Caravantrekker.nl

Snelheid Frankrijk

Leo vraagt op 14 juni 2013:

Ik verbaas me ieder jaar weer op onze reis naar Z-Frankrijk over de hoge snelheid die caravanners rijden in Frankrijk. 110 mag, maar er zijn er zat die daar nog ruim overheen gaan. Ik ben van mening dat alle combi. niet harder dan 90 zouden mogen rijden i.v.m. veiligheid.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

@Eric antwoordt op 14 juni 2013:

Tja, ik vind dat niet en wat nu?


Robin antwoordt op 14 juni 2013:

Huh? Ik dacht dat 130 was toegestaan?


john antwoordt op 14 juni 2013:

We hebben het toch over 1 europa nou dan is het toch al klaar max 90 km p.u. want of je nu 90,96 of 102 km p.u. rijd het maakt echt allemaal niet zoveel uit aan het eind van de rit.
je zou je maar zoals het hoort netje,s aan de snelheid houden en met je gezin op weg zijn als er zo,n idioot met 110 of harder aan komt razen en als het mis gaat jou met je gezin meeneemt dan is het leed niet te overzien.
dus einde discussie zou ik zeggen en geniet allemaal van je vakantie en als je in 8 uur in zuidfrankrijk wil zijn pak je het vliegtuig maar.


Jan antwoordt op 14 juni 2013:

Klopt!
Als de samengestelde MTM onder de 3501kg blijft kun je daar ongestraft 130 knallen.


John antwoordt op 14 juni 2013:

Leo, waar stoor je je aan? Rijd zelf 90km en je bent happy! Of is het toch een vlaag van jaloezie, zij wel ik (kan) niet?😉 Solo gebeurt het ook, dus?


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 14 juni 2013:

Even voor de duidelijkheid de maximale snelheid is voor auto's met caravan in Frankrijk 130 km/u tenzij het treingewicht meer mag zijn dan 3500 kg. Dan is 90 km/u het maximum.

MAAR een veilige maximale snelheid kan je niet in wetgeving uitdrukken. Ik trek mijn eigen BIOD caravan van 1400 kg met verschillende trekauto's. Ben ik onveilig en een 'gek' als ik je kom inhalen met dik 120 km/u? En rijdt ik veilig als ik 90 km/u rijdt?
NEE. Mijn BIOD achter mijn VW California is bij 120 km/u veel stabieler dan achter mijn SAAB 900. En dat terwijl de wetgever zegt dat ik met de SAAB 130 km/u mag en met de VW maar 90 km/u. Beide auto's mogen die caravan wettelijk trekken.
Je kunt dus zeker niet zo stellen dat iemand die wat harder aan het rijden is per definitie onveilig bezig is. Eigenlijk zou ik iedereen moeten uitnodigen om eens met beide genoemde combinaties eens rond te rijden en zelf het verschil te voelen tussen een stabiele en een instabiele combinatie. De BIOD met VW heeft een gewichtsverhouding van nog geen 60%, de auto heeft een lange wielbasis en en stabiele wielophanging. De stabiliteitsindex die we berekenen komt op 10.7 (5 sterren) terwijl bij de SAAB met een gewichtsverhouding van 98% de stabiliteitsindex maar 3.6 (1 ster) is. In de SAAB voel je bij 90 km/u elke grotere auto die je inhaalt en sturen bij dergelijke snelheden moet liefst niet te abrupt gebeuren. Doe je dat toch is direct de combinatie onrustig en moet je even van het gas af. Wat er gebeurd als hij echt in de slinger komt heb ik gelukkig nog niet uitgeprobeerd. In de VW kan je zelfs bij 120 km/u een ruk aan het stuur geven (als was het een solo auto) en de caravan volgt gewoon..... echt ongelooflijk.
Nog een vreemde in de wet.... Iedereen mag met de SAAB opstap (rijbewijs B) terwijl voor de VW een BE-rijbewijs nodig is.

Kortom, veiligheid kun je niet vastleggen in wetten en regels maar bepaal je zelf (maar dan moetje wel kennis en kunde hebben 😉)


john antwoordt op 14 juni 2013:

je hebt wel een beetje gelijk Menno, maar de een weet wel wat hij doet en waar hij mee bezig is en de ander zeker niet en de remweg word er ook niet korter op toch .
het Vrachtverkeer mag toch ook maar 90 km en daar zijn combi,s bij die ook makkelijk en verantwoord 130 km zouden kunnen , ze moeten alles over 1 kam scheren en in heel europa de zelfde snelheid aanhouden , misschien kunnen ze dan ook meteen de brandstofprijzen ook gelijk trekken lol.


Robin antwoordt op 14 juni 2013:

@Menno;
Helemaal gelijk en heel herkenbaar. Mijn caravan van 1100 kg trok ik eerst met een auto die leeg 1250 weegt, daarna met één die leeg 1640 weegt en tegenwoordig met een auto die op kenteken 1924 kg heeft laten registreren. Verhouding 46%.
Wat een verschil in stabiliteit, maar met die laatste auto (de fijnste c'vantrekker die ik totnogtoe reed)heb ik ineens E achter B nodig en mag ik Frankrijk idd 90 ipv 130 met de eerste combi.
En die eerste voelde niet bepaald stabiel bij 90 (review Daewoo Tacuma 1.8 van mij).
Dus zoals ik al opende; mee eens en heel herkenbaar!

@Leo; laat ze lekker 'racen', wij hoeven niet zo nodig. Wij hebben al vakantie! En daarbij kost harder rijden wel heel veel extra brandstof.
En die veiligheid? Lastig verhaal, maar ik heb geen bezwaar tegen max. 90 voor alle motorvoertuigen in heel Europa.
Dat komt dan ook weer omdat ik waarschijnlijk afwijk van de meeste mensen? Dus ik ben het wel een beetje met je eens.


Ed antwoordt op 14 juni 2013:

Van: @Eric
Datum: 14 June 2013 om 08:56

Tja, ik vind dat niet en wat nu?
----------------------------------------------------------
En waar moet dit antwoord op slaan?
Als je je antwoordt niet kunt onderbouwen of als je niks zinnigs te melden hebt kun je beter zwijgen, was in dit geval ook beter geweest.

Deze opmerking heeft Leo helemaal niets aan.


dandoy jean claude antwoordt op 14 juni 2013:

Wij rijden een ssangyong, met belading 2250kg en een dethleff 1500kg. Op de autosnelwegen rijd ik tussen 90 en 100 km/u. Ook al kunnen we vlugger rijden. En dat is een goede snelheid en minder vermoeiend.
Mijn mening : het ligt aan de chauffeur en de rijkennis met aanhangwagen. Maar je hebt overal cowboys.


@Eric antwoordt op 14 juni 2013:

@Ed: Leo zoekt geen hulp waar hij wat aan heeft maar reacties voor een discussie.
Hij stelt namelijk geen vraag maar poneert een stelling.

Dit soort draadjes loopt altijd uit de hand dus ik meng me d'r inhoudelijk niet meer in.
Menno z'n reactie (waar ik volkomen achter sta) was duidelijk genoeg toch?
Prettige discussie verder. 😉


Bert.s antwoordt op 14 juni 2013:

ook al heb je in je eigen ogen een geweldig veilige combinatie....bijv vw bus met biod
Dan is het toch veiliger om 90 te rijden dan 130 kmh.
Als er onverwacht iets voor je gebeurt en je moet de noodrem gebruiken dan is 90 een meer verantwoorde snelheid.

Ik ben er ook voor..... max 90 met caravan.!


Jan antwoordt op 14 juni 2013:

Waarom geen maximum van 50km/h voor iedereen, overal en altijd?
Zeker weten dat de veiligheid met sprongen vooruit gaat.😉


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 14 juni 2013:

Zeker is het veiliger om 90 km/u te rijden dan 130 km/u. Dat geldt voor een caravan net zo goed als voor een solo auto. En voor sommige combinaties is zelfs 90 km/u niet echt veilig.
En wees niet bang.... Ik rijd zelden meer dan 100 km/u want met name het brandstof verbruik neemt daar boven zo verschrikkelijk toe dat het on evenredig is met de tijdwinst. Ook solo trouwens rijdt ik zelden harder.


Frans antwoordt op 15 juni 2013:

Verstandig om voor jezelf te besluiten om niet harder dan 90 km/u te gaan, maar blijf dan ook op de rechter strook en pas je snelheid aan aan de vrachtauto’s, al is het maar onder de noemer vakantiegevoel 😉
Ga je inhalen, dan is dat uit oogpunt van verkeersveiligheid het best om het met aangepaste snelheid te doen, maar dat moet dan wel verantwoord kunnen.


Jeroen antwoordt op 15 juni 2013:

Ik rijd meestal zo'n100km/h. Je hebt dan geen last van vrachtwagens.
Ze zitten niet continu op je staart & komt ze eenvoudig & sneller voorbij.
Een stabiele combinatie is een combinatie van gewichtsverhouding trekkend voertuig & aanhanger en natuurlijk de verdeling van de belading.
Ik trek een caravalair van 1000kg met een Meriva 1.7CDTI (voorzien van lage banden met extra draagkracht) beladen +/- 1750kg. De kogeldruk houdt ik netjes op 60 kg.
Combinatie ligt zeer goed op de weg bij 100km/h.
Uiteraard is het altijd veiliger om een lagere snelheid te rijden.
Je kunt dan beter anticiperen op verkeerd situatie's.
Maar combinaties die zo'n 85-90 km/h rijden veroorzaken vaak inhaal aktie's van vrachtwagen & ik vraag me af of je daar op zit te wachten.
Zo'n langzaam voorbij kruipende vrachtwagen.



Koen antwoordt op 29 juni 2013:

In Frankrijk rijdt ik op de tolwegen rond de 100. Mijn combinatie is lekker stabiel en heb nog vermogen over bij deze snelheid. Voordeel vind ik dat je meestal sneller bent dan de vrachtwagens zodat je minder snel achter een colonne komt te hangen. Bij hogere snelheden gaat de brandstof consumptie aanzienlijk omhoog en tijdwinst is er nauwelijks.
Het levert meer stress en ja als het dan mis gaat..........
Kortom iedereen heeft z'n eigen comfi zone. Ik denk altijd maar zo, zodra de auto wordt gestart begint de vakantie en we zien wel waar we terecht komen, campings zat.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker