Caravantrekker.nl

Wieldrukverschil

Jan vraagt op 22 juli 2013:

Ik heb een Fendt 420QF met mover.en reserve wiel midden onder de caravan. Bij meting van de wieldruk ( ik heb een snelle ongelijke bandenslijtage) is er een verschil van 70 kg li en re. Hoeveel mag dit verschil eigenlijk zijn? Dat vind ik nergens. Het toespoor was ook niet in orde en dat is gecorrigeerd.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Bert antwoordt op 22 juli 2013:

Het verschil wordt bepaald door de indeling, de bagage, de accessoires en de locatie daarvan.

Feitelijk wordt de grens bepaald door de load-index van de banden; er is bij mijn weten geen wettelijk vastgesteld toegestaan verschil. Zeker doe je er goed aan de bagage en acc. zo te plaatsen dat er een klein verschil resteert. Maar indien niet overbeladen zal 70 kg geen probleem zijn.

De bandenslijtage zal wel veroorzaakt zijn door de niet correcte instelling van de as /wielen, zoals je al suggereert. Zo'n geknikte delta-as zal overigens wel zorgen voor wat meer slijtage van de banden dan een 'normale' as. Vanwege dat toespoor.


Jan antwoordt op 22 juli 2013:

Bedankt voor je snelle reactie Bert. Hoe kom je er aan dat 70kg verschil geen probleem is? Ben jij een autoriteit op dit gebied? Alko zegt er niets over en de dealer haalt zijn schouders op. Het scheef slijten en cuppen aan de buitenzijde van de banden kwam door teveel toespoor, dat gecorrigeerd kan worden door de wielas uit zijn geribbelde passing te halen en iets te verdraaien. Het passtuk van de as zit er een beetje scheef aan en dan verandert het toespoor. Helaas: ook de verticale stand van het wiel verandert mee. Het blijft een compromis . Triorep in Scherpenzeel heeft daar afstelmogelijkheden voor .Te brede banden(een tijdje mode geweest) werken ook averechts, zeker als je een Delta as hebt. Niet breder dan 195 zeiden ze bij Triorep.De schokdempers waren ook al kapot( na 12000 km!Vind ik wel snel) Kortom een heel gedoe.


Hennie antwoordt op 22 juli 2013:

Vorig jaar is mijn caravan bij Triorep geweest. Aanleiding was een verbazingwekkend grote slijtage aan de buitenzijde van mijn rechterband plus cupping aan de zelfde zijde. Naast andere werkzaamheden aan de caravan hebben ze daar iets aan gedaan maar met een delta-as zou ik volgens hun verhoogde slijtage op de buitenkant(en) houden. Ook ik heb een gewichtsverschil li-re van ca. 40 kg. onbeladen. Beladen zal dat nog meer zijn. Nu, een jaar en twee nieuwe banden later kan ik hun verwachting alleen maar bevestigen. Na 5000 km. gereden te hebben schat ik in dat na pak weg 25000 km. weer aan nieuwe banden toe ben. Ik zal de kosten hiervan maar als normale gebruikskosten van de caravan gaan zien.


Jan@ antwoordt op 22 juli 2013:

Rara aanval op Bert, Jan. Zorg gewoon voor een evenwichtig belading door wat gewicht te verplaatsen. Vraag de dealer de wielen goed in te stellen. Met al mijn caravans( 35 jaar) heb ik nog nooit ongelijke slijtage van de banden gehad.
Dus op naar de dealer.


Bert antwoordt op 22 juli 2013:

@Jan. Ben ik een autoriteit? Dacht het niet, maar ben wel mede-oprichter van deze site. Dus enig recht van spreken denk ik me te kunnen veroorloven.

70 kg gewichtsverschil op een caravan die hoeveel weegt? Laten we zeggen 1400 kg. Dus links 665 en rechts 735. 5%. Maak je je druk om bestuurder links in de auto en je passagier achterin ook links? Ja, misschien wel als je op Zandvoort een snel rondje probeert te klokken: dan heb je je passagier liefst rechts. 😉

Triorep ken ik als een specialist op dit vlak.


Bert antwoordt op 22 juli 2013:

25.000 km met een paar banden is zo slecht toch niet? Slijten ze tenminste... 😉

Nee, niet opnieuw beginnen met wanneer banden vervangen moeten worden!!! 😉


Jan antwoordt op 22 juli 2013:

Bedankt Hennie.Ik denk dat ik jouw idee maar volg. Bij Triorep zeiden ze dat een verschil van 70 kg wel erg veel was. Wat het dan wel mocht zijn, daar kreeg ik geen duidelijk antwoord op. En Bert: dit is niet bedoeld als rare aanval, maar als je er nergens iets zinnigs over kunt vinden bij Alko en de dealer weet het ook niet, dan mag ik mij toch afvragen op grond waarvan jij tot dit oordeel komt. Er wordt zoveel beweerd op internet.Dat bijv. de loadindex van de band verandert bij een andere spanning. Het slijtgedrag dat wel.Een C-band dient ook een voorgeschreven spanning te hebben om zijn wangen stabiel te houden. Daar lees je ook rare dingen over. Dat Fendt een paar jaar geleden onder zijn caravans met een Delta as autobanden van 205/65 monteerde en nu niet meer is ook wel een duidelijk teken . Nu zie je alleen C banden van maximaal 195/70. Ik zal net als Hennie moeten accepteren dat ik sneller banden moet vernieuwen dan bij een rechte as.
Ik zou echt graag willen weten of dat wieldruk verschil van 770 kg niet abnormaal veel is en ook een rol speelt. Als mijn koelkast van 100 l. vol is en de spoelbak van de wc die aan dezelfde kant zit is het wel 100 kg denk ik zo. Jan@ dus geen rare aanval. Ik heb dit verschil met een lege caravan! Kan de wc noch de keuken er uit slopen en aan de andere kant zetten. Triorep had het over een ontwerpfout die je wel bij meer caravans ziet. Mijn reservewiel zat eerst ook in de disselbak en nu onder de caravan omdat ik met twee kleine gasflessen al een kogeldruk van 85 kg had. De accu van de mover staat al aan de andere (lichte kant. Ik vind het een lastig verhaal.


Jan antwoordt op 22 juli 2013:

Ik bedoel natuurlijk 70 kg verschil en geen 770 maar dat snappen jullie wel.


Jan antwoordt op 22 juli 2013:

Ik vergat ook nog wat te melden. Rijdt al 40 jaar met caravans. De eerste was een de Reu met bladveren! Daarna Roller, Chateau , Kip, Chateau's. Nooit last . Nu bij mijn eerste Fendt dit gedoe almaar met de banden en het onderstel. De schokbrekers zijn ook al vervangen. Alles binnen 12000 km.


jadatis antwoordt op 22 juli 2013:

In mijn caravan-bandenspanningscalculator, geef ik mogelijk gewichtsverschil aan waarboven bandschade aan een band op kan gaan treden. In de uitleg geef ik aan dat een gewichtsverschil van 80 geen uitzondering is.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 22 juli 2013:

Op zoek naar een autoriteit? Vraag het de ANWB maar of 70 kg acceptabel is 😉

Er zullen maar heel weinig caravanners weten of het gewicht rechts en links wel even zwaar is. Ook weet ALKO en dealers niet of 70 kg verschil te veel is. Ook is het verschil tussen links en rechts geen eis/waarde die van belang is bij en type goedkeuring bij de RDW (het wordt daar niet eens gemeten!). Alleen Triorep (wie dan?) vindt dat veel. Is het dan te veel? Zoals Bert al aangaf 5% verschil is echt niet om je zorgen over te maken. Dat doe je toch ook niet als je per ongeluk eens 5% te hard met de caravan rijdt?


Jan@ antwoordt op 22 juli 2013:

""Kan de wc noch de keuken er uit slopen "" Je zegt onbeladen. Dan kun je toch met laden meer evenwicht aanbrengen door bijv de pannen uit de keuken onderweg ergens anders te leggen en de koelkast minder vol te doen) als dat de zware kant is tenminste). Toen ik mijn laatste caravan kocht heb ik hem leeg laten wegen( links, rechts, kogeldruk, totaal) Toen heb ik alle vaste attributen met behulp van een weegschaal en een excelsheet evenwichtig verdeeld over de caravan rekening houdend met wat er verder aan kleding, beddengoed en zooi in moet. Maar of dat (nog) klopt , geen idee.


Jan antwoordt op 22 juli 2013:

Het scheef slijten en cuppen aan de buitenzijde van de banden kwam door teveel toespoor, dat gecorrigeerd kan worden door de wielas uit zijn geribbelde passing te halen en iets te verdraaien. Het passtuk van de as zit er een beetje scheef aan en dan verandert het toespoor. Helaas: ook de verticale stand van het wiel verandert mee. Het blijft een compromis.
Devering blijkt dus (teveel) doorgezakt te zijn. Door de Delta (knik) as neemt dan de toespoor en wielvlucht (camber)toe. Wat Triorep gedaan heeft is de wagenhoogte hersteld door de wielarm te verdraaien op het binnenaslichaam. Daardoor is de toespoor weer afgenomen. De as is echter nog steeds doorgezakt. Op zich niet zo erg maar de veerweg is wel verkort.

Er wordt zoveel beweerd op internet.Dat bijv. de loadindex van de band verandert bij een andere spanning.
Nou de loadindex veranderd niet maar de mogelijke belading wel.
En inderdaad wanneer de max. bandenspanning met 10 % wordt verhoogt kan de band ook 10% meer dragen. Je mag dan namelijk niet sneller rijden dan 80 km/uur.

Een C-band dient ook een voorgeschreven spanning te hebben om zijn wangen stabiel te houden.
En dat is niet waar, er zit namelijk geen enkele stevigheid in de zijwang van een (radiaal) band. Bij een C-band is die wel wat dikker ivm met de verhoogde draagkracht. That’s all.

Kan de wc noch de keuken er uit slopen en aan de andere kant zetten..
Maar je kunt daar wel rekening mee houden bij het beladen

maar met een delta-as zou ik volgens hun verhoogde slijtage op de buitenkant(en) houden.” Wat je nog kan doen is de band draaien op de velg bij 12500km De helft van de verwachte levensduur. Bij 25000km heb je dan twee mindere kanten profiel maar nog wel profiel en kun je er iets langer mee doen voordat ze kaal versleten zijn.


Bert antwoordt op 23 juli 2013:

De Jan hierboven (andere Jan dan de vraagsteller) vat e.e.a. goed samen naar mijn mening.

Wat wil je nu eigenlijk? Een bevestiging dat x+ kg verschil tussen links en rechts de oorzaak is van de (onregelmatige) bandenslijtage? Daarop krijg je geen duidelijk ja/nee antwoord. Wat je je moet afvragen is hoe het komt dat de ene kant meer ingeveerd blijkt te zijn dan de andere kant. Is de oorzaak overbelading? Of is misschien de af-fabriek instelling van toespoor en wielvlucht niet correct? Dat laatste is niet ondenkbaar hoor weet ik uit eigen ervaring (net als het eerstgenoemde overigens...)

Je rijdt al 40 jaar met caravans. De laatste jaren dus met name met die geknikte delta-as. Voor die tijd nooit problemen. Kan kloppen, maar is bijvoorbeeld de stabiliteit niet ook toegenomen? Let wel: probeer dan een vergelijk te maken met de eerste de Reu en de toenmalige trekauto en de snelheden die je toen reed vs. de huidige Fendt met je auto nú, en de snelheden waarmee je nu onderweg bent...

Ja, dat is een lastige. 😉


jadatis antwoordt op 23 juli 2013:

Bij busjes die als camper gebruikt worden , wordt de vering wel eens aangepast aan het verschillende gewicht.
Dit zou bij de caravan ook gedaan kunnen worden.
Daardoor komt de zwaarste kant weer hoger op zijn vering te staan en komt de wielstand mogelijk ook weer zo als bedoeld.
Dus dan aan zwaarste kant zwaardere vering zetten.


Jan antwoordt op 23 juli 2013:

Bij busjes die als camper gebruikt worden , wordt de vering wel eens aangepast aan het verschillende gewicht.
De wielophanging van een (bestel)bus en een caravan(aanhanger) zijn kompleet verschillend en berusten ook op geheel andere werkingsprincipe en die zijn niet vergelijkbaar.
Triorep heeft in dit geval de Fendt van Jan ook vrij eenvoudig aangepast aan het wieldruk verschil zoals ik begrijp of op zijn minst de originele wagenhoogte hersteld,


Ruud Roijers antwoordt op 23 juli 2013:

Ook ik had met mijn eerste Tabbert Da Vinci snelle slijtage van de banden. Buitenzijde glad, binnenzijde nog volop profiel. Tabbert was leverbaar met 1300 Kg as en 1500 Kg as.

Had de 1500 Kg uitvoering besteld. (maar ook geleverd ?)

Ruim binnen de garantieperiode teruggegaan naar dealer. Triorep heeft m beladen tot 1500 Kg en afwijking geconstateerd.

Verhoging van gewicht is vaak papieren kwestie, maar 200 Kg meer op een delta as zal zeker toespoor veranderen. Mogelijk ook overbelasting van Jan zn caravan.


Jan antwoordt op 23 juli 2013:

Er worden verkeerde antwoorden gegeven uitgaande van veronderstellingen die niet deugen helaas.
Er is geen wielarm verdraaid de ashoek is veranderd door hem anders in de spiebaan te monteren die aan de wielarm zit. De spiebaan zit geknikt aan de as. Ik stond er zelf bij. De asrubbers waren nog goed. Ik zou graag willen weten of het wieldrukverschil tot extreme verschillen in toespoor kan leiden en binnen welke tolerantie (lees gewicht) dit bij een delta as in de hand is te houden.Ik heb altijd goede caravan trekkers gehad en een defensieve rijstijl. Na zo'n 160000km met de caravan zonder ernstige brokken (afkloppen!) in echte bergen en dalen.Het veroordelen tot rijgedrag is ook erg makkelijk. Schokdempers gingen nooit binnen 12000 km kapot. Ik denk dat de productie kwaliteit van die onderstellen er niet beter op wordt terwijl de opbouw steeds zwaarder is geworden . Heren !


jadatis antwoordt op 23 juli 2013:

volgens mij zal een wielarm die onder een hoek aan de as zit , als die meer doorveert ook een andere toe of uitspoor-hoek krijgen dan het minder ingeveerde wiel.
Waar ze volgens mij voor gezorgd hebben is dat door onder een iets andere hoek op de as te zetten, de meer doorvering van de zwaarste kant zo weer de zelfde sporing te geven als de andere kant, en dus minder toespoor.
Door je speciale asconstructie heeft het gewichtsverschil dus het gevolg dat het wiel toespoor krijgt.
Mijn gok is dan ook dat er maar een wiel overdreven bandslijtage had en dan het zwaarst beladen. Maar ook kan ,omdat de caravan het midden zoekt, de toespoor verdeeld zijn over de zijden.Bedenk me nu dat zware overbelading gelijk verdeeld dan ook toespoor geeft.

Bij mijn auto had ik ook aan alleen binnen of buitenzijde auto slijtage ( weet ik niet meer) banden waren maar 25000 km meegegaan. Voor nieuwe gelijk winterbanden opgezet en laten uitlijnen, bleken te veel toespoor te hebben.
Na 17000 km voorbanden naar achter en nieuwe wintervoorbanden, die nu 8000km verder nog steeds mooi recht afgesleten.
De achterwielen hebben een camber hoek van 3 graden en dat geeft dus geen enkele scheve slijtage , hoewel je dat zou verwachten.


Ruud antwoordt op 23 juli 2013:

Goh Jan, wat is dan wel het goede antwoord volgens jou ?. Heb alleen mijn ervaringen willen weergeven, en wil nog melden dat na reparatie/aanpassing van het onderstel ik met dezelfde caravan en dezelfde belading geen problemen meer heb gehad.


Jan antwoordt op 24 juli 2013:

de ashoek is veranderd door hem anders in de spiebaan te monteren die aan de wielarm zit.
Een tandje verder op de spiebaan?
Daarmee is de wieldraagarm toch verdraaid op de as gemonteerd tov de positie dei hij voorheen had?

Het veroordelen tot rijgedrag is ook erg makkelijk.
Het is en blijft echter wel een producteigenschap van die Delta (knik)as. Een voordeel van deze as een superieur weggedrag tov van de starre assen die je in de laatste 40 gewend ben.

Schokdempers gingen nooit binnen 12000 km kapot.
Kapot? Veel aan die uitspraak ligt ten grondslag aan de diagnose. Mocht die juist zijn rest alleen de conclusie dat het doorzakken en schokbreker defect te wijten zou kunnen zijn aan een ernstige overbelasting. Dit dan puur afgaande op de gemelde problemen.

Ik denk dat de productie kwaliteit van die onderstellen er niet beter op wordt terwijl de opbouw steeds zwaarder is geworden.
Ik denk dat aan die kwaliteit niets mis is Jan. Door voortschrijdende technische ontwikkelingen zal betrouwbaarheid steeds lastiger te realiseren zijn en het risico op storing of uitval neemt daarbij toe. Zaken als verminderde kilometrage maar verbeterde wegvastheid moet men zien als een producteigenschap. Aan de ene zijde meer comfort en veiligheid en als compromis minder lang met de banden doen. Gezien de matige kilometrage van het huidige caravanpark zal dat laatste niet een belangrijk ding zijn lijkt mij.

Maar ook kan ,omdat de caravan het midden zoekt, de toespoor verdeeld zijn over de zijden..
Klopt, toe/uit –spoor wordt altijd verdeel over de as en is voor beide wielen dus gelijk.
De camber/wielvlucht niet. Die geeft slijtage (cuppen) aan het onderhavige wiel.

Bedenk me nu dat zware overbelading gelijk verdeeld dan ook toespoor geeft.
Inderdaad. Vandaar dat ik vermoed dat er met de belading e.e.a. misgaat. Bij controel was er niets aan de rubber strengen te constateren en dabn blijft belading eigenlijk vanzelf over, Daarbij krijgt de schokbreker ook die overbelading te verduren en zal daardoor ook eerder tot problemen leiden.


jan& antwoordt op 24 juli 2013:

Het is natuurlijk wel zo dat wegen nooit helemaal horizontaal zijn, maar ivm afwatering naar de zijkant aflopen.
Dat betekent dat ook het rechter wiel van een caravan meer aan slijtage onderhevig is dan het linker.
Het heeft dus zin om de wielen van je caravan regelmatig te wisselen.


Hennie antwoordt op 24 juli 2013:

Je hebt gelijk @Jan. Wel is het zo dat bij gebruik van banden met een aangegeven draairichting je dit karweitje moet laten doen door dealer/garage. De velgen moeten n.l gedraaid worden.


Jan antwoordt op 24 juli 2013:

Wel is het zo dat bij gebruik van banden met een aangegeven draairichting je dit karweitje moet laten doen door dealer/garage.
Die kom je niet snel tegen onder een caravan.
En inderdaad, wielen wisselen van li naar re heeft totaal geen zin. Ze moeten altijd op de velg worden gedraaid. Banden met een draairichting wissel je na het draaien op de velg ook van li naar re. Zo wordt de binnenkant dus de buitenkant en het scheef slijten kan dan weer beginnen. Dit lukt niet wanneer je alleen de wielen wisselt. Dan blijven de banden aan dezelfde kant scheef slijten. Immers de buitenkant blijft dan de buitenkant.


Hennie antwoordt op 24 juli 2013:

“Die kom je niet snel tegen onder een caravan.”

Jan, in 2011 werd mijn nieuwe Tabbert met zulke banden afgeleverd. Ik vraag me overigens wel af hoe erg het is als je bij een lekke band je (tijdelijk) niet houdt aan die draairichting.


Jan antwoordt op 24 juli 2013:

Niet.
Het grootste voordeel bij draairichtinggebonden banden heb je bij tractie en daar is bij de caravan geen sprake van. Daarnaast zijn er wel voordelen bij aquaplanning maar door de forse wieldruk is bij caravans daar niet snel sprake van.


Hans Hogeweg antwoordt op 20 maart 2017:

In het verhaal over scheef afslijten van banden, lees ik veel details. Maar het punt dat een 205 mm brede band op een 5.5" brede velg ligt, wordt niet aangeroerd! Op een 5.5" brede velg hoort een band van 175 tot 185 mm breedte.
Een 205 mm brede band vraagt een 6.5" brede velg. Dat scheelt 25,4 mm.
De band wordt opgebold en dat in combinatie met een delta-as. Je kunt wachten op de problemen.
Dat Fendt terug gegaan is naar 195 mm brede banden is een stap in de richting. Nu nog een 6" brede velg.
De caravan branche heeft nogal eens problemen met banden en draagkracht en kwaliteit. Duidelijk is de kennis van deze materie in de caravan-branche nog niet op peil.


Frans antwoordt op 20 maart 2017:

Precies Hans, dat is verkeerde besparing en voor de normale consument onzichtbaar.


arie antwoordt op 20 maart 2017:

wat is er van waar ? dat er bij gewichts verschil links rechts
bij beladen cv waar door er een geringe scheef hang .
ontstaat er wel eens langere rubberstrengen worden gemonteerd aan bij voorbeeld de koelkast kant waar door
de cv recht staat en naar ik aan neem ook de wielstanden
beter kloppen


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 20 maart 2017:

Dat is zeker niet waar. Alles in een caravan is zoveel mogelijk standaard en hetzelfde. Ook als dat voor een goed product eigenlijk niet kan.


arie antwoordt op 20 maart 2017:

werd mij verteld dat dit mogelijk is bij triorep
door een werkpl chef bij een grote dealer


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 20 maart 2017:

Dan heb ik je vraag verkeerd begrepen. Ik ging uit van 'standaard' geleverde caravans uit de fabriek.
Triorep kan inderdaad alles aanpassen 😉
Wielstanden bijvoorbeeld (bij delta assen) en ze kunnen ook wel iets met de veerrubbers doen.


Louis antwoordt op 22 maart 2017:

Zomaar een oprisping...
Wat zou een stabilisatorstang voor effect gaan hebben in dit verband (en in het algemeen bij de caravan)


jadatis antwoordt op 23 maart 2017:

Een stabilisatorstang zorgt er voor dat bij zelfde gewichtsverdeling er toch meer gelijk gewicht op de wielen komt.Denk dat dat bij een caravan met dus maar 3 steunpunten ( 2 wielen en de trekhaakkoppeling) ook zo zal werken.

Maar die stang zal dan aan het onderstel bevestigd moeten worden, en tordeert dan ook dat onderstel.
De vraag is of de vrij lichte constructie van het onderstel van een caravan , daar dan weer tegen kan.



Andy antwoordt op 23 maart 2017:

@ Hans Hogeweg, weet niet waar je de informatie over velg maten vandaan hebt.

Maar volgens de Continental in hun Technical Databook 2014 - 2015, staat voor en band in de maat 205/65 R15 dat een velg van 5.5" tot 7.5" is toegestaan, met een aanbevolen breedte van 6" .

Ook zie ik dat Fendt nog steeds deze maat volop gebruikt.


Frans antwoordt op 23 maart 2017:

In reactie op de vraag van Louis: de gewichtsverdeling over de drie draagpunten is maatgevend voor de belasting van de wielen. Een stabilisatorstang verandert daar helemaal niets aan. Beperkingen voor scheef laden worden dus primair bepaald door het draagvermogen van de banden zoals jaren geleden Bert ook al bedacht had. Aangenomen dat de beperking daar ligt en niet bij de vering die aan één zijde overbelast zou kunnen worden, kan flink scheef beladen dus weinig kwaad, maar kan bij sommige assen wel invloed hebben op bandenslijtage. En het ziet er misschien een beetje armoedig uit 😉

Alleen voor het ontlasten van de vering zou een stabilisatorstang in beeld kunnen komen. Door een stabilisatorstang wordt de veerbelasting bij scheef beladen aan één zijde verminderd ten koste van extra veerbelasting aan de andere zijde. De ontlasting resp. de extra belasting van de veren wordt overgebracht op de stabilisatorstanggeleiding en dus op de bevestiging daarvan aan bodemplaat of chassis(-versterking). Een caravanonderstel is daarvoor niet geschikt. Nuttig effect zou enige vermindering van het overhellen kunnen zijn en daarmee ongelijke sporing en bandenslijtage, maar dan moet de beladingsongelijkheid al erg groot zijn.

Als je structureel met scheve belading op pad wilt kun je beter de vering aan een zijde versterken. Een goede assenspecialist weet daar in te raden.


Frans antwoordt op 23 maart 2017:

Voor velgbreedte/bandcombinaties zie bijvoorbeeld https://www.quality-tyres.nl/home/banden

Hier blijkt duidelijk dat je met 5,5” velgen verkeerd zit, zeker met 205 breedte. Behalve op slijtage heeft een te smalle velg ook onverwacht grote invloed op de stabiliteit.


Louis antwoordt op 23 maart 2017:

Inderdaad, daar zat ik ook even mee wat de krachten op de bevestigingspunten betreft vandaar de vraag en het meedenken.
Ik geloof zelf trouwens niet dat ongelijke lading zo'n negatief effect zal hebben (in het redelijke) maar of de vering dan "ongeveer door verstugging uit te schakelen" dé oplossing is ?
Een caravan heeft al zo weinig...
Wat de stabilisator betreft dacht ik meer in de richting van as met de montageplaten, torsiearmen en de stabistang als één geheel tezamen en er onder gebouwd.
Haha...laat maar, het zou geen opvallende bling bling investering zijn, dus weinig of geen belangstelling.
Ik zei het al, een oprisping .


Andy antwoordt op 23 maart 2017:

Blijkbaar zijn de meningen hierover verdeeld.
Hier (www.conti.nl/wp-content/uploads/2014/10/Technical-Databook-car-4x4-van-2014-2015-EN.pdf) staat informatie van Continental dat voor elke band maat de toegestaan velgmaten geeft.


Kees antwoordt op 23 maart 2017:

Een stabilisator heeft zijn grootste waarde bij het rijden in bochten en dan met name om het overhellen tegeen te gaan. Het overhellen of ongelijke invering li-re komt daardoor onder (torsie)veerdruk te staan. Het draagt daarmee bij aan de wegvastheid van het voertuig in bochten.
De toegevoegde waarde voor een caravan kan hierdoor best welkom zijn, met name voor gebruik op het circuit. Iets wat maar weinigen zullen doen en waardoor de constructeurs besloten hebben om de meerkosten ervan achterwege te laten.

De velgbreedte luistert niet al te nauw. De maximale bandbreedte is 4/3 van de velgbreedte en dat is 133%. Maar banden vanaf de verhouding 115% kunnen straffeloos gemonteerd worden. Het ideale ligt daartussen e.e.a. afhankelijk van de bandhoogte.
Soms worden banden 'getrokken' gemonteerd. Daarbij worden de wangen zover naar buiten ,getrokken op hele brede velgen dat er weinig tot geen bandvering meer mogelijk is en een heel strak en nerveus sturend voertuig oplevert.
Wordt de band te breed of de velg te smal dan gaat de velgrand inslijten op de band en wordt de besturing indirecter.
Smalle velgen (of brede banden) onder een caravan lijken een meer zwabberende caravan te bewerkstelligen waardoor de indruk bij velen ontstaat dat daarmee ook de stabilteit in het gedrang komt. Dat is echter niet altijd het geval. De grotere zijdelingse bewegingsvrijheid werkt aan de ene kant een onrustig rijdende caravan in de hand wat een mogelijke slingering tot gevolg kan hebben maar is daar niet de oorzaak van. Aan de andere kant heeft deze grotere zijdelingse bewegingsvrijheid een net zo grote dempende werking voor die mogelijke slingering. Het is vaak de onrust die een onveilig gevoel teweegbrengt maar dat hoeft zeker niet altijd zo te zijn.

"Hier blijkt duidelijk dat je met 5,5” velgen verkeerd zit, zeker met 205 breedte."
Dit kun je dus niet zo stellen omdat je de relatie tot de bandhoogte niet kent. Een Conti 215/70R15 mag bijvoorbeeld gemonteerd worden op een 5,5" Velg en heeft dan een bandbreedte van 211mm.


Gerard antwoordt op 24 maart 2017:

Heb de vraag over wieldruk eens voorglegd aan de dealer. Volgens hem houdt de fabrikant al rekening met het verschil bij de indeling van de caravan. De belading is het probleem. Je hoeft onderweg immers niet met een volle watertank en vol spoelreservoir van het toilet te rijden.
Zij hanteren de volgende regel:
- links en rechts geen groter verschil dan 10%, uitgaande van de laagste wieldruk
-Binnen de loadindex van de band blijven


Frans antwoordt op 24 maart 2017:

Off topic: er is een groot verschil tussen wat aan banden gemonteerd kán worden op een smalle velg of wat verstandig is. Zeker bij een laag profiel band, zoals Fendt veel monteerde (205/65-15), wreekt zich een smalle velg eerderr dan bij een hogere wang.
Even los van allerlei theorie: Opvallend veel Fendts zijn op deze site voorbij gekomen met abnormaal scheef slijtende banden op delta-assen. Fendt is overgegaan naar 195/70-15 voor de vergelijkbare caravans maar handhaaft de marginale 5,5J velgen. Kip (als voorbeeld) bespaart daarop niet en monteert 195/70-15 standaard op stalen 6,5J velgen. Eigen ervaring nooit scheef slijtende banden met delta-as en prima rijeigenschappen. Toeval? Ik denk dat Hans Hogeweg hier toch een punt maakt.


Kees antwoordt op 24 maart 2017:

Het is heel simpel: van een smallere velg gaat de band niet scheef slijten. Van een Delta-as wel. Dat is in de constructie vastgelegd en wordt een producteigenschap genoemd. Door die eigenschap wordt de rijeigenschap van de caravan enorm verbetert. Het is een minpuntje met groter
voordeel.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker