Caravantrekker.nl

Verkeersregels

Jan@ vraagt op 3 maart 2013:

Er komen steeds meer veel-baanswegen in NL. Hulde!!!
Maar stel je rijdt met je caravan op de rechterbaan van de A2 tussen Amsterdam en Utrecht, ca 98 km pu(op de teller) 94 echte km,s, wat ik dus meestal doe. Nu rijdt er op de 3e, 4e of 5e baan iemand met 90( ja die zijn er) . Mag ik die nu rechts inhalen???? Links inhalen mag niet, want ik mag met meer dan 2m breedte uitsluitend op de 2 rechter rijbanen.
Wie weet dit??

Naar laatste bijdrage

Reacties:

PieteR antwoordt op 3 maart 2013:

Het mag niet.

Het wordt tijd voor een "keep your lane"-systeem in Nederland.


antwoordt op 4 maart 2013:

@Jan@
Je schrijft dat je met meer dan 2m breedte alleen op de 2 rechter banen mag rijden. Dit is nieuw voor mij.
Ik ken wel de bepaling dat je met een totale lengte van meer dan 7 meter uitsluitend op de 2 rechter banen mag rijden. M.a.w. ook met een smal karretje ben je bijna altijd veroordeeld tot de 2 rechter banen.
vrgr
JT®


Jan@ antwoordt op 4 maart 2013:

JT . Je zou zomaar gelijk kunnen hebben. Ik heb altijd gedacht dat het (ook) met de breedte te maken had. Maar we zijn het eens dat wij in bovengenoemde case veroordeeld zijn tot de twee rechter rijbanen. Ik kwam een artikel tegen uit 1999!! waarin werd voorgesteld op veel-baanswegen rechts inhalen te gedogen (keep your lane systeem)bij grotere drukte. Wel is het zo dat je bij de blokmarkering rechts mag inhalen en wanneer er filevorming is.
Mijn ""theorie"" is dat wanneer er een of meerdere banen tussen de beide voertuigen zit, zoals in het voorbeeld, je wel rechts zou mogen inhalen.Maar of het echt mag????Geen idee.


Bob antwoordt op 4 maart 2013:

Met of zonder aanhanger is rechts inhalen verboden. Heel duidelijk dus. Het mag alleen bij files, ongeveer tot 30 km/uur. Rijdt er iemand op een linker baan langzamer, laat het dan aan anderen over om hem/haar duidelijk te maken om naar rechts te gaan. Meestal is het probleem na korte tijd opgelost, door afslaan, of plotseling begint het te dagen.
Hoeveel langer wordt je reistijd? Nou dan.


Jan@ antwoordt op 4 maart 2013:

Bob, het gaat helemaal niet om reistijd. Maar wanneer ik met mijn caravan rustig doorkachel op de rechter rijbaan en er rijdt iemand 2 of meer banen verderop 5 km langzamer dan ik, ik daar dan ""achter"' moet blijven. Dat komt mij heel vreemd en onlogisch over, sterker, ik kan me voorstellen dat ik het niet eens echt in de gaten heb en er rustig uiterst rechts voorbij tuf. Want op die A2 rijdt iedereen zo'n beetje op zijn eigen baan, ruimte genoeg.
Zo ook solo iemand die ca 100 rijdt op de meeste linkse baan
en ik 5 km sneller op de rechter baan. Je moet dan 3 rijstroken oversteken om achter die auto te komen om vervolgens te kunnen inhalen als ie wat naar rechts opschuift. Niet erg veilig lijkt me.
Ik zou willen weten wat het politie-beleid in deze is. Sommigen op dit forum zijn misschien bij de politie of hebben er contacten.


Bob antwoordt op 4 maart 2013:

Het is mij herhaaldelijk overkomen dat ik helemaal van links naar rechts moest gaan om iemand in te halen die niet rechts rijdt. Er is nu eenmaal afgesproken dat je alleen links mag inhalen EN dat je zoveel mogelijk gebruik moet maken van de rechter rijstrook. Degeen die het niet doet is in overtreding. Kijk maar eens naar "Blik op de weg" en dergelijke programma's. Het politiebeleid is om deZe personen er op te wijzen dat ze fout bezig zijn.
Ik ben het met je eens dat "Blijf in je baan" een rustigere verkeersbeeld geeft en veiliger is. Probeer dat eens aana een ambtenaar schaal 21 wijs te maken. Je zult er mee moeten leven. Niet kwaad worden. Denk om je hart.


Bob antwoordt op 4 maart 2013:

Ik bedoel natuurlijk van rechts naar links


Jan antwoordt op 4 maart 2013:

Kijk hier nog eens.

http://www.om.nl/onderwerpen/verkeer/overtredingen/onnodig_links_rijden/

(B&M: En nou niet weer het halve draadje weggummen.
Ik zet het niet voor de derde keer neer! }


nico antwoordt op 6 maart 2013:

Op de eerste plaats, je rijdt te snel... Rij gewoon negentig en je hoeft normaalgezien niet in te halen. Kom je toch een langzamere "verkeersdeelnemer" tegen die op de tweede, derde of weet ik veel welke rijstrook rijdt, als je die rechts voorbijrijdt zal er niemand een bekeuring voor uitschrijven. Al is het formeel verboden.
Volgens de wet: Samenstellen van voertuigen langer dan zes meter en vrachtwagens mogen alleen op de twee meest rechtse rijstroken rijden.


John antwoordt op 6 maart 2013:

............als je die rechts voorbijrijdt zal er niemand een bekeuring voor uitschrijven."

Nico stelt zich op als sponsor?


Jan antwoordt op 6 maart 2013:

Op de eerste plaats, je rijdt te snel...
Da’s wel de boel omdraaien.
Als je thuis gebleven was had je ook geen probleem gehad.

Kom je toch een langzamere "verkeersdeelnemer" tegen die op de tweede, derde of weet ik veel welke rijstrook rijdt, als je die rechts voorbijrijdt zal er niemand een bekeuring voor uitschrijven. Al is het formeel verboden.
Vervelender wordt het mocht de langzamere “verkeersdeelnemer” besluiten naar rechts te gaan en jou daar niet verwacht. De gevolgen daarvan kunnen wel eens heel vervelend uitpakken. O ja, en je krijgt alsnog een bon. 😉


Janka antwoordt op 7 maart 2013:

Mwah, dat zal zo'n vaart niet lopen. De snelheid is dusdanig laag dat je niet plotseling naast die ander opduikt maar heel langzaam er naast komt te rijden. En daar ook even blijven hangen. Ook zonder caravan gebeurt dit vooral in de weekenden op de A2 richting Utrecht. 90 op de 2e of 3e rijbaan want je mag maar 100 en die trajectcontrole is onbetrouwbaar...Een seintje (al dan niet met claxon) is dan al voldoende om de andere uit zijn of haar winterslaap te halen.


Jan antwoordt op 7 maart 2013:

De snelheid is dusdanig laag dat je niet plotseling naast die ander opduikt maar heel langzaam er naast komt te rijden.
Voor jouw gevoel niet, maar de winterslaper beleeft dat misschien heel anders omdat je daar niet wordt verwacht.
Daarbij kan hij wel eens gewekt worden door een andere weggebruiker die iets heftiger dan met een seintje de winterslaper op zijn gedrag opmerkzaam maakt waarop (schrik)actie volgt.
En zo zijn er meerdere scenario’s denkbaar.
Al zal het niet zo’n vaart lopen, je plaatst jezelf toch door een ander in een kwetsbare situatie en dat moet gewoon niet nodig zijn.
Gaat het mis, dan zijn voor jou de rapen gaar.


Marcel antwoordt op 7 maart 2013:

Ik haal in zulke gevallen wel rechts in. Maar alleen indien ik ruimte heb om uit te wijken. Dwz er zit een vrije baan tussen de auto die ik inhaal en mijn auto. Of ik kan naar rechts uitwijken (vluchtstrook of vrije baan. En dan haal ik in met een beperkt snelheidsverschil en let angstaanjaagend goed op 😉


nico antwoordt op 7 maart 2013:

Tussen rechts inhalen en rechts voorbijrijden zit een groot verschil....Als je dit met je combi op een gepaste snelheid doet zal er geen enkele dienstdoender moeilijk over doen.


Jan antwoordt op 7 maart 2013:

Tussen rechts inhalen en rechts voorbijrijden zit een groot verschil....
Niet voor de wet.


Janka antwoordt op 7 maart 2013:

En u denkt dat de hermandad de moeite neemt om 4 of misschien wel meer minuten er achter blijft hangen om te zien wat er gebeurt? Want daar hebben we het wel over.


Jan antwoordt op 7 maart 2013:

Ik denk helemaal niets.
Het is nu eenmaal niet toegestaan en daar veranderd niemand wat aan. Of je er nu voor bekeurd wordt of niet is helemaal niet relevant.
De vraag van TS is of je rechts mag inhalen en het antwoord is nu wel duidelijk dacht ik.
Voor de rest gaat het onderhand nergens meer over.


Janka antwoordt op 7 maart 2013:

Zo gemakkelijk kom je er niet vanaf. TS stipt een situatie aan en vraagt hoe daar mee om te gaan. Tot nog toe gaan de antwoorden nog steeds over die situatie.


RobD antwoordt op 7 maart 2013:

" Tot nog toe gaan de antwoorden nog steeds over die situatie."

Conclusie uit al die antwoorden: het mag niet, of het nu voorbij rijden is of inhalen.
Als de politie toevallig achter je rijd en ze ook maar het vermoeden hebben dat je langzaam rechts voorbij gaat, ze blijven je volgen. Ook meer dan 5 minuten.


TheoS antwoordt op 7 maart 2013:

In de discussie hierboven worden de begrippen inhalen en voorbijrijden door elkaar gehaald.

Met inhalen wordt door wetgever bedoeld het passeren van een
verkeersdeelnemer (auto, fietser, voetganger etc.),die zich op de zelfde rijbaan bevindt. Dit kan een stilstaande verkeersdeelnemer zijn (b.v. bij een verkeerslicht, zebrapad) of een verkeersdeelnemer die zich beweegt.

Met voorbijrijden wordt bedoeld het passeren van een voertuig of iets anders dat niet aan het verkeer deelneemt (b.v. een geparkeerde auto, maar ook een betaalpoort) of wel aan het verkeer deelneemt, maar zich niet op de zelfde rijbaan bevindt (b.v. een voetganger op het trottoir).


Jan antwoordt op 7 maart 2013:

Dus het voorbijrijden van een stilstaand verkeerslicht of zebrapad op de rijbaan heet het inhalen van een verkeersdeelnemer?
En bij het rechts voorbijrijden van een langzamer rijdende auto die op de linkerrijstrook van dezelfde rijbaan rijdt is die daardoor geen verkeersdeelnemer?

Ik zei toch al dat het onderhand nergens meer over ging.😉


TheoS antwoordt op 7 maart 2013:

Jan,
Lees s.v.p. goed wat er staat:
Uit hetgeen ik schrijf kun je alleen concluderen:
1. Dat het voorbijrijden van een verkeerslicht e.d. "voorbijrijden" is;
2. Het passeren van een auto die staat te wachten bij een zebrapad "inhalen" is.
3. Een langzaam rijdende auto een verkeersdeelnemer is.

Het gaat nergens meer over?
Jij bent o.m. een van degenen die de twee begrippen door elkaar heeft gehaald.
Je stelt dat voor de wet er geen verschil zit tussen rechts inhalen en rechts voorbijrijden. Je doet dit in reactie op Nico. Hij stelt terecht dat er tussen rechts inhalen en rechts passeren een groot verschil zit.
Dat verschil is inderdaad groot. Bezie ook de jurisprudentie op dit vlak.

Waarom ben je er over begonnen als het over niets gaat? 😉


RobD antwoordt op 8 maart 2013:

Zebrapaden, fietsers, verkeerslichten, stilstaande auto's e.d

Kom ik op een snelweg allemaal niet tegen en daar gaat het hier om. Voor de wetgever is er geen verschil op de snelweg v.w.b inhalen of voorbijrijden op een snelweg. Rechts erlangs is rechts erlangs: Fout !!


Jan antwoordt op 8 maart 2013:

En daar kan ik mij helemaal bij aansluiten!

Dat er dan allerlei geneuzel ontstaat waarom iets wat voor de meeste volkomen duidelijk is (taalkundig) ontleedt moet worden gaat dan helemaal nergens meer over.
Het wordt nu kommaneuken en vooral wie de langste heeft of er het zwartst uitziet
Logisch want het draadje is inmiddels meer dan 5 berichten lang en dan begint het gesodemieter.


Louis antwoordt op 8 maart 2013:

Prachtig voorbeeld van opgerekte theorie die in de hele maatschappij net als hier alsmaar groeit,... de praktijk er volledig aan ondergeschikt word gemaakt, en zuivere antwoorden op vragen of problemen dus vaak uitblijven.
Beetje Brusseltje spelen lijkt wel.
Maar Jan @ : Je mag niet met je aanhanger op de derde of verdere banen komen, en mag ook niet "rechts inhalen".
Slechts in fileverband wanneer alle banen bezet zijn mag je elkaar rechts en links voorbij schuiven wanneer de snelheden rond stapvoets blijven.
( En nu krijgen we dus weer een discussie tot achter de komma over wanneer iets nog stapvoets is? )
Dus je zult je er in eventuele ergernis bij neer moeten leggen, en er achter blijven.
In Nederland houden wetmakers nu eenmaal niet echt van enig doorstroming bevorderend gedrag of maatregelen.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker