Caravantrekker.nl

Caravanspiegel ford s max

Frank vraagt op 6 januari 2014:

Wij hebben een ford s max van een jaartje oud.
Wie weet welke caravan spiegels hier goed op functioneren, ook gezien het feit dat de spiegels inklappen?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Vino. antwoordt op 6 januari 2014:

Beste Frank,
Zelf gebruik ik de spiegels van Emuk op mijn Tiguan.De spiegels van Emuk worden opmaat gemaakt voor betreffende uitvoeringen van het automerk.Zoek maar eens op dit forum naar de ervaringen.Ze zijn niet goedkoop, maar èèn maal goed afgesteld, hoef je ze de volgende keer er maar gewoon op te zetten.Zoek eens op de site van Emuk.

Met vriendelijke groet,

Vino.


DOA antwoordt op 6 januari 2014:

Ik trek een 2,5m breed caravan met een s max. Ben zeer tevreden met Milenco epiegels met extra lange armen.


Tom antwoordt op 6 januari 2014:

Ik heb een C-max (volgens mij de zelfde spiegels) en ik gebruik de Milenco spiegels. Gaat prima met de inklappen van de spiegels. Ben zeer tevreden.


Tijs antwoordt op 6 januari 2014:

Zelf rijd ik een Ford Galaxy, maar de spiegels zijn identiek aan de S-Max. Ik ben sinds kort over op Emuk en deel de ervaring van Vino helemaal. Hiervoor spiegels van Special Mirror gehad, ook op onze vorige S-Max. Die waren op zich ook goed maar niet zoals de Emuks. Met de Special Mirrors moest ik een spanband gebruiken om te voorkomen dat de spiegels inklapten bij wind of tegenliggers. Met de Emuks daar totaal geen last van gehad, ook niet op een winderige provinciale weg in de polder.

En inderdaad: één keer goed afstellen en de volgende keren heb je de spiegels in een handomdraai goed op je auto.


Freek antwoordt op 7 januari 2014:

Ik gebruik de Special Mirror spiegels in combinatie met de Ford S-max (bj 2013) Heb -in tegenstelling tot de vorige schrijver- zelf nog nooit meegemaakt dat een spiegel door wind of tegenligger is ingeklapt. De (automatisch) inklapbare spiegels van de S-max is geen enkel probleem.

Heb geen ervaringen met andere merken spiegels, ik gebruik de Special Mirrors al vele jaren op verschillende auto's.
Heb uit nieuwsgierigheid wel even de 2 andere genoemde merken opgezocht. Deze zien er beiden fraai uit vind ik alleen het valt mij op dat deze spiegels vrij klein zijn wat betreft oppervlak van het glas. De Special Mirrors zijn beduidend groter en kunnen zowel in horizontale als verticale stand worden gebruikt. Mocht je voor dit merk kiezen dan raad ik aan om voor een paar euro meer de versie met getint glas te kiezen. Prettig in verband met zon maar ook 's nachts bij achteropkomend verkeer.


Louis antwoordt op 7 januari 2014:

Ik heb sinds kort een Mondeo waarvan de spiegels verdacht veel op die van de S Max lijken, maar moet er m'n Special Mirrors nog voor het eerst op uitproberen komend voorjaar.
Maar heb ook de caravan ingeruild voor eentje van slechts 2.10 breed ten opzichte van de vorige van 2.30.
Ik krijg dus te maken met verschillende breedteverhoudingen ten opzichte van de vorige combinatie.
Het lijkt voor de hand liggend dat met een smallere caravan de spiegels minder snel om zullen klappen dan met een brede achter een zelfde soort auto omdat ze (veel) minder ver uit hoeven te steken.
Zo zou het dus kunnen dat iemand met een caravan van 2.50 breed steeds problemen met hetzelfde merk spiegels heeft,en de ander met een smallere caravan niet.
Je van elkaar (Frank/Freek) de caravanbreedte moeten kennen om een redelijke inschatting te kunnen maken.


Freek antwoordt op 7 januari 2014:

Louis,

Die nuance ben ik wel met je eens.

Ter aanvulling op hetgeen je stelt; het gaat dan dus eigenlijk over de breedte van de caravan t.o.v. de breedte van de auto. Het verschil hiertussen is bepalend voor hoever de spiegels uit steken.
Mijn caravan is overigens 2.30 breed en de S-Max is een brede auto. Mijn caravanspiegels kan ik dan ook zo afstellen dat er geen ruimte zit tussen auto- en caravanspiegel. Dit zou een verklaring kunnen zijn dat bij mij de spiegels niet inklappen.


Tijs antwoordt op 8 januari 2014:

@Freek: dan hebben we in ieder geval allebei een iest andere interpretatie van de afstelling van de spiegels. Onze caravan is ook 2.30 meter breed, maar zowel bij de S-Max als nu bij de Galaxy staan ze zo afgesteld dat er wel degelijk ruimte tussen de autospiegel en de caravanspiegel zit om het vereiste/gewenste (laat ik even in het midden: ik ben een voorstander van verticale stand spiegels, terwijl je bij horizontaal misschien heel anders afstelt) zicht te krijgen.

Het formaat van de EMUK spiegels valt best mee: niet veel kleiner dan die Special Mirrors. Als ik het goed heb zijn ze ook draaibaar naar horizontaal. Grootste verschil is eignelijk dat de EMUK niet met bol glas te krijgen is. Dat was voor mij even wennen. Maar omdat ik met de EMUKs de autospiegels weer veel beter kan afstellen heb ik met de combinatie van de spiegels weer uitstekend zicht naar achter om zowel in onze woonwijk als op de Duitste autobahn alles goed in te kunnen schatten.


Freek antwoordt op 8 januari 2014:

@Tijs, dank voor je reactie. Ik gebruik de spiegels ook verticaal maar kunnen inderdaad ook horizontaal.
Wat betreft de afstand tussen de spiegels heb ik nog even de vakantiefoto's van dit jaar nagekeken.. 😉
Aan de bestuurderszijde is de afstand echt minimaal (centimetertje) maar aan de rechterzijde is de afstand een centimeter of 2,5. Dus niet geheel tegen elkaar aan.
Ik zie met deze afstelling zowel links als rechts net de zijkant van de caravan.


Tijs antwoordt op 8 januari 2014:

@Freek: ik neem aan dat je "net de buitenkant zien" bedoelt dat je een klein beetje caravan ziet en een hoop buitenwereld. 😉

Dat lijkt dus te betekenen dat bij even brede caravans en gelijke auto's (breedte maakt nl geen verschil) de instelling van de bestuurdersstoel een rol speelt. Bij de gewone autospiegels is dat "normaal", maar ik betrap me er nu op dat ik er voor de caravanspiegels bij al die discussies op dit forum nog nooit zo bij stilgestaan heb. Ik heb duidelijk mijn vrouw te weinig met de caravan laten rijden. 😉


John antwoordt op 8 januari 2014:

"Dat lijkt dus te betekenen dat bij even brede caravans en gelijke auto's (breedte maakt nl geen verschil) de instelling van de bestuurdersstoel een rol speelt."

Is toch bij een auto solo ook van toepassing!?
Stoel verder naar voor, achter omhoog of omlaag betekend spiegels bijstellen.


Tijs antwoordt op 9 januari 2014:

Dat zeg ik. Ik had er alleen niet direct zo bij stil gestaan toen ik het verschil tussen de spiegelinstellingen bij Freek en bij mij probeerde te verklaren, uitgaande van de aannname dat we allebei het wettelijk vereiste zicht regelen.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker