Yves vraagt op 11 oktober 2013:
Mijn rapido club 38 caravan hobbelt bij 30 km per uur.
Daarvoor en eens boven de 30 gedraagt hij zich normaal.
Heeft iemand een idee wat daar de oorzaak kan zijn?
Yves
Bert antwoordt op 11 oktober 2013:
Nauwkeurig de banden eens bekijken, aan alle kanten. Zit er een breuk in de 'staalgordel' of ergens een bobbel? Overigens kan na een lange stallingsperiode onrondheid wel eens voorkomen. Dat verdwijnt na een aantal kilometers. Spanning in orde?
yves antwoordt op 12 oktober 2013:
Aan Bert.
Er zijn net 2 nieuwe banden op gemonteerd en het hobbelend gevoel heb ik dus in de eerste rit gemerkt.Er kan natuurlijk een fout in de banden zitten maar dat lijkt me sterk.Misschien eens naar de bandencentrale om een nazicht te doen ,zal voor 2014 zijn.Bedankt voor de reactie.
Yves
Schoenmaker antwoordt op 12 oktober 2013:
Ik zou niet wachten tot 2014.
Als de banden er net opzitten kun je nu nog reclameren, volgend jaar kun je het vergeten.
Waarschijnlijk een canvasbreuk, wil wel eens voorkomen.
Even goed nakijken en terug gaan, Niet wachten!!
Mvg 6inlijn
Jan antwoordt op 12 oktober 2013:
Een tweede reden om snel te reklameren zou kunnen zijn dat een band zich niet goed op de velg heeft 'gezet'.
Laat je dit tot volgend jaar zo zitten dan loopt de band het risico zich te deformeren. Goed rijden wordt daarna een utopie en de veiligheid kan dan ook te wensen over gaan laten door onjuiste (plaatselijke) belasting van de band.
Quirien Sengers antwoordt op 12 oktober 2013:
Kijk ook even alle codes op de band door van welk productie jaar etc.
Misschien hebben ze al een tijd bij de bandenboer in het rek gestaan.
En inderdaad niet wachten!!
Jan antwoordt op 12 oktober 2013:
Van in een rek staan gaan ze niet kapot hoor. 😉
joop b antwoordt op 13 oktober 2013:
Heeft de Rapido geen torsievering?
Te hard opgepompte banden (reeds opgemerkt) kunnen hierbij een negatieve invloed op het rijgedrag hebben.
Ook meegemaakt, niet te geloven, dat men balanceren van caravanwielen achterwege laat.
Ook zoiets: van het voorjaar m'n rubberen ventielen op de caravan laten vervangen door stalen, vanwege monteren T.P.S.systeem.
Balanceren van de wielen(oorspronkelijke banden), met de opnemers op de ventielen, vond men maar flauwekul, de knul is aardig met het lood bezig geweest.. :-(
Senior Be antwoordt op 13 oktober 2013:
Lood (Pb) is giftig. Op last van de overheid is lood bij deze toepassing vervangen door zink (Zn).
Al weer enige haren geleden.
Bedrijven mochten wel de oude voorraad opmaken.
Gewoon alleen maar even ter info
Jan antwoordt op 13 oktober 2013:
”Heeft de Rapido geen torsievering”
Daar gaat een caravan niet van hobbelen.
Door eventueel slechte schokdempers zou een wagen kunnen nadeinen maar rubber geveerde assen hebben daar geen last van.
” Te hard opgepompte banden (reeds opgemerkt) kunnen hierbij een negatieve invloed op het rijgedrag hebben. ”
Ja, maar daar gaat de caravan niet van hobbelen. Was overigens niet eerder opgemerkt. Wel de vraag of de bandenspanning in orde was.😉
” niet te geloven, dat men balanceren van caravanwielen achterwege laat.”
Dat komt veel voor. Onbalans komt vooral bij de grotere diameters pas (merkbaar) voor bij hogere snelheid, 100+km/u.
Bij caravans wil men nog wel eens balanceren maar bij gewone aanhangers wordt dit veelal niet gedaan.
” Ook zoiets: van het voorjaar m'n rubberen ventielen op de caravan laten vervangen door stalen, vanwege monteren T.P.S.systeem.”
Twee opmerkingen. Stalen ventielen zijn op een caravan niet noodzakelijk en TPMS is een goede zaak maar men kan beter kiezen voor een inwendige sensor voor een betrouwbaardere werking. Geen mechanische belasting, geen stof vuil en water(pekel) invloeden en geen belasting voor het ventiel die daardoor zijn afdichtende werking kan blijven doen.
joop b antwoordt op 13 oktober 2013:
Beste Jan,
Trek mijn antwoord niet uit z'n verband door elke zin apart te zien.
Staaltorsie waardoor bij te harde banden, of niet gebalanceerde wielen de caravan kan gaan hobbelen.
Ik ben het niet met je eens dat onbalans pas boven de 100km/uur merkbaar is.
Of de bandenspanning in orde is? Dus dan te hard of te zacht, dat lijkt me logisch.
Ik heb nu eenmaal dat TPMS via de ventielen,
Geen mechanische belasting, geen stof vuil en water(pekel) invloeden en geen belasting voor het ventiel die daardoor zijn afdichtende werking kan blijven doen.
Dus dan toch maar stalen ventielen toepassen.
Jan antwoordt op 13 oktober 2013:
” Trek mijn antwoord niet uit z'n verband door elke zin apart te zien”
OK, dan zal ik het anders doen:
Beste Joop,
Van een torsievering gaat de caravan niet hobbelen. Door eventueel slechte schokdempers zou een wagen kunnen nadeinen maar rubber geveerde assen hebben daar geen last van.
Zo is het ook met te hard opgepompte banden Joop. Ook daar gaat een caravan niet van hobbelen. Dat was overigens niet eerder opgemerkt. Wel de vraag of de bandenspanning in orde was. 😉
Onbalans komt vooral bij de grotere diameters (14”, 15” en 16”) pas (merkbaar) voor bij hogere snelheid, 100+km/u. Dat komt vooral door de lagere rotatiefrequentie t.o.v. de jaren dat vooral 13” wielen toegepast werden. Daar hoef je het niet mee eens te zijn maar dat is wel de praktijk.
Bij caravans wil men nog wel eens balanceren maar bij gewone aanhangers wordt dit veelal niet gedaan.
Stalen ventielen zijn op een caravan niet noodzakelijk en TPMS is een goede zaak maar men kan beter kiezen voor een duurdere inwendige sensor voor een betrouwbaardere werking. Geen mechanische belasting, geen stof vuil en water(pekel) invloeden en geen belasting voor het ventiel die daardoor zijn afdichtende werking kan blijven doen. Ook bij stalen ventielen nemen de TPMS dopjes de afdichting voor hun rekening. Dat maakt voor het soort ventiel niet uit.
Het is niet voor het eerst dat deze opschroef sensoren zorgen voor een aflopende band. Bijkomend voordeel is dat deze zichzelf meteen verraadt. Maar je hebt daar niet zoveel aan als de band na een stalling of drie weken camping toch plat staat.
Gunst antwoordt op 13 oktober 2013:
ik zou de caravan achter de auto even opkrikken en de wielen ronddraaien. Een eventuele "onrondheid" zie je zo het makkelijkst.
theo antwoordt op 13 oktober 2013:
wat ik mij afvraag is zat dat hobbelen er met de oude banden
ook in zo niet dan lijkt het mij wel duidelijk wat de oorzaak is.
Debouncer antwoordt op 13 oktober 2013:
@Theo Wat goed dat er tussen Jannen en Johns nog iemand is met een gezond verstand. Die gewoon een antwoord geeft en niet voortdurend zijn zogenaamde kennis bezig is te spuien. Chappeau!
Jan antwoordt op 14 oktober 2013:
Een goed lezer had al kunnen uitdokteren dat het inderdaad gemerkt werd in de eerste rit nadat er nieuwe banden zijn gemonteerd.
Gelukkig zijn er Jannen en Johnnen die met hun kennis iets verder komen met alleen goed lezen! 😉
Ruud antwoordt op 14 oktober 2013:
Een goede sitegebruiker zou zich onthouden van al die nutteloze en niets toevoegende kritieken.
Jan antwoordt op 14 oktober 2013:
theo antwoordt op 14 oktober 2013:
@ruud,je heb volledig gelijk ik zie wel vaker van die
oeverloze discussie's dat niets meer met de vraagstelling te maken heeft waarbij ze hun gelijk moeten halen,eigenlijk doe ik er nu ook aan mee.
Eigenlijk zou ik willen vragen STOP HIER MEE de vraagsteller word hier niet mee geholpen.
AJ antwoordt op 14 oktober 2013:
Ik vind Jan en John zinvolle dingen zeggen! Je kunt er altijd van leren.
Jan wat die stalen ventielen betreft: ik dacht dat boven de 5 bar de rubberen ventielen niet meer alles zijn.
Als er 4,5 bar in moet dan zie je nog wel eens dat er 4,6 of 4, 7 bar in gaat.
Is het buiten een graad of 35 en ga je er vele kilometers mee rijden met 100 km/u dan loopt dacht ik de spanning zo een halve bar op. Boven de 5 dus.
Daarom dat ik (na leergeld betaald te hebben) stalen ventielen monteer.
Verder denk ik dat Bert in het eerste antwoord al veel gezegd heeft.
wat ik wel raar vind is dat het hobbelen zowel boven de dertig km/u merkbaar is.....maar ook onder de dertig km/u.
g antwoordt op 14 oktober 2013:
Volgens mij staat er dat hij het bij 30 klm doet aj. Ik zou het ook in de nieuwe ban942den zoeken als het probleem begonnen is na de montage hiervan. Het lijkt duidelijk op een onbelans in de banden en waar dit dan ook uit voortkomt. Dus terug naar de bandenboer daar is het probleem ontstaan.
Jan antwoordt op 14 oktober 2013:
@AJ,
Rubberen ventielen worden toegepast tot een banddruk van 4,5 hPa koud.
Dat houdt in dat er drukverhoging door temperatuurstijging is voorzien in dit gebruiksgebied. Veel hogere banddrukken kom je bij een caravan niet tegen.
Een band kan in extreme gevallen een temperatuur bereiken van 100ºC dus de druk kan oplopen tot ruim boven de 5 hPa. zonder dat er daardoor uitval problemen ontstaan.
Stalen ventielen toepassen is zowiezo ‘Overkill’ Deze kunnen een druk aan van ver boven de 10hPa. En dat is nergens voor nodig. Bovendien valt het ventiel daardoor uit het aandachtsgebied omdat stalen ventiele verder nooit meer vervangen of aandacht krijgen ondanks dat ook die ventielen een rubberen afdichting hebben.. Ook deze rubberen ring dient bij een bandenwissel vervangen te worden wat nooit gebeurd.
Veel beter en goedkoper zou zijn een versterkt ventiel (TR600) te monteren
die evenals het rubberen (TR413) gewoon in de velg getrokken kan worden en die tot 6,5 hPa. ingezet kan worden. Deze kosten weinig meer dan de normale ventielen en veel goedkoper dan de stalen schroefventielen.
TS Yves schreef:
” Mijn rapido club 38 caravan hobbelt bij 30 km per uur.”
Zoals ik het lees is dat niet onder of boven die snelheid. En juist bij die snelheid zal de hobbel zichzelf versterken waardoor deze extra merkbaar wordt.
Dit is geen onbalans. Daar is de rotatiesnelheid gewoon te laag voor.
Yves antwoordt op 3 maart 2014:
Bedankt aan allen voor de antwoorden en discussies, het probleem lag dus inderdaad aan een breuk in de 'staalgordel'
Nieuwe banden erop en we kunnen terug ( gerust )reizen .
Groetjes en tot ergens onderweg
Yves
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.
Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.