vraagt op :
Bob antwoordt op 19 januari 2013:
Heb daar niet eerder bij stil gestaan... Dacht dat het standaard was. Wij kijken ook naar een megane om te gaan rijden.
Jasper antwoordt op 19 januari 2013:
Niet alleen de hoogte van de trekhaak is een extra blik waardig, maar ook de maximaal toegelaten massa van de combinatie.
Wel een beetje vreemd dat juist Renault daar kritisch op is, want wie let daar nu speciaal op?
Ad antwoordt op 20 januari 2013:
Hoogte trekhaak is voor mij reden geweest om voor de bose-uitvoering te kiezen, ipv GT-line. Die ligt lager vanwege ander onderstel. Ik heb zelf de (huidige) standaard vaste trekhaak vd Renaultdealer. Afneembare trekhaak is ook weer iets lager.
marijke antwoordt op 21 januari 2013:
helass nog geen antwoord gekregen op mijn vraag.
Er is voor de gt line wel een trekhaak die hoger komt
het zou gaan om een thule trekhaak die schuin naar boven loopt.
de meeste trekhaken zijn recht bij renault.
Maar ik hoor nog graag welke trekhaak ik het beste kan monteren met d ehoogtemaat erbij en dan natuurlijk wel voor de gt line estate uitvoering
marijke antwoordt op 21 januari 2013:
de meeste renault megane mogen nu 1500 kg trekken en de trekhaken zoals mij verteld kunnen dit ook dus dat zal meevalleen qua trekgewicht wat de trekhaak mag
Jeroen antwoordt op 21 januari 2013:
Ik heb deze vraag over de Megane hier en op het caravan-forum al zo vaak voorbij zien komen dat ik mag aannemen dat de Renault dealer hier ondertussen wel een passende oplossing voor heeft.
Wat zegt jouw dealer hier over, Marijke?
marijke antwoordt op 22 januari 2013:
De renaultdealer heeft alleen de rechte trekhaak die ze monteren en die is voor mijn uitvoering gezien mijn caravan dus absoluut geen optie. Dus helaas
RobD antwoordt op 22 januari 2013:
Marijke, ik wil niet moeilijk doen, maar als ik lees wat je eerder post, heb je zelf het antwoord:
"Er is voor de gt line wel een trekhaak die hoger komt
het zou gaan om een thule trekhaak die schuin naar boven loopt."
Dus, naar die optie gaan!? Deze zelf bestellen en door de dealer laten plaatsen, of het geheel in handen van de dealer geven.
marijke antwoordt op 23 januari 2013:
Hallo Robd,
ik heb thule gebeld, en krijg te horen dat de trekhaken van hun niet geschikt zijn voor een megane estate gt-line.
Dus ben nog steeds zoekende.
Bij de renault ook langs geweest en die hebben een wesfalia die op 42 cm vanaf de grond ligt en dat is echt te krap bij caravan erchter. Dit is dan de maat bij onbelaste toestand.
WIE O WIE WEET WEL WAT MOGELIJK IS
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 23 januari 2013:
Ik denk dat het probleem niet zozeer zit in de hoogte van de (standaard) trekhaak maar in het doorzakken van de auto bij volle belading. Wellicht kan je daar wat aan doen met hulpvering.
@Eric antwoordt op 23 januari 2013:
Mijn collega heeft ook een Megane GT Line estate, ik zal hem eens vragen of hij een speciaal type heeft.
marijke antwoordt op 23 januari 2013:
Hallo eric,
als je dat zou willen doen graag.
Ik wil namelijk weten wat de hoogte van de bovenzijde van de kogel tot op de grond is en dan natuurlijk welk merk en afneembaar of vast.
Dit stel ik zeker heel erg op prijs.
Heb vandaag contact gehad met 2 renault dealers en beide weten het dus niet zeggen gewoon het valt binnen de norm maar niet dus. Er stond een auto waar ik de hoogte van heb kunen meten en dat was slechts 40 cm en dat was een westfalia dus niet goed.
antwoordt op 23 januari 2013:
Marijke, kun je via deze site (kenteken invoeren) mogelijk aan meer info komen:
http://www.trekhaken.nl/index.php
vrgr
JT®
Jan antwoordt op 24 januari 2013:
“ Er stond een auto waar ik de hoogte van heb kunen meten en dat was slechts 40 cm en dat was een westfalia dus niet goed.”
Vlgs de RDW hoort een kogelhoogte bij een onbeladen voertuig te liggen tussen 38 en 45 cm.
In beladen toestand tussen 35 en 42 cm.
Prima in orde dus. 😉
Frans antwoordt op 24 januari 2013:
Volgens de RDW wel, maar die hoeft er niet mee te rijden 😉
Jan antwoordt op 24 januari 2013:
Elke trekhaakkogel in Nederland bevindt zich op deze hoogte en daar valt blijkbaar prima mee te rijden.
Marijke heeft dus geen probleem of ze maakt er een die niet bestaat:
“ Ik lees over de krappe hoogte tot aan de grond.”
RobD antwoordt op 24 januari 2013:
Het is zoals Menno al aangaf geen probleem van de trekhaak !!
marijke antwoordt op 24 januari 2013:
Hallo Rob,
Het is dus wel een probleem van de trekhaak. Als je mee wilt praten, verdiep je er dan eens in, want op deze manier hebben we niets aan jou antwoorden. Alles voldoet wel aan het wettelijke, maar je gaat gewoon met je neuswiel over de grond bij een trekhaak die af renault garage wordt geleverd op 40 cm hoogte.
Marijke antwoordt op 24 januari 2013:
Jan,
Als je mee wilt praten, dan graag iets zinnigs alsjeblieft.
De gt line heeft af fabriek een lager onderstel dan de andere uitvoeringen, doch renault levert voor alles dezelfde trekhaakhoogte. En dan heb je een probleem met de gt line. Als je overal goe dop internet kijkt zie je dan ook dat de gt line estate te laag is waardoor het neuswiel van de caravan de grond raakt. de meeste trekhaken liggen altijd zo tussen de 45 en de 50 cm en niet zoals toegestaan volgens rdw en de rdw rijdt er niet mee wij wel
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 24 januari 2013:
Waarom zou een Renault een hogere trekhaak moeten monteren dan 'standaard' is? De standaard is een trekhaak tussen 35 en 42 cm bij belading. Dat de caravan dan snel met het neuswiel op de grond komt ligt niet in eerste instantie aan de standaard trekhaak hoogte maar de (erg) slappe vering van Renault. Ik heb de indruk dat je dit wilt oplossen door de auto van een niet gestandaardiseerde trekhaak te voorzien. En eerlijk gezegd is het niet zo vreemd dat je die niet of moeilijk kunt vinden.
Vandaar dus mijn eerdere advies om te bekijken welke hulpveren mogelijk zijn bij jullie Renault. Liefst een systeem dat in- en uit schakelbaar is. En anders is het wellicht een oplossing om het neuswiel demontabel te maken en te zorgen voor een goede valbeugel die de klap gaat opvangen. Laatste mogelijkheid is om over 'hobbels' iets langzamer te rijden (en de volgende keer geen Renault meer te kopen 😉).
Jan antwoordt op 24 januari 2013:
“… en de rdw rijdt er niet mee wij wel”
Niet erg origineel Marijke. 😉
De norm waar de kogelhoogte aan moet voldoen lijkt mij vrij zinnig Marijke.
Dat dat jou niet bevalt ligt aan jou.
Je zoekt een oplossing waar je het niet moet zoeken. Oftewel je maakt een probleem die er niet is. Een hogere kogel is symptoombestrijding.
Jouw probleem met de Renault is niet uniek.
Menno heeft hier heel wat zinnigs over gezegd en in die hoek moet je het zoeken!
In het verleden heeft Bosal trekhaken geleverd waarvan de (vaste) kogel voor de Renault iets hoger kwam in vergelijk met de originele Renault haak. Wellicht dat dit nog steeds zo is.
Maar het lijkt mij zinnig te beginnen met iets aan de vering te doen.
RobD antwoordt op 24 januari 2013:
"Als je mee wilt praten, verdiep je er dan eens in, want op deze manier hebben we niets aan jou antwoorden."
Gelukkig ben ik niet de enige die haaks antwoord op jouw ideeën. Marijke, verdiep je er eens in😉
Als je de zoekkolom had (hebt)gebruikt kwam je deze wel tegen:
http://www.caravantrekker.nl/vragen/read.php?id=31729
http://www.caravantrekker.nl/vragen/read.php?id=450
Het in beide tweede gegeven antwoord..........en zo zijn er nog wel een paar. Je kunt ook halsstarig volhouden.
marijke antwoordt op 24 januari 2013:
Voor alle slimme mensen onder ons Menno, Jan en Rob.
Dus in het vervolg niet antwoorden als je het niet weet.
Menno extra veren mag namelijk niet van renault ivm met garantie, anders was het wel een optie geweest.
Ik had wel gelijk en er is dus wel een iets hoger rdw goedgekeurde volgens de eisen mogelijk ik heb hem dus gevonden om de problemen op te lossen die iedere megane estate gt line. de kogel komt dus uit op 45 cm van de grond. is dus 5 cm hoger dan wat renault levert.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 24 januari 2013:
vertel eens Marijke, waar heb je die gevonden?
Jan antwoordt op 24 januari 2013:
“Dus in het vervolg niet antwoorden als je het niet weet. ”
Uit het feit dat wij antwoorden kan je afleiden dat anderen het misschien beter weten dan jij Marijke. Het zou je sieren als je van een voortschrijdende wijsheid blijk zou geven en het forum een stuk gezelliger houden.
“Ik had wel gelijk …..”
Nou, gefeliciteerd dan maar. En wee degene die het niet heeft. 😉
@Eric antwoordt op 25 januari 2013:
Zo, wat een commotie....😉
@ Marijke, hier 't antwoord van m'n collega:
Weet niet wat voor merk ik heb gewoon de vaste trekhaak genomen (7 polig)
Heb er nog geen problemen mee gehad behalve dat de stekkerdoos zo raar ver onder de auto gebouwd is (heb de draad van mijn aanhanger moeten verlengen)
Bij mijn vorige auto (golf) had ik er ook last van dat de auto was verlaagd , hier heeft een setje hulpveren goed geholpen
RobD antwoordt op 25 januari 2013:
"extra veren mag namelijk niet van renault ivm met garantie, anders was het wel een optie geweest."
De dealer zet je voor het blok neem ik aan. Iedere dealer kan en mag zwaardere vering leveren om het doorzakken te voorkomen. En wil de dealer het niet dan zijn er gespecialiseerde bedrijven die dit wel kunnen zonder dat de garantie vervalt.
Maar.....hier zal ik ook wel weer ongelijk hebben😉
Jan antwoordt op 25 januari 2013:
“ De dealer zet je voor het blok neem ik aan.”
Nee, hij kan geen zwaardere veren origineel van Renault leveren. Tevens is hij niet bereid met de klant mee te denken en een voor de hand liggende optie aan te dragen. Verzwaarde veren of eventueel hulpveren zijn natuurlijk wel elders te koop. En daarmee vervalt natuurlijk niet de autogarantie, dat is klink klare kolder.
Een starre houding dus waardoor je je afvraagt of je met zo’n dealer die niet ‘out of te box’ kan denken wel geholpen bent.
Vincent antwoordt op 27 januari 2013:
Hoi,
een verhaaltje:
(dit is ENKEL ter info bedoeld en geen discussiepunt)
en dan rij je zoals ik, (in Belgie) sinds een half jaar netjes met versterkte veren (blauwe van MAD) zonder problemen rond met standaard trekhaak van Renault gemonteerd in een Megane Grandtour. Een hele verbetering welliswaar, maar dan kom je bij de jaarlijkse automobielkeuring..., en daar hebben we het..., tja meneer, er zitten andere veren onder, valt onder verbouwingen meneer, attest nodig van constructeur van de veren, die aantoont dat de veren voor deze wagen zijn ontworpen.., ja hoor heb ik, maar ligt thuis, ga ik snel even halen, oke, meneer is goed, je mag je aanbieden tot 16u30, ok, ben snel terug,...zeg ik.
Dan kom je aan bij de keuring,.. is voor herkeuring... hier is mijn attest van de constucteur van de ondergebouwde veren..., euh, tja jaja maar we hebben ook het verslag, instructie nodig van inbouw van de dealer, moet je samen met het attest opsturen naar GOCA, dan krijg je een attest van ..., enz, ....
Daar gaan we weer met de papierwinkel, valt onder de noemer 'verlagingen'. Sjonge, sjonge. Maar hij is niet verlaagd!!!
Technisch gezien qua keuring was er niks aan de hand als je 'hulpveren' (hulpveer in standaard-veer) had gemonteerd meneer... vertelde de keurmeester, maar vraag me niet naar de logica hieromtrend vertelde hij er ook onmiddellijk bij.
Conclusie: voertuig voor 3 maand gekeurd, papieren regelen en wachten op goedkeuring van GOCA en dan pas terug voertuig aanbieden.
Uitleg van de automobielinspectie: dit is het gevolg van een vergadering met de stationschefs van de automobielinspecties.
Uitleg van GOCA: andere veren dan origineel zijn verboden, mag niet, bla, bla, bla...
Dossier is in behandeling.
Dealer stelt instructie op, samen met verklaring (attest) van MAD-veren opsturen naar GOCA-Brussel, na goedkeuring voertuig terug aanbieden.
Respect voor mijn Renaultdealer in deze zaak.
Ik hou jullie verder op de hoogte.
@Eric antwoordt op 27 januari 2013:
Ik zeg hele zootje inpakken en verhuizen naar NL of nog liever GB, daar mag bijna alles als er maar veiligheidsgordels in zitten.... 😉
jelle antwoordt op 31 januari 2014:
ben ik nou gek of lees ik niet goed....waar is nu de oplossing???
GrandTour antwoordt op 16 november 2015:
Heb zelf een Mégane Estate GT-Line, bouwjaar 02-2012, waar recentelijk onderstaande Brink/Thule trekhaak op laten monteren. Deze trekhaak heeft een hogere kogel, waarbij afstand tussen de bovenkant van de kogel en de straat ongeveer 47 cm.
Betreft vaste trekhaak van Brink/Thule, Type 5231, Artikelnummer 523100.
Bijpassende kabelset: 742683 (7-polige) / 742684 (13-polig)
Deze trekhaak, met zwanenhals, is geschikt voor Mégane II Grand Tour 2003-2009 en voor de Mégane III 2009-> (ook GT-Line, al vermelden sommige sites iets anders).
Zal kijken of het lukt wat foto's bij te plaatsen in deze reactie.
Mocht auto nadien alsnog doorslaan bij door bij een hobbel/drempel dan kunnen hulpveren mogelijk nog uitkomst bieden. Voor gewone Mégane uitvoering is de de MAD HV140 468 dan een optie. Voor GT en GT-Line de MAD de HV140 398.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.