Caravantrekker.nl

Technischvraag voor experts

Jan@ vraagt op 7 oktober 2013:

Op dit forum zitten nogal wat autospecialisten. De vraag gaat niet over caravantrekken maar over mijn caravantrekauto.
vraag: op vakantie had ik 2 versleten voorwiellagers. Kan dit veroorzaakt zijn door sterk verhitte remschijven, omdat de remcylinders niet meer goed werkten. Dat manke heb ik namelijk voor mijn vakantie gehad en toen zijn de remcylinders/klauw vervangen. Ik heb daar vlgs mij niet echt veel meegereden omdat ik nadat ik trillingen in de voortrein van de auto voelde direct naar de garage ben gegaan, maar ik weet niet hoelang de remklauwen voortdurend geslipt hebben en die wrijving hebben veroorzaakt.
De voor mijn eventuele claim op garantie.
alvast bedankt.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

@Eric antwoordt op 7 oktober 2013:

Hmm, ben geen expert maar 't lijkt mij sterk.
Hoeveel km had je auto gereden toen de lagers 't begaven?


Jan@ antwoordt op 7 oktober 2013:

105K Eric.


Jan antwoordt op 7 oktober 2013:

Nee, lijkt mij gewone slijtage gezien de stand tijd heb je ook niet echt grond tot garantie buiten het feit dat het om slijtdelen gaat die zowiezo van normale garantie zijn uitgesloten


@Eric antwoordt op 7 oktober 2013:

Hmm, 105.000 km is dan wel weer best weinig voor voorwiellagers.


AJ antwoordt op 7 oktober 2013:

Als de wiellagers aan beide kanten tegelijk stuk gaan dan moet er iets aan beide wielen gebeurd zijn. U zegt zelf al: er is het één en ander vervangen. Kan het zijn dat een beginnend monteur (stage??) met wat teveel geweld bezig is geweest? Ik denk het bijna zeker te weten.


Jan@ antwoordt op 7 oktober 2013:

Klopt wat Jan zegt , normaal gesproken valt dit onder ""gewone"" slijtage en is uitgesloten. Daar heb ik de garantie voorwaarden op na gelezen. Echter het gebeurde vrij snel na het remmenverhaal waarvan de remschijven ongeveer rood gloeiend werden. En dat laatste euvel is wel onder garantie verholpen. Wat ik mij dus afvraag; is er een verband tussen het probleem met de remmen en de wiellagers en kan ik mogelijk een beroep doen op bijvoorbeeld gedeeltelijke vergoeding van de kosten.


Jan antwoordt op 7 oktober 2013:

Tja, causaal verband aantonen zal een lastig verhaal worden.
Ten tijde van de remmenreparatie zullen deze lagers wellicht nog wel in orde geweest zijn en dan vallen ze eigelijk buiten nevenschade.
Zo kan je ook aanvoeren bij de bandenvervanging dat deze door de vastzittende remmen eerder aan vervanging toe zijn dan wanneer de remmen geen mankement hadden vertoont.
Wanneer valt het dan wel binnen het nevenschade verhaal en wanneer niet?
Als voor beide partijen aannemelijk is dat het een rechtstreeks gevolg is of wel erg toevallig dan kan er in een coulancesfeer vast wel e.e.a. afgesproken worden.
Denk dan aan de lagers voor aangepaste onderdeelprijs en arbeidsloon ieder de helft.
Maar ga je je rechten zoeken dan zal dat mogelijk meer (relatie)schade dan voordeel opleveren.
Een garage heeft er in deze tijd best veel voor over om zijn klanten tevreden te houden dus niet geschoten is ...........


Louis antwoordt op 7 oktober 2013:

Als de cilinders in een remklauw door corrosie e.d. niet goed meer terug in hun behuizing komen na het loslaten van het rempedaal blijven de remblokken te veel aanslepen en loopt de temperatuur hard op.
Dan kan het smeervet als het ware "in olie" veranderen en uit de lagers lopen met voor de hand liggende gevolgen.
Maar dit is dan wel een gevolg van een situatie die al langere tijd daarvoor langzaam maar zeker plaats moet hebben gevonden, en gebeurd zelden van het ene moment op het andere.
Je moet al haast zeker eerder gemerkt hebben dat je auto niet heel lekker meer geheel "uitrolde".
In zo'n situatie op vlak asfalt mag je wanneer je zo goed als stilstaat (met je voet van de rem) niet voelen dat je auto stil is komen te staan.
Heb je dit wel gemerkt door een voelbaar "stoprukje" op het allerlaatste moment van dat uitrollen,dan is het proces van aanslepen( en dus te sterk verhitten tijdens het rijden op snelheid) al eerder begonnen.
En was dus eigenlijk al "het begin van het einde".
Maar als je schijven niet zijn vervangen o.i.d., (en er dus niemand aan je lagers heeft gezeten) wordt het inderdaad moeilijk,en zal een claim niet redelijk zijn.
Al hoort de betreffende monteur wel zo alert te zijn om na zo'n "verhitte situatie" extra aandacht aan de lagers te schenken omdat dit na zo'n gebeurtenis een reeel risicopunt is geworden, waar hij als vakman rekening mee had moeten houden.
Dus recht op claimen : Nee, maar voor een redelijke prijs lagers vervangen is wel enigszins op z'n plaats.


Schoenmaker antwoordt op 7 oktober 2013:

Hallo,
Nu al zoveel antwoorden, maar nog niemand heeft gevraagd naar een merk of type
Hier kan ook een groot verschil in zitten.
Heb je bijvoorbeeld een Mercedes of een BMW, dan zul je dit niet gauw meemaken bij 105000 km


Debouncer antwoordt op 7 oktober 2013:

Je kan je vraag beter neerleggen bij echte experts die je ook nog verder kunnen helpen. Bijvoorbeeld die van de ANWB.


Bert antwoordt op 7 oktober 2013:

MB of BMW hebben nooit problemen? Oei... 😉

De AN?B heeft de oplossing? Oei... 😉

'Tsjongejonge, doe zelf even normaal!' (Citaat van een vooraanstaand lid van onze gekozen regering)


Jan antwoordt op 7 oktober 2013:

”Als de cilinders in een remklauw door corrosie e.d. niet goed meer terug in hun behuizing komen na het loslaten van het rempedaal blijven de remblokken te veel aanslepen en loopt de temperatuur hard op.
Dan kan het smeervet als het ware "in olie" veranderen en uit de lagers lopen met voor de hand liggende gevolgen.”

Even technisch daarop ingaand zal de warmte van de remmen niet snel tot een verkorting van de lagerlevensduur zorgen.
De schijfremmen kunnen door hun constructie niet veel warmte doorgeven aan de wielnaaf.

http://www.celtemp-services.nl/images/producten/2429-golf-4-remschijf,-voorzijde,-geventileerd,-280x22-mm,-1j0615301e,.jpg

In de afbeelding is te zien dat de verbinding tussen het frictievlak en montagevlak eigenlijk maar heel dun is. De warmte blijft daardoor grotendeels in het frictiedeel en die wordt gekoeld door de rijwind.
Die dunne verbinding is nodig om het uitzetten en krimpen tussen de verschillende schijfdelen mogelijk te maken. Had dit gedeelte net zo dik geweest dan was de remschijf bij de eerste de beste flinke remactie van het montagevlak afgebroken. Die dunne verbinding vormt tevens een barriere voor de warmte die richting de naaf al vloeien waardoor de naaf slechts weinig warmte krijgt aangeboden.
De warmte die de naaf bereikt wordt sneller door het naafhuis aan de rijwind afgestaan dan de lagers kunnen opnemen.


Bert antwoordt op 8 oktober 2013:

Graag een hooguit 530 pixel breed plaatje.


Jap antwoordt op 8 oktober 2013:

Ik ga even met Schoenmaker mee, en gok dat het over een Franse wagen gaat.


RobD antwoordt op 8 oktober 2013:

" De schijfremmen kunnen door hun constructie niet veel warmte doorgeven aan de wielnaaf."

Omschrijf 'niet veel'. Als dit constant te hoog is gaat er wel wat mis. Veel hangt af van het vet wat in de lagers is gebruikt. Hoeveel extra warmte kan dit hebben voordat het gaat 'lopen'. Het zit hem in het constante en net te heet. Vergeet niet dat een lager een stuk exact werk is, wat weinig tot geen tolerantie kan hebben.
De tijd dat er klodders vet tussen gegooid werd is voorbij. Lagers worden zelden extra gesmeerd simpelweg door de afsluitring in de lagers. Open lagers zijn een zeldzaamheid, wat niet inhoud dat er geen vuil of water meer bij kan. Mocht het vet langdurig te heet worden loopt ook dit eruit. Er is geen buffer meer om dit op te vangen.


Jan@ antwoordt op 8 oktober 2013:

Vlgs mij zitten er ook echte experts op dit forum als ik zo de diverse analyses, ook op andere topics lees. Mijn bedoeling was een second opinion , en die heb ik voldoende gekregen, waarvoor dank. Ik ga nu een goed gesprek aan met de dealer zonder de relatie op spel te zetten want ik ben zeer tevreden over deze garage. En inderdaad, niet geschoten is zeker mis.
Nogmaals bedankt allemaal.


Jan antwoordt op 8 oktober 2013:

”Omschrijf 'niet veel'”
Nou in ieder geval niet zoveel dat de olie uit de lagers loopt.
Zie het dan anders. De schijfremmen kunnen in goed gebruik roodgloeiend worden geremd. Iets wat bij de F1 soms mooi in beeld wordt gebracht maar bij de normale gezinswagen natuurlijk niet veel voorkomt maar wel mogelijk is. Zelfs dit extreme remgedrag hoeft niet onmiddellijk te betekenen dat de lagers er subiet uitlopen.
Tevens is het zo dat die dunne verbinding tussen frictie deel en montagevlak een restrictie vormt voor het transport van de warmte. Daarnaast is het uitstralend oppervlak na die restrictie zo groot dat warmte die getransporteerd wordt met gemak kan worden weggekoeld waardoor er nimmer een hoge schadelijke temperatuur tot de lagers kan doordringen. Bovendien zit er een flinke massa die veel energie (warmte) kan bufferen.


Louis antwoordt op 8 oktober 2013:

Sorry Jan,ik leef nog in de tijd van de "enkele schijven" die prachtig krom,blauw,gescheurd en vet van het uitgelopen lagervet konden worden.
En dit komt vandaag de dag zij het minder vaak door de betere koeling nog steeds voor.
Bovendien is niet elk merk/type auto met de dubbele schijven uitgevoerd.
Feit is dat als de remmen lichtjes aanlopen maar je er geen erg in hebt, er na een aantal flinke snelwegritten beetje voor beetje schade ontstaat.
Mensen die altijd "doorremmen" tot ze stilstaan hebben hier ook nooit erg in tot het te laat is.
Degenen die vlak voor het volledig stilstaan het rempedaal loslaten zullen voelen dat er iets niet in de haak is,en merken dat de auto een ietsje uit zichzelf remt.
Zoals gezegd : remklauwen lopen niet zomaar in een keer vast.


Schoenmaker antwoordt op 8 oktober 2013:

Ik zei niet dat het bij MB of BMW niet voor komt, maar niet onder de ton.
En wat Jap al aangaf waarschijnlijk een fransman.
Ik durfde dat niet hardop te zeggen maar dacht wel in die richting.
En je schijven te warm, ik heb ze wel eens roodgloeiend gehad op de duitse baan in een file, kon ik zien in de auto naast mij. En niks aan de hand, niks lagers kapot, ook niet na twee ton.
En ja hoor ik wil het wel zeggen, ik rij BMW al 32 jaar.
In mijn monteurs loopbaan nog nooit lagers gevonden die eruit gelopen waren door de warmte.

En meneer Debouncer:
De ANWB zal mijn schrijven bevestigen.
Ook ben ik op veel auto fora te vinden.

Grt 6inlijn



Debouncer antwoordt op 8 oktober 2013:

Vind ik geweldig mijnheer Schoenmaker. Het blijkt maar weer eens dat velen die zich hier als technisch genie opwerpen weerspraak krijgen van mensen die menen ook aanspraak te mogen maken op die titel. Zonder uitzondering zijn ze op het gebied van consumentenrecht allen dombo's. Bij de geschilencommissie van de Bovag heb je meer aan het onderbouwde advies van een keurmeester van de ANWB dan aan de mening van ene Jan of hoe die jo-jo's ook mogen heten.


Janka antwoordt op 8 oktober 2013:

Tja, maar als zo'n vraag gesteld wordt op dit forum krijg je ook antwoorden. Maar om de beantwoorders dombo's en jo jo' s te noemen is wel heel stoer.


Louis antwoordt op 8 oktober 2013:

Beetje rustig mensen !
Ieder reageert nu eenmaal naar z'n verstand.
De een kan zich aardig zelfstandig redden, en de ander heeft altijd de uitspraak van een instantie nodig om z'n onzekerheid een plek te geven,... of gaat zelfs schelden.
Hier hebben we te maken met mensen die gebruik maken van wat ze weten of soms menen te weten.
Staat de discussie je niet aan,tsja... dan heb je helaas pech gehad.
(Bovendien zegt dat je voor iets geleerd hebt en het papiertje bezit ,maar heeeeel beperkt iets over werkelijk vakmanschap.)
Denk daar maar eens lang en rustig over na.


Debouncer antwoordt op 8 oktober 2013:

Niemand van de zogenaamde experts die zich afvraagt waarom hetzelfde defect gelijktijdig aan beide wielen optreedt. Zit ik dus te denken aan een defect van de hoofdremcylinder o.i.d. En dus zou het goed zijn als iemand de zaak eens goed bekijkt en die onafhankelijk is. Er kan dus wel meer schade zijn dan alleen remmen of lagers. Mogelijke oorzaak zou weleens het caravantrekken kunnen zijn.


