Caravantrekker.nl

Nissan Qahqai CVT

Maarten Coolen vraagt op 16 mei 2007:

Ik ben van plan een Nissan Qashqai 2.0 CVT te kopen omdat ik erg goede ervaringen heb met Nissan. In het verleden een Nissan Primera met handbak gereden en nu een Primera met CVT. Zo'n CVT doet het veel beter dan een handbak.
Tot mijn verbazing mag de Qashqai 2.0 CVT met max. trekgewicht van 1200 kg, 200 kg minder trekken dan de Qashqai 2.0 handbak. Dezelfde auto, dezelfde motor en vanuit mijn ervaring een veel betere versn.bak om te trekken. Weten jullie de reden daarvan ?
Graag reactie.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Caravantrekker (Menno) antwoordt op 16 mei 2007:

Blijkbaar heeft Nissan niet het vertrouwen in de CVT dat die bij 1400 kg heel blijft. Het maximim trekgewicht wordt door de fabrikant bepaald rekening houdend met de constructie van de gehele auto. Niet met de prestaties die mogelijk zouden zijn.


leo antwoordt op 16 mei 2007:

Bij autoos met automatische versnellingsbakken zijn de trekgewichten altijd lager dit heeft volgens mij te maken met de temperatuur ontwikkeling in de transmissie. Dit heeft niets met vertrouwen te maken in de CVT , deze transmissie is volledig betrouwbaar en is goed door ontwikkeld.


herman antwoordt op 16 mei 2007:

Dan heeft volkswagen zeker heel veel vertrouwen in zijn tiptronic. Deze mocht namelijk 100 kg meer trekken. Ik ga met Menno mee. De meeste fabrikanten hebben weinig vertrouwen in de automaat.


Jan@ antwoordt op 17 mei 2007:

Het is me opgevallen dat met name Aziatische merken dit onderscheid maken in trekgewicht tussen een handbak en automaat. Bij sommige Europese merken is het maximale trekgewicht uitsluitend afhankelijk van motorinhoud en vermogen. Lijkt me logischer. Misschien komt het omdat caravannen in Azie niet/nauwelijks voorkomt.


Tim antwoordt op 17 mei 2007:

Auto's met automaat hebben echt niet altijd lagere trekgewichten in vergelijking met de handbakken. Kijk alleen maar naar de Kia Sorento.


Maarten Coolen antwoordt op 18 mei 2007:

Wil toch nog even terugkomen op dat lagere aanhangwagen-gewicht van een Qashqai CVT.
Bij Nissan zitten volgens mij geen competente mensen aangaande berekenen van het maximale toegestane aanhang-wagengewicht, of zij hebben wat tegen aanhangers achter hun auto's. Jaren geleden (1997) kreeg ik van mijn werkgever een Primera Turbodieselomdat ik veel ging rijden. Volgens de specificaties mocht die auto niet meer dan 800 kg trekken. Zijn broertje met een benzinemotor, die ik tot dat moment reed, mocht 1400 kg trekken. Niettemin toch maar op vakantie gegaan met mijn turbodiesel + caravan van 1300 kg. Wat denkt u ? Ik had nog nooit met zo'n goeie combinatie gereden. Hellingen van 12 en 14% nam hij met caravan moeiteloos. Daarom heb ik nu ook mijn bedenkingen. Zowel een Qashqai handgeschakeld alsook de CVT hebben een GVW van 1960 kg. Zou je de toegstane belading van resp. 604 en 582 kg voor 50% benutten, dan zou je die andere 50% toch in het aanhangwagengewicht moeten kunnen stoppen. Daarmee belast je de auto toch niet zwaarder. Een auto kan nu eenmaal meer trekken dan laden. En wat zegt de wet ? Die maalt toch niet om technische zaken. Het toegestane aanhangwagengewicht is toch een kwastie van veiligheid.


Eric antwoordt op 18 mei 2007:

Goed dat je geen brokken hebt gemaakt met 500 kilo te veel aan de haak.
Je was verzekeringstechnisch behoorlijk zuur geweest.


Bert antwoordt op 21 mei 2007:

Maarten schreef: 'En wat zegt de wet ? Die maalt toch niet om technische zaken. Het toegestane aanhangwagengewicht is toch een kwestie van veiligheid.'

Een fabrikant bepaalt het trekgewicht en het toegestaan treingewicht. Redenen om het e.e.a. te beperken kunnen zijn de constructie van de auto en de bevestiging van de haak aan de auto, motorische beperkingen*, levensduur en koelingsaspecten van motor, de sterkte (hoeveel koppel kan ie aan) van transmissie en warmtehuishouding ervan. Soms doen fabrikanten ook gewoon hun werk niet goed... Maar in het algemeen kun je als gebruiker lastig beoordelen waarom precies er die verschillen zijn. Is echter van het zelfde model maar een andere motor / versnellingsbak het trekgewicht uiteenlopend - zoals bij de Qashqai - dan kun je er van uit gaan dat er een gegronde reden voor is.

'De wet' zorgt niet voor onze veiligheid. Een toegestane 'caravan' van 3500 kg achter een terreinwagen is verre van een veilige combinatie te noemen! Bij de typegoedkeuring van de auto wordt gekeken naar andere zaken dan 'hoe een combinatie qua weggedrag op de weg ligt'.
* Sinds geruime tijd moet een max. treingewicht 5 keer achter elkaar weg kunnen komen op een helling van 12% (zeeniveau) bijvoorbeeld.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker