B.Stol vraagt op 17 juni 2013:
Op de banden staat Dot24jo hoe oud zijn deze banden
Jan antwoordt op 17 juni 2013:
Dat is geen DOT code.
Die bestaat uit 4 cijfers.
@Eric antwoordt op 17 juni 2013:
Nee hoor, kan ook uit 3 cijfers bestaan maar dan is het nodig tijd voor een bandenwissel....
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 17 juni 2013:
Die cijfers staan vaak iets verder achter de letters DOT.
Rob N antwoordt op 17 juni 2013:
Staat er een kombinatie van 4 cijfers bvb, 1309 dat betekent: week 13 uit het jaar 2009
succes
jadatis antwoordt op 17 juni 2013:
De eindcijfers achter de DOT code staan vaak maar op een bandwang. Kijk daarom eens onder de auto aan de binnenkant, maar makkelijker is de andere band die mogelijk wel met de 4 eindcijfers aan de buitenkant zitten en van zelfde fabrikage datum zijn.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 18 juni 2013:
Een foto maakt veel duidelijk:
John antwoordt op 18 juni 2013:
Een kennis van mij komt zondag avond terug van een weekend Friesland. Op de A 73 krijgt hij een langzaam leegloper op de caravan. Net even te laat staat hij stil, de wang is al opgebold. Geen reserveband, dus de bond gebeld. Na 2 1/2 uur kan hij weer richting huis met een nieuwe band, Michelin MXT
Vandaag deed hij even een Dotcode check. Dotcode 426.
Nee, echt geen cijfer vergeten.
Dankzij de bond een oude band. Hij wacht nog vrolijk op de rekening.
Hans antwoordt op 18 juni 2013:
John, wil je hier mee zeggen dat de bond maar een voorraadje splinternieuwe banden ergens binnen een half uur rijden of zo op voorraad moet hebben liggen omdat er blijkbaar caravanners zijn die geen reserveband hebben en die dan heel snel geholpen moeten worden met de nieuwste band en dan verongelijkt zijn dat de bond nou toevallig net niet een band van juni 2013 heeft liggen ? Is dit niet de boel omdraaien ?
Hans
@Eric antwoordt op 18 juni 2013:
Dotcode 426 lijkt mij sterk, da's week 42 van 1986.
Dotcode 426 met een driehoekje erachter is week 42 van 1996 en da's wel erg oud voor een band die bij de ANWB vandaan komt.
Denk dat hij misschien nog even verder moet zoeken, misschien ziet hij een andere code voor de DOT code aan?
Jan antwoordt op 19 juni 2013:
MXT's stammen inderdaad nog uit de vorige eeuw!
Het zou zo maar kunnen dat die band werkelijk zo oud is.
Overigens hebben niet alle banden de driehoek vermelding bij de 3-cijferige DOT-code.
John antwoordt op 19 juni 2013:
Zoals ik het begrepen heb, heeft de bond geen band op voorraad maar werken ze samen met regionale toeleveringsbedrijven. De WW'er moest een half uur heen en terug. Niettemin schandalig om een minimaal 17 jaar oude band te leveren, want de dotcode klopt helemaal.
Ik ben ook benieuwd wat ze hiervoor in rekening durven te brengen, want onderdelen dienen betaald te worden!?
johan antwoordt op 19 juni 2013:
Misschien kan TS aangeven wat er verder op zijn band staat?
Kip antwoordt op 19 juni 2013:
Ik denk dat de band gemonteerd is met de mededeling dit is een gebruikte band om mee thuis te komen.en deze hoeft u ook niet te betalen.
Bert antwoordt op 20 juni 2013:
Lijkt me verstandig dat John bij zijn kennis gaat navragen of dit een staartje krijgt, hoe de afspraken zijn gemaakt, om te voorkomen dat er zo maar weer een verhaal de wereld in wordt geholpen.
John antwoordt op 21 juni 2013:
Net even navraag gedaan. De WW man zei duidelijk: hier is uw nieuwe band. Man, vrouw en 2 kinderen die dit bevestigen.
Hij heeft een mail naar de bond gestuurd en gisteren een tel antwoord gekregen. De rekening (ad €95,--) voor de 'nieuwe' band word vernietigd. Volgens de bond had dit nooit mogen gebeuren en ze gaan uitzoeken waar de fout ligt.
Bert antwoordt op 21 juni 2013:
Oeps... 😉
Jan antwoordt op 21 juni 2013:
“ Volgens de bond had dit nooit mogen gebeuren en ze gaan uitzoeken waar de fout ligt. ”
Dat lijkt mij vrij eenvoudig.
De ANWB is gaan zoeken wie o wie deze bandmaat op voorraad had liggen.
Diegene die deze winkeldochter had heeft gereageerd. De band wordt opgehaald/gemonteerd en er wordt verder niet naar de DOT- code gekeken. Logisch want het gaat om een “nieuwe” band toch?
De ANWB monteur is waarschijnlijk geen caravanner en denkt daar verder ook niet meer bij na en zo is het gekomen.
Dit gebeurd héél vaak en dat komt omdat niemand naar de DOT code kijkt behalve enkele caravanners waarvan er dan ook nog een aantal dat helemaal niet belangrijk vinden.
Heb je dan ook nog geen enkel idee dat bandtype's maar enkele jaren ‘lopen’ en opgevolgd worden door een andere typeaanduiding dan gaat er ook helemaal nooit een lichtje branden toch?
Tref je nou een heldere technicus die gelijk weet dat een Michelin MXT een type band van enkele DECENNIA geleden is dan kijk je ook verder naar de DOT-code. (als dat al nodig is) en je weet genoeg; een nieuwe band die enkel geschikt is om als plantenbak te dienen!
exmonteurke antwoordt op 21 juni 2013:
gaan we ook alle oldtimers van nieuwe banden voorzien, deze zijn mogelijk wel al 20, 30 jaar oud. ook deze staan net als een caravan heel veel stil.
En mensen met winterbanden zo ook maar het advies geven om na 6 jaar hun banden zowel zomer als wintersets te vervangen.
Gaan we dan de coverbanden bij vrachtwagens maar gelijk verbieden.
Of gaan we alle normale banden maar gelijk verbieden en ieder verplichten flat runners te laten monteren want daar kan men immers mee door blijven rijden met een bepaalde snelheid. ieder is vrij uiteraard maar welke beslissing je ook neemt de kans op een lek rijden zal altijd aanwezig zijn zo ook het beschadigen van een band, die van 2012 beschadigd ook door stoepranden, putten, etc
En zoals al eerder aangegeven een tubless klapt niet, bij leeglopen komt het loopvlak los van de band wat al de schade veroorzaakt de rest smeult gewoon op door hitte ontwikkeling.
wie checkt elke week hun bandenspanning van hun voertuig.
Men zou beter een banden spanning check systeem, als plicht stellen dan alle onzin over 6 jaar advies vervangen
Jan antwoordt op 22 juni 2013:
Lek rijden is heel iets anders dan ouderdom, dat wil maar niet doordringen blijkbaar.
Ook oproken, schade rijden en onderspanning als voortijdige einde oefening heeft werkelijk niets met de ouderdom te maken. Waarom het leeftijd vervangadvies onzin zou zijn ontgaat mij als het om dergelijke argumenten gaat dan ook geheel.
Het 6 jaar standtijd advies wordt enkel gehanteerd voor recreatieve voertuigen vanwege hun specifieke inzet en hoge bandbelasting en heeft weinig raakvlak met het personenwagenadvies om na 6 jaar de banden jaarlijks te (laten) controleren en bij ultimo 10 jaar preventief te vervangen.
TPMS is sinds 1-11-2012 op nieuwe auto’s verplicht
gerrie antwoordt op 22 juni 2013:
Wie gaat er nu eindelijk eens uitleggen wat er na precies 6 jaar na productie gebeurd met die caravanbanden (autobanden, vrachtwagenbanden, motorbanden ) en dan niet met een verhaal van de verzekering nee een serieus onderbouwd verhaal van een deskundige en niet van alle zogenaamde deskundigen. Komt dit niet laten we deze discussie eindelijk stoppen, bang makerij ,geld klopperij, kunnen al die mensen die op reis gaan met banden van 5 jaar zonder stress op pad. (Van welke datum zijn ze precies, worden ze tijdens de vakantie nog 6 jaar)
joop b antwoordt op 22 juni 2013:
TPMS:
Je kan nog steeds een nieuwe auto kopen zonder bandenspanningscontrole.
Sinds 1 november 2012 verplicht voor nieuwe automodellen, die dus een typegoedkeuring moeten krijgen.
En waarschijnlijk voor het einde van 2014, waarschijnlijk november, voor alle nieuwe auto's.
Ik heb het op de caravan zitten, het werkt perfect.
exmonteurke antwoordt op 23 juni 2013:
@jan kom dan eens met feiten, grafieken waar dit in wordt aangeduid heel internet af gezocht maar nergens te vinden.
men vergeet even welke krachten er nog meer op een auto band voorkomen zoals remkrachten, stuurkrachten deze zijn vele malen groter dan wat een caravan band maar te voorduren krijgt als die 700kg per wiel, reken eens uit wat een kracht erop een band komt tijdens een noodstop dan heeft een caravanband het verdomd gemakelijk. maar goed voor ik het op de man drijf ieder wat me al is verweten, mijn mening is dat mensen bang gemaakt worden en de leek onder ons het verhaal gelooft of het zo in twijfel neemt het dan toch maar laat vervangen en dat is waar jullie op spelen en ik als iemand die toch weet waar het over gaat tegengas geef het niet in dank wordt afgenomen. men blijft maar blaffen helaas wordt er terug geblaft, en ik wil het op een circuit nog wel eens komen uit testen.
Bert antwoordt op 23 juni 2013:
Hou eens op exmonteurke. Je mening (over vervanging na x jaar) is duidelijk net zoals die van anderen, die er soms anders over denken.
Laat iedereen z'n plan trekken en laat het er verder bij!
joop b antwoordt op 23 juni 2013:
Gepikt van Kip forum, mag wel denk ik.
Eigenlijk heb ik m'n buik vol van caravanbanden.
http://www.kipcaravanclub.nl/techniek-artikelen/15/alles-over-banden.html
RobD antwoordt op 23 juni 2013:
" Wie gaat er nu eindelijk eens uitleggen wat er na precies 6 jaar na productie gebeurd met die caravanbanden"
Na 6 jaar gebeurd er hetzelfde met een c/vanband wat na één maand al is ingezet. Alleen na 6 jaar heeft de band een punt bereikt waar controle extra nodig is. De soepelheid is voor een stuk verloren, vooral door het vele stilstaan.
Zie het als kauwgum, (ook in kauwgum zitten wat weekmakers) zolang je blijft kauwen blijft het soepel maar neemt toch langzaam af. Leg je de kauwgum weg, word deze hard. Weer kauwen geeft weer enige soepelheid maar niet meer als voorheen. Zo ook met banden, de elasticiteit neemt af en daarmee de betrouwbaarheid. Ze worden wat harder en (haar) scheurtjes komen aan de oppervlakte. In extremis kunnen er stukjes afvallen. De dichtheid neemt af waardoor leeglopers sneller aan de orde zijn.
@Eric antwoordt op 23 juni 2013:
Onderwerp: oudderdom banden
Van: B.Stol
Datum: 17 June 2013 om 17:17
Op de banden staat Dot24jo hoe oud zijn deze banden
Voorlopig heeft B.Stol zich niet meer gemeld met nieuwe aanvullende info....
gerrie antwoordt op 23 juni 2013:
Rob.d, ik wil je verhaal graag geloven alleen leg nu nog even uit waarop het gebaseerd is en wat je deskundigheid is. Kom alsjeblieft niet met een verhaal van ik heb gelezen of gehoord. Heb namelijk nog steeds het ideeën dat iedereen een oud verhaal als zogenaamde deskundige zit door te vertellen. Stel me niet teleur want anders is het allen maar bangmakerij en goed voor de commercie. Laten we het dan maar bij een advies houden van gebruik je verstand en en controleer je banden goed voor vertrek.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 23 juni 2013:
Een caravan niet goed beladen is ook prima voor de commercie, net als een te zware caravan kopen en zo kan ik nog wel even doorgaan........
De waarheid is nooit zo helder als 1+1=2. Het zijn allemaal kansen die groter en kleiner worden dat het fout gaat. Het 'onderzoek' wat op de site van de Kip club staat is wel aardig en geeft m.i. goed aan dat de kans op klapbanden v.a. 6 jaar over het algemeen toeneemt. Wat je daar dan als gebruiker zelf mee doet moet je zelf weten en is ook wettelijk niet vastgelegd. Het lijkt mij verstandig om daarmee deze discussie te eindigen.
Jan antwoordt op 23 juni 2013:
Als gerrie nou eens een zo’n brede post elastiek in de vensterbank legt en dit over een maand of wat flink uitrekt zijn al zijn vragen beantwoord.
gerrie antwoordt op 23 juni 2013:
Jan, dit is het antwoord van van een deskundige. Dit is precies wat ik bedoel. Schijnbaar rij jij op banden van elastiek . Een onderbouwd antwoord is het echter zeker niet.
John antwoordt op 23 juni 2013:
Zou Gerrie niet snappen dat alles verouderd, sommige dingen zelfs sneller door niet te gebruiken. Gewoon een natuurwet, hebben we allemaal geleerd op school😉
Eigenwijsheid siert de mens, koppigheid is gewoon dom.
gerrie antwoordt op 23 juni 2013:
John, alles zo maar aannemen van anderen is misschien nog wel dommer . Dat iets verouderd wil ik graag geloven maar om nu te stellen dat je banden standaard moet vervangen na 6 jaar omdat dan precies het grote gevaar begint heeft hier nog niemand kunnen onderbouwen. Ook jij helaas nog niet.
Jan antwoordt op 23 juni 2013:
Dan moet je toch eens beter zoeken Gerrie.
Maar ik denk dat jij verkiest alle onderbouwing af te wijzen. En dat is jou keuze maar onderbouw dan ook jouw stelling dat het alleen maar geldklopperij zou zijn.
Er zijn meer zaken waar een vervangadvies voor geld. Neem de vervangtermijn van een distributieriem. Ook geldklopperij waarschijnlijk niet?
Van mij krijg je in ieder geval geen technisch verantwoorde onderbouwing meer. Je kunt hem nog wel ergens lezen hier. Al van enig ouderdom maar nog steeds actueel. Je zult daar dus wat moeite voor moeten doen en komt in grote lijnen overeen met het Kip artikel. (behalve het stikstofverhaal dus want dat is wel een commercieel fenomeen).
Overigens, vertaling elastiek: “Rubber band”
exmonteurke antwoordt op 23 juni 2013:
@Bert
aangezien er nog altijd een vrijheid van mening is mag ik deze geven, als jij je eigen hier niet in kan vinden is dat vervelend, dat je er financieel door geraakt wordt is dan ook pech ik denk dat eerder dhr jan zijn wel gemeende adviezen voor zich kan houden want de meeste slaan nergens op, en als je vriendelijk verzoek eens met statistieken te komen blijft het stil.
Maar ik vermoed dat hier een vies spelletje gespeeld wordt onder een aantal personen.
dus zal wel een ip blokkade ontvangen, nou ja heb er een stuk of 5 *ill be back*
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 23 juni 2013:
Ik heb twee banden onder m'n caravan. Eem band gevuld met stikstof en de andere met lucht. Na een jaar zit er 0,5 bar verschil in in druk. De stikstof band heeft niets verloren aam druk. Is dat commercieel geleuter of toeval?
Jan antwoordt op 24 juni 2013:
Ik heb diverse banden op lucht staan waar al drie jaar geen lucht bijgepompt hoeft te worden. Is dat dan toeval?
gea antwoordt op 24 juni 2013:
sorry bert en menno,
maar jan haalt er nu een distributie riem bij!
jan vertel mij iets over de distributie van een opel zafira 2.2 direct bouwjaar 2007.
alle informatie is welkom jan!
Jan@ antwoordt op 24 juni 2013:
Gea , in mijn Zafira 2.2 van het bouwjaar 2002 zat geen distributieriem, maar een distributieketting. Hoefde ook niet na zoveel km vervangen te worden. Ik ga ervan uit dat deze motor ongewijzigd is gebleven.
Jan@ antwoordt op 24 juni 2013:
Gea , in mijn Zafira 2.2 van het bouwjaar 2002 zat geen distributieriem, maar een distributieketting. Hoefde ook niet na zoveel km vervangen te worden. Ik ga ervan uit dat deze motor ongewijzigd is gebleven.
fransvb antwoordt op 24 juni 2013:
Toch nog even een reactie op Menno die stelt dat de kans op een klapband na 6 jaar toeneemt.
Ik den k dat het zo is:
Zodra een band op een velg gemonteerd wordt en er mee word gereden neemt de kans op een klapband toe. Dat is een kleine kans.
Echter na 6 jaar wordt de kans op een exceptioneel klapband groter.
joop b antwoordt op 24 juni 2013:
Ik heb een kruiwagen met een luchtbandje van 33 jaar oud, geen stikstof erin, nog nooit opgepompt, bandje blijft hard.
Jaarkilometrage ongeveer 1, papier naar de container brengen, staat dan wel op maximum toelaatbaar gewicht, ga er ook niet mee rennen. Tijdens stilstand staat het wieltje van de grond.
Het kan dus wel.
marijke antwoordt op 24 juni 2013:
de discussies gaan al lang niet meer over de eerste vraag die is gesteld. Waar hebben we het in godsnaam nog over
John antwoordt op 24 juni 2013:
"Dat iets verouderd wil ik graag geloven maar om nu te stellen dat je banden standaard moet vervangen na 6 jaar omdat dan precies het grote gevaar begint heeft hier nog niemand kunnen onderbouwen."
Toch alles eens heel goed doorlezen Gerrie. Er staat NERGENS dat een band na 6 jaar vervangen dient te worden. Dat jij daar halsstarrig aan vast houd is domheid.
Het is een advies wat in meerdere draadjes al gezegd is.
johan antwoordt op 24 juni 2013:
Grappig om weer eens een tegen-de-vakantie-komkommertijd uitlopende discussie te lezen die niet meer over de vraag gaat. Maar weer een verzameling van feiten en meningen wordt die je op meer plaatsen kunt lezen op de site.
Sorry, grappig is een stopwoordje van me, ik bedoel iets anders, lees vervelend of zo.
Wil TS, B.Stol, nog eens iets laten horen?
gerrie antwoordt op 24 juni 2013:
Beste Jan, het verhaal van de site van de kipclub gelezen . Lijkt een goed verhaal, jammer dat je het nu weer ontkracht door een deel van het verhaal weer teniet te doen. Dat is volgens jou een commercieelverhaal .Is het eerste deel nu nog wel waar.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!
Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.