Franck vraagt op 17 maart 2013:
Willen dit jaar met de caravan naar Italie. Een van de opties is via de Fernpas naar Innsbruck en zo verder Italie
in. Mijn vraag is of deze pas met de caravan goed te doen is. Combinatie Renault Scenic 2.0 en Hobby excellent 455 UF.
m.vr.gr.
Franck van Dorsselaer
antwoordt op 17 maart 2013:
Ja hoor, prachtige route en heel goed te rijden, ik rijd hem met een oude Bora 2.0 met maar 116pk benzine, erachter een Hobby 460ufe van 2004, geen problemen, wel eens van de pas af naar een overnachtingscamping gereden waar een klein stuk 12% helling was (stond niet op kaart) in de eerste versnelling en de toerenteller op 3000tpm houden en gewoon rustig het werk laten doen, niet haasten en alles blijft heel. Maar dit terzijde, Fernpass is heel goed te doen!
Succes René
John antwoordt op 17 maart 2013:
tik eens in de kolom 'zoeken': Fernpass.
mannus antwoordt op 17 maart 2013:
de fernpas dan richting innsbruck afslag unterperfuss mooie overnachting camping altijd plek oja frenpas geen probleem caravan route
Roger antwoordt op 17 maart 2013:
Fernpass is niet meer dan een molshoop. Wij rijden al 25jaarover Fern en Reichenpass. Is toeristisch erg mooi van uitzicht. Wij overnachten in Wertach op ččn km van de autobaan af.
RobD antwoordt op 17 maart 2013:
Frank, kijk hier eens: http://www.caravantrekker.nl/review/gebruikservaring.php
word je wat wijzer van ook omtrent 'bergen'
RobD antwoordt op 17 maart 2013:
PS: Roger waar is de Reichenpass?
johan antwoordt op 17 maart 2013:
praktische ervaringen:
Italie forum:
http://www.campingmening.nl/forumtopic.php?forum=ita&topic=7008
http://www.wegenforum.nl/viewtopic.php?f=246&t=16681
johan
Bert antwoordt op 17 maart 2013:
Natuurlijk is de Fernpass voor geen enkele combinatie een probleem. Ook al zou je aan de grens zitten van wat je mag trekken met de auto of wat de auto volbeladen nog aan aanhangermassa mag trekken.
Weet u dat sinds al bijna twee decennia lang elke auto moet voldoen aan het optrekken op 12%?
De vraag moet echter anders luiden: ben ik (ja u) in staat in een file, op een stijging van amper de helft, de koppeling of uw automaat te sparen?
Weet u dat op de toegangsroute naar de Gotthardtunnel er door de Zwitsers minimaal 3000 vooral Nederlandse caravanners worden afgesleept (per seizoen)?
Raarrrrrrrrrrr. 😉
Dirk antwoordt op 18 maart 2013:
@Bert onzin dit verhaal alleen eigen belang speelt hier.
Gr Dirk
Jim antwoordt op 18 maart 2013:
Fernpass is met caravan te doen hoor. We vinden alleen de route via Frankfurt- Wurzburg- Neurenberg- Munchen- Brennerpas veel fijner rijden naar Italie. Fernpass heb je een deel geen snelweg en dat stuk erg druk!
Ik zal dus de route via Frankfurt- Wurzburg- Neurenberg- Munchen aanrader, rijdt stuk gemakkelijker.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 18 maart 2013:
De vraag of een doorgaande route met een caravan te doen is, geeft aan dat de chauffeur niet weet wat hij wel of niet kan met met zijn eigen combinatie. Dat is helemaal niet erg en het is goed dat hij dan vraagt of iets kan. Ook helemaal niet gek dat Bert dan aangeeft dat die chauffeur nog wat kan leren, bijvoorbeeld in een cursus in Zuid-Limburg. En ik weet ook zeker dat die cursus goedkoper is dan een stel kopotte koppelingsplaten (en voor lease rijders in ieder geval de vakantie niet verstoort).
Gerrie antwoordt op 18 maart 2013:
Bert :Weet u dat sinds al bijna twee decennia lang elke auto moet voldoen aan het optrekken op 12%?
Ik wist (wel vaag eens over gehoord) het niet maar misschien kan je wat duidelijker zijn. Waar geld deze regel, heel europa ? Hoe controleerd men hierop. Hoe kan jij weten of je combinatie dat kan, caravantrekker, proefondervindelijk vaststellen, bij dat laatste ben je al in overtreding als je vaststelt dat het niet lukt. Hoe controleert en handhaaft men hierop ( staan bij de Brenner en die 3000 combinaties een prent geven). Kortom 1 opmerking, veel onduidelijkheid. Wel interessant.
Janka antwoordt op 18 maart 2013:
Volgens mij is die 12% niet te vinden op de Fernpas. Of vergis ik me daarin?
Roger antwoordt op 18 maart 2013:
Robd, het is Reschenpass. Over fernpass loopt het verkeer vlot. De autobaan loopt al tot Fussen en vandaar zijn de wegen rond de meeste dorpjes nu omleidingen en nieuwe tunnels dat vlotter rijdt. Van de Fern naar de Rechenpass is een stuk autobaan betalen 8€. Zo over Schlanders,
en vanaf Meran terug snelweg.Vacantie is van bij u thuis als u vertrekt.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 18 maart 2013:
Als het echt druk is (top dagen in het hoogseizoen) is de kans groot dat er ook file is op de Fernpas. Maar ook München - Salzburg is dan druk met files. Alleen op de Fernpas kan het zijn dat je dan meerdere keren moet optrekken op een helling. Die is niet steil, maximaal 8%, maar moet met een caravan wel met beleid gebeuren.
RobD antwoordt op 19 maart 2013:
Probleem met file's is dat ze ieder moment van de dag kunnen gebeuren. In het hoogseizoen is de kans uiteraard wat groter.
"Van de Fern naar de Rechenpass is een stuk autobaan betalen 8€.'
Je kunt via Imst-Köningskapelle tot aan Zamst knooppunt Knoten ook normaal via de B171 over 15km.
Bert antwoordt op 20 maart 2013:
@Gerrie
Ik schreef: Weet u dat sinds al bijna twee decennia lang elke auto moet voldoen aan het optrekken op 12%?
Gerrie: Ik wist (wel vaag eens over gehoord) het niet maar misschien kan je wat duidelijker zijn. Waar geld deze regel, heel europa ? Hoe controleerd men hierop. Hoe kan jij weten of je combinatie dat kan, caravantrekker, proefondervindelijk vaststellen, bij dat laatste ben je al in overtreding als je vaststelt dat het niet lukt. Hoe controleert en handhaaft men hierop ( staan bij de Brenner en die 3000 combinaties een prent geven). Kortom 1 opmerking, veel onduidelijkheid. Wel interessant.
Die 12% wegrijvoorwaarde (5 keer achter elkaar binnen 5 minuten op zeeniveau) is een voertuigeis, vastgesteld en in de praktijk getest door de (Europese) testinstantie die de typegoedkeuring van een nieuw model auto verzorgen. Met het door de fabrikant aangegeven totaal toegestane treingewicht. Het trekgewicht maakt daar dus deel van uit. Natuurlijk doen ervaren testrijders die testen!
In sommige landen (als inwoner van dat land) mag je soms meer trekken mits je je niet begeeft op hellingen steiler dan 8%. In Nederland is er maar een voorwaarde: die 12% eis en dat daarbij behorende toegestane trekgewicht.
Controle is er natuurlijk nooit op. Uitsluitend vinden controles plaats op het toegestaan trekgewicht. Als u dus op een 18% helling aan het stoeien bent en u komt niet weg, krijgt u daar geen bekeurig voor. Automobielfabrikanten geven vaak wel aan dat u zich niet moet begeven met het totale treingewicht op grotere hoogten omdat de prestaties dan afnemen. Dat komt door gebrek aan lucht en dan nemen de prestaties af. Ook het remmend vermogen bij de afdaling kan de fabrikant u ernstig aanraden sterke afdalingen te voorkomen....
Dat doen ze natuurlijk om u te weerhouden van 'rare' routes en om garantieclaims te voorkomen!
Een geheel ander ding is dat heel veel combinaties in de files bij de Brenner en vooral de Gotthardtunnel-route in de problemen komen. Ik refereerde daaraan. Die hellinkjes zijn amper 5 of 6% steil dus hoe kan dat nu? Hij kan en mag op 12% (laten we zeggen 10% op enige hoogte) dat toch?
Het antwoord is eigelijk heel simpel: onkundigheid en te weinig ervaring onder die omstandigheden. Daardoor ben je geneigd te veel gas te geven (want anders slaat de motor af) en de bijbehorende slip van de koppeling zorgt al heel snel voor een oververhitte koppelings/drukgroep. En als je die actie (in een file) snel en vaak herhaalt, dan gaat het na een keer of wat mis: rook onder de motorkap, voorafgegaan door een penetrante geur en bam...
Ja, Dirk. Allemaal onzin. Uitsluitend eigenbelang van ons omdat we graag puur onzinnige caravancursussen verkopen. Nergens voor nodig zo'n caravantraining. Joh, waar maak je je ook maar Een beetje druk om als caravanner... Zo'n ding achter je auto doet toch precies wat je wilt? En zolang hij er niet afvalt is er toch niets aan de hand?
Dirk heeft vast gelijk Gerrie... Nergens iets van aantrekken en gaan met die banaan. 😉
TheoS antwoordt op 20 maart 2013:
@Bert,
rook onder de motorkap, voorafgegaan door een penetrante geur en bam...
Rook en penetrante geur zijn niet bepaald bevorderlijk voor je koppeling.
Deze leiden niet automatisch tot "bam". Toch?
RobD antwoordt op 20 maart 2013:
"Nergens iets van aantrekken en gaan met die banaan."
Doe ik al jaren Bert😉
Dirk ziet in gedachten al 3000 Nederlanders afgesleept worden, een misvatting, te wijten aan ff goed lezen.
Gerrie antwoordt op 20 maart 2013:
Dank je voor de heldere uitleg Bert.
Dirk antwoordt op 20 maart 2013:
@ voor ieder die het wil,als er door de Zwitsers jaarlijks 3000 caravancombinatie,s afgesleept zouden worden bij de Gotthardt tunnel en vooral nederlandse combinatie,s,want dit herhaal je elk jaar dan weet ik zeker dat we zowel in Zwitserland/Oostenrijk en Duitsland in die periode uitgebreid op het acht uur journaal zouden te zien zijn.
Maar ja wij kunnen als we willen nog een cursus volgen hoe zit het dan met al die andere stakkers uit de ons omringende landen misschien een Caravantrekkers steunpunt oprichten onder aan de Gotthardt.
gea antwoordt op 20 maart 2013:
nou dirk je gaat je wel op glad ijs begeven!
Bert antwoordt op 20 maart 2013:
@Dirk. Van een grote Nederlandse lease-maatschappij heb ik uit eerste hand vernomen dat zij per jaar gemiddeld 300 auto's van hun klanten moeten laten repareren of repatriëren die (bijna altijd met caravan) vooral in de problemen komen nabij de Gotthardtunnel. Ik ga uit van 10% marktaandeel (kan het mis hebben) en kom op die manier dus op 3000 per jaar op het totale caravanrijdende Nederlandse volk dat die route(s) neemt. Ja, dat is simpel rekenwerk en het daadwerkelijke aantal zal best wel anders kunnen liggen. Maar je mag eveneens aannemen dat Duitsers ook niet allemaal precies weten hoe goed om te gaan met een koppeling onder dit soort omstandigheden. Maar dat percentage ligt ongetwijfeld lager omdat men in Duitsland veel sneller leert omgaan met heuvels, hellingen en bergen dan wij Nederlanders.
Ik ben echter bang, Dirk, dat ik je niet kan overtuigen. Ook niet met feiten. Voor jou is alles wat ik (e/o Menno) beweren slechts gericht op het verkopen van onzinnige caravancursussen. En dat geeft helemaal niets, jij mag je mening ventileren hoor.
Jim antwoordt op 20 maart 2013:
Wij hebben weleens in de file gestaan op een helling. Niets moeilijk aan vind ik. Gewoon normaal wegrijden zoals altijd doet en dan de handrem er rustig af laten gaan. Gaat altijd uitstekend, ook op hellingen meer dan 10%, al kom je die hellingen eigenlijk niet tegen.
Wat ik al zei, ik vind de route via Frankfurt- Wurzburg- Neurenberg- Munchen wel een stukje fijner en gemakkelijker rijden dan via de Fernpass.
RobD antwoordt op 20 maart 2013:
Enigste manier om naar boven te gaan op een helling: Laat de combinatie rustig kruipen. Er zal best een gat vallen naar voor waar een ongeduldige inschiet. Maar alleen zo heb je ruimte en laat je alles lekker lopen zonder steeds te moeten optrekken en de koppeling te belasten.
Trouwens, ook in een file op vlakke weg een ideale manier😉
Gerrie antwoordt op 20 maart 2013:
Bert, het is goed dat je anderen wijst op e problemen die er kunnen ontstaan. Het gaat in je verhaal wel om wat veel aannames, percentage/aantal.
De leas-maatschappij heeft het over 300 auto's met panne. Gaat het hier echter ook allemaal om auto's met een kapotte koppeling en is de panne allemaal ontstaan in de file bergop. Misschien is het wel zo dat daar in de regio de meeste Nederlanders op vakantie gaan en ja de meeste zullen wel met een caravan gaan.
Je vorige uitleg was zo helder naar mij, maar dit verhaal zou ik wel willen geloven maar de onderbouwing is niet gestaafd en berust op aannames. De volgende keer beter.
John antwoordt op 20 maart 2013:
"Misschien is het wel zo dat daar in de regio de meeste Nederlanders op vakantie gaan en ja de meeste zullen wel met een caravan gaan."
Aanname? de meest nederlanders gaan zonder caravan op vakantie!! De meeste rijden door, Italié in of zuid Zwitserland!!
Er gingen in 2004 6.000.000. personenauto's door de tunnel, wat tot nu toe redelijk stabiel is.
3000 stuks met panne is dan ook een heel goede schatting, een half percent.
Gerrie antwoordt op 20 maart 2013:
Als het er dan 3000 zullen zijn, zouden die dan ook geen panne hebben gekregen in bijv. ons vlakke kikkerlandje. Auto's gaan soms stuk.
Bert antwoordt op 20 maart 2013:
Nee, koppelingsproblemen. De enige aanname van mijn kant is het extrapoleren van het totaal t.o.v. die van de lease-maatschappij.
Stel dat mijn aanname 50% afwijkt? Dan nog is het triest dat 1500 caravanners per seizoen op zo'n k.. hellinkje in de problemen raken.
@Dirk. Zwemmen kun je leren uit een boekje. Verdrinken kun je voorkomen door zwemles te nemen.
Dirk antwoordt op 20 maart 2013:
@Bert over verdrinken gesproken je bent in tijd van twee uur al bereid om er eventueel 50 procent vanaf te halen voor het geval??
Gr Dirk
Bert antwoordt op 20 maart 2013:
Natuurlijk, want met een 50% afname tot 1500 is "het" ook te veel. Of niet dan?
Beste Dirk, alias 'troll' (voor nietsvermoedende, informatiezoekende forumbezoekers, Dirk is zo'n "stoker", en zo iemand noemt men een troll)
Hoe ongeloofwardig heb je zelf inmiddels gemaakt?
Menno zal vast wel deze 'discussie' afkappen binnenkort. Het gaat zoals zo vaak nergens meer over...
TheoS antwoordt op 21 maart 2013:
@Bert,
Alvorens Menno daar toe overgaat toch een vraag. Mijn opmerking van 20 maart om 00:57 was bedoeld als vraag. Blijkbaar heb ik deze minder duidelijk gesteld.
Rook en stinken zijn niet goed voor je koppeling. Buiten discussie is dat je ze moet vermijden. Ze leiden echter niet automatisch tot een crash. Er zijn nog meer factoren die dat bepalen. Is daar iets te zeggen?
gea antwoordt op 21 maart 2013:
sorry lezers,
ik vind zelf wat dirk verteld toch wel interesant!
hij zegt namelijk tot er in een tijd van twee uur al de helft aan schade gevallen af valt en dat gebeurde ook?
komt die 1500 gevallen die hier nu nog verteld word wel geloofwaardig over als dat zo slecht onderbouwd word. ik vind 300 gevallen van een lease bedrijf ook niet geloofwaardig namelijk.
er zouden als zoals hier verteld word uitgande van die 3000 gevallen elke dag 9 nederlanders staan met koppelings problemen.
is dat niet erg veel!
janka antwoordt op 21 maart 2013:
Voor dat deze discussie afgekapt gaat worden door Menno kun je met een gerust hart stellen dat het antwoord op de vraag van Franck "ja" is.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 21 maart 2013:
Het getal van 300 koppelingsproblemen per jaar van de lease maatschappij kan ik bevestigen. De rest van de aannames van Bert niet helemaal 😉
Ik weet niet of er bij gezegd is dat al die 300 gevallen alleen op de Gotthard route ontstaan. Wel dat dit een van de meest gevaarlijke punten is, waar de hulpverleners zeer regelmatig vervangend vervoer auto's heen brengen en waar ze heel wat vandaan halen. Exacte cijfers hebben we helaas nog niet. Ik ben wel in gesprek met medewerkers van SOS international om die te achterhalen.
Ook is er niet bij gezegd is dat het allemaal caravanners zijn. Wel kan je stellen dat het niet normaal is dat een koppeling in de lease periode kapot gaat. Dat kan eigenlijk alleen als de auto extreem gebruikt wordt, of als trekker en/of door heel slechte bediening.
3000 pech gevallen alleen op de Gotthard is onwaarschijnlijk. Dat zou immers zo'n 10 per dag betekenen (elk uur 1). Gaan we uit dat alleen in het file-seizoen er een probleem is, en dat 30 dagen per jaar is, dan zou dat 100 per dag betekenen. Als die file er 10 uur per dag staat (en dat is erg lang) dan zou dat betekenen dat elke 6 minuten een auto kapot gaat.
Nee....dat geloof ik niet (en Bert ook niet?)!
gea antwoordt op 21 maart 2013:
sorry maar dit antwoord past er niet helemaal bij?
wij hebben een opel zafira met een ketting distributie?
die ketting zou volgens de opel dealer levenslang mee gaan.
die van onze auto ging kapot bij 80000 km en garantie ho maar.
dus ik bedoel hier mee je kunt de auto industrie nergens meer mee vertrouwen!
Jan antwoordt op 21 maart 2013:
Past er niet helemaal bij?
Hoe past nou een opmerking over een distributieketting of het vertrouwen in de auto industrie hier nou wel bij?
RobD antwoordt op 21 maart 2013:
Is het interessant om te weten hoeveel pech gevallen er staan voor welke berg dan ook? Of er een ketting van een Opeltje breekt?
Interessanter is het om te weten hoe het komt, wanneer men uiteindelijk tot de statistieken behoord. En men kan zich beter verdiepen in hoe het een en ander te voorkomen voordat men één van de pech gevallen word, halverwege de berg.
Voor de twijfelaars; kijk eens onder de kolom trainingen😉
Bert antwoordt op 21 maart 2013:
@TheoS. Sorry, met 'bam' bedoelde ik geen crash, maar na geur en rook het functioneren van de koppeling. Dat gebeurt met een geluid dat je misschien het best kan omschrijven met 'bam'. Hoewel? Weet ik eigenlijk niet, nog nooit zelf ervaren... 😉
@Gerrie en anderen. Mijn extrapolatie van die gemelde (koppelings-)pechgevallen vanuit die 300 van de leasemij is wellicht te simpel. Maar je kunt best concluderen en dat doe ik dan ook dat de werkelijke totale aantallen groot zijn, onnodig groot zijn. Dat ik daarop wees (en Dirk verweet me dat ik door stemmingmakerij - indirect - reclame maakte voor onze caravantrainingen) is simpelweg een terechte waarschuwing. Er gaan veel koppelingen kapot op 'simpele' hellingen in files.
De keer dat ik op de terugweg in de file (begin mei - geen meivakantie) voor de Gotthardtunnel kwam ging zelfs de koppeling van een niet zwaar beladen personenbusje (diesel) naar de galemiezen. Een Italiaan notabene. Volkomen overbodig. Heel vaak optrekken i.c.m. met gasgeven, veel te veel gasgeven. Ik reed er naast kon dus alles horen en 'life' meemaken. Ja, dan jeuken mijn 'handen'. Ik stap dan het liefst uit en ga uitleggen... Lastig voor me in het Italiaans. 😉
TheoS antwoordt op 22 maart 2013:
@Bert,
Bedankt voor je reactie.
Waarschijnlijk heb ik 'Bam'een paar jaar geleden (2010) meegemaakt: op een stevige, bochtige helling van Albanië naar Montenegro moest ik een stuk achteruit rijden, omdat vrachtauto's en ik elkaar daar niet konden passeren.
Stom natuurlijk, maar iets te veel met slippende koppeling (achteruit omhoog op een bochtige helling) met te veel gas gereden.
Rook en stank. Op dat moment voelde de koppeling zacht aan. Dit was al snel weer over. Later heb ik het nog een keer dat zachte gevoel gehad. Terug in Nederland bij de garage geweest. Daar merkte men ook dat er iets niet helemaal in orde was. Na een ontluchting van de koppeling, functioneerde alles goed en functioneert het tot op heden goed. Volgens mijn garage kan mijn auto (Volvo V50, 2.0D) dit wel een keer hebben. Er is natuurlijk een aanslag gepleegd op de koppelingsplaten. Deze zullen eerder versleten zijn.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!