vraagt op 13 april 2013:
Weet er iemand hoe de witte afdekplaat van de Hobby 460 ufe 2004 dissel te verwijderen is? En iemand ervaring met een fietsdrager op dissel gemonteerd, ik wil om gewicht juist te verdelen één kinderfiets achterop de fietsdrager zetten en een damesfiets op de disseldrager, de rest op het dak van de VW Bora, iemand ervaring met een fijn klapbaar type? Het viel mij op dat de dragers die te koop worden aangeboden erg snel weer verkocht worden, kan ook toeval zijn,
dank jullie wel, René
dabbertje antwoordt op 13 april 2013:
Je kunt je ook afvragen waarom die klapbare fietsdragers te koop worden aangeboden 😉
Wij hebben een wegklapbare gehad, maar ook weer verkocht. Te wiebelig en de fietsen staan ook weer een stukje hoger. (vrienden die 'm ook hadden, hebben 'm ook snel verkocht)
Hoe de plaat eraf moet kan ik je niet vertellen, bij de Hobby hadden we een fietsdrager achterop en bij onze huidige caravan hebben we gewoon kleine gaatjes in de plaat geboord om de fietsdrager te monteren.
Probeer de fietsdrager zo ver mogelijk richting disselbak te monteren (is wel lastig ivm de bolling van de disselklep) en geen 2 fietsen op de dissel van de Hobby te doen, omdat deze nogal kort is kunnen de fietsen met wegdraaien tegen de auto aankomen. Je zou er zelfs al last van kunnen hebben dat de fietsdrager tegen de auto aankomt. Ik heb al een paar keer schade gezien bij bezitters van caravans met een korte dissel.
Gr. Daphne
John antwoordt op 13 april 2013:
"Weet er iemand hoe de witte afdekplaat van de Hobby 460 ufe 2004 dissel te verwijderen is?"
eeeeeeuh, let me guess: een dealer?
Plaat zit geklemd, gewoon er even onder kruipen.
Bert antwoordt op 13 april 2013:
Duhhh John. De dealer weet dat vast ja, wedden dat René dat ook beseft? Met de vraag op een forum als dit is misschien wel snel en goed antwoord te krijgen van een gebruiker. Niets mis mee.
Tip: zet ongemonteerd de (een) fietsdrager met fiets op de dissel en draai met de combinatie een zo krap mogelijke bocht naar links tot de auto weer in de andere richting staat (180 gr.). Kijk of dan iets tegen de auto aankomt. Zo ja, drager naar de disselbak verplaatsen. Die hoeft onderweg niet helemaal open te kunnen. Handig is wel dat je nog net bij de gasfles kan om 'm open en dicht te draaien.
antwoordt op 13 april 2013:
Bedankt Daphne en Bert, dat is wel waardevolle info die jullie me melden, ehh John, mocht ik er echt niet uitkomen zal ik zeker de dealer raadplegen als er niemand op het forum het antwoord kan geven, maar vaak krijg je hier veel tips, dat blijkt maar weer.....
groeten, René
antwoordt op 13 april 2013:
De witte afdekplaat zit tegenwoordig vaak op 2 manieren vast:
1 met een plaatje en een schroefje/boutje, zichtbaar vanaf de onderkant. Dit kun je losdraaien en dan denk je dat de plaat eraf kan: mispoes.
2 de plaat zit dan nog vast met een soort kit dat op de dissel is gespoten en daarna is de plaat erop gelegd. Het spul zit nu aan elkaar vast om geklapper door de wind tijdens het rijden tegen te gaan.
Kiep de cv zover mogelijk achterover en kruip onder de dissel met een plamuurmes.
Dit is dun en flexibel. Steek voorzichtig tussen chassisbalk en witte plaat de kit kapot en doe zo beide kanten. Het kost een halfuurtje maar dan heb je hem eraf. Ga vooral niet trekken aan de plaat want je trekt hem kapot, de kit is veel te sterk.
Daarna even met wasbenzine de dissel schoonmaken van de laatste resten kit en de klus is geklaard.
Wij hebben een Fiamma XLA 200Pro kantelbare drager en die bevalt prima.
vrgr
JT®
J.H. Vis antwoordt op 14 april 2013:
De meeste kantelbare fietsendragers zijn idd een beetje wiebelig. Ik los dit op door kruislings 2 spanbandjes vanaf bovenzijde fietssendrager (Fiamma XLA 200Pro) naar de achterzijde dissel te trekken. Het wiebelen is opgelost en bij een evt. noodstop heb ik de garantie dat de hele mik niet door de vergrendeling breekt...Als je van te voren (met gedemonteerde afdekplaat) de positie bepaalt kun je eenvoudig gaatjes in de afdekplaat boren en de plaat tijdens en na montage laten zitten...Bij mij, een Chateau met lange dissel, passen er zonder problemen 2 grote fietsen en 1 kleine op.
antwoordt op 14 april 2013:
Duidelijke uitleg, bedankt! Hier kan ik mee vooruit,
groeten René
antwoordt op 20 april 2013:
Prima gelukt hoor allemaal, witte afdekplaat zit onder de disselbak met twee plaatjes vast dat is alles, geen kit overigens bij dit model, daarna de vergrendelslinger van het neuswiel eruit en weg is de afdekplaat, fiamma XLA Pro erop gezet en één wielgoot weggelaten die het dichtst bij de auto zat, drager kan ruimschoots kantelen voor de disselbakklep.
Over dat wiebelen: er zitten twee korte rechte stangen met snelsluitklemmen bij die aan de recht opstaande gebogen stang moet worden bevestigd en tevens aan de onderligger tijdens de rit, zo is het wiebelen grotendeels weg en voelt het geheel erg stevig aan, het viel mij reuze mee hoe solide het aanvoelt. Ik heb de uitslag ook geprobeerd maar de drager raakt de trekwagen niet, al met al weer een succes,
bedankt nog! groet René
Ben antwoordt op 9 mei 2014:
John,
Als je je dissel afdekplaat wilt verwijderen, ik heb er wel belang bij.
Groet, Ben
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!
Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.