Piet vraagt op 8 augustus 2013:
Waarom is er een groot verschil als trekker met de toyota auris 1.6 (handgeschakeld) en de 1.6 (automaat CCV)
Als de berekeningen correct zijn is de automaat een veel betere optie.
Klopt dit ?
Het gaat dus niet over een hybride auto
Bert antwoordt op 8 augustus 2013:
Deze CVT automaat heeft een zgn. koppelomvormer en komt daardoor goed weg vanuit stilstand op steile hellingen. Dit in tegenstelling tot de schakelbak die een koppeling heeft. Zie http://caravantrekker.nl/algemeen/versnellingsbakken.php.
De overbrengingen van die CVT Multidrive zijn echter een stuk langer dan van de schakelauto, zodat hij (eenmaal rijdend) het op hellingen minder goed doet. Goed bestuderen en interpreteren van het rapport is dus belangrijk! Vind je dat lastig vraag dan voor een klein bedrag een persoonlijk Advies aan. Zie: http://caravantrekker.nl/advies/voorbeeld_4.php
Michiel antwoordt op 8 augustus 2013:
Ik twijfel ook tussen deze twee auto's als opvolger van mijn "oude" Auris.
Ik vraag me wel af of jullie de (vaste) overbrengingen van de CVT wel goed hebben ingeschat. Ik dacht tot voor kort ook dat hij maar 6 trappen zou hebben wanneer je hem op de handschakelstand zet. Ik vond echter een filmpje op YouTube waarin iemand de mogelijkheden van een Auris 1.6 CVT demonstreert, en deze auto schakelde doorleuk naar door naar M7 op het display. Een kunstmatige 7 traps automaat zoals ook in de Avensis 1.8 CVT ligt. Wat me daarnaast opviel was dat vooral de 5e trap behoorlijk kort was. De auto draaide daarin ruim over de 4000 tpm bij 120 km/u op de teller, wat duidelijk meer is dan bij een oud (handgeschakeld) model Auris. Een oud model Auris heeft (iets) kortere overbrengingen dan het nieuwe model. Ervanuitgaande dat de versnellingen normaal op elkaar aansluiten denk ik dus dat een CVT het op een helling, ook eenmaal rijdend, wat beter doet.
@Piet De 1.6 cvt is in Engeland getest als caravantrekker. Hij was volgens stabiel, en presteerde over de hele linie vrij goed. Vooral in de acceleratieproef van 48 naar 96 km/u scoorde de Auris sterk, maar was daarbij wel luidruchtig.
Bert antwoordt op 8 augustus 2013:
Op de site worden bij een berekening alleen de eerste zes versnellingen meegenomen, dus niet de ev. 7e of tegenwoordig zelfs 8e versnellingen.
Bij de nieuwe Auris weten we alleen de laagste (1e) en de hoogste (7e) overbrenging en de eindoverbrenging. De tussenliggende 'vaste' overbrengingen 2 t/m 6 weten we niet en zijn dus berekend! In de 1e heeft de auto bij 1000 rpm een snelheid van 8,5 km/u, in de hoogste ruim 49 km/u. Zonder omvormerslip dus.
Bij maximaal treingewicht haalt de CVT rijdend (zonder slip, doet ie ook niet dan) maximaal 17% bij 4400 rpm = 38 km/u. Plankgas dus. En da's niet zo best. Zie het draadje over de Subaru cvt-automaat. Rij je langzamer komt ie niet op gang neem ik aan alsook de oudere Avensis dat niet deed. Op zich goed want gaat de omvormer wel mee helpen krijg je ook gegarandeerd warmteproblemen.
Wegrijden vanuit stilstand 23%.
De schakel-Auris rijdt bij 1000 rpm in de eerste 7,5 km/u en de 6e ruim 38 km/u. Een helling van tegen de 20% is maximaal mogelijk met een snelheid rond 34 km/u. Wegrijden vanuit stilstand op ruim 10%. Bij maximaal treingewicht dus.
Jan@ antwoordt op 8 augustus 2013:
Die "vaste" overbrengingen zijn, behalve voor de 1ste en wellicht de hoogste stand,toch niet belangrijk. De CVT zoekt toch zelf de meest gunstige stand op tussen de 1ste en de 6e , bergopwaarts. Waarom zou je em in een van de tussenliggende standen vastzetten. Mijn CVT schakelt, als ik hem in een bep. stand zet dan ook niet meer terug wanneer het zwaar wordt , in tegenstelling tot de traditionele automaat in mijn vorige auto. Die schakelde heen en weer tussen de 1 en de stand waarin ie vaststond.
Oftewel ik begrijp het niet meer.
michiel antwoordt op 8 augustus 2013:
@jan Bergafwaarts lijkt het mij wel prettig om zelfs een lagere versnelling te kunnen kiezen, of remt jouw CVT zelfstandig op de motor in zo'n geval?
Jan@ antwoordt op 9 augustus 2013:
@ Michiel. Klopt, ik gebruik de standen( 6 stuks) alleen bij afdalingen om (meer) op de motor te remmen.
Ik vraag me alleen af of ie zuiniger is op een vaste stand en de slijtage aan de bak minder?? Maar ja, dan doet mijn cruise control het niet meer.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.