Caravantrekker.nl

Banden

vraagt op 18 mei 2013:

Ik heb onder mijn caravan deze banden liggen Toyo 205/65 R16C 55psi liggen . Wat moet je nu alles banden spanning aan houden de 55 psi (3.8 Bar)of de 4.5 Bar die jullie aan geven .
Het land waar we naar toe gaan is kroatie dus we moeten natuurlijk ook de warmte in de gaten houden . Als u hier op wil antwoorden alvast bedankt

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Jan antwoordt op 18 mei 2013:

Dat ligt geheel aan de draagkracht van de band en de belasting door de caravanmassa.
Beide heb je niet gegeven dus dan wordt het lastig adviseren.


Bert antwoordt op 18 mei 2013:

Staat er op de band 55 psi als maximum pressure??

Voorts vind je op de band ook de LI (Load Index) bijv. 100/102. Het hoogste getal mag je aanhouden. Zie http://caravantrekker.nl/algemeen/banden.php. En wat Jan al vroeg, wat weegt de caravan links/rechts?


jadatis antwoordt op 18 mei 2013:

Ik heb je bandmaat en in 6pr ( plyrating) gegoogled en de loadindex was 103/101 wat betekent dat voor enkellucht ( 2 banden op een ( denkbeeldige) as 103 staat voor 875kg maximum draagvermogen. Zoals je aangaf heb je C-banden, C-banden zijn er in 6PR met referentiedruk ( Pr) 55psi =3,8 bar en 8PR=65psi/4,5 bar en zelfs nog in Europa in 4,8 bar/70of69 psi.
Jouw banden hebben dus een Pr van 3,8 bar en mogen daarbij de volle 875 kg per band dragen.
Deze Pr is niet de Pmax , welke 1,4x de Pr is.
Dus zet je ze op 4,5 bar dan is dat niet slecht voor de band, maar je caravan stuitert over de weg of je schoeven gaan lostrillen.
Dat is als je caravan niet toevallig meer dan 1750 kg weegt.
Is dus nu je caravangewicht bekend, en daar wordt meestal de MTM ( maximaal toelaatbare massa) voor gebruikt, dan kan ik een verantwoorde druk voor je uitrekenen met mijn caravan/aanhanger-bandenspanningscalculator.


jan& antwoordt op 19 mei 2013:

Even voor mijn (on)begrip...
Ply s zijn koordlagen in een band, waaraan een vaste banddruk is gekoppeld? (8PR=65PSI), die afhankelijk van de belasting naar beneden gevarieerd mag worden?

Klopt dit?


Jan antwoordt op 19 mei 2013:

Ply s zijn koordlagen in een band, waaraan een vaste banddruk is gekoppeld?
Nee, niet echt. Er is wel een relatie tot de draagkracht en dus met de bandspanning maar er is geen echt direct verband.
PR staat voor Ply rating en zegt zoveel als ‘net zo sterk als x (6 of 8)ply. Hiermee geeft men al aan dat er andere materialen gebruikt worden als polyester en soms staal om aan dezelfde sterkte te komen als het ouderwetse rayon waarvan in oorsprong de koordlagen uit bestonden. Men streeft naar een zo dun mogelijke wang van de band tbv een lage rolweerstand en inmiddels zijn er andere betere en sterkere (kunstof) materialen voorhanden.
Sinds de in voering van de LI (Load Index) zijn de Ply en PR niet langer leidend in de aangifte tot welke belasting de band mag worden onderworpen. Wél blijft daarbij van belang bij welek bandspanning die belasting kan/moet worden gedragen. En daar komt pas psi of kPa in beeld. De referentiespanning zoals Jadatis gebruikt.


Jan antwoordt op 19 mei 2013:

kPa = hPa


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker