Caravantrekker.nl

B of be rijbewijs

Bert baron vraagt op 8 mei 2007:

geachte lezer,
mijn volvo XC70 weegt leeg 1628 kg, max. massa 2220 kg
de kip caravan leeg 950 kg en max massa 1300 kg
theoretisch dus 20 kg te zwaar voor b rijbewijs (3520 kg)
aanpassen bij rdw met 20 kg tot 2200 kg voor de auto lijkt de aangewezen weg om te mogen rijden met b rijbewijs. het is echter puur een administratieve aangelegenheid
de combinatie is op zich ideaal en zeer stabiel, de overschrijding theoretisch minder dan 1%.
een boete zal er niet snel uit volgen (minder dan 5% overschrijding)
maar hoe gaan verzekeringen in de praktijk hier mee om in geval van een ongeval m.n. ook in het buitenland
mijn vraag: loop ik (groot) risico, heeft iemand hier ervaring mee of is er jurispudentie over??
m.a.w. max massa auto toch laten aanpassen of heeft het geen zin ?

hartelijk dank voor uw reactie

ps. ben voor het eerst op uw site, maar vindt het een fantstiche en informatieve site. super !!

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Bert antwoordt op 8 mei 2007:

Het is inderdaad een administratieve kwestie, maar een absoluut belangrijke. De voorwaarden die gesteld worden aan het mogen berijden van een bepaald voertuig (of combinatie) zijn strikt gereglementeerd en verbonden aan het bezit van het bijbehorende rijbewijs. Er zal nooit sprake zijn van enige tolerantie, want die is er niet. Je hebt gewoon geen geldig rijbewijs wanneer je met deze combinatie rondrijdt, met alle eventuele gevolgen van dien.


henk jonkman antwoordt op 9 mei 2007:

toelaatbaar gewicht van de caravan kun je ook terugbrengen naar 1250 kg als dit geen bezwaar is ivm met de vakantie, zo zou je iets meer meekunnen nemen in de auto.
m.vr.gr.HENK


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 9 mei 2007:

Natuurlijk kan dat, maar er is geen enkele reden om het gewicht terug te zetten op 1250 kg als 1280 genoeg is. Scheelt toch weer 30 kg.
Overigens zullen ze zelden de auto controleren op overbelading en wel vaak caravans.


Jan@ antwoordt op 9 mei 2007:

Voor die 20 kg. Eigenlijk speelt hier uitsluitend de aansprakelijkheid/verzekeringskwestie.Laat de verzekeringsmij dan maar aantonen dat de combinatie 3520 kg woog.
Ik zou het zo laten.


Jeroen antwoordt op 9 mei 2007:

"
Van: Jan@
Datum: 09 May 2007 om 17:54

Voor die 20 kg. Eigenlijk speelt hier uitsluitend de aansprakelijkheid/verzekeringskwestie.Laat de verzekeringsmij dan maar aantonen dat de combinatie 3520 kg woog.
Ik zou het zo laten.
"

Dit lijkt wel op een antwoord van een doorsnee caravandealer.

Waar het om gaat is of je bevoegd bent de combinatie te rijden. En in het geval van Bert Baron is het antwoord op basis van de huidige wet en regelgeving simpelweg "NEE".

De reactie van Bert op 08 May 2007 om 23:59 is de enige juiste.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 9 mei 2007:

Klopt...Voor het rijbewijs is het puur een papieren kwestie. 3501 is strafbaar en 3500 kg niet. Of je totale combinatie dan in werkelijkheid 3800 kg is en 300 kg overbeladen is, zal ze een zorg zijn en is slechts een kleine overtreding......

Rijden met een auto/caravancombibatie die 1 kg op papier te zwaar is, is net zo strafbaar als het rijden met een 50 tonner met een BE rijbewijs.


tom antwoordt op 9 mei 2007:

Ik weet dat het de discussie niet is maar vroeger kreeg iederen na het behalen van het examen een rijbewijs BE.
En is het er nu aantoonbaar veiliger op geworden want als ik soms andere items lees dan vraag ik me af of het geval van te hoog gewicht zo erg is. B.v "Hoe hard rijden met caravan"


Bert antwoordt op 10 mei 2007:

Heeeel vroeger kreeg je zo'n beetje alle rijbewijzen als je kon laten zien dat je een paar honderd meter met de auto van de dokter (de enige in het dorp) kon rijden. En in België was het tot in de jaren 70 het rijbewijs ook een wassen neus. Het verkeer is nu veel drukker en complexer, dus dat rijbewijseisen strenger worden juich ik persoonlijk alleen maar toe. Natuurlijk kun je discussiëren waarom je met de ene comb. wel E nodig hebt en bij de andere niet. Veiliger wanneer je wél echt E hebt gehaald? Mwa, rijden met een grote caravan is in ieder geval heel wat anders dan met de combinatie van een rijschool. Wat je wel geleerd wordt is veel in de spiegels kijken. Iets wat ouwe BE rotten o.h.a. veel te weinig doen.


560 antwoordt op 14 mei 2007:

Hallo,

Je eigen veiligheid in gevaar brengen en onverzekerd rondrijden, want daar komt het op neer, is aan een ander.
Alleen wordt inherent hieraan de veiligheid van mede weggebruikers ook in gevaar gebracht. Dit is niet te tolereren!!! Volledig terecht dat hier dan ook de regelgeving streng wordt nageleefd. BE halen dus (Audi/Hobby 560kmfe)


dabbertje antwoordt op 15 mei 2007:



tuurlijk is het goed dat regels nageleefd worden maar dan moeten het wel goede en logische regels zijn. Want zoals het nu is heeft het niets met veiligheid te maken. Het zijn alleen maar papieren regeltjes.
Wij hebben een VW Touran en een Opel Vectra, achter de laatste mag ik met onze caravan met alleen een B rijbewijs rijden en bij de Touran moet ik ineens een E rijbewijs bezitten omdat ik op 3510 kg zit. Ik blijf het krom vinden dat ik met de ene auto wel bevoegd ben en de andere niet. Het blijft toch een auto/caravan combinatie.
Nog zo iets kroms: als ik een caravan van max. 750 kg heb dan mag ik ineens wel boven die 3500 kg grens.


Stefan antwoordt op 15 mei 2007:

Ja krom of niet: het mag niet, en verzekeraars zijn hierin duidelijk: wanneer je in overtreding bent, wordt er niet uitgekeerd!
Overigens het gaat dus niet om het gewicht wat de caravan daadwerkelijk weegt, maar om het gewicht wat max. toelaatbaar is. Dus: ongeacht of het er daadwerkelijk inligt!
Even E rijbewijs halen dus! (meestal 1 dag cursus met wat aanhanger ervaring...)

Stefan


Marco antwoordt op 16 mei 2007:

Waar maken jullie je druk om! Gewoon even een formuliertje invullen, 5 tientjes overmaken en je bent klaar. Kan je binnen een wek met een gerust hart de weg op. Als ik zo naar je combinatie kijk zullen de kosten niet zo'n probleem zijn.... Kortom; speel op zeker.

Trouwens, BE halen is ook gewoon leuk en leerzaam

Succes


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker