Andreas-NL vraagt op 10 december 2012:
Voor de familie van een onlangs overleden vriend moet ik hier in Spanje een Ned. caravan van de hand doen. Het ziet er naar uit dat dit snel gaat gebeuren en nu doet de vraag zich
voor hoe het precies met de papieren gaat, ervan uitgaande dat de caravan nooit meer Spanje zal verlaten.
Hij staat op kenteken en is 19 jaar oud. Behalve het groene K.-bewijs deel 1 heb ik ook het roze registratiebewijs, het tenaamstellingsbewijs deel 1B en het orig. groene overschrijvingsbewijs. Welke doc. mag ik aan de nieuwe koper geven en welke moet ik meenemen naar NL? Ik heb me laten vertellen dat ik de NL-kentekenplaat er af moet schroeven en samen met één of meer van de K.-bewijzen bij een RDW.-kantoor in NL moet inleveren mèt het verzoek om uitschrijving i.v.m. uitvoer. Kon hier weinig over terugvinden op internet of deze site. Wie kan hier iets zinnigs over zeggen en mij adviseren?
@Eric antwoordt op 10 december 2012:
RDW...
RobD antwoordt op 11 december 2012:
http://www.caravantrekker.nl/vragen/read.php?id=66995
G.de Jong antwoordt op 25 december 2012:
Twee jaar geleden heb ik dit geregeld met een caravan die in Frankrijk zou blijven.
Je moet inderdaad met alle papieren en voor de zekerheid ook de kentekenplaat naar het RDW in nederland.
Daar regeld men dat de caravan uitgevoerd wordt
In Spanje moet de nieuwe eigenaar met de papieren van het RDW naar de douane ter plaatse om de caravan in te voeren
Ik hoop dat deze info voor U voldoende is
Andreas-NL antwoordt op 26 december 2012:
Na veel vragen hier en bij het RDW heb ik het volgende gedaan: De caravan verkocht en het geld gekregen tegen afgifte van het roze registratiebewijs. De 3 groene doc., t.w. kentekenbewijs deel I, tenaamstellingsbewijs deel IB en het overschrijvingsbewijs plùs de dubbelgevouwen kentekenplaat naar de NL-familie gestuurd die alles heeft aangeboden bij een plaatselijk RDW-kantoor. De 3 genoemde documenten werden door de RDW voor UITVOER afgestempeld en teruggegeven want die moeten aan de Spaanse koper worden overhandigd. Ik heb ze nu in handen en werk dat na 1 jan. af. Daarnaast gaf de RDW een zgn. Uitvoerverklaring af die eveneens voor de koper is bestemd. De (voorlopige) koper is een handelaar en de uiteindelijke koper bijv. een Spanjaard, Engelsman of Nederlander zal de caravan weer opnieuw moeten invoeren in zijn land. Ik vernam de volgende kosten: Spanje ca. 1000 en Engeland ca. 1500 euri!
Oude Willem antwoordt op 26 december 2012:
Invoer / aanvraag kenteken in een andere EU lidstaat ligt tussen de 100 en 150 euro.(mits de koper het RDW document van uitvoer + door de RDW afgestempelde kentekenbewijs bij land van invoer kan overhandigen).
Andreas-NL antwoordt op 26 december 2012:
Het ligt niet zo eenvoudig en de regels zijn voor elk land weer anders. In Engeland bijv. moeten caravans het Cris
keurmerk of nr. tonen, geëtst onder in een caravanraam. (Cris staat voor: Caravan Registration & Identification Scheme).
Verdere eisen ken ik niet maar ik geloof de Ned. handelaar in Spanje wel dat het een dure kwestie is.
John antwoordt op 1 januari 2013:
" Ik vernam de volgende kosten: Spanje ca. 1000 en Engeland ca. 1500 euri!"
zal weinig te maken hebben met in of uitvoer kosten. Meer met (na)heffingen lokale belastingen. Die in het land van uitvoer weer terug te vragen zijn.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.