Rico vraagt op 30 mei 2013:
Goeiemiddag,
M'n vrouw en ik hebben op dit moment een Kip Vision. De komende vakantie zal wel de laatste met de Vision zijn vermoed ik, want we willen heel erg graag een caravan met enkele bedden en een klein zitje. Het liefst alleen wel een smalle caravan, want dat bevalt met de Kip heel erg goed.
Er zijn een aantal mogelijkheden. B.v. een Biod Nomade of een TEC Travel Style 450. Aan de Biod hangt een zeer stevig prijskaartje, voordeel is wel dat je de caravan zelf samen kunt stellen, maatwerk is uitgebreid mogelijk. De TEC is een "instapmodel", maar in de basis een leuke caravan en is met wat pakketjes tot een erg komplete caravan te maken. Maar dan is de totaalprijs toch ook best hoog.
Het meest op de Kip lijkt nog de Eriba Feeling 470. Alleen lees je van de oudere Feelings nogal eens dat het chassis de grond raakt. Net als bij de Vision heeft hij een verlaagd chassis, alleen is de Feeling 470 een stuk langer, dus hij zou ook eerder de grond kunnen raken. B.v. een drempel in de weg, of als je in Noorwegen een veerpont afrijdt.
Mijn vragen zijn:
- Is het chassis van de Feeling nog steeds zo dat hij de grond kan raken? Ik lees op sommige fora dat het chassis gewijzigd is, maar vind geen foto's waar ik dat op kan zien;
- Hoe deukgevoelig is die vlakke aluminium zijwand?
Voordeel van de Feeling tov de Vision: Hij heeft een M-chassis van Alko, dus de Mammuth mover past er onder, dat kost geen bodemvrijheid. Ik viel alleen van m'n stoel van de prijs ervan.
We gaan in de loop van het jaar niet persé kijken naar een nieuwe, maar b.v. overjarig of ex-verhuur van 2011 / 2012 is ook prima.
Groet,
Rico
Diny antwoordt op 1 juni 2013:
De Feeling 470 is een caravan met lengtebedden en een redelijk grote zit, voor in ieder geval 4 personen en als je hem als rondzit gebruikt kan het met 6.
Het kleinere broertje/zusje met lengtebedden heeft een kleine zit en geeft o.i. een wat opgesloten idee. Vandaar dat het een 470 is geworden.
Het chassis raakt zeker het wegdek niet, tenzij je te hard over een verkeersdrempel of iets dergelijks rijdt.
Wij trekken hem met een auto die laag op het wegdek ligt, dus we zijn gewend sloom over drempels een bijv. een oprit naar de garage te rijden.
Zoals je al opmerkte gaat de plaatsing van de mover niet ten koste van de bodemvrijheid. Tja, wat is duur als je ook een fors bedrag voor je caravan neer moet tellen...
De gladde beplating is kras-en deukgevoelig. Geen idee hoe dit komt, maar het is gewoon zo.
Verder is het een prettig smalle en lage caravan, waar je als je niet erg lang bent ook in kunt staan zonder het hefdak uit te zetten. Prettig bij ijzige koude en/of harde wind.
Succes met de keuze!
Rico antwoordt op 3 juni 2013:
Hi Diny,
Dank voor je reactie!
Vrijdagavond even bij een caravanzaak naar een overjarige Feeling 470 wezen kijken. Erg leuke caravan! Wat ik wel vreemd vind, is dat het hefdak eigenlijk maar vrij klein is. Bij de bedden is dat niet zo erg, maar ook bij het zitje achterin. Dat wordt dus heel erg oppassen niet m'n kop te stoten tegen het vaste deel van het dak. Bij de Vision is de dakuitsnede veel groter.
Wat een ruimtelijk effect geeft is dat de onderkant van het hefdak hoogglans heeft. Bij de Vision is dat mat, maar het lijkt mij de Feeling net of je bijna oneindige hoofdruimte hebt.
De deukgevoeligheid die je schrijft verbaast me. Er lag een monstertje van de Eriba-constructie van de zijwand bij de caravan, en het viel me juist op dat het schuim in de wand behoorlijk hard is. Maar blijkbaar dus niet hard genoeg om meer weerstand tegen deukjes te bieden. En krassen, dat kan ik me wel voorstellen. Op vlakke plaat zie je ieder krasje.....
De verkoper had nog een aardig idee mbt de mover. Die stelde voor de Power Mover kompakt die we onder de Vision hebben zitten, over te bouwen naar de Feeling, en dan achter de as. Dan hebben we een bodemvrijheid van 14 cm. Dat is nu bij de Vision 11 cm, hij is voor de as geplaatst. Dus dat moeten we even gaan overdenken, want er hangt een kompleet ander prijskaartje aan, en de huidige mover doet het prima.
Mijn vraag over de straat raken ging niet zozeer over de voorkant van het chassis. Maar gaat meer over de achterkant, als je b.v. in Noorwegen van een veerpont afrijdt, moet je soms zo stik omhoog, dat bij de Vision de achtersteunpoten bijna over de grond gaan. Ik had daar eerst ook van die kunststof voetjes aan gemonteerd, maar die zijn achtergebleven op een veerpont aangezien die dan net de grond raakten.
Groet,
Rico
Diny antwoordt op 3 juni 2013:
Hoy Rico,
Geen idee hoe lang je bent! Wij hebben ons hoofd nooit gestoten als we opstonden in de zithoek en ook niet in het slaapgedeelte. We kunnen zonder problemen met ingeklapt hefdak staan, en mijn man van 1.75 heeft nog wat ruimte over. Onze 470 is van 2011. Tja, of je dat overjarig noemt...
In je topic vroeg je naar de deukgevoeligheid, wat aangeeft dat je dit eerder had vernomen. Het kan zijn dat je ook surft op het caravan-forum, want daar noemde ik dat punt.
De kunststof binnenkant van de wanden is inderdaad hard, maar niet hard genoeg om stootjes op te vangen in de beplating. Die kunststof bekleding zorgt er trouwens wel voor dat je amper waterschade kunt oplopen in de wanden.
Over de bodemvrijheid kan ik niet mee praten, bij ons zit de Alko voor de wielen en is verwerkt in het chassis.
Ik zou verder denken, dat de mover achter de wielen gemonteerd, zijnde geen Alko, de bodemvrijheid beperkt, zeker omdat je vreest voor het over de grond schuren van de achterzijde van de caravan al je de veerpont af rijdt.
Destijds gingen we over de bruggen naar Noorwegen, dus dat probleem ken ik niet.
Al met al: als je een Feeling aan de haakt kunt slaan: zeker doen!
Rico antwoordt op 4 juni 2013:
Nee, de vraag mbt deukgevoeligheid kwam uit m'n eigen redenatie. Een vlakke aluminium plaat, zeker als die op wat zachter foam geplakt zit, kan weinig hebben. Dat is zo goed als merkonafhankelijk. Een vlakke polyester plaat is wat slagvaster. Maar aangezien Eriba vrij stevig foam gebruikt, had ik verwacht dat de deukgevoeligheid misschien ook wat minder zou zijn.
Ik ben 1.91 m lang, dus dat hefdak moet echt omhoog. M'n vrouw is 1,73 m, dus zij zou met hefdak naar beneden gewoon kunnen lopen.
De huidige mover achter de as geeft een bodemvrijheid van minstens 14 cm. Dat moet zat zijn, bij de Vision is het 11 cm en dat gaat altijd goed. Ik was alleen bang dat de uiterste achterkant, dus zeg maar de achterste steunpootjes, over de grond zouden gaan als je ineens steil omhoog moet.
Groet,
Rico
dabbertje antwoordt op 5 juni 2013:
Wij hebben een Eriba Living Pulse met gladde beplating en vinden juist de deukgevoeligheid een stuk minder dan bij bobbeltjesplaat. Je ziet een krasje wss eerder dan bij een bobbeltjesplaat maar een deukje krijg je er niet makkelijk in. Onze caravan is nu 5 jaar oud, maar geen deukje in de gladde beplating opgelopen hoor (behalve een lichte hagelschade op het dak)
Onze dealer heeft met een voorbeeldstukje uit de showroom met een schroevendraaier geprobeerd putten in het plaatmateriaal te hakken en we mochten het zelf ook proberen. Je moest echt veel kracht zetten om een putje te veroorzaken en je kwam niet door het plaatmateriaal heen.
Gr. Daphne
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 5 juni 2013:
Een gladde plaat is gemaakt van wat dikker aluminium dan een gebobbelde. Daardoor zijn de wanden ook iets zwaarder. Best kans dat je er dus iets moeilijker (minder gemakkelijk) een deukje in maakt maar je ziet wel beter elke oneffenheid. Kijk je langs een gladde wand dan zie je bijna altijd wel iets van spanten in de wand.
De mover achter de wielen heeft als voordeel dat de kans op beschadigingen m.n. aan chassis toch minder groot is als hij onverhoopt toch de grond raakt.
Mocht je met een Feeling (of andere caravan) bij een knik in de weg (veerpont) toch op de grond komen zorg er dan voor dat dit gebeurd met een onderdeel dat er tegen kan (en de kracht wat verdeeld over de vloer). Als je het voorzichtig doet en dus heel langzaam rijdt, kan je de caravan best wel wat over de grond 'slepen' zonder directe schade.
gea antwoordt op 5 juni 2013:
zitten er ook al spanten in de wand, menno
nou zo iets raars heb ik nog nooit gehoord.
volgens mij gebruiken ze spanten in een kop constructie?
Diny antwoordt op 5 juni 2013:
@ dabbertje/ Daphne,
Jullie Living Pulse is misschien uit ander 'hout' gesneden dan onze Feeling. Als je het risico wilt nemen mag je contact met me opnemen en een schroevendraaier gebruiken; helaas zal die deuk, inclusief lakschade, lukken zonder veel moeite vermoed ik. ALS je ook bereid bent de gemaakte schade compleet te vergoeden: ga je gang!
Groetjes aan DD.
Diny
@Gea, het verhaal over die spanten van Menno klopt! Meteen voor mij een antwoord of de vraag waarom het plaatwerk ietsjes 'bobbelt'. Zie je alleen bij helder weer als je er langs kijkt trouwens.
dabbertje antwoordt op 6 juni 2013:
Haha Diny, ik ga het risico maar niet nemen. Zou zonde zijn van je mooie caravan.
En de groeten terug van DD.
Daphne
Diny antwoordt op 6 juni 2013:
Hallo Daphne,
Wat jammer nou! Had al een mooi plaatsje gereserveerd, vlak naast dat deukje van afgelopen winter.
Tja, pech voor mij.
Fijn zonnig weekend tripleD.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.