellen gaan ook mee. Mogelijk tot ziens

Theo Gerrits


RobD antwoordt op 17 oktober 2012:

"Dat het web deel gaat uitmaken van het keuzeproces is waar. Maar het voelen, en zien kan dat niet vervangen"
Voor je je verder ingraaft: lees eerst eens alles wat al is gezegd, waaronder dit. Wat jij weer ontkrachte.

"En met de redenen die je opnoemt grote merken als Hymer, LMC, Tec, Knaus, etc, tot marketingtechnische knoeiers bestempeld."
Jouw woorden, jouw onlogische conclusie😉 Zoals altijd Hans: Jouw mening is het en die zal het altijd blijven, hakken in het zand en blijven tegengassen. Ogen openen voor wat er in de realiteit gaande is, is je vreemd. Kom er maar weer in😉


Hans antwoordt op 17 oktober 2012:

Misschien heb ik het mis maar ik heb toch sterk de indruk dat er héééél véééél mensen op dit forum schrijven die aan dezelfde omschrijvingen voldoen zoals die aan Hans Stoute toegedicht worden.
Het lijkt er op dat sommige mensen overal verstand van (denken) te hebben.

Iets om over na te denken misschien ?

Met vriendelijke groet en voor iedereen die naar de beurs gaat een prettige dag toegewenst en voor iedereen die niet gaat ook een prettige dag toegewenst.

Hans


Hans Stoute antwoordt op 17 oktober 2012:

@Theo Gerrits. Het zijn ook dingen die jij doet op zo'n beurs de krenten in de beurspap zijn. Of dingen bekijken die je waarschijnlijk nooit zal bezitten zoals zo'n grote amerikaanse camper. Naast het eventuele kooprondje voor een nieuwe caravan. Daarom is het zo jammer dat dat speciale in mijn beleving steeds minder wordt. In de plaats komen stees meer standwerkers en kampeervreemde artikelen.


Bob antwoordt op 19 oktober 2012:

Gewoon naar Heerhugowaard gaan. Bijna alle caravanmerken zijn daar op de caravanboulevard. Alleen reiskosten. Meestal gratis koffie of fris.
N.B. makkelijk praten van mij. Woon er practisch naast.

mvg
Bob


hans antwoordt op 19 oktober 2012:

Wat een enorme discussie (eerder gezeik) over het wel of niet naar een beurs gaan.Kunnen we het nu over echt interessante zaken gaan hebben !!


joop b antwoordt op 19 oktober 2012:

Ik zie al (te)veel caravans op de camping.


RobD antwoordt op 19 oktober 2012:

Dan juist gaan Joop, volgens een eerdere opmerking die geplaatst is:
"In de plaats komen steeds meer standwerkers en kampeer vreemde artikelen." 😉


Benno antwoordt op 19 oktober 2012:

Ik kwam uit Leeuwarden terug met een gratis blauwe Primagas fles.
De firma wil ons van groen naar blauw hebben. Blauw kun je niet zelf laten vullen. Terecht zien ze daar grote winst in.
Ik heb het ding lekker omgeruild voor een nieuwe groene.
Kan ik weer 10 jaar vooruit tegen minimale kosten en gewicht.


gunst antwoordt op 19 oktober 2012:

Een goede importeur zoals Adria heeft het hele jaar door alle modellen in een mooie showroom (in Dordrecht) staan waar je gratis de modellen kunt bekijken en goede (technische) informatie kan krijgen.


Tom antwoordt op 20 oktober 2012:

Ik denk dat mensen hun informatie halen op internet en op forums. Men hoeft dus niet meer naar een dure beurs voor informatie. Ik denk dat men naar een beurs gaat voor de gezelligheid en weer even kunnen 'ruiken' aan het kampeerleven, maar als dat 20 euro pp gaat kosten plus benzine, parkeren e.d. komen mensen niet meer.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker