C.Rietveld vraagt op 8 januari 2014:
Bij een berekening trekauto met CVT merk Toyota Jaris worden er versnellingen genoemd en een verhaal over koppelomvormer die deze niet heeft.
Dit is totaal niet van toepassing,aan deze info heb ik niets .dit is niet op de pratijk gericht.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 8 januari 2014:
Als deze auto geen koppelomvormer (of i.d.) zou hebben hoe kan je dan stilstaan met een draaiende motor?
Volgens onze gegevens heeft ook de Toyota Yaris een gewone koppelomvormer en dan wel variabele overbrengingen maar daarmee trekt hij niet wezenlijk anders dan als had de auto 6 verschillende 'stappen' in de transmissie. De gegevens zoals gepresenteerd zijn dan ook een betrouwbare voorspelling van de prestaties die u kunt verwachten ook al is het woordgebruik en de presentatie wellicht wat verwarrend. Als u zich wat verdiept in de gepresenteerde gegevens en met name de trekkrachtgrafiek is die wel degelijk zeer waardevol en bruikbaar in de praktijk. Lukt u dat niet, dan kunt u een persoonlijk trekkrachtadvies aanvragen.
johan antwoordt op 9 januari 2014:
Tja, dat wordt wel eens vergeten, zelfs de oude DAF heeft koppelingsplaten en druklager.
Alleen is centrifugaal gewichten ipv koppelingspedaal.
Yaris heeft dus een koppelomvormer, is iets moderner ten slotte van rekening.
Onze DAF66 coupe heeft dus ook koppelingsplaten, mensen geloven dat vaak niet. Maar anders zou stil kunnen blijven staan wel erg lastig zijn met stationair draaiende motor.
DAF "kruipt" dus niet als je de rem loslaat.
En bij een moderne CVT zijn er vaak geprogrammeerde tussenliggende overbrengingsverhouding die men dan versnelling noemt.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.