Leo vraagt op 12 mei 2013:
Wij rijden nu een Citroen 1.6 EHDI met 92 pk. Daar trekken we een Chateau van 1000 kg mee, dat gaat uitstekend. Voor de Citroen hadden we een Peugeot 207 1.6 vti met 120 PK, dat ging ook prima. Nu hebben we belangstelling voor de nieuwe Renault Captur van ook 120 pk maar met een 1.2 liter motor.
De Renault heeft een max. vermogen van 120 pk bij 4900 tpm en een max koppel van 190nm bij 2000 tpm.
De Peugeot had een max vermogen van 120 pk bij 6000 tpm en een max koppel van 160nm bij 4250 tpm.
Kan iemand met deze cijfers mij vertellen wat een betere caravantrekker is voor onze Chateau, de Peugeot 207 of de Renault Captur.
Jeroen antwoordt op 12 mei 2013:
De Captur lijkt over de betere papieren te beschikken.
In alle rij impressie's wordt het traag reageren van EDC automatische versnellingsbak als negatieve eigenschap genoemd.
Ik ben ook geďnteresseerd in de Captur maar ben nogal huiverig voor de traag reagerende EDC.
Ik wacht even af of er een handgeschakelde versnellingsbak komt voor de 120 TCE.
Verder lijkt de peugeot 2008 wel een aardig alternatief.
Maar dan wel met de turbo motoren die later in het jaar aangeboden gaan worden.
Bert antwoordt op 12 mei 2013:
Daar kunnen we definitief een antwoord op geven als we alle gegevens (bakoverbrengingen) binnen hebben van de Captur...
Maar globaal kan ik daar wel al iets over zeggen. Ten eerste mag de Captur benzine (manual + automaat dubbele koppeling) en de diesel handgeschakeld) maar 900 kg trekken. De diesel automaat (dubbele koppeling) helemaal niets. 't Is maar dat je het weet.
De turbodiesel Citroën trekt eigenlijk altijd goed in het toerenbereik van 2000 tot 3000 tpm. De Peugeot benzine (zonder turbo dus) moe(s)t je als het nodig is (was) hoger in de toeren laten draaien, zeg vanaf een kleine 4000 tpm.
De Renault Captur 1.2 turbobenzine trekt net als de diesel vanaf zo'n 2000 tpm vast prima, maar als er gewoon dóórgereden wil worden (zoals bijvoorbeeld bergop op de snelwegen in de Ardennen) zul je hem óók wat hoger in de toeren moeten zien te houden, dit i.t.t. turbodiesels. Dat is niet erg omdat het geluidsniveau van die moderne turbotorretjes o.h.a. zeer beperkt is en hogere toeren dan een diesel t.o.v. benzine ook gewoon kán.
Wat de reden is dat de Captur duidelijk minder mag trekken dan andere producten van Renault met dezelfde motor is on (nog) niet bekend. Misschien ligt dat wel aan die bak-overbrengingen...
Hoe was het ook alweer? Eerst berekenen en dan tekenen? 😉
Leo antwoordt op 12 mei 2013:
@Bert:
Volgens de folder en de gegevens op AW mag de Captur met de 1.2 liter motor 1200 kg trekken.
900 kg is wellicht voor de 3 cilinder van toepassing.
Bert antwoordt op 12 mei 2013:
Voorlopig heb ik fabrieksinformatie, en die geeft aan 900 kg voor de benzine 3 (manual) en 4 cilinder (automaat) en de handgeschakelde diesel 900 kg op.
Jereon antwoordt op 15 mei 2013:
De Renault Captur mag 1200kg trekken (RDW kenteken gegevens).
Maar dan moet men wel het maximale terrein gewicht van 2626kg in acht houden.
Dit houdt voor de 1.2TCE in dat er ongeveer maar 175 kg laadvermogen (incl passagiers) overblijft.
De massa rijklaar is de Captur 1.2TCE +/-1250kg. De maximale massa van de Captur mag 1726kg bedragen.
Hier door is het maximale trekgewicht maar 900kg met een volledig beladen auto.
Wanneer je een caravan van 100kg gaat trekken zul je de auto zelf niet zwaarder kunnen beladen dan 1626kg.
Dit is dus +/-375kg belading (inclusief passagiers)
Het blijft inderdaad vreemd dat 'n Captur in Frankrijk een maximaal aanhangergewicht van 900kg heeft & in Nederland 1200kg met een beperking door de maximale terrein massa
Ook de Peugeot 2008 heeft deze beperking van het maximale terrein gewicht. Overigens hebben veel kleinere auto's van Franse makelij het probleem dat de maximale terrein massa het aanhangergewicht beperkt.
Jan@ antwoordt op 15 mei 2013:
Tjonge, je hebt bijna hogere wiskunde nodig om te bepalen wat er achter- en in kan. Autoweek geeft gewoon 1200 kg aan voor alle vermelde modellen (diesel automaat staat er (nog) niet bij. Oppassen geblazen dus. De waarschuwing van Bert mag wel in vette letters.
Hopelijk vergissen de potentiele kopers/caravantrekkers zich hierin niet.
Bert antwoordt op 15 mei 2013:
Correct. De auto mag 1200 kg trekken en niemand in Nederland zal je aanhouden en controleren op het treingewicht (dus ook het gewicht van de auto meetellen).
Het is dus vooral Renault (in dit geval van de Captur) en niet de wetgever die deze beperking (maximaal belaste auto en dus slechts 900 kg trekgewicht) bepaalt. De wetgever in het buitenland kan daar anders over denken trouwens....
Waarom past een fabrikant deze truc toe? Omdat bij de typegoedkeuring van een nieuwe auto eigenlijk maar één eis telt: met maximum treingewicht moet kunnen wegkomen op 12% op zeeniveau en wel 5x achter elkaar binnen 5 minuten.
Maar een ander argument kan zijn om de aandrijfvassen en de koppeling heel te houden en garantieclaims te voorkomen. Lees ook eens het handboek door van je auto. Heel vaak wordt daar beweerd dat je bij elke 1000 meter hoogte bijv. 10% van het toegestane trekgewicht moet aftrekken.... Denk ook aan het afdalen. Enz., enz.. Wettelijk en de praktijk. Ligt soms mijlen uit elkaar.
Bert antwoordt op 18 mei 2013:
Hoe dan ook, de Captur serie is toegevoegd aan onze database. Mét 1200 kg trekgewicht en mét beperking van het treingewicht.
John antwoordt op 18 mei 2013:
Dezelfde 'truc' waar de Koleos ook ten onder is gegaan😉
Je zou toch denken dat men wakker is geworden bij Renault.
Marcel antwoordt op 18 mei 2013:
Ik denk niet dat de Koleos ten onder is gegaan aan de beperkingen mbt trekken. De meeste auto's rijden rond zonder trekhaak en ik verwacht eerlijk gezegd dat de meeste nieuw-kopers ook niet zo bezig zijn met wat een auto mag trekken.
Het zal eerder te maken hebben de de (vermeende) prijs/kwaliteitverhouding te maken hebben.
Jan-Dirk antwoordt op 26 mei 2013:
De Captur 120 TCe EDC is óók handmatig te schakelen. Je hoeft dan alleen niet te koppelen.
john antwoordt op 26 mei 2013:
wij hebben een C 3 ehdi met een koppel van 230 nm, de C3 mag 1625kg wegen max en het totale treingewicht 2525kg.
er hangt een caravelair 390 aan die weegt vakatie klaar 940kg (pas gewogen) toegestaan 1000kg.
trekken we 1000kg af van het treingewicht af blijft er 1525kg over, de C3 weegt rijklaar 1160 tel daar bij op: 50 kg kogeldruk 100 kg bagage en 1 persoon van 80 kg dan kom je uit op 1390 kg .
zo zie je maar dat we nog genoeg reserve hebben we zouden dus nog 135 kg meer mee mogen nemen , trouwens de verhouding van caravan/auto is 68% het rijd goed en de motor trekt met gemak en tussen de 90 a95 km in de 5 prima dus .
met andere woorden met deze combi geen problemen met het totaal treingewicht.
we mogen 1150kg trekken maar als je er een caravan achter hangt van max 1000kg geen probleem , we zijn met 2 pers dus genoeg over voor de bagage .
john antwoordt op 26 mei 2013:
bevalt de C3 niet Jeroen??? voor ons tweeen voldoet hij prima 2 x 3 weken en 2 x een lang weekend weg en de rest een fijne auto om solo mee te rijden.
groetje,s
Wil buis antwoordt op 28 september 2013:
Wie kan zeggen of de 1.2 met handbak ookt echt komt .
Bochane zegt van wel renault nederland weet van niets .
willem antwoordt op 16 oktober 2013:
Misschien even wachten op de nieuwe Duster met de iets sterkere 1.2 van 125 pk en ook iets meer koppel.
Het trek en terreingewicht zijn op moment van schrijven nog niet bekend, maar waarschijnlijk hoger dan die van de Captur.
En alleen in handgeschakelde bak verkrijgbaar.
Stuk goedkoper dan de Captur ook nog.
Quirien antwoordt op 11 oktober 2014:
Bert, Menno
gisteren een berekening gedaan voor een kennis voor de diesel automaat.
In de uitdraai staat nog steeds kogeldruk onbekend.
Ik heb echter bij de Renault een folder met gegevens d.d. Augustus 2014 meegenomen.
- Hierin staat vermeld voor alle types 60 kg max kogeldruk.
Je kunt dus eventueel je rapport bijwerken.
Let inderdaad op max treingewicht; bij 300 kg belading in de auto ga je al "snoepen" van je maximale aanhangergewicht van 1200kg.
Ad Horrevoets antwoordt op 26 augustus 2016:
Beste lezers.Ben in beraad om n'RenaultCaptur te kopen.
Heb toch wat betreft de Renault Captur 1.2 nog vragen. Deze mag 1200 kg trekken , maar dan vindt ik weer dat de kogeldruk maar 60kg mag zijn, is dat niet erg weinig ?
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 26 augustus 2016:
Wij adviseren 5 a 7% van het caravan gewicht als kogeldruk. Bij 1200 kg is dat dus 60 a 80 kg. Die 80 kg is wat te veel voor die Renault maar 70 kg (10 kg te veel) zal niet direct een groot probleem zijn. Ideaal is het niet.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.