Caravantrekker.nl

Hulpveren

Dirk vraagt op 18 januari 2014:

Hallo.
Wij rijden een C 3 ehdi van 2012 en hebben een caravelair 390 vakantie klaar 950 kg . de kogeldruk mag max 46 kg zijn maar ik houd ongeveer 50a55 kg aan als we dan b,v 20 kg in de kofferbak laden en 50 kg achter de voorstoelen/achterbank zakt de C3 toch een beetje door en omdat we ook regelmatig met een fietsendrager rijden overweeg ik om een paar hulpveren te laten monteren zodat de auto iets minder doorzakt ,want 20 kg in de koffer en 50 kg tussen de assen is toch niet echt veel .bovendien zouden we dan b,v ietsje meer in de auto kunnen laden wat de stabiliteit ten goede komt
De auto weegt met bovengenoemde dan ongeveer 1350 kg en de caravan 950kg
ps
Want nu ben je altijd bang van niet teveel in de auto anders zakt hij te ver in .

Naar laatste bijdrage

Reacties:

John antwoordt op 18 januari 2014:

Doen Dirk!

Mij ontgaat de vraag, zal wel een mededeling zijn.


Elliot antwoordt op 18 januari 2014:

Inderdaad doen, het (Nederlands) bedrijf MAD maakt prima hulpveren (en luchtvering, in rubberen luchtbalgen)
Als de constructeur van de trekhaak een maximumgewicht van X aantal kg's voorschrijft, zou ik als ik u was me daar toch aan houden (en niet met bijna 10kg overschrijden!).


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 18 januari 2014:

Van 10 kg overschreiding lig ik niet wakker.
Carsupport doet ook veel in hulpveren, die kun je advies vragen.
Overigens als de caravan niet de grond raakt is wat doorzakken niet direct slecht voor de wegligging. Misschien wel wat minder comfortabel en het staat natuurlijk niet mooi. Bedenk wel dat sommige hulpveren solo het comfort nadelig kunnen beïnvloeden.


antwoordt op 19 januari 2014:

Is wat mij betreft een aanrader, heb ze zelf trouwens gemonteerd onder de Bora 2.0 kost je een uurtje.
Solo is hij inderdaad ietsje stugger maar niet veel, de veren gaan pas tegendrukken als het wordt ingeveert, bij aanhangers of de Hobby 460ufe staat het geheel netjes recht, geen last van kwispelen achterzijde Bora.
Zijn te koop bij Brezan voor rond de €100 uit mn hoofd.
Succes, René


Bert antwoordt op 19 januari 2014:

Is het merk MAD Nederlands?


Elliot antwoordt op 20 januari 2014:

Ja ja Bert, M.A.D. Holding BV is een dochter van Vereenigde Ingenieursbureaux "VIBA" NV. Dit bedrijf is gevestigd aan de Bleiswijkseweg 41 in Zoetermeer
MAD HOLDING BV zelf is gevestigd aan de Wiltonstraat 53 te 3905 KW Veenendaal
Ik heb hun producten bij al mijn wagens laten monteren, tot mijn grote tevredenheid.
Waarom voor een buitenlands product kiezen als een prima product lokaal geproduceerd en verkrijgbaar is.
Nu Carsupport is ook een Nederlands kwaliteitproduct dus dat kan je ook zonder schroom aanprijzen!


John Vlemincx antwoordt op 21 januari 2014:

ik heb zelf een Skoda Superb ,de oversteek achteraan is vrij groot daarom zakte de auto met caravan aan de haak nogal hard door zodat ik bij verkeersremmers constant de grond raakte met de trekhaak.
Met hulpveren van Mad is dit verleden tijd maar je mag het gewicht dat op de haak komt niet boven het max laten komen omdat er hulpveren onder staan ,verder voel ik onbelast niets aan het rijgedrag van de auto.


Rico antwoordt op 23 januari 2014:

Ik rij ook met hulpveren onder de Caddy, omdat met de standaard bladveertjes zo ongeveer bij elke drempel de vering doorsloeg met de caravan er achter. Heb Carsupport en MAD met elkaar vergeleken. Heb gekozen voor Carsupport, omdat deze twee versies heeft. Een "normale" hulpveer en een "verzwaarde" hulpveer. De standaard hulpveer van Carsupport is iets minder stijf dan de MAD hulpveer. Voor mij was dat voldoende.


antwoordt op 23 januari 2014:

Klopt Rico, ik heb toen ook voor de normale gekozen, de Bora zou ander ook te hoog op zn poten komen te staan aan de achterzijde, nu is het geen springbok en veert hij soepel.

René


dirk antwoordt op 26 februari 2014:

Nou inmiddels de normale hulpveren laten monteren van carsupport , de auto staat 2 cm hoger maar vind het meevallen hoor solo merk ik er weinig van binnenkort weer met de fietsendrager en straks de caravan er weer achter hij schijnt in beladen toestand ongeveer 40 mm minder in te zakken ik hou jullie op de hoogte .


Rico antwoordt op 26 februari 2014:

Dat klopt. Ook bij mij met de standaard hulpveren van Carsupport leeg 2 cm hoger. Beladen en met caravan aan de haak is het verschil door de hulpveren 4 cm.


dirk antwoordt op 3 april 2014:

Nou inmiddels hulpveren laten monteren van Carsupport , de auto staat 2 cm hoger en moet je wel ff aan wennen maar met 55 a 60 kg kogeldruk en andere bagage voelt het een stuk fijner je hebt minder dat zweverige gevoel voor , vind het erg stabiel aanvoelen nu want een franse auto is toch wat slapper geveerd.
het comfort is in de bebouwde kom met al die drempels wel ietsje minder maar het valt mij erg mee.
ben blij dat ik het gedaan hebt nu maar hopen op een warme zomer zodat we veel weg kunnen .


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker