Robin vraagt op 17 november 2013:
Waarom is er nog (voorzover ik weet) nooit een caravan voorzien van een soort kelder.
Het lijkt mij ideaal om de ruimte tussen chassis, caravanvloer en as te gebruiken om zaken als accu, lader, omvormer, watertank, airco, kachel e.d. onder te brengen. Mogelijk zelfs als ruimte waar je (met een vloerluik) bij kan om bijvoorbeeld de stokken op te bergen.
Ideaal lijkt mij dit. Laag zwaartepunt in een tot op heden loze ruimte die nog beschermd wordt door as en chassis ook.
Misschien een idee om eens zelf te maken......
Iemand ervaring mee, of al eens iets over gehad.
Nadelen zijn mogelijk constructief, wie heeft daar idee in?
TheoS antwoordt op 18 november 2013:
Goed idee, de ruimte wordt via het reservewiel al deels gebruikt.
Een luik? Dat roept bij mij om meerdere redenen (waaronder de vloerverwarming) geen enthousiasme op.
Je kunt zelf het een en ander construeren, b.v. een pvc-buis voor de stokken van tent of luifel.
PieteR antwoordt op 18 november 2013:
Maar als je géén vloerverwarming hebt, is het nog zo gek niet om een luik boven de as te hebben voor o.a. accu en watertank. Daar is ook heel goed een constructie voor te bedenken die er achteraf in gemaakt kan worden.
En bij nieuwbouw kan de vloerverwarming er gewoon omheen.
Debouncer antwoordt op 18 november 2013:
Tabbert en Knaus hebben dergelijke modellen.
Oude Willem antwoordt op 18 november 2013:
Dat bestond al in 1979 en 1980.
In 2012 waren 2 van deze caravans te zien op de nationale oldtimerdag in Zandvoort.
Deze caravans hadden een soort kelder (verhoogde vloer)van +/- 2,5M x 2,5M in het gedeelte achter de assen.
Te bereiken via de serviceluiken en ook van binnenuit.
Heb even een foto gezocht op het www:
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 18 november 2013:
De Nardi had (40 jaar geleden) ook een dubbele vloer met verwarming er in maar geen bergruimte. Bij luxere campers is een dubbele vloer vrij normaal. Daar zitten dan de watertanks en ook bergruimte in. Bij BIOD kan je een lade onder de achterkant van de caravan krijgen om te gebruiken als bergruimte. Whale (uit Engeland) heeft een nieuwe kachel op de markt gebracht die onder de caravan gehangen wordt en warme lucht naar binnen blaast.
Toch is een complete dubbele bodem onder een caravan niet zo praktisch. De caravan wordt hoger en dat is ongunstiger voor de luchtweerstand en het zal een zware constructie worden. Een standaard caravan bodemplaat voor een 4 meter caravan weegt al snel 80 kg. Dus wil je het stevig maken wordt het zwaar. De ruimte tussen het chassis en de vloer is maar gedeeltelijk te gebruiken omdat daar de remkabels en remstang loopt (en de as zelf natuurlijk). Daarom kan het wiel alleen achter de as opgehangen worden. En zou je veel grote gaten in de vloer maken gaat dat ten koste van de stevigheid.
Behalve dan een vaste watertank (die is dan niet vorst vrij!) en die Whale kachel zie ik niet zo veel mogelijkheden om de ruimte onder de caravan goed te gebruiken.
jadatis antwoordt op 18 november 2013:
Bij een camper die wij eens hadden , heb ik zo'n ruimmte eens gebruikt om de ringverwarming en enkele elektra en waterleiding door heen van links naar rechterkant te leiden.
Dit ging eerst helemaal via achter en dan met veel omtimmerde bochten . Hierdoor kreeg ik ruimte vrij achter in het opberghok.
Ook heb ik al eens zitten denken aan een verlaging voorin waar dan fietsen onder een verhoogd bed konden, hoogtewinst 15 cm. Maar ook de opberplaatsen onder een rondzit voor verdiepen is makkelijk om daar grotere dingen op te bergen als tuinstoelen.
Zeker als je een caravan zelf gaat ombouwen kan dit nuttig zijn. Bij campers zijn er al enkele uitvoeringen in die richting.
Maar een watertank onder de caravan hangen is al eenvoudig uit te voeren ( ja ik weet het heeft ook nadelen in de winter bijvoorbeeld).
johan antwoordt op 19 november 2013:
Wanneer er een kelder /bagageruimte onder de caravan komt zal die inderdaad hoger (moeten) worden.
Anders komt de grondspeling in gevaar.
Denk maar eens aan het "knikken" bij drempels.
jadatis antwoordt op 19 november 2013:
Johan
topicstarter bedoelt alleen het stuk tussen het chassis gebruiken , win je ongeveer 10 a 15 cm mee, wat voldoende is om bijvoorbeeld een opbergruimte dieper te maken om zo makkelijker spul daarin te bergen.
Bij campers zie je vaak ook een dubbele bodem nog eens boven op de kokerbalken, waardoor die vloer en de hele camper ook hoger moet worden. Dat vind ik ook niet zo'n goede oplossing.
Maar ook bij sommigen wordt er handig gebruik gemaakt van de ruimte naast en tussen de kokerbalken waardoor daar zelfs 20 cm hoogtewinst behaald kan worden zonder grondspeling te verliezen.
Robin antwoordt op 20 november 2013:
@Jadatis;
Dat is idd wat ik bedoel. Als ik onder de caravan kijk zie ik ruimte tussen as en vloer en beschermd door het chassis.
Bij veel caravans hangt daar een reservewiel, dus ik vraag mij af of dat ook een afgesloten en van boven bereikbare ruimte kan zijn voor bijvoorbeeld reservewiel, accu, electrische installatie, watertank, tentstokken en andere zware zaken.
@Debouncer;
Welke modellen van Knaus en Tabbert bedoel je? Ik heb gezocht (mogelijk niet op de goede plek) en nog niets gevonden.
Voor vloerverwarming zou idd wel wat bedacht moeten worden. Als het electrische is, dan is dat niet zó moeilijk. Het wordt pas echt een uitdaging als het Alde vloeistof verwarming is.
Wat zouden er bij een fabrikant als Biod mogelijk zijn? Menno, zou jij jouw contacten bij Biod kunnen raadplegen?
Nogmaals; het is nu loze ruimte en het lijkt mij goed voor de wegligging/verlagen zwaartepunt.
Debouncer antwoordt op 20 november 2013:
Knaus Eurostar 2014 en Tabbert Grande Puccini
jadatis antwoordt op 20 november 2013:
Je zou die ruimte ook kunnen gebruiken om een verlaagde instap te maken. Punt is alleen dat het chassis taps toe loopt naar voren, en dus achter niet zo'n breed stuk naast het chassis zit om dit te doen, mogelijk toch net voldoende.
Maar ook, als de koelkast zo ontworpen wordt, daar de pomp van onder vloerniveau komt, waardoor er meer ruimte overblijft in de koelkast.
Sowieso, handig om bijvoorbeeld accu's in een verdieping onder een kastje te maken, zodat een luik daar niet in de vloer hoeft waar je overheen moet lopen, en dus ook uit het zicht. Hoeft er niet zo vaak bij, en dan is het niet zo erg om dat kastje even leeg te halen.
Zoiets is achteraf mogelijk nog vrij eenvoudig te verwezelijken met een kunststof ( geissoleerde) bak.
En accu's en watertanks , waarmee dit achteraf redelijk eenvoudig te doen is, leggen veel gewicht in de schaal, die je zo op gunstige plekken voor de verdeling, kunt verplaatsen.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 20 november 2013:
Zoals ook elke caravan is alles bij BIOD maatwerk. Er zijn een paar caravans afgeleverd met een lade aan de achterkant onder de vloer. Persoonlijk vind ik dat dit wel veel ruimte ten koste van de grondspeling neemt waardoor het afrijden van een veerpontje mogelijk lastig kan worden. Bovendien is de constructie dusdanig dat er vooral kampeerstoelen in kunnen en geen echt zware dingen. Bovendien is het gewicht behoorlijk achter de as.
Gaten (voor luiken) in de vloer zagen/maken is niet verstandig. De sterkte van de vloer en daarmee de hele caravan komt daardoor in gevaar. Dus iets onder de vloer hangen is prima maar een ruimte via een luik toegankelijk maken is niet zo eenvoudig. Bovendien is zoals ik schreef er voor de as maar weinig ruimte waar je iets mee kan. Een accu is veelal al te hoog om onder de vloer te bevestigen. Tentstokken zou je kunnen opbergen in een rioleringsbuis die je onder de vloer bevestigd.
joop b antwoordt op 20 november 2013:
Ik heb een beetje zitten googelen en ik kan niet zien dat het al door een "(verstandige) klusser/doe het zelver" is uitgevoerd. Het idee op zich is niet zo gek. Je moet die bak natuurlijk niet aan de vloer laten hangen. Om een toevoerluik in het midden tussen de bankkasten te maken zou ik geen probleem mee hebben.
Een bak van ongeveer 120 cm. bij 100 cm met wanden van 30 cm hoog uitgevoerd van 8 mm okoumé gaat met versterkingen ongeveer 14 kg. wegen. Vooral de hoogtemaat is uit de losse pols. Het is alleen jammer dat de remstang dan door een pvc pijpje dwars door de bak loopt. Maar het is te doen.
gerrie antwoordt op 20 november 2013:
Nog meer opbergruimte ?. Ik lees steeds dat er zoveel, caravans overbeladen zijn. Lijkt mij ook niet zo vreemd met al die kastjes en opbergruimtes. Dan plaatsen we nog fietsen voorop of achterop en soms beide. Nu nog een luik onder de vloer dan kan het mud aardappelen ook weer mee. Dus nog meer rumte lijkt mij een toenemend gevaar voor overbelading.
TheoS antwoordt op 20 november 2013:
@gerrie,
Even terug naar het begin: het gaat niet of niet alleen om meer laadruimte, maar meer nog om het benutten van de ruimte tussen de chassisbalken. Het voordeel hiervan is dat het een laag zwaartepunt is. Voor de stabiliteit kan dit positief uitwerken.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 20 november 2013:
Voor stabiliteit is plaatsing op (of rond) de as belangrijk en juist daar heb je geen ruimte onder de vloer. Dan maakt 20 cm in hoogte voor het zwaartepunt niet zo veel meer uit lijkt mij. Bovendien is een dergelijke constructie altijd zwaarder dan een vlakke bodemplaat waardoor de stabiliteit nadelig wordt beïnvloed.
gerrie antwoordt op 20 november 2013:
Theo.S, gokje doen dat de overgeleven ruimte van de spullen die nu onderin verdwijnen binnen 1 vakantie vol zit. Als men zich zou kunnen beheersen zou het misschien een idee kunnen zijn. Onder het mom van extra comfort en het kan er nog wel bij blijkt nu al een groot aantal caravans overbeladen te zijn. Dit lees ik tenminste. Het is ook niet zo raar in mijn ogen. Als ik in een campingshop rondloop liggen er toch wel heel veel zogenaamde nuttige artikelen die in mijn beleving niet zo heel veel toevoegen maar schijnbaar wel goed verkocht worden en die allemaal mee moeten.
John antwoordt op 20 november 2013:
Zo,n bak vangt ook nog eens wat wind, en wat moet je in 8- 10 cm ruimte nu echt kwijt?? Aardappelen? Het gewicht van zo'n (aardappel)bak, tussen de 15-20kg, moet ook weer eens meegenomen worden.
In het verleden zag je ook meer rioolbuizen onder de caravan hangen. Vandaag de dag is dit heel erg beperkt.
dick antwoordt op 20 november 2013:
vraag is: wat moet je kwijt in zo'n bak? opgevouwen Tent 20kg, stokken, grondzeil, blikvoer (evt) en zo zijn er nog wel enkele dingen te bedenken!
gerrie antwoordt op 20 november 2013:
Dik, blikvoer? Waar ga jij heen op vakantie. In elk land en in bijna elk dorp is wel een Lidel of Aldi te vinden. En je gelooft het misschien niet maar die hebben ook aardappelen.
Jaaaaaa, en nu. Wat moet er in? Idee donsdekbedden, wegen niet veel maar vragen wel veel ruimte. Hebben we die dan nodig? waarschijnlijk niet, maar het vak moet wel vol en je weet maar nooit.
Louis antwoordt op 20 november 2013:
Af fabriek zie ik nuttige mogelijkheden om zwaarder basismateriaal op een gunstiger plaats te kunnen situeren.
Maar particulier ben ik geneigd Gerrie's kant uit te denken.
Het volume onder een vast bed (voor of achter) is al uitnodigend om verkeerd en overbelast te laden.
Dus met zo'n extra opslagplaats zie ik het overgewicht nog toenemen.
En dat terwijl fabrikanten continu met gewichtsbeperking bezig zijn ,terwijl van de consument op luxe eigenlijk niet beperkt mag worden.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.
Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!