Schoenmaker antwoordt op 8 oktober 2013:

Geachte heer Debouncer,
Ieder mag zijn mening geven, maar geef een antwoord waar een ander iets aan heeft.
Ik als Geschoold APK keurmeester bij een groot duits merk, weet ik wel degelijk waar ik het over heb.
Doe hier iets mee.

Maar zo een voorwiel lager is vrij simpel te verklaren.
Korte stoten van ribbels in de weg, of onbalans in de voorwielen kan al snel funest zijn, voor een voorwielaandrijver.

Mvg 6inlijn


frank antwoordt op 8 oktober 2013:

op +100.000km beide voorste remklauwen vervangen? vermits de vraagsteller zo een goede relatie heeft met de garagist zal deze garagist ook zonder probleem kunnen vertellen welk smeervet er aan de geleidingspennen van de remzadels gebruikt word en zal hij perfect kunnen zeggen op welke tijdstippen de remolie vervangen is geweest.


Jan antwoordt op 9 oktober 2013:

”Niemand van de zogenaamde experts die zich afvraagt waarom hetzelfde defect gelijktijdig aan beide wielen optreedt. Zit ik dus te denken aan een defect van de hoofdremcylinder o.i.d.”
Ik niet. Het blijft speculeren natuurlijk maar wellicht zijn de remschijven na het debacle wel vervangen en moesten zij met enig geweld gedwongen worden om de innige omhelzing met de astap te beëindigen. Dit natuurlijk onder zachte doch stevige dwang van een hamer.
Hiermee is goed mogelijk dat de lagers een laatste zetje gegeven is tot einde oefening. Het zouden niet de eerste lagers zijn die op deze wijze vroegtijdig overlijden.


Senior Be antwoordt op 9 oktober 2013:

In 1994 heeft mijn Opel Vectra een flinke afstand afgelegd met een licht aangetrokken handrem.
De auto had achter nog remtrommels.
De auto direct aangeboden bij de garage voor inspectie.
De remmen zijn gereinigd en - daar komt het - de lagers zijn voorzien van nieuw vet, omdat het vet verdwenen was.
Geen latere schade aan de lagers gehad.
Niet helemaal een vergelijkbare situatie, maar wel een aanwijzing dat te hete remmen invloed kunnen hebben op de smering van de wiellagers.


RobD antwoordt op 9 oktober 2013:

" wel een aanwijzing dat te hete remmen invloed kunnen hebben op de smering van de wiellagers."

Waar het net met bewezen feiten vol mee staat. tto aan rechterlijke uitspraken toe.


Jan antwoordt op 9 oktober 2013:

En zo zoekt ieder naar zijn eigen gelijk. Veel geluk daarmee dan maar.
Hoe e.e.a.technisch in elkaar steekt wordt dan wel steeds onbelangrijker nietwaar.
Het is van trommelremmen een gegeven nadeel dat de warmte bij deze remmen funest is voor de werking met alle gevolgen daarvan.
TS heeft het over schijfremmen die met name ontwikkeld zijn vanwege het warmte nadeel van trommelremmen.


Schoenmaker antwoordt op 9 oktober 2013:

Het is al eerder gevraagd waarom twee lagers tegelijk kapot gingen en ik heb daar ook op geantwoord.
Onbalans in de wielen is zeer slecht voor uw lagers.
Dwarsribbels die een moord aanslag plegen op op lagers.
Het vet dat gebruikt word aan uw remmen behoort kopervet te zijn. Deze kan de warmte aan.

En dan die Vectra met zijn handrem, dit zijn trommelremmen.
De kans dat die warm lopen is reëel aanwezig, omdat deze de warmte niet zo snel kunnen afvoeren dan een gekoelde schijf.

Grt 6inlijn


frank antwoordt op 9 oktober 2013:

bij voertuigen uitgerust met abs dient er ceramisch vet gebruikt te worden. vanwege de pulserende remwerking (op het ogenblik dat de Abs-regeling actief wordt) wordt er extra wrijvingswarmte opgewekt thv de geleidingspennen. kopervet zou hier de warmte te vlot doorgeven, ceramisch vet isoleert de warmte wat beter. verder is kopervet natuurlijk een geweldig product maar niet altijd de beste oplossing.


Jan antwoordt op 9 oktober 2013:

Mooi verhaal hoor.


Schoenmaker antwoordt op 9 oktober 2013:

Frank, Je hebt inderdaad gelijk, alleen word dit haast nooit gedaan.
Maar idd de puntjes op de I

Grt 6inlijn


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker