K.L. Eimers vraagt op 23 november 2012:
Bij het voeren van dagrijverlichting branden niet de achterlichten. Dat is vervelend bij nevelig weer daar de bestuurders niet hun reguliere verlichting inschakelen. Is het mogelijk om de 13 polige stekker zo aan te sluiten zodat bij dagrijverlichting in ieder geval de achterlichten van de
caravan branden.
gr. Karel
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 23 november 2012:
Alles kan.... maar of het wenselijk is je 13-polige stekker anders aan te sluiten dan 'standaard' is de vraag.
Je kan je achterlichten (maar dan ook de breedte lichtjes) aansluiten op de voeding van de koelkast. Zodra je dan contact maakt zouden de caravan lichten gaan branden. In de stekker of beter, in het verdeelpunt in de caravan, verbind je dan pool 4&5 met 10 (en 4&5 niet meer met de auto!).
Als je auto modern is, moet je wel oppassen dat je geen foutmeldingen krijgt dat de caravan verlichting het niet doet.... ik zou er niet aan beginnen en gewoon dimlicht inschakelen.
Kip antwoordt op 23 november 2012:
Nee. gewoon verlichting aanzetten in die omstandigheden.
Kip antwoordt op 23 november 2012:
De hier bovengenoemde schakeling door Menno liefst helemaal niet toepassen.
Ik ga er van uit dat dit een nieuwe Auto is gezien de dagrij verlichting.
Dan zal de verlichting op de auto in bovengenoemde schakeling stroom krijgen vanaf de caravan.
Met alle fout meldingen niet doen. Systeem herkent namelijk een aansluiting op trekhaak doos remlicht richting etc. zonder verlichting en geeft storing aan.
Jan antwoordt op 23 november 2012:
Niet moeilijk doen en gewoon de verlichting aanzetten.
Frans E antwoordt op 23 november 2012:
Bij mijn Citroen DS4 is het wel via de dagverlichting de caravanverlichting aangesloten (misschien toevallig).
En alles werkt optimaal zonder foutmeldingen op het display
JF antwoordt op 23 november 2012:
Ik heb bij de autodealer de dagrijverlichting zo laten schakelen dat met de dagrijverlichting de achterlichten van de auto ook branden. Dit vonden wij een veilig idee.
Ik meen vrijwel zeker te weten dat de achterlichten van de
caravan nu ook met de dagrijverlichting mee aangaan.
kosten 0
auto skoda octavia
stekker multicom-west
( ik kan geen 100% zekerheid geven, caravan staat in de stalling. ik kan het niet voor u proberen )
Jan antwoordt op 23 november 2012:
“ Is het mogelijk om de 13 polige stekker zo aan te sluiten zodat bij dagrijverlichting in ieder geval de achterlichten van de
caravan branden. ”
Mogelijk is het wel echter gezien de artikelen hieronder doet het vermoeden rijzen dat vlgs art. 2.7.25. en art. 5.15. en art. 6.19.1. en art. 6.19.4.3. en art. 6.19.6. dat niet is toegestaan.
Reglement nr. 48 van de Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties (VN/ECE) — Uniforme voorschriften voor de goedkeuring van voertuigen wat de installatie van verlichtings- en lichtsignaalinrichtingen betreft:
2.7.25.
„dagrijlicht”: een licht dat voorwaarts gericht is en wordt gebruikt om het voertuig tijdens het rijden overdag beter zichtbaar te maken (1)
(1) In de nationale voorschriften mag het gebruik van andere inrichtingen worden toegestaan om deze functie te realiseren.
5.15.
De door de lichten uitgestraalde lichtkleuren zijn als volgt:
dagrijlicht: wit
6.19.
Dagrijlicht
6.19.1.
Aanwezigheid
Facultatief op motorvoertuigen. Verboden op aanhangwagens.
6.19.2.
Aantal
Twee.
6.19.3.
Opstelling
Geen bijzondere bepalingen.
6.19.4.
Plaats
6.19.4.1.
In de breedterichting: het punt van het zichtbare vlak in de richting van de referentieas dat het verst is verwijderd van het middenlangsvlak van het voertuig, mag zich niet verder dan 400 mm van het punt van de grootste breedte van het voertuig bevinden.
De binnenranden van de zichtbare vlakken in de richting van de referentieas liggen ten minste 600 mm uit elkaar.
Deze afstand mag tot 400 mm worden verminderd als de totale breedte van het voertuig minder dan 1 300 mm bedraagt.
6.19.4.2.
In de hoogte: boven het wegdek, ten minste 250 mm en ten hoogste 1 500 mm.
6.19.4.3.
In de lengte: aan de voorkant van het voertuig. Aan dit voorschrift wordt geacht te zijn voldaan wanneer het direct uitgestraalde of indirect via de achteruitkijkspiegels en/of ander weerkaatsende oppervlakken van het voertuig weerkaatste licht de bestuurder niet hindert.
6.19.5.
Geometrische zichtbaarheid
Horizontaal: 20° naar binnen en 20° naar buiten.
Verticaal: 10° naar boven en 10° naar beneden.
6.19.6.
Richting
Naar voren.
6.19.7.
Elektrische schakeling
Eventueel geďnstalleerde dagrijlichten worden automatisch ingeschakeld wanneer de inrichting waarmee de motor wordt aangezet en/of afgezet zich in een zodanige stand bevindt dat de motor in werking kan zijn. De automatische inschakeling van dagrijlichten kan zonder gereedschap worden geactiveerd en gedeactiveerd. De dagrijlichten worden automatisch gedoofd wanneer de koplichten worden ontstoken, behalve wanneer deze laatste worden gebruikt om met korte tussenpozen onderbroken lichtsignalen te geven.
6.19.8.
Verklikkerlicht
Inschakelverklikkerlicht facultatief.
6.19.9.
Overige voorschriften
Geen.
Bron: RDW
John antwoordt op 23 november 2012:
"Dat is vervelend bij nevelig weer daar de bestuurders niet hun reguliere verlichting inschakelen."
Dat is bij normale verlichting ook. Mensen die dit 'vergeten' zijn niet bezig met wat ze aan het doen zijn, n.l. een auto aan het besturen. Ga je een caravan hierop afstellen dan nog is er onvoldoende licht.
rdk antwoordt op 23 november 2012:
Zowel mijn huidige auto (Skoda Octavia) als mijn vorige auto (Audi A3SB) hebben dagrijverlichting. In beide gevallen branden bij aangekoppelde caravan de markeer en achterlichten indien de verlichting van de auto in stand “auto” staat.
Vanuit veiligheidsoogpunt heb ik voor beide auto’s bij ingeschakelde dagrijverlichting de achter verlichting standaard ook laten branden.
Op internet bij de merkfora (bijvoorbeeld skodaforum.nl of audiforum.nl) kan je hierover genoeg vinden. Dagrijverlichting wordt veelal afgekort tot DRL.
Jan antwoordt op 23 november 2012:
“ In beide gevallen branden bij aangekoppelde caravan de markeer en achterlichten indien de verlichting van de auto in stand “auto” staat. ”
Logisch, in die stand brandt namelijk de reguliere verlichting. Al of niet geschakeld door de lichtsensor. Heeft niets met DRL te maken. Die is namelijk niet schakelbaar.
“ Vanuit veiligheidsoogpunt heb ik voor beide auto’s bij ingeschakelde dagrijverlichting de achter verlichting standaard ook laten branden. ”
Wat is daar dan de toegevoegde waarde van tov de normale verlichting?
John antwoordt op 24 november 2012:
"Vanuit veiligheidsoogpunt heb ik voor beide auto’s bij ingeschakelde dagrijverlichting de achter verlichting standaard ook laten branden".
Hoe? Door extra relais en kabels laten trekken? Voor DRL is namelijk alleen voor de extra voorlampen bekabeling aangelegd
@Eric antwoordt op 24 november 2012:
Hoe? Door extra relais en kabels laten trekken? Voor DRL is namelijk alleen voor de extra voorlampen bekabeling aangelegd
Met VCDS VAG-COM
http://www.gerritspeek.nl/vag-com.html
John antwoordt op 24 november 2012:
Wat heeft diagnostic software hiermee te maken?
Rij zelf ook Audi, volgens de dealer is drl naar achter niet mogelijk zonder eerst de nodige relais te plaatsen. Dankzij de canbus techniek, Terwijl een draai aan de lichtknop zo gedaan is 😉
@Eric antwoordt op 24 november 2012:
Leesvoer: http://www.skodaforum.nl/board/f50/
JF antwoordt op 24 november 2012:
In mijn auto zit geen lichtsensor.
Op stand 0 brandt de dagrijverlichting en dit heb ik door
mijn dealer laten "doorverbinden" met de achterlichten van de auto. Op de caravan "werkt" het ook.
rdk antwoordt op 24 november 2012:
In de stand "auto" schakelt de auto zelf tussen dagrijverlichting en dimlicht. Ik bedoelde aan te geven dat ongeacht de verlichting van de auto de caravanverlichting altijd brand.
Inschakelen van achterverlichting gaat zonder extra kabels, relais, etc. Het is een programmeerfunctie via VAG-COM. Bekende kost voor de dealer/monteur.
Jan antwoordt op 24 november 2012:
Prachtig allemaal dat nodeloos uitvinden van het wiel.
Maar kan iemand nu aangeven wat de toegevoegde waarde van al die kunstig aangelegde onnodige verlichting tov de standaard rijverlichting?
@Eric antwoordt op 24 november 2012:
Rij zelf ook Audi, volgens de dealer is drl naar achter niet mogelijk zonder eerst de nodige relais te plaatsen. Dankzij de canbus techniek, Terwijl een draai aan de lichtknop zo gedaan is 😉
Tijd voor een andere dealer misschien als hij niet eens op de hoogte is van de mogelijkheden van VAG-COM? 😉
JH Vis antwoordt op 24 november 2012:
Ik kan me voorstellen dat het veiliger is als de verlichting altijd brandt... en dat doet ie bij DLR, niet altijd bij elke auto met normaal dimlicht. Tevens spaart het brandstof tov het voeren van dimlicht overdag (ca 35 liter per jaar; lijkt weinig maar met meer dan een miljard auto's wereldwijd...)
De echte reden: Marketing?
Jilger Mout antwoordt op 26 november 2012:
Grappig dat er nu discussie ontstaat over dagrijverlichting.
Ik kan me nog herinneren dat dit bij Volvo bij de introductie van modelkaar 1989 (!) standaard werd.
Nu pas wordt het door overige fabrikanten op grote schaal toegepast.
Welk merk pretendeert ook alweer voorsprong door techniek te hebben?
@Eric antwoordt op 26 november 2012:
Ik denk dat je het over 2 verschillende dingen hebt Jilger.
Volvo liet alle verlichting ook overdag branden dus dimlichten en achterlichten en zelfs dashboardverlichting meen ik.
Huidige dagrijverlichting zijn 2 dagrijlampen met de code DRL (daylight running lights) of RL (running lights) in de lampbehuizing aan de voorzijde van de auto en verder helemaal geen verlichting dus ook niet via VAG-COM de achterlichten bijschakelen.
Dus ook geen mistlampen voeren met icm stadlicht.
Dit is nog steeds illegaal hoewel veel mensen dat wel een leuke oplossing lijkt om een wat oudere auto er wat jonger uit te doen smoelen.... 😉
Tijs antwoordt op 26 november 2012:
Afgelopen zaterdag met het "nevelige" weer toch weer mogen ervaren dat erlichting inderdaad een issue is. O.a. veel dagrijverlichtingrijders die geen achterlichten aanhadden. Maar dat moeten we niet met technische trucjes proberen op te lossen. Gewoon tijd dat mensen weer eens gaan nadenken achter het stuur en zelf op tijd hun lichten aanzetten. Ik kan me niet herinneren dat me dat zaterdag erg veel moeite kostte, diee ene handbeweging. 😉 Maar ik vraag me in sommige (zaterdag zelfs vele) gevallen wel af of mensen nog wel door hebben wat verlichting ze eigenlijk voeren. Maar dan preek ik hier voor de verkeerde groep, want hier lijkt er in ieder geval wel over nagedacht te worden (gelukkig).
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 26 november 2012:
Mijn oude SAAB (uit 1985) heeft al dagrijverlichting standaard. Twee lampjes van 21 Watt die bij contact permanent branden. In Zweden was dat toegestaan maar in de Nederlandse voertuigen werd een andere fitting en geen zekering gedaan om door de keuring te komen. Die andere fitting maakte het mogelijk om de lampjes ook als parkeerlicht van 5 watt te gebruiken. Daarnaast is het dimlicht over het contact geschakeld wat tegenwoordig heel praktisch is.
ps. (of topic) Ook handig/leuk/vooruitstrevend was dat in die zelfde lampunits ook een achteruitrijlicht is verwerkt wat schuin naar achter licht geeft bij het achteruit wegdraaien. Die fitting is op last van de Nederlandse wetgever ook verwijderd in de Nederlandse SAAB's 900.
Benno antwoordt op 26 november 2012:
Mijn Golf 6 heeft een fantastische oplossing voor mensen die vergeten om bij invallende duisternis over te schakelen van dagrijverlichting naar dimlicht.
Het instrumentenpaneel gaat in dat geval op diep zwart. Alleen twee rode wijzers zijn nog zichtbaar.
Je beseft onmiddellijk dat je het licht moet aandoen.
Jilger Mout antwoordt op 27 november 2012:
@Eric,
Ik weet wat je bedoelt. Bij Volvo brandde inderdaad de complete (dim)verlichting, maar het was natuurlijk wel een voorloper van de huidige DRL. Als ik het me goed herinner noemde Volvo het destijds Volvo Safety Lights.
Natuurlijk is DRL een beter systeem, want je laat niet onnodig extra lampen branden (aan binnen- en achterkant), maar gemakkelijk was het wel. Als je reed, deden je lichten het altijd (ok, tenzij ze kapot waren).
PieteR antwoordt op 27 november 2012:
Volvo's in Scandinavië reden met dagrijlampen, als ik me goed herinner, waren dat de stadslichten met een sterker lampje in de fitting. De rest van de verlichting was dan uit.
Hoe het de laatste 20 jaar werkt weet ik helaas niet 😉
Fran$ antwoordt op 27 november 2012:
Volvo laat de keuze aan de gebruiker: wel of geen DRL; het wordt softwarematig ingesteld.
Wel DRL betekent in de 0-stand van de lichtschakelaar automatisch dimlicht wanneer de motor loopt, inclusief achterverlichting (led) en binnenverlichting (via schemerschakeling).
Geen DRL betekent alleen sidemarkers in de 0-stand van de schakelaar.
Volvo kiest dus voor de veilige optie voor omstandigheden met mist en invallende duisternis, waarbij je het inschakelen van de verlichting gemakkelijk vergeet. De Zweedse versie is op dit punt hetzelfde.
RobD antwoordt op 27 november 2012:
zo hoort het😉
PieteR antwoordt op 27 november 2012:
Hoort het dan ook zo groot afgebeeld te worden?
@Eric antwoordt op 27 november 2012:
Uhm, als je weet waar RobD in rijdt begrijp je waarom de foto zo groot is... 😉
PieteR antwoordt op 27 november 2012:
In een Volvo dumper? 😉
RobD antwoordt op 27 november 2012:
In een kleiner formaat is het effect van de vorm van de lampen weg 😉
So sorry
Bas antwoordt op 1 december 2012:
Het is natuurlijk wel voor overdag bedoelt op het plaatje van Rob is het pikkedonker 😉
Deze dagrijverlichting bedoelt om een aankomende auto te laten opvallen vind ik niet echt een aanwinst. Anders dan het voeren van dim of grootlicht zijn die "kerstboomledjes" niet echt een opvallend extra. Ik zou de positieve effecten weleens willen zien. Toch weer marketing?
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.