Caravantrekker.nl

Berekening haakse bocht

Jan@ vraagt op 15 januari 2013:

De gemeente gaat onze straat renoveren/ anders indelen.(o.a. parkeervakken i.pv een brede rijbaan waarlangs geparkeerd kan worden) Kan iemand berekenen hoe breed de straat moet zijn om met een auto-caravancombinatie van 11.62m lengte een haakse bocht te kunnen maken.
Alvast bedankt

Naar laatste bijdrage

Reacties:

fransvb antwoordt op 15 januari 2013:

Afhankelijk van de verkeersintensiteit, gebruiksgebied en er zullen nog wel meer aspecten zijn waaraan een weg moet voldoen. Dit is wettelijk bepaald.
Het is niet zo dat je met elk voertuig bepaalde wegen kunt rijden. Bijvoorbeeld een vrachtwagen met aanhanger op een woonerf.

Wil je weten of in jouw specifiek geval weten wat de draaicirkel is van je combinatie dan kun je dat het best eens uitproberen dmv pionnen op een grote parkeerplaats.


Jan@ antwoordt op 15 januari 2013:

Op zich een goede tip alleen toen de definitieve plannen doorkwamen stond de caravan al in de stalling. Ze beginnen al over een maand of twee. Kan de caravan er ook nog niet uitkrijgen.


Bert antwoordt op 15 januari 2013:

Hangt vooral af van de wegbreedte waar je begint in te sturen. M.a.w. kun je de bocht ruim nemen? Hou rekening met de uitzwaai van ca. een meter. Is die weg breed hoeft de inrit niet breder te zijn dan de breedte van je caravan (+ spiegels). 😉 Is de uitgaande weg smal, dan heb je ook ca. een meter nodig voor de uitzwaai. Minimale wegbreedte is dan ca. 3.30 m. De inrit dient dan wél breder te zijn. Laten we zeggen lengte van de auto + een meter = voorzijde caravan (hoog ophalen heet dat) + de halve draaicirkel van je auto. Je komt dan al snel op een meter of elf denk ik.

Ik heb het nooit berekend omdat elke combinatie verschilt. Zoals fransvb zegt, het is makkelijker om iets uit te zetten. Bij onze cursussen is dit een vast onderdeel: uitzwaai en instuurmoment.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 15 januari 2013:

Nee, dat kan ik niet omdat ik onvoldoende gegevens heb. Dan moet ik ook weten:
- draaicirkel auto
- wielbasis auto
- achteroversteek auto
- dissellente caravan
- breedte caravan
En dan wil ik ook nog weten of de uitzwaai over de stoep kan of niet.
Kortom zo eenvoudig is dat niet.


Jan@ antwoordt op 15 januari 2013:

Menno,
Die gegevens heb ik wel:
draaicircel 12 m
wielbasis 2825
achteroversteek 75 cm( t.o.v. de as)
dissel 1 m
breedte 2.30 m


Louis antwoordt op 15 januari 2013:

Mooie avondvulling Jan@ :
Dit word lachen,maar als je er even over nadenkt kan het toch een aardige indicatie gaan geven .
Naar de speelgoedwinkel en een auto-caravan combinatie kopen (of lenen van zoon of kleinzoon).
Iets van 1:43 is al groot genoeg .
Met ijslolliestokjes o.i.d. eventueel hart achteras-trekkogel maten en die van de dissel-hart caravanas (verschaald aan de hand van de in de stalling opgenomen maten) aanpassen met een speld of spijkertje als draaipunt.
Zo kun je ook het speelgoed naar je eigen auto-caravanlengte/breedte op schaal aanpassen .
Met een passer of naald-touwtje-potlood de draaicircel van je auto verschaald op een stuk papier of karton uitzetten en verschuiven zo vaak als nodig .
En volgens de draaicirkellijnen "rijden" op de krapste manier om de bocht nog om te kunnen komen.
De wielbasis zul je wel een beetje in moeten schatten.
Aangenomen dat je t.z.t. niet tussen haaks "opgemetselde muren" door moet rijden,zul je zo toch een redelijk beeld krijgen.
En het is goed tegen de verveling in afwachting van je kampeerseizoen...


Jan& antwoordt op 15 januari 2013:

Ik heb het ooit uitgerekend met een papieren plattegrond en een uitgeknipte caravan op schaal en dat kwam nagenoeg op de centimeter uit. Wel goed de draaipunten van de wielen bepalen.

Succes er mee😉


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 15 januari 2013:

Precies...je kunt ook op schaal e.e.a. wel uittekenen en de baan van de wielen bepalen door telkens de nieuwe stand van de auto en de caravan in te tekenen. Ik kan m'n passer niet vinden anders zou ik het gedaan hebben voor je, sorry.....


fransvb antwoordt op 15 januari 2013:

Louis, Toch moet je hiermee uitkijken schaal 1:43: is de kogeldruk wel goed? gaat de caravan niet slingeren? enz enz enz.
Maar alle gekheid op een stokje.
Jan@, Moet je in de straat een haakse bocht maken of is die haakse bocht vanuit je op/afrit? Ik heb ook wel eens problemen gehad om ergens door te manoeuvreren en heb toen de caravan losgekoppeld.
Tja en als je dat vaak moet doen is geen oplossing.


willem antwoordt op 15 januari 2013:

vraag eens naar de opzichter van de brandweer .
Zijn auto,s moeten zeker doorgang hebben
hij weet vast wel of jouw brandende vraag geblust kan worden.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 15 januari 2013:

Dat is wel een goeie. Ook een normale verhuiswagen en wellicht de vuilniswagen moet er door kunnen. Als een vrachtwagen er door kan, kan een caravan van normale afmetingen er zeker door. Maar uiteraard moet je wel weten hoe een bocht aan te snijden 😉


Jan@ antwoordt op 15 januari 2013:

Frans, het is een haakse bocht in een doodlopend straatje. In het kort: nu kan ik die haakse bocht(naar links) maken als er geen auto geparkeerd staat in de bocht haaks op mijn rijrichting. Alleen in de nwe situatie wordt de weg , ex parkeervak, smaller dan voorheen en zou ik dus mogelijk een deel van het parkeervak(waar eerst die genoemde auto zou kunnen staan) nodig hebben om de draai te maken. Voor de bocht( naar links) staan rechts ook auto's geparkeerd en daar moet ik met de uitzwaai van de caravankont weer rekening mee houden en zoals bekend snijdt ie naar links de bocht af en daar is de stenen tuinafscheiding van mijn overburen die op de hoek wonen.
Oftwel krap aanski.
Hopelijk is het een beetje duidelijk.


Jan@ antwoordt op 15 januari 2013:

Ps. Menno, de vuilniswagen komt er waarschijnlijk wel door, dat onderzoekt de gemeente wel mag ik aannemen, maar hebben die niet meesturende achterwielen?? Dat scheelt een hoop.


willem antwoordt op 15 januari 2013:

Nogmaals uw gezin moet ten alle tijde gered kunnen worden bij brand. dus dan vervalt de parkeerplaats op de hoek dmv verkeers aanduidingen. u hoeft dit niet op te lossen maar uw burgervader. u moet dus de opzichter van de brandweer van deze situatie verwittegen.


RobD antwoordt op 15 januari 2013:

Vraag eens bij de gemeente de plannen op, word je al een hoop wijzer omtrent afmetingen en parkeerplaatsen.


Jan@ antwoordt op 15 januari 2013:

Heb ik gedaan Rob. De nieuwe situatie geeft mij juist de nodige twijfels omdat het in de oude situatie maar net ging.


Louis antwoordt op 15 januari 2013:

Mensen van de brandweer er bij halen kan ook link zijn Willem !
In Flevoland hebben ze enige moeite om nieuw aangeschafte brandweerwagens in de te lage bestaande kazernes te krijgen...
Alle moderne middelen en de vele vergaderingen door " deskundigen" ten spijt.
En als alle rekenkundige bollebozen bureaus even naar de Bart Smit waren gegaan om een schaalmodelletje te kopen om daarmee op een stukje karton te spelen waar een cirkeltje op stond getekend ,.....zouden er vele tonnen aan belastinggeld niet gebruikt hoeven te zijn aan het aanpassen van vele minirotondes die niet door vrachtwagens gerond bleken te kunnen worden.



Bert antwoordt op 16 januari 2013:

Maak eens een tekeningetje met de afmetingen van de situatie, drop het hier. Kijk even bij de rules en manieren om een schets, plaatje etc. in dit forum te droppen.

Met allerlei vaagheden komen we nergens. Je reageerde ook niet op mijn 'berekeningswijze'.


PieteR antwoordt op 16 januari 2013:

Brandweer- en vuilniswagens draaien erg kort en rijden volgens mij niet al te vaak met een aanhanger, vaak is daarvan de breedte niet meer dan 2,20 meter.
Er zijn wettelijke breedtes voor wegen, voor elke verplichte snelheid is dat anders. Dat geldt ook voor bochten.
Het is dus allemaal op internet terug te vinden.


johan antwoordt op 16 januari 2013:

Kijk eens op wegenWiki:
http://www.wegenwiki.nl/Rijstrook
http://auto-en-vervoer.infonu.nl/transport/10162-verkeer-auto-afmetingen-lading-aanhangwagen.html
En er is meer.

Johan


fransvb antwoordt op 16 januari 2013:

Bert ik ben het helemaal met je eens.
Mogelijk kan je bij de gemeente een copie van het plan opvragen, of een pdf van laten maken. Maak ook een afbeelding van je Googlemaps situatie ter plaatse. Drop het bij Bert en Menno en ik houd me aanbevolen om het verder uit te zoeken aan de hand van deze tekening/pdf. Ik heb e.e.a al eens eerder aan de hand gehad in mijn bouwkundige praktijk.


Louis antwoordt op 16 januari 2013:

Voor zover ik kan lezen stelt Jan@ slechts 1 duidelijke vraag .
Namelijk : Hoe breed moet de straat (dus minimaal)zijn/worden om met mijn combinatie van 11.62 een haakse bocht te kunnen maken .
Al word de straat bij wijze van spreken uiteindelijk ook "100 meter breed",waar 747's zouden kunnen landen,dan nog heeft hij geen antwoord op z'n vraag...
(En het kan handig zijn dit ook in andere situaties/omstandigheden te weten dan alleen z'n eigen straat misschien ?)


Fran$ antwoordt op 16 januari 2013:

“..dan nog heeft hij geen antwoord op z'n vraag..”
Volgens mij heeft Bert aangegeven dat je in dit voorbeeld caravanbreedte + 1m nodig hebt. Hoe duidelijk kan een antwoord zijn 😉


Louis antwoordt op 16 januari 2013:

Alle reacties na die van Bert op 15-1 om 12.33 (inclusief die van compagnon Menno)in aanmerking genomen,blijkt het antwoord toch niet voor iedereen zo duidelijk te zijn Fran$.
Dus ik ben zeer benieuwd naar het resultaat van de berekenaars onder ons,en wat er werkelijk uit gaat komen .


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 16 januari 2013:

Ik heb het voor mijzelf uitgetekend en kom globaal uit op een wegbreedte van 5,25 meter.
Uitgaande van een draaicirkel van 12m, wielbasis van 2,75m oversteek van 75 cm, dissellengte van 4,25m en caravan breedte van 2,30 m. (zonder rekening te houden met de uitzwaai en de neus van de auto)
Ben benieuwd of meer mensen op deze uitkomst kunnen komen.


Jan@ antwoordt op 16 januari 2013:

Bert, een schetsje kan ik niet versturen want ik heb geen scan. Ben ook benieuwd of de berekening van Menno wordt bevestigd. De nieuwe breedte van de straat wordt 4.60m . Ik vrees dus een beetje het ergste en zal wrs inderdaad een deel van het op de hoek gelegen parkeervak van 2 m breed(overdwars op mijn aanrijrichting) moeten benutten. Anders wordt het loskoppelen en moveren.
Misschien ten overvloede, de rijbaan is nu 5.80m breed daar gaan eventueel geparkeerde auto's vanaf, dus als er een auto staat ca 3.80m. Die 5.80 naar links heb ik dus nodig omdat ik aanrij over 3.80m vanwege de rechts geparkeerde auto's
Tot zover bedankt voor het meedenken.


fransvb antwoordt op 16 januari 2013:

Ben net even de vrieskou ingelopen en heb de straat bij mij thuis opgemeten ook deze heeft een haakse hoek en is netto 4,95 mtr breed en daar komen dan nog parkeerplaasten bij van 1,90 mtr. In de Binnenbocht staan ook nog eens paaltjes
Met de Insignia een Knaus FSK en of Fendt 470 kom ik met gemak door deze bocht, bovendien kan er op het rechte stuk ook gepasseerd worden.
een breedte van 4,50 mtr zou denk ik ook nog wel kunnen maar een breedte van 3,50 mtr is wel erg smal en maar in combinatie met een lege parkeerhaven nabij de buitenhoek zou het wel kunnen. Wegbreedte 3,5 mtr + 1 mtr voor de parkeerhaven is 4,5 mtr wat dus wel zou kunnen
(het kan zijn dat de weg door de kou gekrompen is!!!)


Jan@ antwoordt op 16 januari 2013:

(het kan zijn dat de weg door de kou gekrompen is!!!)
Ha, ha Frans. Gelukkig wordt het wel weer een keer lente.
Bedankt voor het meten onder deze barre omstandigheden. Misschien kan het net, maar blij word ik niet van de nwe situatie.Om de gemeente te kunnen aanspreken heb ik eigenlijk meer "'bewijs"" nodig.Maar ik begrijp dat dat lastig is van afstand. Gelukkig is het een zeer rustige, rondlopend straatje.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 16 januari 2013:

Oef, ik heb een foutje gemaakt! De caravan is namelijk maar 2,30 breed ipv 3,45m. Bij het 'middel' van de caravan moet ik maar 1,15 optellen ipv 2,30 dus die breedte van de weg is 1,15 minder. Dus 4,10 m zou moeten genoeg zijn!

In praktijk is het zelfs nog wat minder omdat ik in mijn modelletje niet helemaal juist heb gerekend met de uitzwaai van de auto (de caravan zoekt eerst de buitenkant van de bocht op voordat de bocht begint). Dat kan nog zo'n 25 cm schelen, aardoor wellicht een weg van 3,85m genoeg is.


Ed antwoordt op 16 januari 2013:

In de tijd nodig voor het lezen van dit draadje heb ik mijn caravan al handmatig de bocht om gereden en weer aangekoppeld.


fransvb antwoordt op 17 januari 2013:

Ed,
Ha,Ha, Dit is een beetje vals spelen, op jouw manier heb je dit draadje niet nodig.


Louis antwoordt op 17 januari 2013:

Beginnen we hier net een beetje over de "movertrauma's" heen te raken,(de beste mover staat voor de caravan enz.),en dan gaat Ed het weer met de hand zitten doen...
(Je staat zo al wel mooi op de camping natuurlijk terwijl wij de straat nog niet eens uit zijn)


Bob antwoordt op 17 januari 2013:

Ik neem aan dat de haakse bocht het erf op is. Als dit zo is dan is een gemakkelijke oplossing,de inrit veranderen, zodanig dat hij schuin op de weg staat. Als de bocht naar links is dan de linkerpaal van de inrit naar binnen plaatsen. Wel altijd van dezelfde kant komen!


fransvb antwoordt op 18 januari 2013:

Bij een doodlopende straat kun je maar van een kant komen!


Jan@ antwoordt op 18 januari 2013:

Nee Bob, het is een haakse bocht in de straat.
Iedereen bedankt voor het meedenken. Hopelijk lukt het net zonder veel gedoe.


Bob antwoordt op 18 januari 2013:

Als het een haakse bocht de straat in dan volgens mij de gemeente zorgen dat het verkeer er zonder extra maatregelen in kan draaien. Ofschoon ik ken situaties daar kan je niet eens met een bestelwagen de bocht nemen zonder een deel van de verkeersgeleiding in het midden van de straat mee te nemen.(Middenmeer)
De eerste 7 meter van de hoek mag er niet geparkeerd worden. Dat geeft wat soelaas.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker