J.W.C.J. Lips vraagt op 29 november 2012:
Deze Kia Sorento met caravan LMC Musica 490 E is een prima combinatie, stabiel, sterk, confortabel enz. Ik heb maar 1 negatieve opmerking en dat is het benzineverbruik van ca. 1 ltr. op 6.35 km op een tocht van totaal ca 5000 km waarvan met caravan ca. 3800 km. Is het zinvol en/of mogelijk hier, met behoud van garantie, via chiptuning iets aan te doen.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 29 november 2012:
Nee. Chiptuning is alleen zinvol bij motoren met een turbo.
Een lager verbruik is alleen bij een zuiniger rijstijl te bereiken. 1 op 6 is veel maar niet uitzonderlijk voor uw combinatie lijkt mij. Maar om daar echt wat over te zeggen moet ik meer weten....
Welke uitvoering van de Sorento betreft het exact? 4WD? Automaat? en wat is uw solo verbruik? en welke snelheden rijdt u met de caravan?
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 29 november 2012:
Lees ook de reviews maar eens. 1 op 6 is normaal.
Zie:http://www.caravantrekker.nl/review/gebruikservaring.php?merk=Kia&serie=Sorento&sorteer=1
Pieter antwoordt op 29 november 2012:
Chiptuning heeft wel degelijk effect bij ongeblazen motoren, maar niet zoveel als bij geblazen. Het benzineverbruik van een dergelijke combinatie kan je er echt niet mee oplossen.
John antwoordt op 29 november 2012:
Heeft Menno ergens gezegd dat het geen effect had?
Zinvol was het woord geloof ik. Zinvol rendement (kosten/baten) is er niet.
J. Lips antwoordt op 30 november 2012:
Het gaat om een handgeschakelde auto die niet is voorzien van 4 x 4 aandrijving. Solo verbruikt hij ca. 1 : 8,5. Met de caravan erachter maximaal 1 : 6 schat ik. Als ik de reviews lees dan is dit voor deze auto, en in combinatie met mijn caravan redelijk normaal. Maar goed het idee was dat er mischien iets aan te doen was met tuning maar dat is kennelijk niet zo. Het blijft een heel fijne stabiele auto. Het benzineverbruik neem ik maar op de koop toe.
Hardstikke bedankt. gr. Jan Lips
Remco antwoordt op 1 december 2012:
Hangt er een beetje vanaf hoeveel je rijdt, maar LPG inbouw misschien een optie ? Verbruik wordt niet lager, maar wel een stuk goedkoeper.
Dirk antwoordt op 1 december 2012:
@Hr Lips het zijn en blijven Lada,s maar dan in modern jasje
Wat kan je daar van verwachten op gebied van zuinig rijden
Verstandiger is een moderne Diesel trekt vele malen beter.
Loopt solo 1op20 en met caravan erachter 1op11
En dat allemaal voor zes tientjes meer wegenbelasting per maand
Tel uit je winst
RobD antwoordt op 1 december 2012:
Die zes tientjes zijn er al 8. Door de dieselmotor kom je vaak ook in een hogere gewichtsklasse. Het tellen uit je winst kan pas als je je kilometers maakt😉
Bart antwoordt op 1 december 2012:
Als je een caravan van 1500 kg veilig wil trekken,moet er wel iets stevigs voor staan.
Met een kleine diesel is dan denk ik het eigen gewicht wel aan de lage kant.
Dick antwoordt op 1 december 2012:
Beste heer,
terug naar de vraag, er is weinig aan te doen; een combinatie als de uwe weegt nogal wat, en dat moet worden verplaatst en dat kost brandstof.
Het leven bestaat uit het maken van keuzes, ik begrijp dat U verder zeer tevreden bent met de combinatie, het is zoals het is, tenzij U kiest voor een kleinere combinatie en ook daar kan je lekker mee op pad!
mvg Dick S
Bert.s antwoordt op 2 december 2012:
misschien is een tiguan 2.0 tdi evt. met dsg een goede optie.
kijk maar eens bij de gebruikerservaringen op de site.
Ook solo zul je dan een stuk zuiniger rijden.
En zoals ik in de ervaringen lees is men allemaal positief.
Ik weet wel,.... het is niet de vraag, maar de kia ga je gewoon niet zuiniger krijgen
Nicky antwoordt op 25 januari 2017:
hallo zelf rij ik met een Kia Sorrento 2.0 met origineel 150 pk en 345nm
Nu heb ik een software matig gechip nu 175 pk en 480 nm
Het verschil is wel te merken de auto loop beter en vlotter zelfs met een taber da Vinci is het zalig rijden geen verlies moment in koppel en in het klimmen super vlot soms op letten dat je niet sneller rijd dan dat je denkt da je rijd '
Het verbruik zonder caravan is ongeveer 6 l op 100 met caravan 9 l op 100 op vlakke baan eens klimmen daalt de benzine meter even vlot 😉
Ale Kok antwoordt op 26 januari 2017:
Tenzij de fabrikant het motormanagement wel erg slordig geprogrammeerd heeft levert chiptuning bij atmosferische motoren in de meeste gevallen bij lange na niet op wat de reclame belooft.
Als je het vermogen bij een atmosferische motor wilt opschroeven zul je het in andere hardware moeten zoeken zoals andere nokkenassen, kleppen, uitlaat en dergelijke waarna je het motormanagement daar op aan zult moeten passen.
De chiptuning bij turbo motoren bestaat meestal uit het verhogen van de turbodruk waarbij je door die hogere drukken toch meer slijtage zult krijgen, in hoeverre dat leidt tot dure reparaties aan de motor is afhankelijk van de rijomstandigheden.
Kees antwoordt op 26 januari 2017:
Ale, er wordt geen hoger vermogen gezocht. Wel een economischer brandstofverbruik. Dat is met chiptunen theoretisch slechts marginaal te bereiken en in de praktijk vaak niet haalbaar doordat het grotere vermogen ook wordt aangesproken.
Sjef Bertens antwoordt op 26 januari 2017:
Ale, ik ben het helemaal met je eens, een toename van het koppel van
345 Nm naar 480 Nm is bij admosferische vulling onmogelijk zonder mechanische aanpassingen.
Een kleine vermogenswinst is nog wel te halen uit veranderingen van de brandstofinspuiting. Toerentalverhoging !!!!!
@Eric antwoordt op 27 januari 2017:
Ik denk dat Nicky wellicht een 2.0 Turbodiesel heeft?
@Eric antwoordt op 27 januari 2017:
Oeps, berichtje te snel verstuurd, deze turbodiesel bedoel ik dus:
http://www.vroom.be/nl/prijs-nieuwe-auto/kia/sorento-diesel_2013/2-0-crdi-102077-10
Anko antwoordt op 27 januari 2017:
Dat lijkt mij ook ja. Maar zelfs dan, 1 op 6 solo? 1 op 9 met hut? Een getunede Sorento met 1/6de extra vermogen en nog veel meer extra koppel? Ik ben een beetje ... uh ... verbaasd wanneer ik dergelijke cijfers hoor.
@Eric antwoordt op 27 januari 2017:
Verbruik
6 liter op 100 km solo
9 liter op 100 km met caravan
Anko antwoordt op 27 januari 2017:
Uh sorry, uiteraard. Dat schreef hij en dat bedoelde ik ook. Dat krijg je als je nog voor de eerste koffie dingen gaat zitten posten 😉
Even goed, 6 op 100 solo en 9 op 100 met hut zijn voor mijn gevoel erg optimistische waarden ....
@Eric antwoordt op 27 januari 2017:
Optimistisch, ach, 't is maar wat je gewend bent, mijn benzineverbruik met caravan is 15 liter op 100 km.
Nicky heeft het over zijn benzinemeter lees ik net en dat is wellicht een beetje verwarrend, een dieselmotor met een benzinemeter.
Anko antwoordt op 27 januari 2017:
Maar als je 15 liter per 100 gewend bent, denk je dan juist niet dat 9 liter per 100 erg optimistisch ingeschat is? Ook al is het diesel?
@Eric antwoordt op 27 januari 2017:
Nee, niet echt.
Die 15 liter (benzine) van mij ontstaat vooral door mijn rijsnelheid.
Als ik die zou verlagen van 115 km/uur naar 85 km/uur op de peage zou ik waarschijnlijk 30% minder verbruiken.
Als je met zo'n sterke diesel netjes 85 km/uur rijdt vind ik dat verbruik van 9 liter op 100 km wel aannemelijk maar heb weinig ervaring met diesels als trekauto.
Ik ben één zomer met een Focus 1.8 TDCI op vakantie geweest en die verbruikte 10 liter op 100 km bij een kruissnelheid van 115 km/uur.
Vond ik eigenlijk wel heel netjes.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.