Caravantrekker.nl

Elektrische vouwfietsen.

MvO vraagt op 16 april 2013:

Wellicht is deze vraag off-topic, maar toch....
Wie heeft ervaring met het gebruik van elektrische vouwfietsen in geaccidenteerd terrein en wat zijn deze ervaringen?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

antwoordt op 16 april 2013:

We hebben zelf geen e-bikes, maar wel diverse malen proefgereden , ook op vouwbikes.
Door de kleine wielen is voorwielaandrijving niet prettig (naar verhouding te zwaar in voorwiel)
Ik weet niet waar je woont, maar als je tijd en zin hebt dan is onderstaande link wellicht iets voor je.

http://www.fietsen.123.nl/entry/13995/e-bike-opstapdag-amersfoort/fietsagenda

Wij zijn daar vorig jaar geweest, echt aan te raden. Een goed buitenparcours met heuvel (over toegangsweg) en daarop kun je gelijk goed de trekkracht verschillen merken.
Helaas kunnen wij niet, anders waren we zeker gegaan.
vrgr
JT®


antwoordt op 16 april 2013:

MvO, Ik weet niet of je al aan het doorklikken bent geweest?
Ook in Breda wordt er vanaf dit jaar een opstapdag gehouden.

http://www.fietsen.123.nl/entry/13994/jaarlijkse-e-bike-event-dit-jaar-twee-keer-zo-groot

vrgr
JT®


MvO antwoordt op 20 april 2013:

JT, bedankt voor de genomen moeite.


Marcel antwoordt op 27 mei 2013:

ik weet niet of het nog van belang is. Maar in de bibliotheek zag ik dat er een test van elektrische vouwfietsen stond.


RobD antwoordt op 27 mei 2013:

Lekker duidelijk, Marcel
Welke bibliotheek?
Welke blad-tijdschrift of wat dan ook?
Of was het gewoon een leaflet?


Hans antwoordt op 27 mei 2013:

Wij zijn sinds kort in het bezit van de E-4motion fietsen en hebben deze uitgeprobeerd bij de Ligurische kust bij Portofino. Een belevenis. Iedereen kijkt je verbaasd aan.
Ik weet geen stijgingspercentages maar ik vermoed dat we toch wel hellingen van 12% genomen hebben zonder veel moeite.
Ze passen precies in de bagageruimte van een Scenic.

Hans


Marcel antwoordt op 28 mei 2013:

Was denk ik niet helemaal wakker toen ik dit poste.

Stond in de Waterkampioen van de ANWB. Heb niet gekeken naar welk nummer, maar de aankodiging stond op de voorpagina en het tijdschrift lag in de vitrine (dus ik veronderstel het nieuwste nummer).

Welke bibliotheek is denk ik minder relevant, ik veronderstel dat de meeste bibliotheken wel een leestafel met de meest gangbare tijdschriften hebben.


Jan Teepe antwoordt op 28 mei 2013:

Ik heb er een aantal uitgeprobeerd. In wezen leverden ze allemaal een niet stabiele ondersteuning. Schokkerig, direct accelereren na de eerste trap enz. Er was 1 fiets, Dahon Boost, met een Panasonic midden motor die een redelijk stabiele ondersteuning leverde. Deze fiets wordt jammer genoeg niet meer geproduceerd. Flyer schijnt hetzelfde aandrijf principe te hebben, maar deze heb ik niet geprobeerd. Als het mogelijk is om een gewone elektro bike mee te nemen, zou ik daar de voorkeur aan geven. Nu de Bosch aandrijving beschikbaar is, zou ik daar voor gaan. Wij hebben een Dutch ID, met Bosch motor aandrijving op de trapas, mee gehad naar Spanje en dat was grote klasse. Kan elke klim aan, heeft een zeer stabiele ondersteuning en kan ook helemaal naar wens ingesteld worden. De batterij kan tijdens het transport van de fiets gehaald worden, waardoor er een gewicht van ± 25 kg. over blijft om te transporteren. Deze fiets staat op een Thule lift fietsendrager, die aan de achterzijden van onze Sprite Cruzer gemonteerd is. Het totale gewicht aan de achterwand komt daardoor op ± 44 kg. En dat lijkt mij genoeg. Ik doe er geen tweede fiets bij. Voor mijzelf heb ik een gewone vouwfiets van het merk Torpeedo mee. En dat fietst goed. Maar ook weer niet zo goed als een gewone fiets.


fw antwoordt op 3 juni 2013:

Ik heb een mini e-4motion. Op de camping waren mensen met een maxi e-4motion.
De eerste is leuk in een stadje of op een vlakke camping, maar hellingen zijn zwaar. de tweede is wat beter voor tourtochtjes, maar op steile hellingen ook geen pretje. Ik zou een hele goede kiezen met relatief grote wielen. of een gewone e-bike.


Hans antwoordt op 4 juni 2013:

fw: Ik kan me niet voorstellen dat het gemakkelijker is met gewone elektrische fietsen een steile helling op te rijden dan met de e-4motion maxi. Alle elektrische fietsen hebben een 250W motor en leveren dus ongeveer de zelfde kracht (dacht ik zo). Vouwfietsjes rijden wel iets anders dan gewone fietsen; ze zijn nou eenmaal kleiner.

Met vriendelijke groet,

Hans


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker