Van rooij vraagt op 18 mei 2013:
We gaan voor het eerst met een vw golf benz.1600 , en een homecar 40, frankrijk in.richting Jura.in nederland geen enkel probleem, maar wie kan mij vertellen of het te doen is die richting op.
kea antwoordt op 18 mei 2013:
Frankrijk heeft een goed wegennet. Je komt echter eerst door België en daar is het wegenonderhoud slechter.
Kom je via Luik, dan krijg je na Luik een lange helling (lijkt een beetje vals plat) via Brussel geen hellingen,
In Luxemburg kun je goedkoop tanken, bij grote vakantiedrukte wel even in de rij staan. Reken 70 km per uur als je via de snelwegen rijdt.
Anko antwoordt op 18 mei 2013:
De helling achter Luik lijkt op vals plat? Nu is het al weer bijna een jaar geleden dat ik er geweest ben, maar toch ..... vals plat? 😉
dick antwoordt op 18 mei 2013:
bij "berekeningen" kun je de exacte gegevens van de auto en caravan invullen en dan komt er een trekkracht rapport tevoorschijn met tekst. Er zijn diverse Golfs met en zonder turbo enz, dus ff invullen!! waarschijnlijk kan je daar wel wat mee!
Bert antwoordt op 18 mei 2013:
Wat 'is te doen', hangt af van je verwachtingen en je kundigheid.
Waar kom je vandaan en welke autoroutes volg je? De hellingen in de Ardennen zijn zeker geen vals plat hoor. In welke versnelling en met welke snelheid je die 5 à 6% stijgingen kunt 'meesteren' haal je uit een trekkrachtberekening die je op onze site kunt doen. Snap je geen ene jota van die tabellen en grafieken en teksten? Da's geen schande. Vraag voor een tientje een Advies op. Zie het menu linksboven. Dan worden die getalletjes duidelijk gemaakt...
Maar, tussen theorie en praktijk kan somns een groot verschil zitten. Vooral de bestuurder maakt dan het verschil, niet onze berekeningen... 😉
Snelwegen zijn nooit een probleem, maar soms kan het niet al te snel gaan heuveltje op. Wél een probleem kan het worden als je heuveltje op in een file terechtkomt.. Dan ligt het nooit aan de trekauto, maar aan jouw techniek hoe hiermee om te gaan.
Het kan zeker in de Jura af en toe best steil zijn. Nooit erg lang - zo hoog is die oude afgeplatte bergketen niet. Ook dan moet je weten hoe hiermee te dealen en wat er mogelijk is met je combinatie. Doch, belangrijker is weten wat jij kunt met deze Golf en betreffende HomeCar.
Ja, klopt. Ik maak reclame voor onze zeer doeltreffende caravan-rijvaardigheidstrainingen. Zelfs een (doelgerichte) Op Maat Mini cursus van een ochtend of middag hier in de Zuid-Limburgse heuvelen zorgt al voor voldoende 'bagage' om die trip naar de Jura vol vertrouwen te gaan doen komende zomer. Een investering die geld oplevert. Dat is een harde bewering die we waar kunnen maken. Sterker nog, ik durf dit ook waar te maken bij 80% van de zeer ervaren caravanners onder ons....
Oeioei, nu hoop ik dat enkele van die ouwe rotten die toch zo'n training volgden bij ons me willen backen... Zo niet? Dan beloof ik die reacties hieronder toch te laten staan. Mijn collega Menno gaat daar vast op toezien. 😉
Richard van Veen antwoordt op 19 mei 2013:
Ik heb vorig jaar een training bij Bert gevolgd in Zuid-Limburg samen met mijn zoon. Het was de bedoeling dat hij zou leren rijden met onze caravan zodat ik die met een geruster hart onze caravan kon uitlenen. En ik moet Bert gelijk geven dat ook ik met ruim 20 jaar caravan ervaring, nog veel geleerd heb.
Met name heb ik geleerd waar ik vooral op moet letten bij het maken van bochten en passeren van bijvoorbeeld fietsers in nauwe situaties. Daardoor zit ik nu toch meer ontspannen achter het het stuur omdat ik weet dat ik niet in situaties terecht kan komen die ik niet goed aan kan. Zou ik verkeert rijden en in een smal straatje terecht komen dan ben ik daar niet meer bang voor. Hoewel de cursus dus was voor mijn zoon, heb ik er ook heel veel geleerd en kan iedereen deze cursus aanraden.
Groetjes Richard
mannus antwoordt op 19 mei 2013:
boven komen gaat wel lukken maar bult af dat wordt vaak onderschat heb er meer zien liggen bergaf dan bergop.
Anko antwoordt op 19 mei 2013:
En daar komt bij dat elke caravan die je 'bergaf' ziet liggen 'bergop' kennelijk wel gehaald heeft. En andersom was dat nog maar afwachten geweest 😉
Frans antwoordt op 19 mei 2013:
”… investering die geld oplevert (..) ik durf dit ook waar te maken bij 80% van de zeer ervaren caravanners onder ons....”
Ik reken me gemakshalve ook tot die doelgroep met caravanervaring sinds begin jaren ’60 bij vader in de auto en zelf achter het stuur met caravan vanaf mijn 19e. Op reis gaan met caravan vind ik relaxter dan met soloauto en op een camping verheug ik me altijd op de volgende etappe. Met talloze paswegen op mijn palmares waaronder de Transfagarasan ligt het niet meteen voor de hand om me aan te melden voor een bergtrainingsweekend behalve voor de ontspanning… desondanks ben ik er van overtuigd dat ik daar kan leren.
Bert heb ik in Limburg en de Ardennen een dag naast me gehad in de auto en onwillekeurig krijg je hints (vaak in zorgvuldig gekozen termen), hij komt niet beginnersaanwijzingen maar borduurt voort op het niveau dat je hebt. Ik weet zeker dat ik die dag dingen heb afgeleerd en dat wekt vertrouwen, maar levert nog geen geld op. Ik zie er naar uit dat iemand mij een keer een cursuscheque cadeau doet 😉
Bert antwoordt op 19 mei 2013:
@Frans. Ik categoriseer jou onder de overige 20% (nadat ik je rijstijl en -techniek heb ervaren) 😉
boven komen gaat wel lukken maar bult af dat wordt vaak onderschat heb er meer zien liggen bergaf dan bergop.
@mannus & Anko. Dit aspect vormt dan ook vast onderdeel van onze trainingen. In ieder geval qua theorie (voor een goed begrip). En op de standaard groepstrainingen na altijd ook in de praktijk.
Jôh, ik slinger wat af met mijn cursisten! 😉
Tijs antwoordt op 20 mei 2013:
Van Rooij, ik kan die caravantraining zeker aanbevelen. Mijn vrouw en ik hebben beiden het Bergtrainingsweekend gevolgd en hebben daar nog steeds profijt van. Niet alleen in de bergen maar ook op in platte Nederland. Mijn advies; volg die training bij de twijfel die je uit en je komt een stuk geruster in Frankrijk (om over je koppeling nog maar te zwijgen). En wie weet kom je nog eens op de radio. 😉 wij hadden de Zwitserse en Zuid-Duitse radio in de auto er bij. Zie maar bij de wist-u-datjes.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.