Caravantrekker.nl

Slijtage banden bij AWD

Andreas-NL vraagt op 21 september 2013:

3 jaar terug heb ik 4 nieuwe banden laten monteren op mijn Sub. Outback (AWD). Inmiddels heb ik daar 33.000 km mee gereden, waarvan ongev. de helft met caravan. Ik ging er vanuit dat de banden gelijkmatig zouden slijten; weliswaar meer gewicht achter maar vóór meer slijtage door het sturen. De praktijk wijst uit dat het achter sneller slijt: minder dan 2 mm profiel terwijl vóór nog tegen de 3 mm resteert. Vraag 1: Is dit slijtage proces normaal, d.w.z. vóór en achter met elkaar vergeleken?
De 2e vraag: Wat is nu de beste oplossing: a)achter 2 nieuwe banden monteren of b) banden vóór en achter wisselen, opnieuw uitlijnen en pas volgend seizoen aan nieuwe banden denken? N.B. Ik vertrek begin okt. naar Spanje ivm. overwinteren en rij dan ter plaatse t/m maart niet meer dan ca. 2500 km. N.B. de bandenboer hier in het dorp is pas volgende week terug van vakantie maar ik weet dat hier op het forum óók bandenexperts aanwezig zijn en ik zou graag hun mening horen. B.v.d.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Frans antwoordt op 21 september 2013:

Gewoon om de 10.000 km wisselen. Rechtsvoor naar rechtsachter. Links idem dito.
Krijg een gelijkmatiger slijtage van de banden.
Komt er op neer dat je dan wel alle vier de banden gelijktijdig moet vervangen.

Of gewoon doorrijden en degene die versleten zijn vervangen en dan de beste, komt neer op de nieuwe, banden achterop leggen.


Frans antwoordt op 21 september 2013:

Vergeten te vermelden dat achter de banden, (wielophanging) vermoedelijk onder een bepaalde hoek zijn geplaatst, zodat men een betere wegligging heeft. Is bij meerdere auto's het geval. Vandaar een ander slijtage beeld dan dat men gewend was.


jan& antwoordt op 21 september 2013:

Ik zou 4 nieuwe banden laten monteren. Dit is ook beter ivm de AWD.


Frans antwoordt op 21 september 2013:

Ik ben geen bandenexpert en ken de auto onvoldoende om er een oordeel over te kunnen geven. Bij mijn naamgenoot ligt dat wellicht anders 😉
Persoonlijk zou ik banden niet preventief wisselen als de slijtage maar een milimeter uiteenloopt.


Eduard antwoordt op 21 september 2013:

De vraag bevreemd mij een beetje (of ik snap het verkeerd) maar een verschil van één millimeter tussen vóór en achter is toch geen reden voor zorgen?
U gaat straks een kleine 7000 km rijden met mogelijk sterk wisselende weersomstandigheden, ik zou zeggen dat wordt vier nieuwe banden.
Daar hoef je niet lang over na te denken.


Louis antwoordt op 21 september 2013:

Twee millimeter achter, en tegen de drie millimeter voor.
Ik zou zeggen dat ze dan een millimeter geleden al aan vervanging toe waren.
Niet wettelijk, maar wel uit veiligheidsoverwegingen.
Op je enige contact met de weg gewoon nooit tot op de grenzen bezuinigen.
En ook in Spanje regent het weleens de komende seizoenen ?


Jan antwoordt op 21 september 2013:

1)Slijtagepatroon is vrij normaal.
2)Vier nieuwe banden monteren ivm AWD en deze bij 15000km eens van V<>A wisselen.


ege antwoordt op 22 september 2013:

Beste Andreas,

Ben zelf ook in het bezit van een sub de banden wissel ik ook altijd zo rond de 10000 km wordt ook geadviseerd in gebruiksaanwijzing van de auto, zoals al eerder vermeld links voor naar links achter en rechts voor naar rechts achter.
Met mijn banden bijna 70000 km gereden dus 33000 km is wel erg snel.
2mm en 3mm is vervangen


Debouncer antwoordt op 22 september 2013:

Maar 33000 km met een set banden is idioot weinig. Ik heb al 60000 km met de banden gereden en ze zijn nog lang niet op. (Bridgestone)


jadatis antwoordt op 22 september 2013:

Zijn de banden wel gelijkmatig afgesleten?
Dus niet aan een zijde , terwijl er aan de andere zijde nog ruim profiel zit.
Dat kan namelijk duiden op een uitlijning die niet goed is.
Meestal een toe of uitspoor, en nog niet eens een camberhoek.


Jan antwoordt op 22 september 2013:

”33000 km met een set banden is idioot weinig. Ik heb al 60000 km met de banden gereden en ze zijn nog lang niet op.”
Ook met een AWD?


Debouncer antwoordt op 23 september 2013:

Ook met een AWD?

Ja!


Jan antwoordt op 23 september 2013:

Wat idioot goed van jou zeg!


Frans antwoordt op 23 september 2013:

AWD betekent lang niet altijd extra bandenslijtage. Heb zelf met Uniroyal op XC70 netto met winteraftrek 65307km gedraaid tot vervanging; daar heb ik niets bijzonders voor hoeven doen. Ook dat verhaal over slijtage a.g.v. verschillende omtrek door profieldiepte V/A is maar betrekkelijk. Langdurig rijden met volledige langssper en groot diameterverschil zal wel extra slijtage geven en ook veel bochtenwerk t.o.v. snelwegkilometers. Een te hoge of te lage bandenspanning/belading geeft een veel groter diameterverschil dan 2mm.
Het type AWD zal zeker van invloed zijn. Als deze sub een centraal diff met viscosper heeft is dat al helemaal geen punt, want dan wordt het verschil niet eens gedetecteerd. Wordt de lanssperring door koppel gestuurd is het ook geen punt. Bij electronisch gestuurde koppeling (automaatversie?) is er natuurlijk door een fout een ongewenste situatie denkbaar die softwarematig moet worden bijgesteld.


Quirien Sengers antwoordt op 23 september 2013:

Met mijn NISSAN X-trail 4x4 reed ik ook ruim 65000 km met de banden .
Wisselde wel telkens tussen de 6000 en 10000 km de wielen van voor naar achter en lette goed op banden spanning.
Overigens werd dit ook inhet boekje als advies aangegeven

Dus 33000 is inderdaad wel heel weinig.


Matthias antwoordt op 23 september 2013:

Met mijn Subaru's steeds plusminus 60000km gereden met dezelfde banden (Bridgestone & Yokohama) Nooit enig slijtage verschil opgemerkt tussen voor en achter.


Andreas-NL antwoordt op 23 september 2013:

De bandenboer was terug van vakantie en hem dus een bezoekje gebracht vanmorgen. Het blijkt dat ik door het RDW keuringsrapport van vorige week op het verkeerde been ben gezet. Dat rapport gaf nl. aan onder reparatieadvies: "AC1 Band(en) aanwezig met een profieldiepte van 1,6 t/m 2,5 mm".
Ik nam aan dat dit het overzicht van alle banden betrof. Niet dus. De praktijk wijst uit dat dit op de R.A. band slaat. L.A. had ruim 4 mm profiel en de beide voorbanden ruim 5 mm. Jammer dat de Subaru-dealer dat bandenadvies niet even had toegelicht, dan hadden we niet die verwarring gehad hier op het forum. In overleg met bandenmans, 2 nieuwe banden besteld voor op de vooras en de 2 voorbanden verhuizen dan naar achter. Volgend jaar dan de situatie opnieuw bekijken. Overigens was de slijtage a.d. buitenkant meer dan a.d. binnenzijde. Hoe voorkom ik nu dat de slijtage R.A. weer sneller optreedt dan bij de andere drie?
Moet ik nog extra naar de uitlijning of toespoor laten kijken of hoort dat standaard bij de montage van de banden?
Tenslotte iedereen bedankt voor de goedbedoelde adviezen.


RobD antwoordt op 23 september 2013:

Uitlijnen, toespoor of camber hoort niet tot de standaard uitvoeringen bij nieuwe banden. Balanceren uiteraard wel.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker