Caravantrekker.nl

Chassis

Marc vraagt op 24 november 2012:

ik zou het chassis van een fendt 510 tg willen verzwaren/verstevigen om minder goede wegen te kunnen berijden zoals in ijsland en marokko - zie chassis van caravans in australie met onafhankelijke vering. Is het frame van de caravan stevig genoeg om op een ander zwaarder chassis te zetten

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Caravantrekker (Menno) antwoordt op 24 november 2012:

Je kan bij Triorep bijvoorbeeld wel een Westfalia chassis op maat laten maken. Deze heeft schroefvering en het chasis kan je zo sterk (en zwaar!) maken als nodig is. Maar das niet goedkoop en je moet officieel dan de caravan opnieuw laten keuren.


TheoS antwoordt op 25 november 2012:

om minder goede wegen te kunnen berijden zoals in ijsland en marokko

De wegen in Ijsland ken ik niet. De doorgaande wegen in Marokko zijn niet anders dan over het algemeen in Europa: je hebt goede en minder goede. Over het algemeen is er weinig mis mee.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 25 november 2012:

Ook in IJsland zijn de wegen best wel met een caravan te berijden. Het belangrijkste lijkt mij om de caravan niet te zwaar te beladen en het geld dat je uitspaart voor een nieuw chassis kan je beter besteden aan onderhoud.


Jan antwoordt op 25 november 2012:

Is het frame van de caravan stevig genoeg om op een ander zwaarder chassis te zetten
Welk frame? Het chassis zelf bedoel je?
De caravan opbouw is niets anders dan een doos gemaakt van hout, metaal en piepschuim. Deze heeft van zichzelf een beperkte stevigheid.
Het (meestal Alko) chassis draagt deze vrij stugge niet tordeerbare onbuigzame doos.
Wat wil je precies bereiken met een zwaarder chassis?
Ben je wel eens in IJsland en Marokko geweest?


RobD antwoordt op 25 november 2012:

Dan de volgende vraag:
wat voor een trekauto heb je, ga je die ook aanpassen?
Wil je echt off road dan zul je toch een geheel aangepaste c/van moeten hebben. Dan zul je eens bij Aart Kok moeten kijken of zoiets:
http://www.trecx.com/index.php?option=com_content&view=article&id=108:xplorer-offroad-caravan-trailer&catid=36:productaankondigingen&Itemid=84


TheoS antwoordt op 25 november 2012:

Inderdaad een juiste vraag en opmerking van RobD.
Volg je in Marokko de doorgaande wegen, dan zijn de eisen die je aan auto en caravan moet stellen niet anders dan die je in Europa moet stellen.
Ga je echter van die wegen af en de woestijn in, dan is het een heel ander verhaal, én voor de caravan én voor de auto. Een Fendt 510, die voor die situatie m.i. veel te groot is, is met een versteviging of verzwaring van het chassis nog geen "woestijn" caravan.


marc antwoordt op 25 november 2012:

Bedankt voor de verschillende reacties...
Ik ben woonachtig in Marrakech sinds een tiental jaar en ken de wegen ondertussen ; ik ben op zoek naar een tussenoplossing tussen een caravan en volledig offroad ... ik heb een 4x4 pajero (sterk genoeg dus)
Caravans zijn hier sowiese niet te vinden dus moet ik uitkijken in europa ... ik heb Eriba Touring gezien, maar gezien mijn taille(1.91) vind ik deze te klein. En echte offroad caravans zoals in Australie vind je hier niet en zijn erg duur.
Ik ben van plan volgend jaar eerst Europa rond te reizen met caravan om mijn echtgenote wat meer te laten zien (heb vroeger zelf met caravan ouders meegereisd naar spanje, italie enz...) - van hotel naar hotel vind ik maar niks en is duur en niet praktisch - telkens met valiezen sleuren... van camping veranderen voor telkens een paar dagen lijkt me interessanter.
Ik denk dat een stijf chassis (zoals die geplaatst worden onder de australische caravans - met soms hetzelfde bovenstel met hout-metaal en piepschuim) erop met onafhankelijke vering en schokdemper, confortabeler en veiliger is dan het huidige alko chassis als men eens wat slechtere wegen heeft (grindwegen bevoorbeeld zoals hier soms wel in marokko en in ijsland) - ook de hoogte grond-caravan lijkt me beter en confortabeler. Ik heb op het net al combinaties gevonden waarbij een oudere caravan op een nieuw stijf chassis gezet wordt met meer grondvrijheid ...


RobD antwoordt op 26 november 2012:

"Ik ben van plan volgend jaar eerst Europa rond te reizen met caravan om mijn echtgenote wat meer te laten zien"

Onbekend is het hoe lang je al uit EU weg bent en of je ooit nog terug bent geweest 😉 Maar de tijd van karresporen is al lang verleden tijd. Geen vergelijk met de outback van b.v. Australië. Die paar grindwegen die je nog vind zijn over het algemeen met een 'normale' c/van goed te doen. Snelheid ietwat aanpassen en zonder zorgen door rijden. Zelfs in landen als b.v Roemenië is het met een 'normale' c/van goed rijden. Ook het overgrote deel v.d. binnenwegen.


Benno antwoordt op 26 november 2012:

Marc,
Koop een BIOD 420(Marktplaats), daar zit een stevig chassis onder. Ook de opbouw is schokbestendig.
In één keer klaar.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker