Mousjan vraagt op 11 januari 2014:
Wat is een goede accu voor een caravan va circa 1800 kg met een mover en een electrische zonneluifel?
John antwoordt op 11 januari 2014:
Hoeveel amp. heeft je mover? Hoelang wil je moveren??
antwoordt op 11 januari 2014:
Mousjan,
Ik heb ook de nodige elektrische zaken aan boord, bovendien is binnenverlichting op accu geschakeld voor kamperen zonder 230V.
Mij bevalt de Optima Yellow Top van 75Ah erg goed. Niet goedkoop en behoorlijk aan gewicht.
Kijk eens op onderstaande link.
http://www.caravanaccushop.nl/nl/index.php
vrgr
JT®
Vedeka antwoordt op 11 januari 2014:
Verbruik en piekbelasting tellen zwaar bij aankoopbeslissing. Laat je goed adviseren maar ook over de lader. Een lader kan de yellow top kapot maken als de laadkarakteristiek niet correct is ingesteld. Dat is dus ook belangrijk. Na een jaar is het dan al gebeurd!
antwoordt op 11 januari 2014:
Helemaal met Vedeka eens. Ik heb een LBC412 (heet nu LBC512 ?) die geschikt is voor meerdere types accu en ook voor genoemde OYT goed is in te stellen.
Heb je al een lader en wil je alleen de accu vervangen dan is het raadzaam om bij een techneut navraag te doen welk type accu het best past bij jouw lader. Mogelijk kan de laadkarakterestiek van je lader ook anders ingesteld worden als je nu overschakelt op een ander type accu.
vrgr
JT®
Dick antwoordt op 13 januari 2014:
Optima accus waren al eerder aan de orde, in Duitsland op(Ebay.de) te vinden. zijn incl verzendkosten aanmerkelijk goedkoper. tik andes nog even zoekfunctie op dit forum in
Martin antwoordt op 15 januari 2014:
Ik heb een Ultimate speed oplader geschikt voor accu's 12 v
t/m 120 Ah en ook voor AMG accu. Tevens is het een druppellader.Ik heb een optima yellow accu:
Vraag: is de oplader geschikt voor deze accu.
antwoordt op 16 januari 2014:
Martin, op 11-1 heb ik een link geplaatst. Als je contact opneemt met dat bedrijf dan kunnen ze je ongetwijfeld een goed advies geven. Lijkt mij de beste en duidelijkste manier van info krijgen.
vrgr
JT®
Elliot antwoordt op 16 januari 2014:
Heel recent, als ik het goed heb in november van vorig jaar, stond er een uitgebreide test van batterijen in de KCK, steek daar je licht eens op.
Dat van de Yellow top en lader kan ik beamen, ben overigens erg tevreden van de Yellow top, heb een caravan van 1500kg en en Truma SER mover en heb overschot aan capaciteit, de batterij voed ook de binnenverlichting, waterpomp, en toilet als we niet aan een paal hangen of onderweg zijn.
Vedeka antwoordt op 17 januari 2014:
Lader en optima YT.
Ultimate lader zou ik mee oppassen. LBC 412 of 512 is ok mits de laadkarakteristiek is ingesteld met mini switches 1 uit, 2-3 on, 4 uit, 5-6 on
Doe je dat verkeerd dan is je accu na een jaar of 2 stuk.
Een OYT accu kun je geladen aan einde seizoen wegzetten en na 5 maanden is ie nog voldoende opgeladen. Wel de polen losnemen tegen lekstromen! Ook de accu gebruiken dus eens goed leeg trekken en daarna laden is een aanrader. Dus niet continu aan de druppellader. De beveiliging Truma mover voorkomt wel dat je de accu geheel leegtrekt. Dan gaat je ledje wel op tijd knipperen. Met beleid doen dus. Wel handig van de Lidl is een accu checker met ledjes voor € 2,99. Maar de lader zou ik daar niet kopen!
Michiel antwoordt op 17 januari 2014:
Er ligt nu bij de Lidl een nieuw model acculader. Met een LCD schermpje waarop het laadproces te volgen is. Het is tevens een digitale voltmeter. Voor een gewone loodaccu lijkt die lader mij prima geschikt. Of die lader ook geschikt is voor een OYT kan ik niet beoordelen.
MV
Vedeka antwoordt op 17 januari 2014:
Ultimate lader? Voor gewone loodaccu geen punt, voor OYT een ?
In stand 4 geschikt voor " sommige AGM accu' s" . Optimate is trouwens gelijk aan Ultimate. De Voltmeter enz. is fijn maar laat je niet misleiden. Het gaat om het laad- en druppelproces. OYT geeft zelf aan welk proces de accu gezond houdt. Gezien de kosten van een OYT accu loont het voor de vraagsteller om OYT te bevragen , telefonisch of per e mail. Met de LBC lader is bekend dat die geen schade veroorzaakt mits goed ingesteld. ik heb geen aandelen in LBC maar hoop wel 5 jaar met mijn accu te kunnen doen.......
Vedeka antwoordt op 17 januari 2014:
Quote van de caravanmovershop :
Voor elke accu maakt een fabrikant een laadadvies. Indien u het laadadvies opvolgt, heeft u de maximale levensduur van de accu. Het lezen van een laadadvies is niet eenvoudig, u moet kennis hebben van de materie om het advies correct te kunnen lezen. Zo wordt op internet vaak wordt aangegeven dat alleen een verhoogd voltage al voldoende is (14,7 Volt i.p.v. 14,4 V). Dit is echter onjuist. Een acculader moet ook een keurig Voltage en Amperage hebben (een lage rimpel) en de lader moet op het juiste moment overspringen op een druppellaadstand (dit moet zijn zodra de minder dan 1 Ampčre accepteert). Er bestaat geen lader specifiek voor de Optima accu, echter er is wel een fabrikant die laders maakt die heel erg in de buurt komt van de vereisten. Dat zijn de laders van het merk Ctek, als u die instelt op de winterstand is de laadcurve optimaal. Deze laders zijn vroeger ontwikkeld door Optima toen Optima nog een zelfstandig bedrijf was. Wij adviseren met klem een Ctek lader te gebruiken voor een Optima accu. Wij adviseren een 8 staps lader van Ctek (bijv. de XS5.0 voor de 4.2 en de XS7.0 voor de 5.5 accu). Als u een accu laadt met een Ctek lader heeft u een rustspanning die tot 0,5 Volt hoger is dan bij vele andere laders. De accu is dan optimaal geladen en heeft dan de langste levensduur.
hans antwoordt op 18 januari 2014:
Beste Elliot,
aangezien ik komend voorjaar ook voor de Optima yello top wil gaan ,en mijn caravan ook beladen max.1500 mag wegen en ik tevens in bezit van een Truma mover ben, ben ik benieuwd welke Yello top met hoeveel Ah. , ik het beste kan aanschaffen. ik zelf twijfel tussen degene met 38 Ah. of ruim 50 Ah.
BVD,
Hanshans
Elliot antwoordt op 18 januari 2014:
Hans,De Yellow top S 4.2L van 55Ah is ruim voldoende, alhoewel het met 38Ah versie ook wel zal lukken.
Vermist wij in het zuiden van Frankrijk en in Italië campings verkiezen die wat kleinschaliger en wat meer afgelegen zijn, en meestal van het terras type zijn, is het terrein nooit vlak.
Het extra vermogen van de batterij (er zit wel een 75Ah in bij ons)zorgt er dan voor dat je nooit of te nimmer in de problemen komt.Zoals je kon lezen gebruiken wij de batterij ,in beperkte mate, om de verlichting etc te gebruiken.
In jouw geval zou ik, indien je geen probleem hebt met het extra gewicht voor de 55Ah gaan, met een Ctek lader zoals hierboven al wordt aangeraden (die zit er bij ons ook op)
Wil je voor de "nec plus ultra" gaan de beste batterij is volgens de test van KCK de LIAO Enginely Power Mover LAF12V30Ah, die is tevens erg licht van gewicht 6.4 kg, maar ..eum iets zwaarder van prijs met z'n 479 €
Succes met je keuze!
don antwoordt op 18 januari 2014:
-Hans,De Yellow top S 4.2L van 55Ah is ruim voldoende, alhoewel het met 38Ah versie ook wel zal lukken.-
Hoe weten we dit??
Allemaal antwoorden zonder te weten hoelang of hoever men wil moveren. Advies met een korrel zout nemen😉
Elliot antwoordt op 18 januari 2014:
@Mousejan en Hans, de test van mover accu's staat in de KCK van December 13, en niet in die van November zoals ik aanvankelijk dacht.
Bert antwoordt op 19 januari 2014:
Bel horen luiden, vergeef me...
Ik heb begrepen dat de met regelmaat in de aanbieding zijnde acculader bij de Lidl een Ctek is (was?). Daarom zijn ze zo populair en vanwege de prijs van 18 Euro natuurlijk.
Linkjes naar ADAC Kurz-Tests:
http://www.adac.de/infotestrat/tests/kurzcheck/batterieladegeraet/ultimate_speed_jan.aspx?ComponentId=158638&SourcePageId=31957 en
http://www.adac.de/infotestrat/tests/kurzcheck/batterieladegeraet/ultimate_speed_2014.aspx?ComponentId=197558&SourcePageId=31957
En nu lees ik Vedeka's quote van de caravanmovershop met deze zin: Dat zijn de laders van het merk Ctek, als u die instelt op de winterstand is de laadcurve optimaal
Genoemde Lidl lader (die zonder het lcd-schermpje iig) heeft zo'n winterstand, vlgs. de handleiding om loodzuuraccu's onder koude omstandigheden en sommige AGM-accu's op te laden (dus die onder normale omstandigheden).
Ik lees verder in de producteigenschappen: bedoeld voor het laden van SLA-accu's (verzegelde loodaccu's) Bijv. WET (vloeibaar elektrolyt), GEL-(elektrolyt in gelvorm) of AGM-accu's (met elektrolyt absorberende matten).
Doe er je voordeel mee!
Michiel antwoordt op 20 januari 2014:
Ik heb zowel de oude Lidl lader als de nieuwe met LCD schermpje. Voor zover ik heb kunnen meten zijn de laadmodes en de laadkarakterestieken hetzelfde. Wel heb je bij de LCD uitvoering wat meer zicht op wat er gebeurt. Zo kun je op het schermpje zien dat als de druppelladerstand is bereikt en er dan een verbruiker wordt ingeschakeld, de lader terugschakelt naar bijladen. De uitvoering met alleen LEDs doet dat ook, maar je kunt het niet zien op de lader zelf. Alleen met een externe meter kun je het zien.
Ik ga die met het LCD schermpje voor permanent gebruik inbouwen in de caravan. De oude met alleen LEDs houd ik dan wel als ambulante lader voor de auto en de motor.
MV
don antwoordt op 20 januari 2014:
Voor allebij de geteste types: Nutzen der Pulsladung nicht nachweisbar.
Dus het is of was niet te meten of de druppellading wel werkt!
Elliot antwoordt op 20 januari 2014:
@ Bert, ik moet wat vaker langs de Lidl, 18€ voor een lader met koudefunctie tja, de Ctek mxs5 die onze batterij op punt houdt heeft ook een onderhoudsfunctie en cold/amg functie maar die kost wel een tikkeltje meer (+/-130€) de afgebeelde laders op de ADAC site lijkt me toch geen Ctek te zijn, maar als ze de klus klaren zou je gek zijn ze te laten liggen!!
Michiel antwoordt op 20 januari 2014:
@Don,
Pulslading en druppellading zijn twee verschillende dingen. De druppelading werkt wel, dat heb ik zelf gemeten. De pulslading werkt in die zin dat er dan pulserend geladen wordt. Het pulseert inderdaad, ook zelf gemeten. Of je daarmee een brakke accu weer kunt "redden", is inderdaad maar de vraag. Dat heb ik net als de ADAC niet kunnen verfiëren.
MV
don. antwoordt op 20 januari 2014:
- Pulslading en druppellading zijn twee verschillende dingen.-
in Nl tekst wel, alleen kent een duitser geen Tropfladung maar spreekt dan ook over PULSladung!!
Michiel antwoordt op 20 januari 2014:
@Don,
Nee, echt niet. Ook in het Duits wordt er onderscheid gemaakt tussen de twee verschillende modes. Wat in het Nederlands druppellading heet, is in het Duits Erhaltungsladung. Impulsladen is Impulslademodus. Aldus de meertalige handleiding van de Lidl lader.
Ik kan niet anders concluderen dat in het artikel van de ADAC wel degelijk de effectiviteit van de impluslaadmodus in twijfel wordt getrokken en niet die van de druppelaadmodus.
MV
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.
Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!