Willem vraagt op 26 januari 2013:
Is het mogelijk om 12 volt uit je aansteker plug te krijgen als je een auto hebt met een startknop en je de sleutel alleen maar in je binnenzak hoeft te hebben. dus niet meer zoals vroeger sleutel in het slot iets draaien dus net niet starten en je had dan stroom.
of is is het met de startknop alleen mogelijk als de motor loopt of rechtstreeks op de accu.
kortom kan ik licht krijgen via een omvormer
RobD antwoordt op 26 januari 2013:
Vraag uw dealer.
Die weet alles omtrent uw auto en type en boordcomputer
Jan antwoordt op 26 januari 2013:
Er is geen enkel verschil met de conventionele auto's
Op contact zetten kan ook met een key-less go systeem.
Een enkele druk op de knop is daarvoor al voldoende.
Willem antwoordt op 26 januari 2013:
Bedankt Jan voor je antwoord. Ik heb namelijk nu nog het oude systeem. en deze vraag bleef maar terug komen.
@Eric antwoordt op 26 januari 2013:
Je kan altijd nog een extra 12V aansluiting direct op de accu maken buiten het contact om.
Gebruik soepele kabel van voldoende draaddikte, 4 mm² is meestal voldoende.
Wel afzekeren zo dicht mogelijk bij de accu, de betere autohandel kan je vaak wel helpen aan de juiste materialen.
Gerrie antwoordt op 27 januari 2013:
Je kan toch gewoon via je stekker stroom krijgen via een constante stroomdraad. Of de auto dan wel of niet op contact staat maakt niet uit. Op onze swift met een key loos systeem hebben we dat ook zo gedaan. Er is wel iets waar je dan even aan moet denken en dat is dat je koelkast ook door zal open (als je hem aan hebt staan) als je stopt. Dus bij een langere tussenstop niet vergeten om e koelkast uit te zetten anders heb je geen stroom genoeg om weer te starten.
Jeroen antwoordt op 27 januari 2013:
Gerrie,
Volgens mij heeft deze vraag niets met de caravan te maken en wil Willem gewoon iets anders aan kunnen sluiten zonder de auto te hoeven starten.
@Eric,
Heb je weleens een aanstekeraansluiting losgemaakt?
Hier zit echt geen 4mm kabel achter. Het houd bij 0,75mm wel op. Ik rijd nu mijn derde auto, maar bij allemaal was dit even dun.
Op zich geen probleem. Als vuistregel wordt gesteld dat er ongeveer 10A per mm2 kabel doorheen kan. (Uiteraard ook afhankelijk van de lengte van de kabel)
Willem antwoordt op 27 januari 2013:
Uitleg. Wij hadden een stroomuitval in de stad en na 2 uur vond ik het tijd om mijn auto die voorzien is van een 12->220v omvormer (rechtstreeks op de accu)mijn woning van een energie zuinig lichtje te voorzien. toen het na 16.30hr heel donker was in de straat konden wij tv kijken en hadden licht. meer hoefde ook niet. De stroomstoring duurde totaal 4 uur.(auto opslot en hoefde niet te draaien) maar omdat deze auto eruit gaat zit ik te twijfelen of wederom de vaste omvormer aansluiting maken(max 1000W) of een simpele losse omvormer van ca 150wat via de 12v aansluiting maar ik wil liever geen sleutel in het contact laten zitten.en de auto die ik op het oog hebt heeft een start knop. (omvormer idee was geboren omdat in tjechie het standaard was op de camping dat de stroom uitviel.en de auto niet voor de caravan kon staan)dus verlengsnoer op omvormer was perfecto
dus als 1 malig indrukken startknop werkt met auto op slot en niet draaiende motor ga ik niet de zwaarder omvormer installeren. deze omvormer kan soms toch net in de weg zitten in de kofferruimte.
Jan antwoordt op 27 januari 2013:
Het verdient de voorkeur in dit geval de auto niet op contact te zetten.
Op contact worden diverse systemen ‘live’ gehouden en die zorgen ervoor dat de accu veel eerder “leeg” raakt.
Het kan zijn dat de auto na enige tijd zichzelf afschakelt waarna je geen stroom meer uit de aanstekeraansluiting krijgt.
Het beste in dit geval is om na te denken aan een aparte aansluiting rechtstreeks op de accu.
Daarbij moet je de laadtoestand van de accu voortdurend in het oog houden voor de mogelijkheid de motor nog te kunnen starten.
GoofyCats antwoordt op 28 januari 2013:
Of een losse accu kopen en daar de omvormer op zetten.
Alles opgelost. Heb je tevens niet zo'n lang verlengsnoer nodig.
RobD antwoordt op 28 januari 2013:
Gewoon met twee klemmetjes op de beide accupolen. Werkt altijd
Jeroen antwoordt op 28 januari 2013:
Als het je daarom te doen is kun je natuurlijk ook een jaeger stekker kopen en die aan de omvormer maken. Als je daarvan de constante plus neemt hoef je zeker je auto niet te starten of open te laten.
Hans antwoordt op 28 januari 2013:
Willem:
Ik heb diezelfde vraag een paar maanden terug aan mijn Renault dealer gesteld en als antwoord gekregen dat er geen accessoirestand in mijn Scenic (1.6. Diesel) met Start en Stop optie zit. Ik moet mijn motor eerst starten voordat ik mijn caravanverlichting kan controleren. N.a.v. het antwoord van Jan heb ik het net even geprobeerd maar als ik de startknop kort indruk start de motor gewoon.
Ik moet wel de kaart nog heel primitief in de houder stoppen dus misschien is het in jouw geval anders.
Hans
Bob antwoordt op 28 januari 2013:
Jarenlang heb ik een stekker met een lang snoer en aan het eind een contrastekker zoals op de auto zit gebruikt voor verlichting in de caravan. Na een dag of 5 moest de auto weer gebruikt worden om de accu op te laden.
Met de nieuwere auto's gaat dit niet meer, hoogstens een dag of twee. Voor de computer en alle andere electronica moet de spanning hoog blijven. Onder de 11 volt weigert de startmotor.
Jan antwoordt op 28 januari 2013:
“ N.a.v. het antwoord van Jan heb ik het net even geprobeerd maar als ik de startknop kort indruk start de motor gewoon.”
Zet hem eens in de versnelling en niet de koppeling intrappen.
Jan antwoordt op 28 januari 2013:
“ als antwoord gekregen dat er geen accessoirestand in mijn Scenic (1.6. Diesel) met Start en Stop optie zit.”
Die zit er wel op. Dat is het invoeren van de kaart in de kaarthouder. Het kan dan echter nog steeds zo zijn dat er geen spanning op de aansteker is. Gezien de kritische accuwaarde van de moderne auto zorgt een forse aanstekerstroom er voor dat de auto na enige tijd niet meer wil starten zoals Bob ook al aangaf. Het is daarom dat de aansteker pas spanning geeft wanneer de motor draait.
Hans antwoordt op 28 januari 2013:
Geldt dat dan ook voor de radio, navigatiesysteem, knipperlichten, koplampen ? Die doen het ook niet.
Hans
Jan antwoordt op 28 januari 2013:
Die werken veelal pas "op contact".
Gerrie antwoordt op 28 januari 2013:
Zoals i al opperde en ook Jeroen:Van: Jeroen
Datum: 28 January 2013 om 08:19
Als het je daarom te doen is kun je natuurlijk ook een jaeger stekker kopen en die aan de omvormer maken. Als je daarvan de constante plus neemt hoef je zeker je auto niet te starten of open te laten.
Ik weet haast wel zeker dat ook de renault een constante stroomdraad heeft waar stroom opstaat zonder dat de auto op contact staat.
Jan antwoordt op 29 januari 2013:
De vraag van TS gaat over de aansteker ín de auto en hoe hij daar spanning op krijgt om een omvormer op aan te sluiten. TS heeft het helemaal niet over trekhaak of caravan gehad.
Misschien heeft hij geeneens een trekhaak.
Een constante stroomdraad aanleggen is dan toch een heel ander verhaal en niet ter zake doende?
En hoezo weet je dan vrijwel zeker dat er een constante stroomdraad (dus trekhaak) aanwezig is?
RobD antwoordt op 29 januari 2013:
"Misschien heeft hij geeneens een trekhaak."
Een onzinnige vraag voor caravantrekker,nl. dan. Beter een forum bezoeken van het specifieke merk dat hij denkt te gaan kopen.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 29 januari 2013:
Ik heb laatst in een Chrysler 300 automaat gereden en de motor startte alleen met de voet op de rem. Had je hem niet op de rem ging de accessoire stand aan.
Kan je een Renault dan altijd starten? Ook zonder de koppeling in te trappen als die in een versnelling staat?
Jan antwoordt op 29 januari 2013:
Nee, starten doet-ie dan niet maar het contact is wel aan.
Marcel antwoordt op 29 januari 2013:
Mijn Renault (Megane 2004 ) geeft uitlsluitend geeft melding op display rem intrappen of ontkoppelen.
Verder gebeurd er niets.
Hans antwoordt op 29 januari 2013:
Ik heb het e.e.a. nog even geprobeerd:
Zonder kaart te gebruiken doen de aansteker, radio en het navigatiesysteem het maar ik moet deze laatste twee wel aanzetten terwijl ze vanzelf aangaan als ik de motor start.
Als de Renault in de versnelling staat en ik trap niet op de koppeling dan start de auto niet.
Hans
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.