Caravantrekker.nl

Caravanband

Alex vraagt op 24 juni 2013:

Hallo,

Ik heb nu een caravanband Matador elite 2 195-70-r14 loadindex 96.

Caravan is een Tec Travelbird 401 kenteken max 1000kg

Nu wil ik de Continental Vanco 2 165/70 R14 89R C Zomerband kopen [ hij is niet in 195 ],

Kan ook deze nemen Continental Vanco 2 175/70 R14 95T C Zomerband alleen heb je dan weer zo hoge loadindex. [ heb begrepen dat dat niet lekker rijdt als je het niet nodig heb.

Kan dit of zeggen jullie niet doen? Alvast bedankt voor jullie reacties

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Jan antwoordt op 24 juni 2013:

Niet doen.
De maat komt al niet overeen dus hoeven we over de rest niet eens na te denken toch?


alex antwoordt op 24 juni 2013:

Ik dacht/hoopte dat die breedte maat niet zo erg was als die kleiner zou zijn en de Pirelli en de Conti kwamen als beste uit de test maar die zijn niet in mijn maat met de goeie load index. [ die zijn dan erg overkill ].Even doorzoeken.


Jan antwoordt op 24 juni 2013:

Een LI van 88 tot 93 is voldoende voor de TEC.


Matthias antwoordt op 24 juni 2013:

Heb onder mijn Eifelland van max 1100 kg, Goodyear 175/70 R 14 R 95 C, pomp ze op tot 3.7 bar. Tot hiertoe geen enkel probleem mee gehad.


Theo Gerrits antwoordt op 24 juni 2013:

Alex

Het is verstandig om de bandenmaat niet teveel te laten afwijken van de originele maatvoering. Zeker met een delta as waarbij er wielvlucht en toespoor is, zal bij afwijking grotere slijtage optreden. Hieronder een link om maatvoeringen met elkaar te vergelijken. Zorg dat de bandomtrek nagenoeg gelijk blijft. een paar % verschil is acceptabel

http://www.gbshop.nl/content/informatie/technische-info/omwisselingsberekening.htm

Succes ermee

Theo Gerrits


alex antwoordt op 24 juni 2013:

Bedankt voor die link,


frank antwoordt op 24 juni 2013:

voor wat het waard is: bandbreedte komt overeen met 20xJ+70.voorbeeldje velg is 6 duim breed dus 20x6+70=190 (deze waarde komt niet voor als bandbreedte). men neemt de nauwst aanliggende waarden, hier 195 en 205 breed. de volgende waarden (185 en 215) kunnen ook maar zijn niet optimaal.


Jan antwoordt op 24 juni 2013:

Makkelijker is de vuistregel dat de bandbreedte 4/3 van de velgbreedte is, uitgaande van de 80 en 70 serie banden.


Senior Be antwoordt op 24 juni 2013:

Ik begrijp het probleem niet.

Als de maat 195/70 R14 vanaf de fabriek wordt geleverd en ook goed in je wielkast past, zou die weer nemen.
Die maat is te krijgen als gewone autoband bij meerdere goede bandenmerken met de zeer passende loadindex van 91 (= 615 kg).
Ook over de bandenspanning is dan weinig discussie: 3 bar.
Ik ben benieuwd naar je reactie.


alex antwoordt op 24 juni 2013:

Klopt als een bus Senior Be, zo dacht ik eigenlijk ook. Maar had me toch te veel op de c-band gespind [ ook vanwege internet , testen etc. ] Nu denk ik ook weer zo als u nu schijft na een belletje naar de ANWB. Ik belde de bandenboer en die beademde het ook. Heb nu een band in de maat 195-70 r14 loadindex 91 besteld. In ieder geval, allen bedankt voor u reacties.


alex antwoordt op 26 juni 2013:

Het is evengoed een c band, namelijk de Pirelli Chrono C 195/70 R14 91T ]


jadatis antwoordt op 26 juni 2013:

Ik denk dat hier de C voor wat anders staat, omdat ie voor de bandmaten staat.
Want de Loadindex 91 bij die maten doet gewone autoband vermoeden.
Even gegoogled en kom veel gewone autobanden tegen, bijvoorbeeld Vredestein Quatrac 3 , die ook LI 91 hebben in die maat.
Meestal staat de C van een comercial band achter de maten.


alex antwoordt op 27 juni 2013:

De c staat ook voor reïnforced of XL (versterkte) banden.


Jan antwoordt op 27 juni 2013:

Nee, dat is niet zo.
De "C" staat voor Commercial en dat is bij een reinforced of XL band niet zo.


Senior Be antwoordt op 27 juni 2013:

In verband met de bandenspanning is het wel belangrijk om uit te zoeken met welk type band we te maken hebben.
Veel fabrikanten hebben deze maat in hun programma. En dat zijn allemaal gewone autobanden met dezelfde loadindex van 91.
Mijns inziens gaat het om een schrijffout.
Is de juiste benaming niet Pirelli Chrono 2 in plaats van Pirelli Chrono C?

Ik ben nog steeds benieuwd.


Bert antwoordt op 27 juni 2013:

Het is wel bijzonder dat een band in deze maatvoering wordt aangeduid als een C(ommercial), dus voor light trucks e.d., en toch zo'n relatief lage LI heeft... Op diverse websites staan deze Pirelli's wel onder die categorie geschaard.

Ga op de bandwang eens na wat er als max. pressure wordt aangegeven?


alex antwoordt op 27 juni 2013:

Zodra de bandenboer ze binnen heeft, laat ik het weten Bert.


Senior Be antwoordt op 30 juni 2013:

Het probleem blijft me bezighouden en op internet kan ik de antwoorden niet vinden.Daarom heb ik het volgende mailtje naar Pirelli gestuurd:

Geachte heer/mevrouw,

Op het veel bezochte forum van de caravantrekker (www.caravantrekker.nl) heeft een band uit uw assortiment voor (positieve) verwarring gezorgd.
Eén van de leden heeft voor zijn caravan met een maximaal toelaatbaar gewicht van 1000 kg gekozen voor de Pirelli Chrono C 195/70 R14 91 T.
Merkimago en gunstige loadindex waren daarbij doorslaggevend.

Toen begon de verwarring.
Bij het gebruik onder de caravan luistert de bandenspanning zeer nauw. En de juiste bandenspanning hangt weer samen met de vraag of het hier gaat om een “gewone“ personenautoband of om een bestelwagenband (C= Commercial).

Het feit dat vele andere merken banden leveren met dezelfde maat en loadindex waarvan het zeker is dat het om gewone autobanden gaat, wijst in de richting van de personenauto.
De voor een C-band relatief lage loadindex is nog een aanwijzing naar de personenauto.

Echter bij uw merk is het label Chrono voorbehouden aan bestelwagenbanden.
Ook de C wijst in die richting. Of gaat het hier om de C van Camper of moet daar 2 staan i.p.v. C?
En had de C niet achter de maatgetallen moeten staan i.p.v. ergens middenin?

Ook rees er de vraag wat voor deze band de maximale spanning was en bij welke spanning het maximale laadvermogen werd bereikt.

Tenslotte wilde men – in het geval dat het een C-band betreft – informatie over het aantal koordlagen: 6- of 8-ply?

Veel vragen dus.
Op uw website kon ik helaas de antwoorden niet vinden. Vandaar dit mailtje.
Ik zal zorgen dat uw antwoorden correct worden weergeven binnen het forum.


Met dank bij voorbaat en groet,


alex antwoordt op 1 juli 2013:

Goeie zet, ben benieuwd.


Senior Be antwoordt op 2 juli 2013:

Ik heb een reactie gekregen van Pireli.
Hun expert komt volgende week terug van vakantie.
We zullen dus nog even geduld moeten hebben.


alex antwoordt op 4 juli 2013:

Bert,

Er staat gewoon 44 psi max op de band en zie helemaal geen c of xl aanduiding, terwijl de bandenboer zegt dat het wel versterkte banden zijn [ voor bestelwagens ]. Zal mij benieuwen wat Pirelli zelf hier over zegt.


Bert antwoordt op 4 juli 2013:

3 Bar dus.


RobD antwoordt op 4 juli 2013:

"Hun expert komt volgende week terug van vakantie."

Mijn geloof in Pirelli is danig aan het afnemen😉
Niemand anders weet wat voor een soort band het is binnen het concern???
Geen wonder dat bij de laatste GP het rubber je om de oren vloog....


Jan antwoordt op 4 juli 2013:

Hun expert komt volgende week terug van vakantie.
Je maakt mij niet wijs dat binnen heel Pirelli daar niemand een goed antwoord op kan formuleren.
Of ze weten het ook niet of je krijgt niet de aandacht die het verdient.


Senior Be antwoordt op 11 juli 2013:

Het is nog steeds niet helemaal duidelijk met welk type band we nu te maken hebben.
Eerst stuurde Pirelli een tabel waarin deze maat band niet voorkwam.
Na herhaling van mijn verzoek en een voorzichtige waarschuwing ("er kijken veel mensen mee op ons forum, denk aan uw imago!") kwamen er twee tabellen die beide (uit een boek) aan de zijkanten niet geheel leesbaar waren. In die tabel stonden standaard banden, Reinforced- en XL-banden door elkaar.
Bijgevoegd stond er nog de opmerking dat dit type band niet wordt aangeduid met een PR (Ply Rate) en dat bij een druk van 2,5 bar het maximale draagvermogen (1230 kg) bij enkele montage wordt bereikt.
Alles bij elkaar summier en niet erg verzorgd.
Op internet - bij Popgom bijvoorbeeld - wordt deze band als een nieuwe zomerband voor lichte bestelwagens verkocht.
Het lijkt dus een "gewone" autoband te zijn, waarvoor bij gebruik onder een caravan dan een spanning van 3.0 bar aangehouden zou moeten worden.
Ik ben nog niet tevreden en ga aan Pirelli een lijstje met enkelvoudige gesloten vragen sturen.
Wordt vervolgd.



alex antwoordt op 12 juli 2013:

Je houdt lekker de druk erop, doe je goed.


jadatis antwoordt op 17 juli 2013:

De opmerking dat het een band is die zijn maximum load bij 2,5 bar behaalt , geeft voor mij al zekerheid dat het een gewone autoband betreft. Ook dat hier geen Plyrating wordt gebruikt doet het vermoeden, vanaf 6 Pr wordt dit pas op de band gezet.
Eens zelf ge-extrapoleerd dat dan een stap terug =XL/reinforced/Extraload dan 4ply is en gewone autoband 2 ply.
Maar dat bleek fout te zijn, want in Amerikaanse lijst, waar 6PR zelfde is als C-load met referentiedruk 50 psi , gaf B-load 35 psi aan , wat de amerikaanse referentiedruk is voor gewone autoband.
XL is dan een tussensoort, een opgerekte gewone autoband.
Maar vanaf C-load/6PR wat in Amerika LT ( Lighttruck) band is en Europa Comercial, afgekort C-band genoemd wordt met hier 55 psi/3,8 bar als referentiedruk, wordt de Plyrating notatie gebruikt.

@ alex Je schrijft dat er 44 psi max op staat wat 3 bar is, maar dat is de maximum druk en niet de referentiedruk, wat betekent de druk waarbij de maximum load gedragen mag worden , tot een snelheid van 160 km/u of indien lager maximum van de band. Deze referentiedruk is voor gewone autobanden 2,5 bar/36 psi voor europese banden, met uitzonderingen naar beneden ( 80% H/B verhouding 2,4 bar, kleinere bandmaten tot 2,2 bar)
Dat je geen XL of Plyrating aanduiding ziet geeft aan dat het om een gewone autoband gaat, maar reinforced is zelfde als XL, Extraload ook. Deze hebben een Pr ( Pressure reference) van 2,9 bar in de regel. Maar ach we zijn er al uit wat voor band het is, dus zie dit als algemene informatie ter lering ende vermaek.


Senior Be antwoordt op 18 juli 2013:

Agelopen zondag een lijstje met enkelvoudige vragen gestuurd.
Voorbeelden:
Gaat het hier om een personenautoband of om een bestelwagenband?
Wat is de maximaal toelaatbare druk? Enzovoort.
Vandaag ( donderdag) opnieuw.
Ik verwacht nog wel antwoord.
De toon in de reacties was tot op heden welwillend.
Wordt vervolgd.


Senior Be antwoordt op 30 juli 2013:

Het contact met Pirelli heeft niet aan de verwachtingen voldaan.
Het verliep traag en zelfs werd op een gegeven moment onjuiste informatie verstrekt.
Op grond van de toegezonden tabellen kan de zeer waarschijnlijke conclusie worden getrokken dat het hier gaat om een standaardband bedoeld voor lichte bestelwagens.
Het profiel van het loopvlak is Chrono/Citynet.
De maximale spanning is 3 bar en bij een spanning van 2,5 bar wordt het maximale laadvermogen van 615 kg per band bij enkele montage bereikt.
De PR is niet boven tafel gekomen.
Misschien kan Alex die van de band aflezen.
Het is voor Alex wel een zeer geschikte band van een A-merk.


Senior Be antwoordt op 30 juli 2013:

Met een standaardband bedoel ik dus een gewone autoband
(die toevallig ook bedoeld is voor het gebruik onder lichte bestelwagens).


Jan antwoordt op 30 juli 2013:

Het is ook een gewone autoband met LI 91.
Het is geen band voor lichte bestelauto’s. Die hebben een RF (reinforced) of XL aanduiding en hebben in deze maat dan een LI 95.

De PR is niet boven tafel gekomen.
Dat zal ook niet gebeuren. Deze ‘Ply Rating’ aanduiding stamt nog uit de tijd van de Diagonaal banden en is bij de Radiaalband meer en meer vervangen door de LI index.


jadatis antwoordt op 31 juli 2013:

Onder kleinere bestelauto's , maar zelfs onder de Hymer camper , met MTM 3500kg , worden soms gewone autobanden , dus standard load, gezet, en dat is geen enkel probleem , als het draagvermogen maar voldoende is.
Het is dus geen verplichting om daar XL/REinforced/Extraload voor te gebruiken
Voor C(omercial) -banden wordt nog steeds de Plyrating gebruikt en soms aangegeven op de bandwang.
8PR is de bekende 4,5 of 4,8 referentiedruk band, waar ik toevallig ook de afkorting Pr voor gebruik.


John antwoordt op 31 juli 2013:

Definitie kleinere bestelauto's: Ford courier, VW caddy e.d.!!?
Kan die band dus makkelijk onder😉


Alex antwoordt op 10 augustus 2013:

Ben ik weer, net terug uit Kroatië vandaar mijn late reactie. De banden voldoen goed. Druk op 2.8 en geen gestuiter. Had ze veel eerder moeten vervangen. Caravan hangt nu veel rustiger achter de auto. Pr is niet te zien op de band.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker