Huib vraagt op 7 december 2012:
Binnenkort ga ik met een splinternieuwe caravan naar de wintersport. Bij de vorige heb ik de ervaring dat bij terugkomst het chassis en de uitdraaisteunen,volledig is aangetast door de pekel deze oxidatie zorgt er voor dat het chassis dof wordt en de bouten/moeren na enige tijd roestvorming vertonen. Weet iemand een oplossing? Bestaat er een coating cq. vet om er op aan te brengen en later weer te verwijderen?
John antwoordt op 7 december 2012:
Er zijn 'coatings' te koop die later met heet water weer of benzine te verwijderen zijn. Een goede speciaalzaak kan je helpen.
Het dof worden van het gegalvaniseerde ijzer zul je niet tegen houden, ook niet met een coating.
Preventief handelen is nooit weg, na de wintersport de onderkant afdoende spoelen en goed laten drogen is van groter belang.
Dirk antwoordt op 7 december 2012:
Hoi Huib er is blanke tectiel in spuitbussen in de handel.
Ik ga al jaren met de caravan naar Oostenrijk in de winter.
Heb nergens last van,spuit hem wel goed af als ik thuis kom.
En verder doe ik niks ja goed laten drogen beste bij de deur.
Zodat wind er goed onderdoor kan
Theo Gerrits antwoordt op 7 december 2012:
Vroeg ik het voorjaar heb ik een nieuwe Kabe gekocht.
Om het chassis netjes te behouden en pekel aantasting te voorkomen heb ik mijn caravan bij de dealer mogen voorzien van blanke ML tectyl. (verkrijgbaar bij Brezan, rode spuitbussen) De dealer keek in eerste instantie wat verontwaardigd bij de koop, maar kon daarna goed begrijpen wat mijn beweegredenen waren. Ik heb het complete chassis voorzien van de blanke tectyl, wat mooi strak opdroogt, nauwelijks te zien dat er een beschermlaag op zit.
Dit heb ik reeds eerder met vorige caravans gedaan. Pekel heeft geen invloed meer op het chassis, het blijft als nieuw. Een aanrader dus!
Met vriendelijke groet
Theo Gerrits
Caravan Advies Nederland
Huib antwoordt op 10 december 2012:
Naar aanleiding van de antwoorden, heb ik nog wat vragen;
Theo, heb je het chassis eerst ontvet? En hoeveel bussen heb je gebruikt? Jaren geleden heb ik hetzelfde gedaan met mijn caravan, alleen toen verkleurde de transparante tectyl
(gelig), waardoor het uiteindelijke resultaat niet zo fraai was! Heb jij daar ook last van? En kun je de tectyl weer verwijderen? Hoe lang duurt het voordat de tectyl droog is?
Bij John, wordt het chassis toch dof van kleur. Is dat bij
jouw chassis ook zo?
RobD antwoordt op 10 december 2012:
Tectyl verhard en verkleurd op den duur. Hoelang dit duurt is afhankelijk van omstandigheden.
Een beter product met een langere stand duur qua verkleuring en hard worden is het zogenaamde 'white grease'.
Voordat een coating word aangebracht eerst ontvetten, maar dat zal de gebruiksaanwijzing aangeven.
White grease kan altijd verwijderd worden met een goede ontvetter of benzine
Jan antwoordt op 10 december 2012:
Of wax.
Jasper antwoordt op 10 december 2012:
White grease is toch gewoon wit vet?
Ik heb ook zo'n bus in de schuur staan, en gebruik het voor smering van van alles.
Maar is dat nou geschikt om op je carrosserie te spuiten? Het lijkt me een letterlijke smeerboel te worden, die niet droogt en alleen maar stof en vuil aantrekt.
Al is de vraagsteller dat kennelijk toch van plan?
Waarom zou je het trouwens weer willen verwijderen?
Jan antwoordt op 10 december 2012:
Wax droogt gewoon op.
RobD antwoordt op 10 december 2012:
Wax droogt gewoon op, droogt uit, gaat barsten en laat vocht door, waardoor het uiteindelijk afvalt en zijn werking verliest.
Maar ja, het moest toch weer verwijderd worden😉
Jan antwoordt op 10 december 2012:
Wax droogt gewoon op, droogt niet uit, gaat niet barsten en laat geen vocht door, waardoor het er uiteindelijk niet afvalt en zijn werking niet verliest.
Waarom denk je dan dat het op nieuwe auto's wordt toegepast?
Bob antwoordt op 10 december 2012:
Gewoon een verfje geven. lekker dik in de tjet. Wat in zicht komt elk jaar een ander kleurtje, is weer eens wat anders. Blikje verf en schuurpapiertje mee, kan je lekker ontspannen op de camping verven.
RobD antwoordt op 10 december 2012:
Aha Jan. Misverstandje in het woordje Wax. Je bedoeld een Underbody wax. (waar ts ook over begon) Da's andere koek als normale wax😉
Theo Gerrits antwoordt op 10 december 2012:
Huib e.a.
Met water schoon gespoten, laten drogen.
Was een nieuwe caravan.
8 spuitbussen gebruik. Mijn vorige caravan had ik ook behandelt bleef keurig. Elke twee jaar even na kijken en hier en daar wat bij spuiten.
Chassis blijft als nieuw
Met vriendelijke Groet
Theo Gerrits
Huib antwoordt op 11 december 2012:
Theo, hoelang duurt het voordat de tectyl droog is?
En wordt deze na verloop van tijd niet geel. Ik bedoel dat het "tranparante" verdwijnt en dof wordt.
Heb jij er een dikke laag op gespoten of 1 x vernevelen voldoende?
Weet je nog wat de prijs was van 1 bus tectyl, zodat ik
-indien alle antwoorden positief zijn- dezelfde kan kopen.
Theo Gerrits antwoordt op 12 december 2012:
Huib
De droogtijd is denk ik een uurtje of 6.
Bij mij is er geen verkleuring. Het blijft helder.
Er dik opspuiten gaat niet omdat het waterdun is. Wel kun je na drogen meerdere lagen aanbrengen.
Een laagje trekt mooi strak, geen druppelvorming.
Bij overvloedig spuiten zal er ook het nodige afdruipen.
Op onderstaande site zie je de gebruikte spuitbussen.
Kosten ex btw ca € 7,50 per bus
http://www.valvoline.nl/tectyl/corrossiewerende_producten/tectyl/tectyl%20glashelder
Met vroendelijke groet
Theo Gerrits
Caravan Advies Nederland
Piet de Kam antwoordt op 12 december 2012:
Hallo misschien een handige tip ik heb een gardena grassproeier op een plankje met wieltjes gemonteerd en die trek ik langzaam onder de caravan door .Hoef je niet te bukken en je spuit overal water langs gaat prima .
Gebruik het ook af en toe voor de auto
Veel caravan plezier
Groetjes Piet
Louis antwoordt op 12 december 2012:
Hoe vaak zou het overigens voorkomen dat een verzinkt caravan chassis zonder extra behandelingen de totale bovenbouw niet overleeft ?
Karel1 antwoordt op 12 december 2012:
Nimmer Louis
Het is een slecht idee om het gegalvaniseerde onderstel te bedekken met verf, undercoating of tectyl.
Die zinklaag is niet vergelijkbaar met bijvoorbeeld een menie en zit er niet om niets, het geeft een katathodische protectie onder invloed van de buitenlucht.
Op den duur zal zich op het onderstel ook een beschermend laagje calciumcarbonaat vormen. Alleen beschadigingen bijwerken met zinkverven is voldoende.
Ga je het onderstel bedekken dan verhinder je dit proces.
TheoS antwoordt op 13 december 2012:
@Karel1,
Bedoel je kathodische protectie?
Kun je uitleggen waarom het proces zou worden verhinderd?
JH Vis antwoordt op 13 december 2012:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Verzinken#Werking
Louis antwoordt op 13 december 2012:
Sendzimir,electrolytisch of badverzinken bijvoorbeeld verschillen aanzienlijk van elkaar qua bescherming.
Dat velen het mat en grauw worden van het onderstel als lelijk beschouwen, en menen dat hierdoor de levensduur bekort wordt en daar iets aan willen doen kan ik me wel voorstellen.
Maar het is gewoon zoals Karel 1 uitlegd onnodig dit te behandelen .
En buiten dat : Zelfs bij toepassing van het minst beschermende verzinkproces zal het caravanchassis de opbouw nog overleven .
RobD antwoordt op 13 december 2012:
"Dat velen het mat en grauw worden van het onderstel als lelijk beschouwen, en menen dat hierdoor de levensduur bekort wordt en daar iets aan willen doen kan ik me wel voorstellen."
Specifieker: het mat worden bekort de levensduur niet. Een tectyl laag zal ook het mat worden niet tegen gaan. Tectyl is op basis van nafta, vele nog petroleum nafta. Het verkleurd, ongeacht of het kleurloos, klaar, blank of hoe het ook allemaal mag heten.
Naast het verzinken kan staal ook nog gepassiveerd en gepoedercoat worden, wat het verzinkproces niet hindert. Wel met produkten die hierop zijn afgesteld.
Jan antwoordt op 13 december 2012:
“ het mat worden bekort de levensduur niet. ”
Sterker nog, het verlengd de levensduur zelfs. Het is een oxidelaag die het onderliggende materiaal beschermt. Bij aluminium zie je hetzelfde,
Huib antwoordt op 13 december 2012:
Het gaat mij er niet om,de levensduur van het chassis te verlengen. Maar als je met een nieuwe caravan over de franse wegen naar de wintersport rijdt en je zit achter een konvooi van sneeuwschuivers/strooiers, dan ziet je auto,caravan en dus ook het chassis er niet uit. Het afspoelen of afspuiten is een prima theoretische oplossing.
De praktijk leert echter dat door de aanwezige sneeuw en niet te vergeten lage temperaturen dit absoluut onmogelijk is. Op de camping hebben ze ook geen brug waar de caravan op kan.(gek hé, dat heb je met een 3*camping) Na een aantal weken is het chassis, maar ook het plaatwerk op sommige plekken -die we vergeten zijn schoon te wassen bij aankomst- overdekt met een gespikkelde laag van witte stof. die je er af kunt vegen, maar dan blijft er een dof vlekkerig geheel over. En dat staat niet fraai bij een splinternieuwe caravan. Vandaar mijn vraag.
Jan antwoordt op 13 december 2012:
Gewoon wassen als je weer thuis bent en klaar! 😉
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 14 december 2012:
Wassen als je thuis komt is lang niet altijd mogelijk....bijvoorbeeld als het vriest. Mijn nieuwe chassis zag er na 1 barre winterrit niet meer uit (vooral de poten) en das jammer voor het oog. Maar de bewegende delen, met name de spindel in de poot, kan je met tectyl niet redden.
RobD antwoordt op 14 december 2012:
Tja, wat moet je als de buren een vieze c/van zien😉
Blijkt dat het probleem zich niet alleen tot het chassis beperkt, vieze witte plekken op de c/van tellen mee. So what, het is winter, ook de auto heeft hier last van.
Het 'probleem' is geen probleem. Water en pekel in bevroren toestand verliest zijn werking qua roest, dus met herintrede dooi direct afspoelen. Pekel zonder water kan ook geen kwaad. Nieuw houd je niks bij gebruik, op tijd reinigen, ook qua weer omstandigheden, verlengt de levensduur.
Jan antwoordt op 14 december 2012:
En bovendien zijn er, zeker in de randstad, professionele (verwarmde) wasgelegenheden ook voor de caravan en juist bij vorst.
De spindel in de poot smeer je (veelvuldig) met andere middelen zoals de door RonD genoemde White Crease. In spuitbus, geen vieze kliederboel en lekker snel. Bij vorst de spuitbus WD40 erover en gaan met die banaan!
Louis antwoordt op 14 december 2012:
Wat het chassis betreft is er geen probleem ( al wil het oog natuurlijk ook wat ).
Maar over de (aluminium) opbouw kun je je wel terecht zorgen maken .
Het veel gebruikte stuccoplaat is slechts van minimale dikte.
Bij(ook geringe en in eerste instantie onopvallende)lakbeschadigingen gaat de zelfbeschermende reactie van het aluminium optreden zoals ook het zink van het chassis dat doet .
Alleen is het stucco aluminium hier te dun voor ,en zullen er eerst heel kleine onopvallende pukkeltjes ontstaan,waarna er gaatjes in zullen vallen met alle gevolgen van dien.
Dus wat de bovenbouw betreft is zorgvuldig onderhoud zeker in de winter is wel degelijk zinnig .
JH Vis antwoordt op 14 december 2012:
Als je echt moeite hebt met optische veranderingen cq gebruiksporen zou je wel bv de zichtbare en makkelijk toegankelijke delen in een goede vaste was kunnen zetten. De delen die niet in het zicht zitten en moeilijker toegankelijk zijn kun je met een spraywax (die ook in een wasstraat gebruikt wordt) kunnen behandelen. Beide oplossingen zijn tijdelijk, maar dat is je vakantie hoogstwaarschijnlijk ook.. Alle bewegende delen met een geschikt smeermiddel inspuiten, dan ben je volgens mij wel klaar voor een rit in de winter. Als je het dan nog niet vertrouwd zou ik de caravan shrinkwrappen en in de stalling laten staan 😉
Bob antwoordt op 14 december 2012:
@RobD "Pekel zonder water kan ook geen kwaad."
Leg eens uit water pekel zonder water is.
RobD antwoordt op 14 december 2012:
Had maar even gegoogled Bob, dan zie je dat strooizout voor de wegen ook die benaming heeft 😉
Bert.s antwoordt op 14 december 2012:
Volgens mij is strooizout gewoon strooizout.
Pekel is strooizout vermengd met sneeuw c.q water.
Pekel en strooizout is dus volgens mij niet hetzelfde.
Maar slecht voor auto en caravan zijn ze allebeide wel.
Groet Bert.s
RobD antwoordt op 14 december 2012:
Oké, voor de woord n..kers onder ons: Strooizout als zodanig is absoluut ongevaarlijk voor auto en c/van 😉
Het probleem is alleen dat het hygroscopisch is. Pas dan word het wat link want dan word het volgens de techneuten pekel......
Bert.s antwoordt op 14 december 2012:
Helemaal correct Rob.d
Maar de meeste mensen noemen strooizout ook pekel, ook al klopt het eigenlijk niet.
Ook zeggen de meeste mensen dat er stroom op het stopcontact staat, en dit is ook niet juist....maar we weten wel wat er bedoeld word, en daar gaat het tenslotte om.
Groet Bert.s
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.