Jack donkers vraagt op 8 november 2013:
Wij hebben een kleine camper op het oog en deze heeft 82 pk en een maximale laadvermogen tot 28.00. Wij vroegen ons af of deze camper voldoende trekkracht zou hebben in de landen Oostenrijk, Frankrijk en Zwitserland.
De verkoper zegt: 'een kleinere camper heeft niet zoveel trekkracht nodig omdat deze zelf ook lichter is.'Klopt dit, of is dit een verkooppraatje?
Horen het graag?
Het is een Dethleffs bus.
dick antwoordt op 8 november 2013:
hai, waarschijnlijk krijg je meer advies op een camper-forum.
probeer eens op google, succes hoor!
Bert antwoordt op 8 november 2013:
Caravantrekker.nl is niet voor een gat te vangen! 😉
@Jack. Klik op [url]http://caravantrekker.nl/camper/index.php]/url] en misschien gaat een wereld voor je open...
Algemeen: een camper heeft als basis altijd een bedrijfsauto of busje geschikt voor het vervoeren van de nodige lasten, in jouw geval neem ik aan tot 2.800 kg totaal gewicht. De 'trekkracht' zal in de meeste gevallen dus wel voldoende zijn vanwege de korte versnellingsoverbrengingen, maar... Of ze voldoende zijn in jouw beleving is heel persoonlijk! Er zijn campers die echt overal kunnen komen en dat ook doen, maar de vraag is hoe.
Soms op snelweghellingen in een lage versnelling met veel lawaai en met de (beladen) vrachtwagens mee. Op div. Alpenroutes (passen) ook in een lage versnelling en dus bij lage snelheden en dan rij je vooraan in de file. Auto's met caravan zouden je het liefst voorbij willen....
Probeer dus die online-berekening (via de link) goed te interpreteren!
johan antwoordt op 8 november 2013:
Een 80 pk is niet echt heel veel, gaat het om een ongeblazen diesel? Of een Fiat motor 1.9 D of 1.9TD?
Is veel ervaring mee op het camperforum.
http://www.camperforum.nl/
Onze eerste camper was een buscamper, saviem SG2 uit 1973.
Met een ouderwetse 2700cc 4 cilinder benzine motor van een 65 PK. Wel een mooi hoog koppel vanaf een 1300 toeren.
De camper woog leeg een 2800kg en max load 4200kg.
De motor had ik gedeeltelijk gereviseerd, en draaide prima.
Met deze camper kwamen we hoog in de Alpen op kleine campings. Daar waar de wegen stopten en over gingen in voetpaden was onze camping vaak.
En inderdaad, het was geen snelheidsmonster, maar in de bergen sterk genoeg om geen kilometers lange file te veroorzaken.
Wegen als naar Kanderstegg was geen punt.
Later in Schotland en Noorwegen ook geen probleem gehad.
Je bent niet de snelste, maar je komt er echt wel.
Tegenwoordig is 120-140 pk, 300-400Nm, gebruikelijk.
Kun je inderdaad sneller mee.
Op het caravan forum komen wel eens vragen of met een mitsubische Colt 1100, ook een caravan getrokken kan worden, en of dat te doen is.
Kijk, onze vorige auto, 140pk HDIF, automaat 6 bak, rijdt rondjes om zo'n Mitsubishi.
Maar beiden halen we echt de Alpen, en bv Kanderstegg, echt wel.
Het is een verkooppraatje dat een kleinere camper niet zoveel trekkracht nodig heeft, teminste in mijn ogen.
Het punt is dt je moet bepalen hoe snel je wilt rijden.
Met d egenoemde informatie van jouw camper, kan je nu al zeggen dat het dus geen snelle camper is. Niet op d esnelwegen en ook niet in d ebergen.
Dan maar naar ee lagere versnelling.
Voor onze caravan hebben we niet d egenoemde C5 meer, maar een 300 kg lichtere Golf 1.6TDI van 105 pk.
Tja, dat is geen C5 met 2.0HDiF.
Maar met beide auto's en dezelfde caravan wel in Zwitserland, Frankrijk, Oosterrijk, Duitsland, geweest.
Let wel op hoeveel het leeggewicht van de camper, op papier volgens het RDW, is!!!!
Zodat je nog voldoende laadgewicht overhoud.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.