Caravantrekker.nl

Inhalen met caravan

Thierry vraagt op 28 mei 2007:

Ik hoor allemaal wilde verhalen dat het gevaarlijk is om een vrachtwagen in te halen met een caravan achter je auto.
Ik zou graag hier meer over willen weten.
Ik rij zelf met een combinatie van een Opel Vectra 1.6 16V met een travelsleeper Costa 468L. Mijn vraag dus, is het verantwoord met deze combinatie een vrachtwagen in te halen.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

janka antwoordt op 28 mei 2007:

Waarom niet? Als je het netjes en met beleid doet is er niets aan de hand. Ga alleen na het inhalen niet te snel weer terug naar je uitgangssnelheid want dan blijf je te irritant voor de vrachtwagen hangen. Dus trek even een stukje door.


Cor antwoordt op 28 mei 2007:

Inderdaad waarom niet? Het is absoluut niet gevaarlijk, als je gewoon niet te hard gaat. Het enige wat is, is dat als je een vrachtwagen inhaalt dat je vaak vanzelf harder gaat rijden en in dat geval zou je kunnen gaan slingeren, dus houdt dezelfde snelheid en ga niet extra harder rijden om de vrachtwagen (sneller) in te halen. Wij rijden al 10 jaar met een caravan en hebben al aardig wat vrachtwagens ingehaald en nooit problemen gehad, absoluut niet gevaarlijk!


Roland antwoordt op 28 mei 2007:

Pas wel op waar je inhaald. Inhalen op een lange brug / viaduct kan gevaarlijk zijn. Vorig jaar onderweg naar Italie reden we richting de kust (bij Pisa) en toen ging ik ook inhalen op een lange brug, aangezien het pas flink ging waaien toen ik op de brug reed, ging de caravan redelijk heen en weer, wat niet echt prettig was.

Dus inhalen op een brug/viaduct zou ik zelf niet snel meer doen.

Roland


Thierry antwoordt op 28 mei 2007:

Oke, ik ben een geruster nu ik weet dat het dus niet gevaarlijk is. Ik ga dit van het jaar dus voor het eerst ervaren, jullie bedankt voor tips.


Marcel antwoordt op 28 mei 2007:

Houd berg-af wel je max. snelheid in de gaten


Thierry antwoordt op 28 mei 2007:

Ja, wanner ik ga dalen ben ik altijd voorzichtig, sterker nog ik probeer meestal niet hoger dan 80 km te komen. Maar wel bedankt voor je advies Marcel


Ronald antwoordt op 10 juni 2007:

Nog even een extra opmerking. Zorg dat je voldoende motor vermogen hebt om in te halen. Als je achter de vrachtauto uit komt, heb je meestal wat meer last van tegenwind, en heb je meer vermogen nodig om gelijke snelheid te kunnen blijven rijden.
Ook kun je dezelfde slinger neiging ondervinden, als je voelt bij het ingehaald worden door een vrachtauto. Probeer dan ook wat meer links tegen de streep te rijden.
Gevaarlijk is het absoluut niet, als je het met beleid doet!


Robbert antwoordt op 10 juni 2007:

Als ik alle vrachtwagenchauffeurs te eten moet geven die ik al met de caravan ingehaald heb, dan wordt het erg druk in de keuken 😉

Kortom, zo ervoor dat de combinatie auto + caravan een uitgebalanceerde combinatie vormt, dan is inhalen van een vrachtwagen kinderspel. Plezier !


erik antwoordt op 11 juni 2007:

Je kunt beter een vrachtwagen inhalen,dan dat ie jou inhaalt,
met de nodige zuiging meenemend.
Dus als een vrachtwagen jou inhaalt,vind ik het eigenlijk nog gevaarlijker dan andersom.
Je hebt dus niets te vrezen.
Succes.


Berggeit antwoordt op 11 juni 2007:

Inhalen met de caravan:

Het mag je duidelijk zijn dat je sneller bent dan alles wat je onderweg tegenkomt (wat na verloop van tijd voor je rijdt). Je zult er toch een bepaald moment voorbij moeten. Als je dit van te voren beseft kun je er rekening mee houden. Dat houdt dus in: ver van te voren al zien dat je iets (vrachtwagen) nadert. Ongeveer een meter of 4 a 5 voordat je bij m bent ga je al naar links. Je hebt immers de tijd gehad om te anticiperen, je zag dit al aankomen dus kun je ook rekening houden met het verkeer dat achterop komt en je 'gaatje' uitkiezen. Als je nu dus dezelfde snelheid aanhoudt zijn er weinig problemen. Er zijn wel een paar 'enge' zaken waar je rekening mee moet houden.

1. Het is vreemd dat je niet kunt vluchten naar bijvoorbeeld de vluchtstrook omdat je precies tussen de vangrail en de vrachtwagen zit => rustig blijven en stuur rechthouden, niet te veel links of rechts kijken maar voor je en probeer het midden van de linkerbaan vast te houden.

2. Zuigende en duwende werking van grotere voertuigen => een goede belading, de juiste bandenspanning en de juiste kogeldruk zullen de invloeden van het voertuig dat je passeert minder maken. Daarnaast heb je altijd meer ruimte dan je denkt te hebben dus ietsje opschuiven naar links als het te veel te merken is kan wonderen verrichten. (Dit geldt trouwens ook in geval van ingehaald worden => ietsje opschuiven naar de vluchtstrook, als het kan natuurlijk, verminderd de invloed).

3. Inhalen met de caravan duurt veel langer dan inhalen met alleen de auto => de hele combinatie moet er immers langs, dus houdt je caravanspiegels in de gaten en bepaal tijdens het normale rijden na vertrek al waar het voertuig moet zijn in de spiegels wanneer je het volledig bent gepasseerd!

4. Dan het huzaren stukje weer terug naar de rechter rijbaan (veel caravanners vinden dat zij zo snel mogelijk weer terug moeten zijn om het overige verkeer niet te hinderen, met hier en daar uitzwiepers van de caravan tot gevolg van heb ik jou daar... Dus met beleid en rustig terug naar de rechter rijbaan.

Fijne vakantie!!


Joost Kolen antwoordt op 11 juni 2007:

Complimenten Berggeit, goed verhaal en niets aan toe te voegen.

Devies neem je tijd, je bent op vakantie en je komt er toch wel.


@Eric antwoordt op 11 juni 2007:

Berggeit schreef: Ongeveer een meter of 4 a 5 voordat je bij m bent ga je al naar links.


Vind ik persoonlijk vrij laat hoor om naar links te gaan, als je d'r 4 of 5 meter achter zit en de vrachtauto remt dan zit je er gegarandeerd achterop omdat je totaal geen overzicht hebt op wat er voor je gebeurd.

Verder goed verhaal.


janka antwoordt op 12 juni 2007:

Mag ik er ook nog iets aan toevoegen?
Als je tijdens het inhalen in je spiegel ziet dat de vrachtauto met de lichten seint dan ben je hem/haar ver genoeg voorbij om weer rustig naar rechts te gaan. je mag hem/haar zelfs bedanken door even nadat je weer op de rechter strook rijd je rechter richtingaanwijzer even aan te zetten.
Maar laat je inderdaad niet opjagen door diegenen die achter je moeten wachten!
En als jezelf ingehaald word door een vrachtwagen (en die kans is redelijk groot!) dan mag je ook even met je verlichting seinen om aan te geven dat hij/zij weer naar rechts kan gaan. Dat wordt ook op prijs gesteld!
Maar wat je altijd moet onthouden is: blijf rustig en laat je niet gek maken!


herman antwoordt op 12 juni 2007:

Dat met die lichtsignalen wordt erg op prijs gesteld. Ik doe het altijd. Ik zie ook steeds meer chauffeurs het ook bij mij doen. Altijd ff bedanken met knipperlicht links en rechts als je weer rechts rijd.

p.s. ik ben geen vrachtwagenchauffeur


Thierry antwoordt op 12 juni 2007:

Ik wil Janka en Herman toch nog bedanken voor jullie reactie, ik zal deze tips opvolgen en hopen dat alles goed zal gaan.

nogmaals bedankt


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker