Ronald vraagt op 3 juni 2007:
Wij gaan dit jaat voor het eerst met de caravan op vakantie naar Zuid Frankrijk. We rijden een Voyager 3.3 V6 automaat. Hebben jullie nog tips voor het rijden?
Ronald antwoordt op 3 juni 2007:
Aanvulling:
En natuurlijk waar ik op moet letten? Het is een Voyager uit 1995.
Jerry antwoordt op 3 juni 2007:
Controleer of er een oliekoeler gemonteerd zit om de automaten olie extra te koelen.
Verder zou ik zeggen doe kalm aan als je de helling af gaat en lees deze site eens goed door.
mvg Jerry
Tino2L antwoordt op 3 juni 2007:
iedereen praat maar wat over extra oliekoeler enz.
het beste is de dealer te vragen of dat nodig is.
een 3.3 V6 met caravan van .....kg.
doe het gewoon mak aan .
niets rijdt er relaxter dan een automaat of cruise control.
groet arno
janka antwoordt op 4 juni 2007:
Of een automaat MET cruise control!
Ronald antwoordt op 4 juni 2007:
Kan ik onder het rijden gewoon "schakelen" van de D naar de 3 of L stand van de automaat? Of moet ik daar eerst voor stoppen? Zoals jullie zien heb ik weinig ervaring met een automaat.
M.L. Barone antwoordt op 4 juni 2007:
Dat `schakelen` kan volgens mij gewoon tijdens het rijden. De automaatbak gaat dan gewoon eentje terug en blijft daar in totdat je de hendel weer in de D zet. Waarschijnlijk kan de Voyager ook nog terug naar de 2. Met het equivalent Pontiac Transport (3.8 V6) kon dat destijds ook.
Tino2L antwoordt op 4 juni 2007:
janka, wat dacht je van toyota corolla verso autm met cruise control .
dit zal echt niet de enige zijn van al de merken auto's.
janka antwoordt op 4 juni 2007:
Heb ik geen kijk op!
Wel weet ik dat je tijdens het rijden gewoon handmatig kunt schakelen!
Tino2L antwoordt op 4 juni 2007:
ronald , je hoeft toch niet persee een caravan e.d erachter te hangen om te kijken wat de mogelijkheden zijn met je auto.
er zit ook vast wel een instruktie boekje bij??
ik zelf rijd een cvt autm en heb alleen de mogelijkheid met de D of L stand wat ook onder het rijden kan. ook zit er nog een sportstand op, waarbij die meer toeren maakt waar ik ook op kan afremmen bergaf.
het meest zinvolle is dat bergafwaards de motor het meeste werk doet en niet de remmen.
mij lijkt het dat je daar zelf meer op kan uitoefenen door te schakelen .
het scheelt wel als je b.v een 6traps hebt in plaats van een 4traps.
succes en veel plezier in Z..Frankrijk.
arno
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 4 juni 2007:
Probeer slip van de koppeling zoveel mogelijk te vermijden. Dus in de bergen snel handmatig terugschakelen en niet te langzaam een steile weg omhoog rijden. Vermijdt ook dat de bak veel heen en weer pendelt, schakel ook dan tijdig met de hand terug. De temperatuurontwikkeling van de bak is een zwak punt bij het trekken van een behoorlijke caravan van de Voyager.
Bert antwoordt op 5 juni 2007:
Slip van de koppeling moet zijn slip van de koppelomvormer. Dat kun je horen en zien aan je toerenteller....
peters antwoordt op 5 juni 2007:
Wat hoor en zie je dan precies?
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 5 juni 2007:
Dat de motor meer toeren gaat maken zonder dat de snelheid direct toeneemt.
Tjinne antwoordt op 5 juni 2007:
Als ik dat zo allemaal lees kom ik tot de konclusie dat er hier HEEL VEEL onervaren caravanners tussen zitten en ook HEEL VEEL met een kort lontje,ikzelf ervaar die site als heel leerzaam ,nuttig en een manier om eens andere gedachten te lezen ,veel suc6 nog allemaal,daaag.
janka antwoordt op 5 juni 2007:
Beste Tjinne, ik ben het roerend met je eens! Ook ik heb geleerd en leer nog steeds!
En dat korte lontje? Dat is volgens mij een "gewone" afspiegeling van de maatschappij!?
Maar als je vragen hebt die er wel toe doen, dan hoef je per definitie toch niet onervaren te zijn?
peters antwoordt op 5 juni 2007:
Dus eigenlijk zoals het ging zonder toerenteller. Voelen en luisteren alleen heet het nu anders.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.