Caravantrekker.nl

Inhaalverbod vrachtwagens

Han vraagt op 7 mei 2007:

Is het zo dat een inhaalverbod voor vrachtwagens in Nederland ook voor aanhangers/caravans geldt? In andere landen zijn hiervoor vaak extra verkeersborden voor handen of een onderbord toegevoegd met een max. tonnage maar in Nederland ken ik dat niet.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Caravantrekker (Menno) antwoordt op 7 mei 2007:

Nee, een caravan is geen vrachtwagen.
zie in het menu 'de wet' en dan verkeersregels


Lex M antwoordt op 7 mei 2007:

Nee.


Han antwoordt op 7 mei 2007:

Bedankt voor de route naar het duidelijke antwoord. Die verwarring is deze zomer daarmee ook weer de wereld uit


Janka antwoordt op 8 mei 2007:

Dat dit alleen geldt voor vrachtwagens is ook niet altijd bij de "ridders van de weg" bekend! Rijdende op de A2 was er een inhaalverbod voor vrachtwagens die allemaal als een lange sliert voortsukkelden. Tijdens het passeren kregen wij verbaal flink er van langs! (of was het een vorm van kinnesinne?) Hoe het ook was, prettig was het niet!


Marcel antwoordt op 8 mei 2007:

Inhalen mag wel, maar dat kan overhet algemeen alleen als je harder gaat rijden dan maximaal toegestaan.

Overigens vind ik het zelf comfortabeler rijden in die kolonne van vrachtauto's. Invoegen in die rij kan soms lastig zijn.


gert van emous antwoordt op 12 mei 2007:

ik wil nog wel even kwijt wat de meeste mensen niet weten dat er op de brenner vanaf de grens tot ongeveer 200 km italie land inwaarts een inhaal verbod geld voor autos met caravan en ook weer terug.
en dan worden wij de vracht autochauffeur er weer met torenhoge boetes er weer de dupe van want het zijn altijd weer die hollanders


Lex M antwoordt op 12 mei 2007:

Interessant.
Het verband met de torenhoge boetes voor vrachtwagenchauffeurs ontgaat mij.
???


tom antwoordt op 12 mei 2007:

Maar een vrachtauto mag toch maar 80km en een auto met caravan ook hoe kunnen die mekaar dan inhalen ben ik nou zo dom of zijn die andere zo slim 80-80=0


Jan@ antwoordt op 12 mei 2007:

Was het maar zo simpel Tom. Er is een tolerantie van ca 7 km in deze snelheid en een paar kilometer snelheidsverschil is al een reden elkaar te gaan inhalen.


tom antwoordt op 12 mei 2007:

maar dan is het dus gewoon een beetje geven en nemen net als in een huwlijk.
Als wij naar spanje rijden en ik geef de meeste vrachtauto's de ruimte dan heb ik nog niet mee gemaakt dat er iets raars gebeurd sterker nog ze seinen altijd vriendelijk.
Maar ja ik ben ook op vakantie en heb dus alle tijd en daarom krijgen vrachtwagen bestuurders bij mij al gauw voorrang.
Tenslotte zij moeten hun boterham verdienen.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 12 mei 2007:

Maar het probleem zit er juist in dat vrachtwagen niet mogen inhalen en het dus heel hinderlijk is als auto/caravan combinaties op elke een kleine helling (viaduct etc.) terugzakken van 85 km/u naar 80 km/u (op de teller) dus naar pakwg 74 km/u.


Eddie antwoordt op 17 mei 2007:

Niet zeuren maar rij lekker met het vrachtverkeer mee ook al gaat het tegen de 90 km/uur maar het verkeer stroopt dan niet op.Zorg er wel voor dat de combinatie goed geladen is want daar schort het bij sommige caravanners aan.


Jan@ antwoordt op 18 mei 2007:

Lekker meerijden met 90 km per uur kostte me op 4 mei een bekeuring op de A30 , gecorrigeerd naar 87 km per uur € 32,--Dat is mijn 2e bon al met het meerijden met het vrachtverkeer. Hopelijk gaat die snelheid voor aanhangers snel omhoog naar 90 of 100. Dit is namelijk geen doen.


Jan@ antwoordt op 18 mei 2007:

P.S. Ik weet niet waar die begrenzers in vrachtwagens op afgesteld staan maar gisteren reed ik (solo) achter zo'n bloemenboer uit Rijnsburg( die zijn al vele jaren berucht hierom) die ruim 105 km per uur reed met z'n oplegger.
Is de pakkans dan zo laag voor die lieden vraag ik me af. Ze hebben toch ook nog een tachograaf die achteraf bij een controle de waarheid spreekt.Ik heb in ieder geval niet het idee dat er ook maar bij één vrachtwagen een begrenzer op 80 a 85 km staat afgesteld.De volgende keer gaan ze maar met 83 km p/ uur achter me hangen. Het wordt mij te duur nu.


dabbertje antwoordt op 18 mei 2007:

de pakkans is echt niet zo laag hoor. De vrachtwagens die op die dag met jou meereden zullen net zo goed een bekeuring hebben ontvangen. Misschien had je net je gaspedaal iets verder ingetrapt op het moment dat je geflitst bent.
Er zullen best VA-chauffeurs zijn die de boete gewoon betalen omdat ze op tijd moeten rijden, maar de meeste zijn echt op 87 km per uur begrensd.
De digitale tacograaf die nu in de VA van mijn man zit is door de politie nog tot een jaar terug uit te lezen.


Jan@ antwoordt op 18 mei 2007:

Dat vraag ik me dus af Dabbertje. Ik zit maar een paar keer per jaar met de caravan in NL op de weg en heb in 2 jaar tijd 2x een bekeuring gehad. Dat wordt voor een vrachtwagenchauffeur die elke dag op de weg zit toch onbetaalbaar.


dabbertje antwoordt op 18 mei 2007:

Dat klopt Jan, wij hebben ieder jaar zo'n € 300,- aan bekeuringen. Mijn man heeft nu een VA met cruisecontrol en zet 'm precies op 86 vast en dat scheelt wel. Want bekeuringen worden pas vanaf 87 km gegeven.
Let wel dat als je met een auto deze snelheid rijdt je eigenlijk langzamer rijdt en dus de VA's irriteert.

Ben trouwens afgelopen week weer een keer meegereden en dan zie je gewoon wat er iedere keer mis gaat tussen VA's en caravanners. Caravanner komt inhalen en gaat dan weer langzamer voor je neus rijden of zakt in snelheid weer terug, grrrrrr echt irritant. En dan zeggen ik word opgeduwd door VA's. Nee VA blijft gewoon dezelfde snelheid rijden met de cruisecontrol, het ligt dus ook vaak aan de caravanners. Of constant 75 km p u. rijden omdat men bang is geflitst te worden. Maar doordat veel VA chauffeurs op tijd moeten rijden en niet altijd meer in mogen halen geeft dit natuurlijk ook heel veel irritatie. Argument dat men dan maar op tijd moet vertrekken gaat in veel gevallen niet op omdat chauffeurs van veel meer factoren afhankelijk zijn.

Nog zo iets wat ik tegenkwam: VA gaat caravanner inhalen en caravanner schrikt van "oei rijd ik zo langzaam dat ik ingehaald word" geeft dan gas bij zodat de inhaalmaneuvre mislukt.

Gelukkig zijn we zelf caravanners (zoals heel veel VA-chauffeurs) en weten dus dat het onbenul is van vele caravanners.


Jan@ antwoordt op 18 mei 2007:

Heb ik uiteraard best allemaal begrip voor maar ik ga, zoals gezegd, toch niet meer meerijden met de vrachtwagens. Dat wordt me gewoon te duur. Het is niet mijn schuld dat de twee groepen elkaar irriteren. Ik zet mijn cruise controle voortaan op maximaal 85 km op mijn teller en dan zoeken ze het verder maar uit achter me.


janka antwoordt op 18 mei 2007:

Soms geven de caravanners echt geen gas maar doet de cc met automatische bak dat voor hun. Dan lijkt het of ze niet ingehaald willen worden maar dat is dus echt niet zo! Bergie op bijvoorbeeld probeerd een VW het ook wel eens maar dan schakelt de automaat terug dus meer toeren en meer snelheid. Daardoor moet de vw zijn maneuvre staken en het met het dalen weer opnieuw proberen want dan gaat het wel ! U gaat er dan ook simpel vanuit dat alle VW's een cc hebben maar hoe komt het dan dat ze berg op terugvallen in snelheid en bergie af naar beneden denderen?


dabbertje antwoordt op 18 mei 2007:

sorry ik begrijp het CC / automaat verhaal niet helemaal. Als CC op een bepaalde snelheid staat en gas bij wordt gegeven doet de CC dat alleen maar op om dezelfde snelheid te blijven rijden.
In hetgeen wat ik van de week heb gezien (in Nederland, geen bergverhaal dus) was gewoon dat mijn man een caravanner wil inhalen omdat deze onder de 80 km p u reed en caravanner vervolgens gewoon gas bijgeeft op het moment dat hij ingehaald wordt. (overigens mocht daar gewoon ingehaald worden door VA's)

Gr. Dabbertje


Janka antwoordt op 19 mei 2007:

Dabbertje, dat leg ik dan maar even uit. Je geeft zelf al antwoord in de eerste allinea. De CC (in combinatie met de automaat) zorgt voor een zelfde snelheid. Zowel omhoog als omlaag. Dat gasbijgeven is geen gas bijgeven omdat de snelheid gelijk blijft. Het enigste wat er gebeurt is dat de automaat terugschakeld waardoor de snelheid gelijk blijft. Voor de op dat moment inhalende VA zonder CC lijkt het erop dat de caravancombinatie gas geeft! Hij komt er dus niet langs omdat hij niets meer over heeft en moet helaas terug naar de rechter baan. Hoe verklaar jij dan het feit dat ze boven aan de heuvel ineens ons voorbij en nee beneden denderen en een gat trekken van honderden meters terwijl wij nog steeds dezelfde snelheid hebben als met het stijgen?


dabbertje antwoordt op 19 mei 2007:

Hallo Janka,

het verschil zit 'm dus dat jij het over een bergverhaal hebt (en dat begrijpt een VA chauffeur ook wel) maar in Nederland gaat dat niet op. Dat is wat ik van de week 2 x meemaakte. Caravanners die dus onder de 80 km pu rijden en dan wanneer ze ingehaald worden ineens gas bijgeven (van schrik misschien?)


janka antwoordt op 19 mei 2007:

Dabbertje dat zou kunnen maar heb jij wel eens met een caravancombinatie gereden? Dan zou je namelijk gemerkt hebben dat op het moment van inhalen de caravancombinatie als het ware teruggezogen wordt door de inhalende vrachtwagen. Dat zou kunnen verklaren waarom men dan wat gas geeft. Natuurlijk zijn er chauffeurs die met de caravan 80 op de teller gaan en natuurlijk is dat irritant maar ik denk niet dat de meerderheid bewust de vrachtwagen pest! Maar ik rij ook veel in Nederland en dan de A2 en de A1 die vergeven zijn van vrachtwagens. Ook als ik op de teller rond de 95 km/h ga dan wordt ik nog aan alle kanten voorbijgereden! Hoe kan dat dan? 15km/h afwijking is wel erg veel nietwaar?
Verder nog mijn vraag over het rijgedrag in bergachtig gebied. Kun jij of je echtgenoot dan verklaren hoe het komt dat er plotseling boven wel ingehaald kan worden? En dan niet alleen gewoon inhalen maar echt als een speer omlaag!


dabbertje antwoordt op 20 mei 2007:

Janka,

ja ik heb regelmatig met de caravan gereden. En als je mijn betoog goed hebt gelezen dan zeg ik ook niet dat caravanners bewust VA's pesten maar dat het onbekendheid is. Als ik ingehaald word door een VA (wat zelden voorkomt) dan ga ik gewoon zo veel mogelijk naar rechts dan heb je geen last van de zuiging. Kwestie van goed in de spiegels kijken. Dat doen sommige caravanners ook veel te weinig, meestal alleen als ze zelf in willen halen.

Over het bergverhaal. Je moet niet vergeten dat gewicht bij VA's een grote rol speelt. Men rijdt als een speer naar beneden om voldoende snelheid te hebben om de volgende klim te nemen.
VA's hebben dan niet zoals bij caravans bij afdalingen de neiging om te slingeren bij een te hoge snelheid.
Dat een VA net boven wel kan inhalen heeft wss te maken met de langere adem die een VA heeft ten opzichte van een caravancombi.


janka antwoordt op 20 mei 2007:

Ja dabbertje, ik heb uw betoog goed gelezen! Maar zelfs na goed spiegelen en op tijd "iets" naar rechts sturen is er vaak sprake van zuiging! Dat zou te maken kunnen hebben met de snelheid van de inhalende VA t.o.v. de caravancombinatie en de aard van de combinatie. Ik denk dat een relatief zware Volkswagenbus met een pittig zware caravan minder of misschien wel helemaal geen last van die zuiging heeft terwijl wij met de combinatie Volkswagen Golf Variant en een caravan van max 1100 kg er wel last van hebben! Wij hebben al last van voorbijracende bedrijfsbusjes als wij zo'n 88 km/h op de teller hebben staan. Wat wij wel doen na het inhalen van een VA is even een beetje doorhalen zodat wij echt afstand hebben genomen.
Het berg verhaal kan kloppen echter rijden ze dan niet op de CC? Het inhalen is ook niet voor de top maar als je er een stukje overheen bent. Dus eerst moet er een aanloop gemaakt worden! In deze gevallen is er dus niets over voor de laatste "wip"
En ook als er geen klim aankomt wordt er met een te hoge snelheid gedaald! Ik kan me dan ook niet indenken dat deze vorm van rijden zonder enige vorm van gevaar is! Je bent namelijk niet alleen op de weg maar deelt deze met anderen! Maar ik heb zo de indruk dat wij "niet beroepschauffeurs" veelal ons moeten conformeren aan hen die zo snel mogelijk van A naar B willen omdat tijd geld kost!


Bert antwoordt op 21 mei 2007:

Een cruisecontrol remt niet af bij een afdaling. Is de helling steil genoeg dender je dus naar beneden. Sommige vrachtwagenchauffeurs doen dat idd, net als sommige caravanners.


Jan@ antwoordt op 21 mei 2007:

Volgens mij is dat niet juist Bert. Een cruise controle geeft geen gas meer hellingafwaarts en zodoende remt de auto af op de motor in die mate , afhankelijk van in welke versnelling die staat. Je dendert dus niet naar beneden.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 21 mei 2007:

Denderd...is misschien wat overdreven maar op een autobaanhelling van 4 a 5% is de remmende werking van de motor in de hoogste versnelling onvoldoende om gelijke snelheid te houden. Dus begin je met 90 aan de helling rij je zo 120 beneden (e.e.a. is ook afhankelijk van de luchtweerstand van je caravan).


janka antwoordt op 21 mei 2007:

Dus terugschakelen (en veel toeren laten maken) zodat er wel op de motor geremd wordt?Dat is tenminste wat ik ervaren heb in duitsland op de A 8 Karlsruhe Stuttgard.


Eric antwoordt op 21 mei 2007:

Als je terugschakelt gaat je auto aotomatisch van de cruise control af.


Jan@ antwoordt op 21 mei 2007:

Behalve bij een automaat Eric.


Eric antwoordt op 21 mei 2007:

Da's waar...


Eric antwoordt op 21 mei 2007:

Maar wacht even, als je bij een automaat handmatig terug of opschakelt als de CC aan staat valt toch ook de CC uit neem ik aan?


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 21 mei 2007:

Een automaat schakelt dus niet vanzelf terug (eerder op) waardoor de snelheid dus ongemerkt toeneemt.


Jan@ antwoordt op 21 mei 2007:

Nee Eric je kunt gewoon schakelen en de CC blijft aan. Menno dat klopt maar mijn ervaring is dat hellingafwaarts op de meeste Franse autosnelwegen de weerstand van auto-caravan zo groot is dat de snelheid meestal wel stabiel op 80 km per uur bleef zonder terug te schakelen met cc aan. Alleen op de steilere stukken heeft ie de neiging op door te rijden en dan dien je uiteraard terug te schakelen.( Moet je met een handbak ook uiteraard) Maar ook dan remt de auto wat op de motor met ingeschakelde CC , die op dat moment geen gas meer geeft.


erik antwoordt op 27 mei 2007:

Veel VA-chauffeurs ergeren zich (terecht) aan de snelheid van de caravancombinatie. Vooral door de heksenjacht op kleine snelheidsovertredingen in Nederland wil menig caravanner de toegestane snelheid niet overschrijden.
TIP: met de vele routeplanners als TOMTOM etc is de exacte snelheid af te lezen. VERGELIJK DIE EENS MET JE SNELHEIDSMETER EN PAS JE SNELHEID daarop aan. Veelal zal je een aardige afwijking zien tussen snelhheidsmeter en de echte kilometersnelheid en rij dan een paar km harder en je zal zien dat je eerder bij de 90 op de teller uitkomt dan bij de 85. Vele VA chauffers hebben altijd haast en krijgen dan ook regelmatig iets van het CJIB toegezonden. En het negeren van een inhaalverbod voor vrachtwauto's kost hun 130 euro!


mannus antwoordt op 27 mei 2007:

ik zou zeggen ga naar vaassen doe daar een 100km keuring en rij 100 dan heb je geen gezeur meer


Bert antwoordt op 28 mei 2007:

Huh? Geen gezeur meer in Duitsland misschien...

Heel irritant was toch wel de trucker die het nodig vond op z'n hoorn te blazen toen hij ons inhaalde terwijl we 86 op de teller reden. Dat is dus gewoon dik 80 echte kilometers. Die jongen moet zich gewoon realiseren dat ook hij 'maar' 80 mag. Punt.


Hans antwoordt op 29 mei 2007:

Mijn traploze automaat en intelligente cruisecontrol voel ik wel degelijk afremmen. De rempedaal gaat dan duidelijk naar beneden. Ben er overigens achter gekomen dat bij gebruik van de cruisecontrol de moter meer benzine lust dan wanneer ik alles zelf doe. Dat zal wel komen dat de wagen als een gek elke helling opjaagt.


Eric antwoordt op 29 mei 2007:

@Hans:

Welke zelfremmende auto heb je?


Hans antwoordt op 29 mei 2007:

Die zelfremmende auto is een Nissan Primera 2.0 met cvt. In de handleiding wordt zelfs gewaarschuwd om je voet van het rempedaal te halen bij gebruik van ICC.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker